Головна Сервіси для юристів ... База рішень" Протокол " Постанова ВАСУ від 24.09.2015 року у справі №826/17873/14 Постанова ВАСУ від 24.09.2015 року у справі №826/1...
print
Друк
search Пошук
comment
КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

Державний герб України

ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

"24" вересня 2015 р. м. Київ К/800/18156/15

Колегія суддів Вищого адміністративного суду України в складі:

Калашнікової О.В.,

Горбатюк С.А.,

Леонтович К.Г.,

розглянувши в порядку письмового провадження в приміщенні суду справу за касаційною скаргою Київської міської митниці ДФС на постанову окружного адміністративного суду міста Києва від 9 грудня 2014 року та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 31 березня 2015 року у справі №826/17873/14 за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "Софіт-Люкс" до Київської міської митниці ДФС, Головного управління Державної казначейської служби України в м.Києві про визнання протиправними дій, зобов'язання вчинити дії, підготувати висновок про повернення надміру сплачених платежів, -

ВСТАНОВИЛА:

У листопаді 2014 року товариство з обмеженою відповідальністю "Софіт-Люкс" звернулося в суд з позовом до Київської міської митниці ДФС, Головного управління Державної казначейської служби України в м.Києві, в якому просило: визнати незаконними дії Київської міської митниці ДФС щодо незадоволення заяви позивача від 09.09.2014р. №09-09/2/14 про повернення з Державного бюджету України надмірно сплачених коштів, контроль за справлянням яких здійснюється митним органом; зобов'язати Київську міську митницю ДФС підготувати висновок про повернення надмірно сплачених позивачу митних платежів та направити його разом з іншими передбаченими законодавством документами Головному управлінню Державної казначейської служби України у м. Києві; стягнути з Державного бюджету України на користь позивача надмірно сплачені кошти у сумі 13 149,22 грн., з яких 10 985,23 грн. - ПДВ та 2 163,99 грн. ввізного мита.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що дії Київської міської митниці ДФС щодо незадоволення заяви позивача від 9 вересня 2014 р. № 09-09/2/14 про підготовку висновку та повернення з Державного бюджету України надмірно сплачених коштів, контроль за справлянням яких здійснюється митним органом, є протиправними, оскільки наявні всі правові підстави для задоволення заяви позивача щодо повернення надмірно сплачених коштів.

Постановою окружного адміністративного суду міста Києва від 9 грудня 2014 року, залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 31 березня 2015 року, позовні вимоги задоволені частково. Визнана протиправною бездіяльність Київської міжрегіональної митниці Міндоходів щодо неприйняття рішення про повернення товариству з обмеженою відповідальністю "Софіт-Люкс" надмірно сплачених митних платежів на суму 13 149,22 грн. у формі Висновку та його направлення Головному управлінню Державної казначейської служби України у м. Києві для здійснення повернення вказаної суми коштів з бюджету товариству з обмеженою відповідальністю "Софіт-Люкс" у встановлений чинним законодавством строк. Зобов'язано Київську міжрегіональну митницю Міндоходів підготувати Висновок про повернення надмірно сплачених товариству з обмеженою відповідальністю "Софіт-Люкс" митних платежів у сумі 13 149,22 грн. та направити його разом з іншими передбаченими законодавством документами Головному управлінню Державної казначейської служби України у м. Києві. В іншій частині позовних вимог відмовлено.

Не погоджуючись з ухваленими по справі рішеннями Київська міська митниця ДФС звернулось до Вищого адміністративного суду України з касаційною скаргою, в якій просить скасувати рішення судів першої і апеляційної інстанцій та ухвалити нове судове рішення про відмову в задоволенні позовних вимог, посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права.

Перевіривши правову оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, доводи касаційної скарги, проаналізувавши правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права колегія суддів Вищого адміністративного суду України вважає, що касаційна скарга підлягає частковому задоволенню з наступних підстав.

Судами першої і апеляційної інстанції встановлено, що Київською регіональною митницею за результатами здійсненого контролю правильності визначення митної вартості товарів, що переміщуються через митний кордон України прийняте рішення про коригування заявленої позивачем митної вартості товарів від 16.09.2013р. №100250000/2013/6000729/2.

Постановою окружного адміністративного суду міста Києва від 17 лютого 2014 у справі №826/20310/13-а, залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 13.05.2014, визнане протиправним та скасоване рішення про коригування митної вартості товарів від 16.09.2013р. №100250000/2013/6000729/2.

ТОВ "Софіт-Люкс" 9 вересня 2014 року звернулось до Київської міжрегіональної мит ниці Міндоходів з листом №09-09/2/14 про повернення надмірно сплачених митних платежів.

Листом від 10 жовтня 2014 року № 11348/1/26-70-52-05 Київська міжрегіональна митниця Міндоходів відмовила позивачу у поверненні надмірно сплачених митних платежів, оскільки правові підстави для повернення коштів з Держбюджету України відсутні.

Суди першої та апеляційної інстанцій, задовольняючи позовні вимоги в частині, виходили з того, що позовні вимоги про стягнення з Державного бюджету України на користь позивача надмірно сплачених сум ПДВ та ввізного мита є передчасними, при цьому Київською міжрегіональною митницею Міндоходів допущена протиправна бездіяльність щодо неприйняття рішення про повернення позивачу надмірно сплачених митних платежів, з огляду на що для відновлення порушених прав позивача належить зобов'язати Київську міжрегіональну митницю Міндоходів підготувати Висновок про повернення надмірно сплачених позивачем митних платежів та направити його разом з іншими передбаченими законодавством документами Головному управлінню Державної казначейської служби України у м. Києві.

Колегія суддів Вищого адміністративного суду України не погоджується з висновками судів першої і апеляційної інстанцій виходячи з наступного.

Відповідно до статті 301 Митного кодексу України повернення помилково та/або надміру сплачених сум митних платежів здійснюється відповідно до Бюджетного та Податкового кодексів України. Помилково та/або надміру зараховані до державного бюджету суми митних платежів повертаються з державного бюджету в порядку, визначеному центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері фінансів.

Згідно зі статтею 43 Податкового кодексу України помилково та/або надміру сплачені суми грошового зобов'язання підлягають поверненню платнику відповідно до цієї статті, крім випадків наявності у такого платника податкового боргу.

У разі наявності у платника податків податкового боргу, повернення помилково та/або надміру сплаченої суми грошового зобов'язання на поточний рахунок такого платника податків в установі банку або шляхом повернення готівковими коштами за чеком, у разі відсутності у платника податків рахунку в банку, проводиться лише після повного погашення такого податкового боргу платником податків.

Обов'язковою умовою для здійснення повернення сум грошового зобов'язання є подання платником податків заяви про таке повернення (крім повернення надміру утриманих (сплачених) сум податку з доходів фізичних осіб, які розраховуються органом державної податкової служби на підставі поданої платником податків податкової декларації за звітний календарний рік шляхом проведення перерахунку за загальним річним оподатковуваним доходом платника податку) протягом 1095 днів від дня виникнення помилково та/або надміру сплаченої суми.

Платник податків подає заяву на повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов'язань у довільній формі, в якій зазначає напрям перерахування коштів: на поточний рахунок платника податків в установі банку; на погашення грошового зобов'язання (податкового боргу) з інших платежів, контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи, незалежно від виду бюджету; повернення готівковими коштами за чеком у разі відсутності у платника податків рахунку в банку.

Контролюючий орган не пізніше ніж за п'ять робочих днів до закінчення двадцятиденного строку з дня подання платником податків заяви готує висновок про повернення відповідних сум коштів з відповідного бюджету та подає його для виконання відповідному органові Державного казначейства України.

На підставі отриманого висновку орган Державного казначейства України протягом п'яти робочих днів здійснює повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов'язань платникам податків у порядку, встановленому Державним казначейством України.

Контролюючий орган несе відповідальність згідно із законом за несвоєчасність передачі Державному казначейству України для виконання висновку про повернення відповідних сум коштів з відповідного бюджету.

Постановою Кабінету Міністрів України від 16 листопада 2005 року №1093 встановлено, що митні та інші платежі, які вносяться до/або під час митного оформлення, переводяться на розрахунково-касове обслуговування через органи Державного казначейства.

Спільним наказом Міністерства фінансів України та Державної митної служби від 24 січня 2006 року № 25/44 затверджений Порядок розрахунково-касового обслуговування через органи Державного казначейства України митних та інших платежів, які вносяться до/або під час митного оформлення (далі - Порядок № 25/44).

У відповідності до розділу 2 Порядку № 25/44 передбачено, що для обліку коштів у національній валюті, що надходять до митних органів для забезпечення виконання платниками обов'язків щодо сплати митних та інших платежів, а також виконання завдань, покладених на митну службу України, в органах Державного казначейства України застосовуються рахунки відповідно до Плану рахунків бухгалтерського обліку виконання державного та місцевих бюджетів, затвердженого наказом Державного казначейства України від 28 листопада 2000 року № 119, за балансовим рахунком 3734 "Депозитні рахунки органів стягнення", призначенням якого є "облік руху митних та інших платежів, які сплачуються до/або під час митного оформлення на рахунки органів стягнення". Для зарахування коштів, що вносяться платниками та громадянами до/або під час митного оформлення товарів, на балансі Головного управління Державного казначейства України у місті Києві відкриваються депозитні рахунки 3734 на ім'я митних органів.

Згідно з розділом 3 Порядку № 25/44 сплата коштів у національній валюті, призначених для забезпечення справляння митних та інших платежів, здійснюється платниками до/або під час митного оформлення товарів з рахунків, відкритих ними в банках, у вигляді передплати та/або доплати, а також готівкою через банки на депозитні рахунки 3734, відкриті на ім'я митних органів в ГУДКУ у місті Києві.

Пунктом 3.3 Порядку № 25/44 визначено, що кошти, що надійшли на депозитні рахунки 3734 митних органів згідно з цим Порядком, перераховуються митними органами виключно для здійснення таких операцій: зарахування до відповідних бюджетів України; повернення платникам помилково та/або надміру сплачених коштів.

Розпорядження коштами, що обліковуються на депозитних рахунках 3734 митних органів згідно з цим Порядком, здійснюється виключно на підставі платіжних доручень, що оформлені митними органами в установленому порядку.

Порядок перерахування до Державного бюджету України митних платежів митними органами відбувається після заповнення митної декларації у відповідності до Інструкції про порядок її заповнення, затверджений наказом Державної митної служби України № 307 від 09 липня 1997 року.

Інформацію про податки і збори в митну декларацію вносить працівник митного органу шляхом внесення ним у графу С номерного штампу "Сплачено" з обов'язковим підписом посадової особи відділу митних платежів, що здійснює списання сум податків та зборів за цією ВМД.

З наведеного слідує, що про наявність права повернення надмірно сплачених сум митних зборів, зокрема податку на додану вартість, свідчать належним чином оформлені остаточні ВМД, у графі 40 яких є посилання на тимчасову ВМД та у графі 47 у розділі способу платежу (СП) наведено код 42 (повернення надмірно сплачених сум митних зборів), та зазначено вид збору та суму, що підлягає поверненню. Правильність остаточної сплати підтверджено штемпелем з кодом СП 32 "Сплачено" у кожній митній декларації.

Вищезазначеними нормами передбачений чіткий механізм взаємодії платника податків та митного органу з приводу урегулювання питань, які пов'язані із поверненням помилково та/або надміру сплачених грошових зобов'язань.

Як встановлено судами, позивач, відповідно до приписів ст.43 ПК України та ст.303 МК України, звертався до відповідача із заявою про повернення надміру сплаченої суми з податку на додану вартість при імпорті товару на депозитний рахунок 3734 для подальших розрахунків за митне оформлення товарів.

Відповідачем - Київською міською митницею ДФС було відмовлено позивачу у поверненні коштів з Державного бюджету України на підставі того, що рішення окружного адміністративного суду міста Києва від 17 лютого 2014 у справі №826/20310/13-а, яким було визнано протиправним та скасовано рішення про коригування митної вартості товарів від 16.09.2013р. №100250000/2013/6000729/2, не набрало законної сили.

Дана відмова була викладена у формі листа від 10 жовтня 2014 року № 11348/1/26-70-52-05, що суперечить нормам ст.303 Митного кодексу України та ст.43 Податкового кодексу України.

Відповідно до вищевказаного, колегія суддів Вищого адміністративного суду України прийшла до висновку про визнання незаконними дії відповідача щодо відмови у поверненні надмірно сплачених коштів шляхом направлення листа та необхідність зобов'язати Київську міську митницю ДФС розглянути заяву ТОВ "Софіт-Люкс" у встановленому законом порядку.

Щодо позовних вимог в частині зобов'язання Київську міську митницю ДФС підготувати висновок про повернення надмірно сплачених позивачу митних платежів та направити його разом з іншими передбаченими законодавством документами Головному управлінню Державної казначейської служби України у м. Києві, то такі вимоги не підлягають задоволенню, оскільки з огляду на положення КАС України щодо компетенції адміністративного суду, останній не може підміняти інший орган державної влади та перебирати на себе повноваження щодо вирішення питань, які Конституцією України віднесені до компетенції цього органу державної влади.

Разом з цим колегія суддів Вищого адміністративного суду України вважає передчасними вимоги про стягнення з Державного бюджету України на користь позивача надмірно сплачених коштів у сумі 13 149,22 грн., з яких 10 985,23 грн. - ПДВ та 2 163,99 грн. ввізного мита, враховуючи наступне.

Взаємовідносини митних органів та органів Державного казначейства України в процесі повернення помилково та/або надмірно зарахованих до бюджету митних та інших платежів, контроль за справлянням яких покладається на митні органи, регламентувалися Порядком взаємодії митних органів з органами Державного казначейства України в процесі повернення з Державного бюджету України помилково та/або надмірно зарахованих до бюджету митних та інших платежів, контроль за справлянням яких покладається на митні органи, затвердженого наказом Державної митної служби України, Державного казначейства України від 20 липня 2007 року № 611/147 (далі - Порядок взаємодії).

Відповідно до пункту 2 Порядку повернення платникам податків коштів, що обліковуються на відповідних рахунках митного органу як передоплата, і митних та інших платежів, помилково та/або надмірно сплачених до бюджету, контроль за справлянням яких здійснюється митними органами, затвердженого наказом Державної митної служби України від 20 липня 2007 року № 618 (далі - Порядок повернення) помилково та/або надмірно зарахованих до бюджету митних та інших платежів здійснюється на підставі висновку митного органу, що здійснював оформлення митної декларації. Зазначений висновок оформляється відповідно до заяви платника, яка подається до митного органу, що здійснював оформлення митної декларації.

Згідно з пунктом 7 Порядку взаємодії на підставі отриманого Висновку про повернення відповідний орган Державного казначейства України готує платіжні документи на перерахування коштів з рахунку з обліку доходів державного бюджету на рахунок, зазначений у Висновку про повернення, та протягом п'яти робочих днів від дати отримання Висновку про повернення здійснює повернення коштів з бюджету.

Таким чином, за Порядком взаємодії основною умовою повернення коштів є обов'язкова їх сплата та зарахування на рахунки відповідного бюджету.

У разі якщо після сплати декларантом податків і зборів (обов'язкових платежів) згідно з митною вартістю товарів, визначеною митним органом, буде прийнято рішення про застосування митної вартості, заявленої декларантом, сума надміру сплачених податків і зборів (обов'язкових платежів) повертається декларанту у порядку, передбаченому Порядком повернення та Порядком взаємодії, на підставі його заяви та у місячний термін з дня прийняття висновку митного органу, що здійснював оформлення митної декларації, про повернення з Державного бюджету України помилково та/або надмірно зарахованих до бюджету митних та інших платежів, контроль за справлянням яких покладається на митні органи.

Як вбачається з матеріалів справи митним органом рішення про застосування митної вартості, заявленої декларантом не приймалось, а тому вимоги про стягнення з Державного бюджету на користь позивача надміру сплаченого мита є передчасними.

Колегія суддів вважає, що доводи касаційної скарги дають підстави для висновку, що судами першої та апеляційної інстанції при ухваленні рішення порушені норми матеріального права, а тому касаційна скарга підлягає частковому задоволенню.

Відповідно до ст.229 КАС України суд касаційної інстанції має право скасувати судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій та ухвалити нове рішення, якщо обставини справи встановлені повно і правильно, але суди першої та апеляційної інстанцій порушили норми матеріального чи процесуального права, що призвело до ухвалення незаконних судових рішень.

Колегія суддів Вищого адміністративного суду України прийшла до висновків, що обставини справи встановлені повно і правильно, але суди першої та апеляційної інстанції при ухваленні судових рішень порушили норми матеріального та процесуального права, надали невірну оцінку обставинам встановленим справи, що призвело до ухвалення необґрунтованих рішень, які підлягають скасуванню з винесенням нової постанови про часткове задоволення позовних вимог.

Керуючись ст.ст. 220, 222, 223, 229, 230, 232 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів Вищого адміністративного суду України, -

ПОСТАНОВИЛА:

Касаційну скаргу Київської міської митниці ДФС задовольнити частково.

Постанову окружного адміністративного суду міста Києва від 9 грудня 2014 року та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 31 березня 2015 року скасувати, ухвалити по справі нове рішення.

Позов товариства з обмеженою відповідальністю "Софіт-Люкс" до Київської міської митниці ДФС, Головного управління Державної казначейської служби України в м.Києві - задовольнити частково.

Визнати незаконними дії Київської міської митниці ДФС щодо відмови у поверненні надмірно сплачених коштів шляхом направлення листа від 10 жовтня 2014 року № 11348/1/26-70-52-05.

Зобов'язати Київську міську митницю ДФС повторно розглянути заяву ТОВ "Софіт-Люкс" про повернення надмірно сплачених коштів у встановленому законом порядку.

В іншій частині позовних вимог відмовити.

Постанова набирає законної сили через 5 днів після направлення її копій особам, які беруть участь у справі і може бути переглянута Верховним Судом України з підстав передбачених ст.ст.237-239 Кодексу адміністративного судочинства України.

Судді:

logo

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст