ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
"21" вересня 2015 р. м. Київ К/9991/28059/12
Вищий адміністративний суд України в складі колегії суддів:
головуючого Ланченко Л.В.
суддів Пилипчук Н.Г.
Цвіркуна Ю.І.
розглянувши у порядку письмового провадження касаційну скаргу
Державної податкової інспекції у м.Чернівцях Чернівецької області Державної податкової служби
на постанову Чернівецького окружного адміністративного суду від 31.01.2012 та ухвалу Вінницького апеляційного адміністративного суду від 05.04.2012
у справі №2а/2470/1788/11
за позовом Приватного підприємства «Алтей-Фарм»
до Державної податкової інспекції у м.Чернівцях Чернівецької області Державної податкової служби
про скасування рішення , -
ВСТАНОВИВ:
Постановою Чернівецького окружного адміністративного суду від 31.01.2012, залишеною без змін ухвалою Вінницького апеляційного адміністративного суду від 05.04.2012, позов задоволено. Скасовано рішення про застосування штрафних санкцій від 21.09.2010 №0093200234.
У справі відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою відповідача, у якій ставиться питання про скасування рішення суду першої та апеляційної інстанції та прийняття нового про відмову в позові, з підстав невірного застосування норм матеріального та процесуального права.
Перевіривши повноту встановлення обставин справи та правильність їх юридичної оцінки в судових рішеннях, колегія суддів дійшла висновку, що касаційна скарга підлягає задоволенню, виходячи з такого.
Відповідачем проведено планову перевірку Приватного підприємства «Алтей-Фарм» аптеки, що знаходиться за адресою м. Чернівці, пр. Незалежності, 113 з питань дотримання порядку проведення розрахунків за товари (послуги), вимог з регулювання обігу готівки, наявності торгових патентів та ліцензій, за результатами якої складено акт №2860/24/12/23/36819801 від 09.09.2010.
За висновками акта перевірки позивачем порушено вимоги пункту 2.6 розділу 2 Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, затвердженого Постановою Правління Національного банку України від 15.12.2004 №637 зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 13.01.2005 №40/10320, а саме: неоприбуткування готівки за 02.08.2010 в сумі 2625,15 грн. та за 24.08.2010 в сумі 2024,2грн., а всього на загальну суму 4649,27 грн., шляхом її обліку у повній сумі фактичних надходжень у книзі обліку розрахункових операцій на підставі фіскальних звітних чеків РРО № 557 за 02.08.2010 та №580 за 24.08.2010.
На підставі акта перевірки відповідачем прийнято рішення від 21.09.2010 №0093200234, яким у відповідності до п. 1 Указу Президента України «Про застосування штрафних санкцій за порушення норм з регулювання обігу готівки» від 12.06.1995 № 436/95 до позивача застосовано штрафну (фінансову) санкцію у вигляді штрафу в п`ятикратному розмірі неоприбуткованої суми, що становить 23246,35грн.
Суди попередніх інстанцій, задовольняючи позовні вимоги, обґрунтовували свої висновки тим, що позивачем не допущено порушення п. 2.6 Постанови Правління НБУ від 15.12.2004 № 637, оскільки вся готівка за 02.08.2010 та за 24.08.2010 була внесена платником податків до податкового та бухгалтерського обліку, її проведення через РРО, зазначення її в фіскальній пам'яті РРО, відображення на роздрукованих та збережених фіскальних звітах, робить неможливим ухилення позивача від сплати податків.
При цьому, судами попередніх інстанцій не враховано, що згідно з абзацом третім пункту 2.6 Положення у разі проведення готівкових розрахунків із застосуванням РРО або використанням розрахункової книги оприбуткуванням готівки є здійснення обліку зазначених готівкових коштів у повній сумі їх фактичних надходжень у КОРО на підставі фіскальних звітних чеків РРО (даних розрахункової книги).
Відповідно до статті 2 Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» (у редакції, чинній на час виникнення спірних відносин), пункту 1.2 Положення КОРО - прошнурована і належним чином зареєстрована в органах державної податкової служби України книга, що містить щоденні звіти, які складаються на підставі відповідних розрахункових документів щодо руху готівкових коштів, товарів (послуг).
Пунктом 1 Указу Президента України від 12.06.1995 №436/95 «Про застосування штрафних санкцій за порушення норм з регулювання обігу готівки» установлено, що у разі порушення юридичними особами всіх форм власності, фізичними особами - громадянами України, іноземними громадянами та особами без громадянства, які є суб'єктами підприємницької діяльності, а також постійними представництвами нерезидентів, через які повністю або частково здійснюється підприємницька діяльність, норм з регулювання обігу готівки у національній валюті, що встановлюються НБУ, до них застосовуються фінансові санкції у вигляді штрафу, зокрема за неоприбуткування (неповне та/або несвоєчасне) оприбуткування у касах готівки - у п'ятикратному розмірі неоприбуткованої суми.
Таким чином, у разі проведення готівкових розрахунків із застосуванням РРО оприбуткуванням готівки є сукупність таких дій: фіксація повної суми фактичних надходжень готівки у фіскальних звітних чеках РРО та відображення на їх підставі готівки у КОРО. Невиконання будь-якої з цих дій є порушенням порядку оприбуткування готівки, за яке встановлена відповідальність (абзац третій пункту 1 Указу № 436/95).
Таке застосування норм матеріального права відповідає практиці Верховного Суду України викладеній, зокрема, у постановах від 26.02.2013 (справи №№ 21-7а13, 21-35а13) згідно яких, оприбуткування готівки у разі проведення готівкових розрахунків із застосуванням РРО або використанням РК є сукупність таких дій: фіксація повної суми фактичних надходжень готівки у фіскальних звітних чеках РРО (даних РК) та відображення на їх підставі готівки у КОРО.
З огляду на викладене, суди попередніх інстанцій дійшли помилкового висновку, що проведення розрахункових операцій через РРО, друкування фіскальних звітних чеків та їх зберігання в книгах обліку розрахункових операцій, а також оприбуткування готівки в касі підприємства є свідченням того, що готівкові кошти оприбутковані, та помилково скасували рішення відповідача про застосування штрафних санкцій в розмірі 23246,35 грн., у зв'язку з чим постановлені у справі рішення підлягають скасуванню, з прийняттям нової постанови про відмову в позові.
Керуючись ст. ст. 222, 223, 229 230 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
ПОСТАНОВИВ:
Касаційну скаргу Державної податкової інспекції у м.Чернівцях Чернівецької області Державної податкової служби задовольнити.
Постанову Чернівецького окружного адміністративного суду від 31.01.2012 та ухвалу Вінницького апеляційного адміністративного суду від 05.04.2012 скасувати.
Прийняти нову постанову. В позові відмовити.
Постанова набирає законної сили через п'ять днів після направлення її копії особам, які беруть участь у справі. Заява про перегляд судового рішення в адміністративній справі може бути подана з підстав, в порядку та у строки встановлені ст.ст.236-239№ КАС України безпосередньо до Верховного Суду України.
Головуючий Л.В.Ланченко
Судді Н.Г.Пилипчук
Ю.І.Цвіркун