ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
"24" вересня 2015 р. м. Київ К/800/25877/14
Колегія суддів Вищого адміністративного суду України в складі:
Калашнікової О.В. Горбатюка С.А., Леонтович К.Г., розглянувши в порядку письмового провадження справу за касаційною скаргою Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області на постанову Дзержинського районного суду м. Харкова від 11 лютого 2014 року та ухвалу Харківського апеляційного адміністративного суду від 28 квітня 2014 року у справі за позовом ОСОБА_4 до Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області , Харківського обласного військового комісаріату про перерахунок пенсії, -
в с т а н о в и л а:
В березні 2013 року ОСОБА_4 звернувся до суду з позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області , Харківського обласного військового комісаріату про визнання дій відповідача про відмову від перерахунку раніше призначеної пенсії на підставі Довідки про розмір грошового забезпечення, наданої Державним підприємством обслуговування повітряного руху України протиправними та зобов'язати відповідача здійснити перерахунок та виплату пенсії на підставі довідки наданої Державним підприємством обслуговування повітряного руху України.
Постановою Дзержинського районного суду м. Харкова від 11 лютого 2014 року, залишеною без змін ухвалою Харківського апеляційного адміністративного суду від 28 квітня 2014 року, позов задоволено: визнано дії Головного Управління Пенсійного фонду України у Харківській області про відмову від перерахунку раніше призначеної пенсії на підставі Довідки про розмірі грошового забезпечення, наданої Державним підприємством обслуговування повітряного руху України протиправними та зобов'язано відповідача здійснити перерахунок та виплату пенсії ОСОБА_4 на підставі довідки наданої Державним підприємством обслуговування повітряного руху України.
У касаційній скарзі відповідач, посилаючись на неправильне застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права, просить їх скасувати та ухвалити нове рішення про відмову в задоволені позову.
Перевіривши правову оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, проаналізувавши правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права колегія суддів приходить до висновку, що касаційна скарга підлягає задоволенню з таких підстав.
Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції, з висновком якого погодився і суд апеляційної інстанції вказав на те, що позивач був відряджений до Державного підприємства обслуговування повітряного руху України «Украерорух» з військової служби в Збройних Силах України, при цьому залишався військовослужбовцем, він має право на отримання грошового забезпечення у розмірі та порядку, визначеному законодавством для військовослужбовців, При цьому судами зазначено, що відповідач неправомірно відмовив позивачу у здійсненні перерахунку пенсії за довідкою від 28.08.2012 р., виданою Державним підприємством обслуговування повітряного руху України на виконання постанови Кабінету Міністрів України № 355 від 23.04.2012 року.
Колегія суддів Вищого адміністративного суду України не погоджується з висновком судів першої та апеляційної інстанцій, виходячи з наступного.
Судами попередніх інстанцій встановлено, що з 16 січня 1976 року позивач проходив дійсну воєнну службу в Збройних Силах.
Наказом Міністра оборони України від 19.10.1999 року № 600 за його згодою позивач відряджений у розпорядження Державного підприємства обслуговування повітряного руху України, що підтверджується копією наказу, і з 1 грудня 1999 року проходив службу в Харківському регіональному структурному підрозділі, про що свідчить копія витягу з наказу та послужного списку.
Наказом № 329/о від 21 листопада 2000 року ОСОБА_4 звільнено з посади у ДП ОПР "Украерорух" та відряджено у розпорядження Міністра оборони України.
Наказом заступника Міністра оборони України № 251 від 29.12.2000 р. позивача звільнено у запас.
Згідно довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії розмір грошового забезпечення на місяць становило 11 394, 5 грн.
Позивач звернувся із запитом до Харківського ОВК з метою отримання інформації, чи надійшла довідка про розмір грошового забезпечення за займаною посадою у Державному підприємстві обслуговування повітряного руху України та чи була ця довідка надіслана до Головного управління Пенсійного Фонду України у Харківській області для перерахунку йому пенсії.
У відповіді Харківського ОВК за № ФХ-107273/1483П від 05.12.2012 року зазначено, що довідка про розмір його грошового забезпечення за займаною посадою у Державному підприємстві обслуговування повітряного руху України для перерахунку пенсії надійшла до Харківського ОВК листом від 29.08.2012 року за №15.8-67 та спрямована до Головного управління Пенсійного фонду України у Харківській області листом від 10.09.2012 року за № ВСЗ-1136/П, який у своєму листі від 11.09.2012 року за № 014449-14/20 повернуло довідку до Харківського ОВК, не находячи підстав для перерахування пенсії позивачу.
Згідно з ч.3 ст.63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв'язку зі зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, або у зв'язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством. Перерахунок пенсій здійснюється на момент виникнення права на перерахунок пенсій і провадиться у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, у строки, передбачені частиною другою статті 51цього Закону.
Отже, підставою для проведення перерахунку пенсії є фактична зміна хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, проведена на підставі рішення суб'єкта владних повноважень, наділеного правом встановлювати чи змінювати види грошового забезпечення військовослужбовців.
Відповідно до п.1 Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" та внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 17.07.1992р. №393, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.02.2008р. №45 (далі - Порядок) встановлено, що перерахунок раніше призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" пенсій проводиться у разі прийняття рішення Кабінетом Міністрів України про зміну розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення для відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за Законом (далі - особи), або у зв'язку із введенням для них нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, установлених законодавством.
З наведеного вбачається, що такими повноваженням наділений виключно Кабінет Міністрів України.
Моментом виникнення права на перерахунок пенсії, призначеної на підставі Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких шши'і осіб'', є зміна Кабінетом Міністрів України розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення для відповідних категорій військовослужбовців.
На підставі зазначеного в пункті 1 цього Порядку рішення Кабінету Міністрів України Міноборони, МВС, Мінінфраструктури, СБУ, Служба зовнішньої розвідки, ДПС, Управління державної охорони, Адміністрація Держспецзв'язку, Адміністрація Держприкордонслужби, ДПтС, ДСНС повідомляють у п'ятиденний строк Пенсійному фонду України про підстави перерахунку пенсій військовослужбовцям (пункт 2 Порядку ).
Пенсійний фонд України повідомляє у п'ятиденний строк з моменту надходження інформації від державних органів своїм головним управлінням в Автономній Республіці Крим, областях, м. Києві та Севастополі про підстави для проведення перерахунку пенсій та про необхідність підготовки списків осіб, пенсії яких підлягають перерахунку.
Головні управління Пенсійного фонду України складають у десятиденний строк з моменту надходження зазначеної інформації списки за формою згідно із додатком 1 та подають їх органам, які уповноважені рішеннями керівників державних органів видавати довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії.
На підставі списків уповноважені органи готують для перерахунку пенсії довідки про розмір грошового забезпечення кожної особи, зазначеної в списку, за формою згідно із додатком 2 та у місячний строк подають їх головним управлінням Пенсійного фонду України. Довідки видаються державним органом, з якого особи були звільнені із служби, якщо інше не передбачено цим Порядком.
Жодних рішень про зміну розміру хоча б одного виду грошового забезпечення для відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за Законом, або в зв'язку із введенням для них нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій, Кабінетом Міністрів України не приймалося, а отже відсутні підстави для перерахунку раніше призначеної пенсії позивачу.
Частиною 1 постанови Кабінету Міністрів України від 23.04.2012 №355 "Про збільшення розмірів пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" з 1 липня 2012 року було установлено, що підвищення до пенсій, призначених до зазначеної дати відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", крім пенсій, призначених військовослужбовцям строкової служби та членам їх сімей, у розмірі 11 відсотків пенсій, обчислених відповідно до статей 13, 21 і 36 Закону, збільшивши його з 1 вересня 2012 р. до 23 відсотків та з 1 січня 2013 року до 35 відсотків.
При цьому розміри пенсій, обчислені відповідно до Закону з урахуванням доплат до попередніх розмірів пенсій згідно з пунктом 4 Порядку та підвищень, передбачених абзацом першим цього пункту, не можуть перевищувати розміри пенсій, обчислені відповідно до Закону виходячи з грошового забезпечення, встановленого постановою Кабінету Міністрів України "Про упорядкування структури та умов грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб" від 07.11.2007 №1294 за відповідними посадами військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу станом на 1 квітня 2012 року.
Таким чином, відповідно до постанови Уряду №355, підвищення пенсії передбачено у відсотковому відношенні до розміру пенсії, а не перерахунок, у зв'язку зі зміною розмірів окремих видів грошового забезпечення у військовослужбовців, а тому ч.3 ст.63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" не застосовується.
За таких обставин, оскільки рішення Кабінетом Міністрів України про зміну розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення для відповідних категорій військовослужбовців не було прийняте, відповідачем було проведено перерахунок пенсії з урахуванням грошового забезпечення, встановленого постановою Кабінету Міністрів України від 07.11.2007 №1294.
Враховуючи викладене, колегія суддів дійшла висновку, що у зв'язку з відсутністю рішення Кабінету Міністрів України про зміну розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення для відповідних категорій військовослужбовців, підстави для перерахунку пенсії відсутні, а тому немає правих підстав для задоволення позову.
Аналогічна правова позиція була висловлена також Верховним Судом України у постановах від 7 лютого 2012 року (справа № 21-463а11), від 17 березня 2015 року (справа21-641а14) та в рішенні Конституційного Суду України від 13 травня 2015 року № 4-рп/2015.
Враховуючи вищенаведене, колегія суддів приходить до переконання, що з висновками суду першої інстанції погодитись не можна. Колегія суддів вважає зазначити, що проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" проводиться у разі прийняття відповідного рішення Кабінетом Міністрів України, а прийняття наказу Украерорухом від 28 грудня 2011 року №623/о «Про підвищення посадових окладів військовослужбовцям, відрядженим до Украероруху», не є підставою для проведення перерахунку пенсії позивача.
Враховуючи викладене, суди першої і апеляційної інстанцій дійшли до помилкових висновків про обґрунтованість позовних вимог.
Відповідно до статті 159 Кодексу адміністративного судочинства України обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з'ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені на підставі статті 229 КАС України суд касаційної інстанції має право скасувати судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій та ухвалити нове рішення, якщо обставини справи встановлені повно і правильно, але суди першої та апеляційної інстанцій порушили норми матеріального чи процесуального права, що призвело до ухвалення незаконного судового рішення. ені в судовому засіданні.
Керуючись статтями 220, 222, 229, 230, 232 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів,-
п о с т а н о в и л а :
Касаційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області задовольнити.
Постанову Дзержинського районного суду м. Харкова від 11 лютого 2014 року та ухвалу Харківського апеляційного адміністративного суду від 28 квітня 2014 року скасувати та ухвалити новее рішення, яким у задволенні позову ОСОБА_4 до Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області , Харківського обласного військового комісаріату про перерахунок пенсії - в і д м о в и т и.
Постанова набирає законної сили через п'ять днів після направлення її копій особам, які беруть участь у справі, і може бути переглянута Верховним Судом України, у строк та у порядку, визначеними статтями 237 - 2391 Кодексу адміністративного судочинства України.
Судді: