Головна Сервіси для юристів ... База рішень" Протокол " Постанова ВАСУ від 26.10.2016 року у справі №466/7881/13-а Постанова ВАСУ від 26.10.2016 року у справі №466/7...
print
Друк
search Пошук
comment
КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

Державний герб України

ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

26 жовтня 2016 року м. Київ К/800/45837/14

Вищий адміністративний суд України в складі колегії суддів:

головуючого:Штульман І.В. (доповідач), суддів:Олексієнка М.М., Рецебуринського Ю.Й., при секретарі: Борілло Ю.В.,

за участю: позивача ОСОБА_4 та представників відповідачів:

- Болюби О.В., - представника Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області;

- Боднар Т.М., - представника Управління Пенсійного фонду України в Шевченківському районі міста Львова, -

розглянувши в порядку касаційного провадження у відкритому судовому засіданні в режимі відеоконференції справу за позовом ОСОБА_4 до Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області, Управління Пенсійного фонду України в Шевченківському районі міста Львова про визнання протиправними дій та зобов'язання вчинити певні дії, за касаційною скаргою ОСОБА_4 на постанову Львівського апеляційного адміністративного суду від 7 серпня 2014 року, -

в с т а н о в и в :

У жовтні 2013 року ОСОБА_4 звернулася в суд з позовом, у якому з урахуванням уточнених у січні 2014 року позовних вимог просила: визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області щодо відмови у видачі довідки про складові заробітної плати та неврахування при призначенні пенсії державного службовця інших виплат, з яких справлялися страхові внески на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування; зобов'язати Головне управління Пенсійного фонду України у Львівській області видати їй довідку про складові заробітної плати за період з 1 грудня 2008 року по 30 листопада 2010 року, форма якої затверджена постановою правління Пенсійного фонду України від 14 лютого 2011 року № 5-1; зобов'язати Управління Пенсійного фонду України в Шевченківському районі міста Львова здійснити їй починаючи з 25 грудня 2010 року перерахунок та виплату пенсії державного службовця з урахуванням у складі заробітної плати інших виплат, на які нараховувалися страхові внески на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування.

Шевченківський районний суд міста Львова ухвалою від 16 грудня 2013 року залучив до участі у справі в якості другого відповідача - Управління Пенсійного фонду України в Шевченківському районі міста Львова.

Постановою Шевченківського районного суду міста Львова від 3 березня 2014 року позов задоволено.

Постановою Львівського апеляційного адміністративного суду від 7 серпня 2014 року постанову Шевченківського районного суду міста Львова від 3 березня 2014 року скасовано, прийнято нову постанову, якою в задоволенні позову відмовлено.

У касаційній скарзі ОСОБА_4, посилаючись на порушення судом апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права, просить Вищий адміністративний суд України скасувати постанову Львівського апеляційного адміністративного суду від 7 серпня 2014 року та залишити без змін постанову Шевченківського районного суду міста Львова від 3 березня 2014 року.

Головним управлінням Пенсійного фонду України у Львівській області та Управлінням Пенсійного фонду України в Шевченківському районі міста Львова подано заперечення на зазначену касаційну скаргу, відповідачі просять таку залишити без задоволення, а рішення апеляційного суду - без змін.

Касаційна скарга підлягає задоволенню частково з наступних підстав.

Відповідно до частини 1 статті 220 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції перевіряє правильність застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права, правової оцінки обставин у справі і не може досліджувати докази, встановлювати та визнавати доведеними обставини, що не були встановлені в судовому рішенні, та вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу.

Суди першої та апеляційної інстанцій встановили, що ОСОБА_4 працювала в Головному управлінні Пенсійного фонду України у Львівській області на посаді головного спеціаліста відділу по контролю за виплатою пенсій.

З 20 березня 2007 року позивач отримувала пенсію по інвалідності ІІІ групи від загального захворювання згідно Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування», а з 25 грудня 2010 року отримує пенсію, призначену відповідно до статті 37 Закону України «Про державну службу» від 16 грудня 1993 року № 3723-XII (далі - Закон № 3723-XII) в розмірі 90% заробітної плати, яка обчислена згідно з довідками про складові заробітної плати, виданими Головним управлінням Пенсійного фонду України у Львівській області за формою, яка затверджена постановою правління Пенсійного фонду України від 30 жовтня 2008 року № 19-11.

Позивач перебуває на пенсійному обліку в Управлінні Пенсійного фонду України в Шевченківському районі міста Львова.

19 серпня та 9 вересня 2013 року ОСОБА_4 зверталася до Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області із заявами про надання їй довідки про складові заробітної плати за період з 1 грудня 2008 року по 30 листопада 2010 року, форма якої затверджена постановою правління Пенсійного фонду України від 14 лютого 2011 року № 5-1, з підтвердженням копіями наказів про інші виплати, з врахуванням індексації заробітної плати та розшифровкою інших виплат в даній довідці.

Головне управління Пенсійного фонду України у Львівській області листом від 2 вересня 2013 року № 934/З-20 відмовило позивачеві в задоволенні її вимог, викладених у заяві від 19 серпня 2013 року, роз'яснивши, що призначення (здійснення перерахунку) пенсій віднесено до функцій управлінь Пенсійного фонду України в районах, містах, районах у містах, а також у містах та районах. Відповідач, крім іншого, повідомив, що постановою правління Пенсійного фонду України від 14 лютого 2011 року № 5-1, яка набрала чинності з 4 березня 2011 року, затверджено форму довідки про складові заробітної плати (за останні 24 календарні місяці роботи або за будь-які 60 календарних місяців роботи підряд перед зверненням за пенсією), що подається для призначення пенсії відповідно до Закону № 3723-XII, і така передбачена для пенсій, призначених (перерахованих) після набрання чинності даною постановою, а перерахунки пенсій після призначення ОСОБА_4 пенсії не проводилися.

Листом від 25 вересня 2013 року № 1014/3-20 Головне управління Пенсійного фонду України у Львівській області повідомило позивача, що відповідь з порушеного нею у зверненні питання надавалася управлінням листом від 2 вересня 2013 року № 934/З-20.

Задовольняючи позов суд першої інстанції дійшов висновку, що дії Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області щодо відмови позивачеві у видачі довідки про складові заробітної плати за період з 1 грудня 2008 року по 30 листопада 2010 року, форма якої затверджена постановою правління Пенсійного фонду України від 14 лютого 2011 року № 5-1, є такими, що порушують права ОСОБА_4 на врахування при призначенні пенсії державного службовця інших виплат, на які нараховувалися страхові внески на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування, оскільки відомості, віднесені до довідки про складові заробітної плати за визначений період, а саме: інші виплати, є такими, що безпосередньо впливають на розмір пенсії, а відтак повинні враховуватися при здійсненні її обчислення та виплати.

Суд апеляційної інстанції, скасовуючи постанову суду першої інстанції та відмовляючи в задоволенні позову, виходив з того, що суду не надано будь-яких доказів на підтвердження того, що ОСОБА_4 зверталася з відповідними заявами про перерахунок пенсії до належного органу. А постановою правління Пенсійного фонду України від 14 лютого 2011 року № 5-1, на підставі якої позивач просить видати їй довідку про складові заробітної плати, затверджено форму довідки про складові заробітної плати (за останні 24 календарні місяці роботи або за будь-які 60 календарних місяців роботи підряд перед зверненням за пенсією), що подається для призначення пенсії відповідно до Закону № 3723-XII, й у відповідності до вказаної постанови така довідка подається для призначення пенсії.

Так, постановою Окружного адміністративного суду міста Києва від 13 серпня 2010 року (справа № 2а-4753/09/2670), яка набрала законної сили 9 листопада 2010 року, постанову правління Пенсійного фонду України «Про затвердження форм довідок про заробітну плату, що подаються для призначення (перерахунку) пенсії відповідно до Закону України «Про державну службу»» від 30 жовтня 2008 року № 19-11 (далі - Постанова № 19-11) визнано такою, що не відповідає правовим актам вищої юридичної сили щодо невключення до складових заробітної плати складових, які передбачені чинним законодавством. Зобов'язано Пенсійний фонд України привести Постанову № 19-11 у відповідність до вимог чинного законодавства шляхом передбачення чи встановлення інших складових заробітної плати, передбачених іншими нормативно-правовими актами.

14 лютого 2011 року на підставі вказаного судового рішення правління Пенсійного фонду України прийняло постанову № 5-1 «Про виконання рішення Окружного адміністративного суду міста Києва по справі № 2а-4753/09/2670», згідно якої визнано такими, що втратили чинність: підпункт 1.2 пункту 1 Постанови № 19-11; форма довідки про складові заробітної плати (надбавки та премії за останні 24 календарні місяці роботи або за будь-які 60 календарних місяців роботи підряд перед зверненням за пенсією), що подається для призначення пенсії відповідно до Закону № 3723-XII, затверджена Постановою № 19-11.

Цією ж постановою від 14 лютого 2011 року № 5-1 затверджено форму довідки про складові заробітної плати (за останні 24 календарні місяці роботи або за будь-які 60 календарних місяців роботи підряд перед зверненням за пенсією), що подається для призначення пенсії відповідно до Закону № 3723-XII, що додається.

Згідно затвердженої форми довідки про складові заробітної плати, у такій, зокрема, вказується розмір виплачених державному службовцю надбавок, премій та інших виплат за певний період, із зазначенням, що на всі виплати, включені в довідку, нараховано страхові внески на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування, а з 1 січня 2011 року - єдиний внесок на загальнообов'язкове державне соціальне страхування. Інші виплати вказуються із розшифровкою виплат. Відповідна довідка видається на підставі особових рахунків, платіжних відомостей або інших документів про нараховану та сплачену заробітну плату.

Верховний Суд України неодноразово висловлював свою позицію щодо того, що суми інших виплат, з яких були фактично нараховані та сплачені страхові внески або збір на обов'язкове державне пенсійне страхування, зокрема, матеріальна допомога на оздоровлення та допомога для вирішення соціально-побутових питань, сума індексації заробітної плати, включаються до складу заробітної плати державного службовця та враховуються при обчисленні розміру його пенсії.

За встановленим законодавством порядком і умовами призначення та перерахунку пенсій державних службовців, призначення та перерахунок пенсій державним службовцям здійснюється відповідним пенсійним органом за певних умов, на підставі поданої заяви та довідок, виданих державними органами за останнім місцем роботи. Форма довідки про заробітну плату, що подається для призначення (перерахунку) пенсії державним службовцям, затверджується правлінням Пенсійного фонду України за погодженням з Міністерством соціальної політики.

Органи Пенсійного фонду України не наділені повноваженнями самостійно визначати розмір пенсії державним службовцям, а здійснюють її нарахування на підставі наданих їм іншими органами довідок про заробітну плату, і розмір пенсійних виплат залежить від розміру складових заробітної плати, зазначених у таких довідках.

Частиною 2 статті 19 Конституції України закріплено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

За встановленими обставинами цієї справи вбачається, що ОСОБА_4, за відсутності у неї відповідної довідки про складові заробітної плати, із заявою про перерахунок пенсії до Управління Пенсійного фонду України в Шевченківському районі міста Львова не зверталася. 19 серпня та 9 вересня 2013 року вона звернулася до Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області, як до державного органу за останнім її місцем роботи, про надання їй довідки про складові заробітної плати за період з 1 грудня 2008 року по 30 листопада 2010 року із включенням до неї інших виплат, форма якої затверджена постановою правління Пенсійного фонду України від 14 лютого 2011 року № 5-1, однак Головне управління Пенсійного фонду України у Львівській області у видачі ОСОБА_4 такої довідки неправомірно відмовило. Право державного службовця на перерахунок пенсії на підставі поданої заяви та відповідних документів визначає відповідний орган Пенсійного фонду України, до якого надійшла певна заява.

Висновок апеляційного суду про відмову ОСОБА_4 в задоволенні позовних вимог у повному обсязі суд касаційної інстанції вважає помилковим.

Колегія суддів Вищого адміністративного суду України погоджується із висновком суду першої інстанції в частині визнання протиправними дій Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області щодо відмови позивачеві у видачі довідки про складові заробітної плати та щодо зобов'язання вказаного управління видати ОСОБА_4 довідку про складові заробітної плати за період з 1 грудня 2008 року по 30 листопада 2010 року, форма якої затверджена постановою правління Пенсійного фонду України від 14 лютого 2011 року № 5-1.

Щодо задоволення позовних вимог ОСОБА_4 в частині визнання протиправними дій Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області щодо неврахування при призначенні їй пенсії державного службовця інших виплат, з яких справлялися страхові внески на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування, та щодо зобов'язання Управління Пенсійного фонду України в Шевченківському районі міста Львова здійснити позивачеві починаючи з 25 грудня 2010 року перерахунок і виплату пенсії державного службовця з урахуванням у складі заробітної плати інших виплат, на які нараховувалися страхові внески на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування, то суд першої інстанції не врахував усіх обставин даної справи, дійшовши помилкового висновку, що в цій частині позовні вимоги підлягають задоволенню, оскільки такі позовні вимоги на час розгляду справи були необґрунтованими та щодо перерахунку пенсії передчасними.

За таких обставин колегія суддів Вищого адміністративного суду України вважає, що постанова суду апеляційної інстанції підлягає скасуванню, а постанова суду першої інстанції - зміні, шляхом задоволення позовних вимог ОСОБА_4 частково.

Керуючись статтями 1221, 220, 221, 223, 224, 225, 229, 230, 232 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

п о с т а н о в и в :

Касаційну скаргу ОСОБА_4 - задовольнити частково.

Постанову Львівського апеляційного адміністративного суду від 7 серпня 2014 року - скасувати.

Постанову Шевченківського районного суду міста Львова від 3 березня 2014 року у справі за позовом ОСОБА_4 до Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області, Управління Пенсійного фонду України в Шевченківському районі міста Львова про визнання протиправними дій та зобов'язання вчинити певні дії - змінити. Адміністративний позов задовольнити частково.

У частині задоволення позову до Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області щодо визнання протиправними дій по неврахуванні при призначенні пенсії державного службовця інших виплат, з яких справлялися страхові внески на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування, а також про зобов'язання Управління Пенсійного фонду України в Шевченківському районі міста Львова здійснити ОСОБА_4 починаючи з 25 грудня 2010 року перерахунок та виплату пенсії державного службовця з урахуванням у складі заробітної плати інших виплат, на які нараховувалися страхові внески на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування, постанову Шевченківського районного суду міста Львова від 3 березня 2014 року - скасувати. Прийняти в цій частині нову постанову, якою відмовити в задоволенні позову.

В іншій частині постанову Шевченківського районного суду міста Львова від 3 березня 2014 року - залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з моменту проголошення і може бути переглянута Верховним Судом України з підстав, у строк та у порядку, визначеними статтями 237-2391 Кодексу адміністративного судочинства України.

Головуючий: Штульман І.В.

Судді: Олексієнко М.М.

Рецебуринський Ю.Й.

logo

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст