Головна Сервіси для юристів ... База рішень" Протокол " Постанова ВАСУ від 28.07.2016 року у справі №800/209/16 Постанова ВАСУ від 28.07.2016 року у справі №800/2...
print
Друк
search Пошук
comment
КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

Державний герб України

ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

28 липня 2016 року м. Київ справа № 800/209/16

Вищий адміністративний суд України у складі колегії суддів:Головуючого судді:Вербицької О.В.Суддів: Моторного О.А.. Островича С.Е. Степашка О.І. Усенко Є.А.за участю: cекретаря - Мартиненка Г.В.позивача - не з'явився

представника позивача - ОСОБА_7

представника відповідача - Сікліцького Б.В.

представника третьої особи - не з'явився

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу

за позовомОСОБА_9доПАРТІЇ «БЛОК ПЕТРА ПОРОШЕНКА «СОЛІДАРНІСТЬ»третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору Верховна Рада Українипровизнання протиправним та скасування рішення

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_9 (далі по тексту - ОСОБА_9, позивач) звернувся до Вищого адміністративного суду України із позовною заявою (з урахуванням уточнених позовних вимог) до ПАРТІЇ «БЛОК ПЕТРА ПОРОШЕНКА «СОЛІДАРНІСТЬ» (далі по тексту - відповідач, Партія) третя особа, яка не заявляє самостійний вимог на предмет спору Верховна Рада України (далі по тексту - третя особа) про визнання протиправним та скасування рішення від 25.03.2016 року № 8-ПД «Про дострокове припинення повноважень народного депутата України ОСОБА_9» ХІІ позачергового з'їзду ПАРТІЇ «БЛОК ПЕТРА ПОРОШЕНКА «СОЛІДАРНІСТЬ».

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що на час проведення XII Позачергового З'їзду ПАРТІЇ «БЛОК ПЕТРА ПОРОШЕНКА «СОЛІДАРНІСТЬ» (далі по тексту - З'їзд Партії), у вищого керівного органу Партії - З'їзду були відсутні повноваження стосовно дострокового припинення повноважень народного депутата України, так як при прийнятті рішення № 8-ПД від 25.03.2016 року «Про дострокове припинення повноважень народного депутата України ОСОБА_9», З'їзд керувався новою редакцією Статуту Партії, прийнятою на цьому ж З'їзді, яка не набрала чинності. Лише після проходження визначеної та чітко регламентованої процедури реєстрації Статуту, згідно до вимог Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань», та, відповідно, набуття ним чинності, З'їзд Партії міг керуватись прийнятими змінами та бути повноважним щодо прийняття рішення про дострокове припинення повноважень народного депутата України ОСОБА_9

Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 30.05.2016 року відмовлено в задоволенні клопотання представника ПАРТІЇ «БЛОК ПЕТРА ПОРОШЕНКА «СОЛІДАРНІСТЬ» про закриття провадження у справі за позовом ОСОБА_9 до ПАРТІЇ «БЛОК ПЕТРА ПОРОШЕНКА «СОЛІДАРНІСТЬ» про визнання протиправним та скасування рішення.

Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 30.05.2016 року залучено Верховну Раду України до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору у справі.

Представником третьої особи в судовому засіданні від 04.07.2016 року заявлено клопотання про залучення до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору Центральну виборчу комісію, колегія суддів відмовила в задоволенні заявленого клопотання.

Заслухавши думку сторін щодо розгляду справи за відсутності осіб, які не з'явились в судове засідання, а також клопотання представника третьої особи про розгляд справи без його участі, колегія суддів ухвалила розглянути справу без участі Верховної Ради України та позивача.

Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 27.07.2016 року продовжено строк розгляду справи за позовом ОСОБА_9 до ПАРТІЇ «БЛОК ПЕТРА ПОРОШЕНКА «СОЛІДАРНІСТЬ», третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору Верховна Рада України про визнання протиправним та скасування рішення на один місяць.

У запереченні проти адміністративного позову відповідач просить у задоволенні позовних вимог ОСОБА_9 відмовити повністю, оскільки: право вищого керівного органу політичної партії прийняти рішення про дострокове припинення повноважень народного депутата України, обраного від партії, у зв'язку з виходом його з фракції цієї партії, передбачено частиною шостою статті 81 Конституції України, Статутом Партії. Твердження позивача про те, що статут юридичної особи міститься в Єдиному державному реєстрі є необгрунтованим та таким, що суперечить законодавству України. Так, в пункті 16 частини 2 статті 9 Закону вказано, що в Єдиному державному реєстрі містяться відомості лише про вид установчого документа (установчий акт, статут, модельний статут, засновницький договір, одноособова заява (меморандум), положення тощо), а не сам установчий документ.

Представник позивач у судовому засіданні позовні вимоги підтримав та просив задовольнити з підстав, наведених в позові.

Представник відповідача проти позову заперечив.

Відповідно до частини 4 статті 18 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) Вищому адміністративному суду України як суду першої інстанції підсудні справи щодо встановлення Центральною виборчою комісією результатів виборів або всеукраїнського референдуму, справи про дострокове припинення повноважень народного депутата України, а також справи щодо оскарження актів, дій чи бездіяльності Верховної Ради України, Президента України, Вищої ради юстиції, Вищої кваліфікаційної комісії суддів України.

Частиною 3 статті 2 КАС України передбачено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Заслухавши представників сторін, з'ясувавши обставини справи та перевіривши їх доказами, що містяться в матеріалах справи, колегія суду встановила наступне.

Постановою Центральної виборчої комісії від 19.11.2014 року № 2172, ОСОБА_9 зареєстровано народним депутатом України, обраним на позачергових виборах народних депутатів України 26.10.2014 року у загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі від ПАРТІЇ «БЛОК ПЕТРА ПОРОШЕНКА» під номером 8.

25.12.2015 року народним депутатом України ОСОБА_9 на ім'я Голови Верховної Ради України було подано заяву про його вихід із депутатської фракції ПАРТІЇ «БЛОК ПЕТРА ПОРОШЕНКА».

На виконання вимог частини третьої статті 60 Закону України «Про Регламент Верховної Ради України» про вихід ОСОБА_9 із депутатської фракції ПАРТІЇ «БЛОК ПЕТРА ПОРОШЕНКА» було оголошено головуючим на пленарному засіданні Верховної Ради України 02.02.2016 року, що підтверджується стенограмою 53 пленарного засідання третьої сесії Верховної Ради України VIII скликання, а також листами Головного організаційного управління Апарату Верховної Ради України від 16.03.2016 року № 06/11-26 (62630) та від 25.05.2016 року № 06/11-44 (126427), а також інформацією, розміщеною на офіційному веб-сайті Верховної Ради України.

Постановою Центральної Виборчої Комісії від 28.03.2016 року № 91 повноваження народного депутата України ОСОБА_9 у відповідності до пункту 6 частини 2 та частини 6 статті 81 Конституції України та на підставі рішення XII позачергового з'їзду ПАРТІЇ «БЛОК ПЕТРА ПОРОШЕНКА «СОЛІДАРНІСТЬ» від 25.03.2016 було припинено.

В свою чергу, 25.03.2016 року рішенням № 8-ПД ХІІ позачергового з'їзду ПАРТІЇ «БЛОК ПЕТРА ПОРОШЕНКА «СОЛІДАРНІСТЬ» достроково припинено повноваження народного депутата України ОСОБА_9 у зв'язку з його виходом із складу депутатської фракції ПАРТІЇ «БЛОК ПЕТРА ПОРОШЕНКА», відповідно до пункту 6 частини 2 статті 81 та частини 6 статті 81 Конституції України, Рішень Конституційного Суду України від 07.05.2002 року № 8-рп/2002 та від 25.06.2008 року № 12-рп/2008, згідно з п. п. 6.1.1, 6.1.3 та 6.1.8 Статуту Партії.

У вищезазначеному спірному рішенні також було зазначено, що згідно з п. п. 6.1.1, 6.1.3 та 6.1.8 Статуту Партії З'їзд Партії, як її вищий керівний орган, може розглянути будь-яке питання партійного життя, зокрема й прийняття рішення про дострокове припинення повноважень народних депутатів України, з передбачених законодавством підстав.

Слід зазначити, що рішенням № 4 ПД ХІІ позачергового з'їзду ПАРТІЇ «БЛОК ПЕТРА ПОРОШЕНКА «СОЛІДАРНІСТЬ» 25.03.2016 року також було затверджено зміни до статуту Партії, а саме (в тому числі) п.п. 6.1.8 доповнено повноваження З'їзду Партії приймати рішення про дострокове припинення повноважень народних депутатів України, з передбачених законодавством підстав.

Як вбачається з матеріалів справи, рішенням Міністерства юстиції України від 21.04.2016 року № 55/194, на підставі правового висновку державного реєстратора від 19.04.2016 року, проведено державну реєстрацію змін до статуту Партії на підставі рішення п'ятого етапу XII Позачергового З'їзду Партії від 25.03.2016 року.

Частиною першою статті 3 Закону України «Про політичні партії в Україні» передбачено, що політичні партії проводять свою діяльність відповідно до Конституції України, цього Закону, а також інших законів України та згідно із партійним статутом, прийнятим у визначеному цим Законом порядку.

Згідно з частиною п'ятою статті 6 вказаного Закону порядок вступу до політичної партії, зупинення та припинення членства в ній визначається статутом політичної партії.

Відповідно до частини шостої статті 6 вказаного Закону громадянин України має право в будь-який час зупинити чи припинити своє членство в політичній партії шляхом подання заяви до відповідних статутних органів політичної партії. Членство в політичній партії зупиняється чи припиняється з дня подання такої заяви та не потребує додаткових рішень. З цього ж дня припиняється перебування громадянина України на будь-яких виборних посадах в політичній партії.

Згідно з частиною другою статті 8 Конституції України норми Конституції України є нормами прямої дії.

Згідно з положеннями пункту 6 частини другої статті 81 Конституції України повноваження народного депутата України припиняються достроково у разі не входження народного депутата України, обраного від політичної партії (виборчого блоку політичних партій), до складу депутатської фракції цієї політичної партії (виборчого блоку політичних партій) або виходу народного депутата України із складу такої фракції.

Частиною шостою статті 81 Конституції України визначено, що у разі не входження народного депутата України, обраного від політичної партії (виборчого блоку політичних партій), до складу депутатської фракції цієї політичної партії (виборчого блоку політичних партій) або виходу народного депутата України із складу такої фракції його повноваження припиняються достроково на підставі закону за рішенням вищого керівного органу відповідної політичної партії (виборчого блоку політичних партій) з дня прийняття такого рішення.

Конституційний Суд України у Рішенні від 25.06.2008 року № 12-рп/2008 (справа про перебування народного депутата України у депутатській фракції) зазначив, що враховуючи мету та завдання утворення депутатських фракцій у парламенті, їх роль у реалізації програмних цілей політичної партії (виборчого блоку політичних партій), за які голосували виборці, «не входження» народного депутата України, обраного від політичної партії (виборчого блоку політичних партій), до складу депутатської фракції цієї політичної партії (виборчого блоку політичних партій) треба розуміти як його відмову увійти до складу депутатської фракції, яка формується з народних депутатів України, обраних від політичної партії (виборчого блоку політичних партій). Термін «вихід» народного депутата України зі складу депутатської фракції політичної партії (виборчого блоку політичних партій) треба розуміти як припинення народним депутатом України свого перебування у складі зареєстрованої депутатської фракції політичної партії (виборчого блоку політичних партій), за списком якої він обраний народним депутатом України. Порядок не входження, виходу народного депутата України, обраного від політичної партії (виборчого блоку політичних партій), із складу депутатської фракції цієї політичної партії (виборчого блоку політичних партій) повинен визначатися законом (частина шоста статті 81 Конституції України).

Крім того, Конституційний Суд України у вищевказаному Рішенні зазначив, що за правовою позицією, висловленою у Рішенні від 19.04.2001 року № 4-рп/2001 (справа щодо завчасного сповіщення про мирні зібрання), норми Конституції України, які є нормами прямої дії (частина третя статті 8), застосовуються безпосередньо незалежно від того, чи прийнято на їх розвиток відповідні закони або інші нормативно-правові акти (абзац другий пункту 2 мотивувальної частини). До законодавчого врегулювання вимог пункту 6 частини другої, частини шостої статті 81 Конституції України, згідно з якими вищий керівний орган політичної партії (виборчого блоку політичних партій) приймає рішення про дострокове припинення повноважень народного депутата України, питання дострокового припинення повноважень народного депутата України повинні вирішуватися виходячи з положень частини третьої статті 8 Конституції України (пряма дія конституційних норм) та відповідних положень чинного законодавства. Обов'язковими елементами для припинення повноважень народного депутата України є наявність хоча б однієї підстави, передбаченої частиною шостою статті 81 Конституції України, та рішення вищого керівного органу цієї політичної партії (виборчого блоку політичних партій).

До такого висновку також прийшов Конституційний Суд України у справі від 07.05.2002 року № 8-рп/2002 за конституційним поданням Президента України щодо офіційного тлумачення положень частин другої, третьої статті 124 Конституції України (справа щодо підвідомчості актів про призначення або звільнення посадових осіб).

Отже, виходячи з вищевказаних норм чинного законодавства, колегія суду приходить до висновку, що дострокове припинення повноважень народного депутата України визначено Основним Законом України - Конституцією України, зокрема статтею 81 і є правовою підставою для прийняття партією відповідного рішення.

В свою чергу, як вбачається з матеріалів справи, підпунктом 6.1.1 Статуту ПАРТІЇ «БЛОК ПЕТРА ПОРОШЕНКА «СОЛІДАРНІСТЬ» вказано, що З'їзд Партії є її вищим керівним органом. Черговий З'їзд скликається центральною радою Партії не рідше одного разу на п'ять років. Центральна рада Партії встановлює норму представництва, дату та місце проведення З'їзду.

Підпунктом 6.1.3 Статуту ПАРТІЇ «БЛОК ПЕТРА ПОРОШЕНКА«СОЛІДАРНІСТЬ» також передбачено, що З'їзд Партії, як вищий керівний орган Партії, може розглянути будь-яке питання партійного життя і прийняти рішення щодо нього.

Також, підпунктом 6.1.8 Статуту ПАРТІЇ «БЛОК ПЕТРА ПОРОШЕНКА «СОЛІДАРНІСТЬ» (в частині, що не змінювалась в редакції) зазначено, що З'їзд Партії, припиняє членство в Партії її членів; може прийняти рішення з будь-якого питання діяльності Партії, зокрема й з тих, вирішення яких належить до компетенції інших органів партії.

Пунктом 3. 10 Статуту ПАРТІЇ «БЛОК ПЕТРА ПОРОШЕНКА «СОЛІДАРНІСТЬ» передбачено, що кожен член Партії має право в будь-який час припинити своє членство в Партії шляхом подання заяви про вихід з Партії до керівного органу Партії або керівника Партії. Членство в Партії припиняється з дня подання такої заяви та не потребує додаткових рішень.

Таким чином, виходячи з вищевикладеного, колегія суду приходить до висновку, що оскаржуване Рішення З'їзду Партії, як вищого керівного органу політичної партії « БЛОК ПЕТРА ПОРОШЕНКА «СОЛІДАРНІСТЬ» прийнято з дотриманням норм Конституції України, Статуту Партії та вимог закону.

Що стосується твердження позивача щодо прийнятих змін до Статуту ПАРТІЇ «БЛОК ПЕТРА ПОРОШЕНКА «СОЛІДАРНІСТЬ» та набуття їх чинності лише після проходження визначеної та чітко регламентованої процедури реєстрації, колегія зазначає наступне.

Відповідно до положень, викладених у пункті 11 Статуту ПАРТІЇ «БЛОК ПЕТРА ПОРОШЕНКА «СОЛІДАРНІСТЬ» зміни й доповнення до Статуту і Програми Партії затверджуються З'їздом Партії. Про затверджені З'їздом Партії зміни доповнення до Статуту та Програми Партії повідомляється уповноважений орган державної влади у тижневий строк після проведення такого З'їзду Партії.

Статтею 11 Закону України «Про політичні партії в Україні» визначено, що рішення про зміни до відомостей про політичну партію, її обласні, міські і районні організації або інші структурні утворення, передбачені статутом партії, а також про первинні осередки політичної партії, що містяться в Єдиному державному реєстрі, приймаються в порядку, визначеному статутом партії, та оформляються протоколом засідання відповідного уповноваженого органу.

Також, слід зазначити, частиною 2 статті 9 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань» вказаного, що в Єдиному державному реєстрі містяться такі відомості про юридичну особу, крім державних органів і органів місцевого самоврядування як юридичних осіб вид установчого документа (установчий акт, статут, модельний статут, засновницький договір, одноособова заява (меморандум), положення тощо).

Відповідно до частини 4 статті 17 вказаного Закону для державної реєстрації змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі, у тому числі змін до установчих документів юридичної особи, подається установчий документ юридичної особи в новій редакції - у разі внесення змін, що містяться в установчому документі.

Відповідно до пункту 2 розділу ІІ Порядку державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 09.02.2016 року № 359/5, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 09.02.2016 року № 200/28330 (далі по тексту - Порядок) документи, що подаються для державної реєстрації, повинні відповідати вимогам, установленим Законом.

Зміни до установчого документа юридичної особи, положення, регламенту, списку суддів постійно діючого третейського суду, статуту (положення) громадського формування, що не має статусу юридичної особи, оформляються шляхом викладення його в новій редакції.

Пунктом 8 розділу ІІ вказаного Порядку державний реєстратор у строки, визначені законом, здійснює перевірку зареєстрованих в Єдиному державному реєстрі документів на наявність підстав для зупинення їх розгляду та в разі їх наявності вносить до Єдиного державного реєстру виключний перелік таких підстав, передбачених законом.

Пунктом 15 розділу 2 Порядку визначено, що за результатом проведеної державної реєстрації державний реєстратор за допомогою програмних засобів ведення Єдиного державного реєстру вносить відомості до цього реєстру та формує з нього виписку, яка за допомогою програмних засобів ведення Єдиного державного реєстру розміщується на порталі електронних сервісів у день проведення державної реєстрації.

Відповідно до пункту 1 розділу V Порядку державна реєстрація громадських формувань, символіки громадських формувань у випадках, передбачених законами, проводиться на підставі правового висновку за результатами правової експертизи поданих для державної реєстрації документів на їх відповідність Конституції України та іншим актам законодавства, а у разі реєстрації змін до статутних документів, інформації про зміни у складі керівних органів, змін до регламенту, Положення та списку третейських суддів постійно діючого третейського суду, змін до відомостей про відокремлений підрозділ іноземної неурядової організації, представництва, філії іноземної благодійної організації, що містяться в Єдиному державному реєстрі, - також на відповідність статуту (положенню) відповідного громадського формування, засновника постійно діючого третейського суду, статуту (положенню) акредитованого відокремленого підрозділу іноземної неурядової організації, представництва, філії іноземної благодійної організації.

Пунктом 6 розділу V Порядку передбачено, що на підставі затвердженого правового висновку державний реєстратор приймає рішення про державну реєстрацію громадського формування, символіки громадського формування або рішення про відмову в такій реєстрації, які формуються за допомогою програмних засобів ведення Єдиного державного реєстру в електронній формі, та підписує його.

Згідно з пунктом 11 розділу V Порядку державна реєстрації змін до відомостей про юридичну особу, громадське об'єднання, що не має статусу юридичної особи, структурне утворення політичної партії, що не має статусу юридичної особи, що містяться в Єдиному державному реєстрі, у зв'язку із зупиненням (припиненням) членства у громадському формуванні, у громадському об'єднанні, що не має статусу юридичної особи, у структурному утворенні політичної партії, що не має статусу юридичної особи, керівника (члена керівного органу) здійснюється державним реєстратором без прийняття рішення на підставі поданої такою особою копії заяви про зупинення (припинення) нею членства до відповідних статутних органів громадського формування, громадського об'єднання, що не має статусу юридичної особи, політичної партії з відміткою про її прийняття.

В свою чергу і доводи ОСОБА_9 щодо порушень вимог частини 3 статті 10 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань» не можуть бути взяті до уваги, виходячи з наступного.

Так, відповідно до частини 3 статті 10 вказаного Закону якщо відомості, що підлягають внесенню до Єдиного державного реєстру, не внесені до нього, не можуть бути використані у спорі з третьою особою, крім випадків, коли третя особа знала або могла знати ці відомості.

Статутом Партії, а саме п. п. 3.1, 3.6, 3.7 передбачено, що членом Партії може бути громадянин України, який відповідно до Конституції України має право голосу на виборах та референдумах, визнає Статут Партії і Програму Партії, а також виконує рішення статутних органів Партії та організацій Партії. Члену Партії видається партійний квиток, зразок якого затверджує Центральна рада Партії або Президія Центральної ради Партії. Членство в Партії є фіксованим. Фіксацією членства в Партії є наявність особистої заяви громадянина України про бажання стати членом Партії.

Отже, виходячи з вищевикладеного, колегія суду приходить до висновку, що зазначені позивачем зміни до Статуту Партії, як такі, що не передбачені законодавством як обов'язкові для внесення в Єдиний державний реєстр, відповідно до Статуту Партії набирають чинності з моменту затвердження З'їздом Партії і є обов'язковими для Членів Партії.

Таким чином, проаналізувавши вищевказані обставини справи та вимоги чинного законодавства в їх сукупності, колегія суду приходить до висновку, що відповідачем обґрунтовано та правомірно прийнято рішення від 25.03.2016 року № 8-ПД про дострокове припинення повноваження народного депутата України ОСОБА_9 у зв'язку з його виходом із складу депутатської фракції ПАРТІЇ «БЛОК ПЕТРА ПОРОШЕНКА «СОЛІДАРНІСТЬ».

На підставі вищевикладеного, колегія суду приходить до висновку щодо відмови в задоволенні позовних вимог ОСОБА_9

На підставі викладеного, керуючись ч. 3 ст. 160, ст.ст. 158 - 163, 171-1 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

П О С Т А Н О В И В:

У задоволенні адміністративного позову ОСОБА_9 до ПАРТІЇ «БЛОК ПЕТРА ПОРОШЕНКА «СОЛІДАРНІСТЬ» третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору Верховної Ради України про визнання протиправним та скасування рішення - відмовити.

Постанова набирає законної сили у порядку, передбаченому частиною сьомою статті 171-1 Кодекс адміністративного судочинства України.

Головуючий суддя О.В. Вербицька Судді О.А. Моторний С.Е. Острович О.І. Степашко Є.А. Усенко

logo

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст