Головна Сервіси для юристів ... База рішень" Протокол " Постанова ВАСУ від 28.09.2015 року у справі №2а/0470/5128/11 Постанова ВАСУ від 28.09.2015 року у справі №2а/04...
print
Друк
search Пошук
comment
КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

Державний герб України

ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

"28" вересня 2015 р. м. Київ К/800/53972/13

Вищий адміністративний суд України у складі суддів:

головуючого -Цвіркуна Ю.І. (суддя-доповідач), Ланченко Л.В., Пилипчук Н.Г., при секретарі судового засідання Міщенко Ю.М.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу

за касаційною скаргою Нікопольської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Дніпропетровській області

на постанову Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 22.06.2011 року

та ухвалу Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 16.07.2013 року

у справі № 2а/0470/5128/11

за позовом Публічного акціонерного товариства «Новопавлівський гранітний кар'єр»

до Нікопольської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Дніпропетровській області,

Головного управління Державного казначейства України у Дніпропетровській області

про зобов'язання надати висновок про бюджетне відшкодування та стягнення бюджетного відшкодування,

встановив:

Публічне акціонерне товариство «Новопавлівський гранітний кар'єр» звернулось до суду з адміністративним позовом до Нікопольської об'єднаної державної податкової інспекції, Головного управління Державного казначейства України у Дніпропетровській області про зобов'язання надати висновок про бюджетне відшкодування та стягнення бюджетного відшкодування.

Постановою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 22.06.2011 року, залишеною без змін ухвалою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 16.07.2013 року, позов задоволено частково. Зобов'язано Нікопольську об'єднану державну податкову інспекцію надати органу державного казначейства висновок про відшкодування Публічному акціонерному товариству «Новопавлівський гранітний кар'єр» з бюджету податку на додану вартість в розмірі 285 074, 00 грн. Стягнуто з Державного бюджету України на користь Публічного акціонерного товариства «Новопавлівський гранітний кар'єр» суму бюджетного відшкодування з податку на додану вартість в розмірі 285 074, 00 грн. В решті позовних вимог відмовлено.

Не погоджуючись із рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, податковий орган звернувся до Вищого адміністративного суду України з касаційною скаргою, в якій просить рішення судів попередніх інстанцій скасувати, прийняти нове рішення, яким у задоволенні позовних вимог відмовити в повному обсязі, посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права.

У запереченнях на касаційну скаргу позивач з доводами та вимогами скаржника не погоджується, просить залишити без змін рішення судів першої та апеляційної інстанцій.

Ухвалою судді Вищого адміністративного суду України від 16.12.2013 року замінено Нікопольську об'єднану державну податкову інспекцію правонаступником - Нікопольською об'єднаною державною податковою інспекцією Головного управління Міндоходів у Дніпропетровській області.

У судовому засіданні представник позивача проти касаційної скарги заперечував та просив у її задоволенні відмовити. Представник відповідача в судове засідання не з'явився, про дату, час та місце проведення судового розгляду справи повідомлений належним чином.

Заслухавши суддю-доповідача, пояснення учасника процесу, перевіривши правильність застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального і процесуального права, правової оцінки обставин справи, колегія суддів встановила таке.

Судами попередніх інстанцій встановлено, що ПАТ «Новопавлівський гранітний кар'єр» відповідно до податкових декларацій за листопад, грудень 2010 року заявлено суму бюджетного відшкодування з податку на додану вартість в розмірі 1 055 924, 00 грн.

За результатами проведеної позапланової виїзної перевірки позивача складено довідку від 01.02.2011 року № 6/233.00292304, за висновками якої не можливо підтвердити заявлену ПАТ «Новопавлівський гранітний кар'єр» суму бюджетного відшкодування по декларації з податку на додану вартість за листопад 2010 року в розмірі 176 569, 00 грн.

За результатами проведеної позапланової виїзної перевірки позивача складено довідку від 14.03.2011 року № 11/233.00292304, за висновками якої не можливо підтвердити заявлену ПАТ «Новопавлівський гранітний кар'єр» суму бюджетного відшкодування по декларації з податку на додану вартість за грудень 2010 року в розмірі 108 415, 00 грн.

Підставою для відповідних висновків податкового органу стала відсутність результатів зустрічних звірок по ланцюгу постачання ТМЦ.

Відповідно до п. 1.8 ст. 1 Закону України «Про податок на додану вартість» бюджетне відшкодування - це сума, що підлягає поверненню платнику податку з бюджету у зв'язку з надмірною сплатою податку у випадках, визначених цим Законом.

Порядок визначення суми податку, що підлягає сплаті (перерахуванню) до Державного бюджету України або відшкодуванню з Державного бюджету України (бюджетному відшкодуванню), та строки проведення розрахунків встановлений п.7.7 ст. 7 Закону України «Про податок на додану вартість».

Відповідно до пп. 7.7.5 п. 7.7 ст. 7 Закону України «Про податок на додану вартість» протягом 30 днів наступних за днем отримання податкової декларації, податковий орган проводить документальну невиїзну (камеральну) перевірку заявлених у ній даних. За наявності достатніх підстав вважати, що розрахунок суми бюджетного відшкодування було зроблено з порушенням норм податкового законодавства, податковий орган має право протягом такого ж строку провести позапланову виїзну перевірку (документальну) платника для визначення достовірності нарахування такого бюджетного відшкодування. Податковий орган зобов'язаний у п'ятиденний термін після закінчення перевірки надати органу державного казначейства висновок із зазначенням суми, що підлягає відшкодуванню з бюджету.

На підставі отриманого висновку відповідного податкового органу орган державного казначейства надає платнику податку зазначену у ньому суму бюджетного відшкодування шляхом перерахування коштів з бюджетного рахунку на поточний банківський рахунок платника податку в обслуговуючому банку протягом п'яти операційних днів після отримання висновку податкового органу (пп. 7.7.6 п. 7.7 ст. 7 Закону України «Про податок на додану вартість»).

Виходячи із системного аналізу підпунктів 7.7.5, 7.7.6 пункту 7.7 статті 7 Закону України «Про податок на додану вартість», право у платника податку на бюджетне відшкодування виникає через 40 днів після отримання відповідної декларації податковим органом. Зазначений строк може бути продовжено ще на 30 днів у разі прийняття податковим органом рішення про проведення позапланової виїзної (документальної) перевірки з підстав, передбачених підпунктом 7.7.5 пункту 7.5 статті 7 цього Закону.

Згідно з порядком бюджетного відшкодування, встановленим підпунктом 7.7.6 пункту 7.7 статті 7 Закону України «Про податок на додану вартість», орган державного казначейства надає платнику податку суму бюджетного відшкодування шляхом перерахування коштів з бюджетного рахунку на поточний банківський рахунок платника податку в обслуговуючому банку протягом п'яти операційних днів після отримання відповідного висновку податкового органу. Відповідно до абзацу другого підпункту 7.7.8 пункту 7.7 статті 7 Закону України «Про податок на додану вартість» після закінчення процедури адміністративного або судового оскарження податковий орган протягом п'яти робочих днів, наступних за днем отримання відповідного рішення, зобов'язаний надати органу державного казначейства висновок із зазначенням суми податку, що підлягає відшкодуванню з бюджету.

Зазначені положення, що кореспондують положенням Податкового кодексу України, встановлюють порядок взаємодії державних органів між собою. Тому в разі, коли податковий орган в установлений законом строк не надає відповідного висновку органу державного казначейства, платник податку має право скористатися своїм правом на судове оскарження бездіяльності шляхом звернення з позовом про стягнення відповідної суми коштів з державного бюджету. Такий же спосіб захисту слід застосовувати в разі безпідставної відмови платнику податку у бюджетному відшкодуванні.

Судами попередніх інстанцій, на підставі наданих копій первинних документів, встановлено реальність господарських операцій між Публічним акціонерним товариством «Новопавлівський гранітний кар'єр» та Приватним підприємством «Апрель».

Посилання скаржника - податкового органу про непідтвердження податкового кредиту позивача зустрічним перевірками, колегія суддів відхиляє, оскільки суди попередніх інстанції обґрунтовано зазначили, що чинне на момент виникнення спірних правовідносин законодавство не передбачало залежності бюджетного відшкодування від сплати податку контрагентом.

В той же час, не можна погодитись з доводами судових інстанцій про наявність в розглядуваній ситуації підстав для зобов'язання Нікопольської об'єднаної державної податкової інспекції надати органу державного казначейства висновок про відшкодування ПАТ «Новопавлівський гранітний кар'єр» з бюджету податку на додану вартість в розмірі 285 074, 00 грн., оскільки способом захисту порушеного права у випадку невідшкодування платнику податку бюджетної заборгованості з податку на додану вартість є стягнення бюджетної заборгованості з цього податку.

В силу п. 200.15 ст. 200 Податкового кодексу України після закінчення процедури адміністративного або судового оскарження орган державної податкової служби протягом п'яти робочих днів, що настали за днем отримання відповідного рішення, зобов'язаний подати органу Державного казначейства України висновок із зазначенням суми податку, що підлягає відшкодуванню з бюджету.

А відтак, позовні вимоги у відповідній частині задоволенню не підлягають.

Відповідно до ст. 229 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції має право скасувати судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій та ухвалити нове рішення, якщо обставини справи встановлені повно і правильно, але суди першої та апеляційної інстанцій порушили норми матеріального чи процесуального права, що призвело до ухвалення незаконного судового рішення.

Керуючись ст.ст. 220, 221, 223, 224, 226, 229, 230, 231 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

постановив:

Касаційну скаргу Нікопольської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Дніпропетровській області задовольнити частково.

Постанову Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 22.06.2011 року та ухвалу Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 16.07.2013 року у справі № 2а/0470/5128/11 в частині задоволення позову щодо зобов'язання Нікопольської об'єднаної державної податкової інспекції надати органу державного казначейства висновок про відшкодування Публічному акціонерному товариству «Новопавлівський гранітний кар'єр» з бюджету податку на додану вартість в розмірі 285 074, 00 грн. скасувати.

В цій частині прийняти нову постанову, якою в задоволенні позову відмовити.

В решті постанову Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 22.06.2011 року та ухвалу Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 16.07.2013 року у справі № 2а/0470/5128/11 залишити без змін.

Постанова набирає законної сили у порядку та строки, передбачені статтею 254 Кодексу адміністративного судочинства України, та на неї може бути подана заява про перегляд судових рішень Верховним Судом України з підстав та в порядку, передбачених статтями 236-239-1 Кодексу адміністративного судочинства України.

Головуючий Ю.І.Цвіркун

Судді Л.В.Ланченко

Н.Г.Пилипчук

logo

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст