Головна Сервіси для юристів ... База рішень" Протокол " Постанова ВАСУ від 21.01.2016 року у справі №1915/19678/12 Постанова ВАСУ від 21.01.2016 року у справі №1915/...
print
Друк
search Пошук
comment
КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

Державний герб України

ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

"21" січня 2016 р. м. Київ К/800/1721/15

Колегія суддів Вищого адміністративного суду України у складі

суддів: Мороз Л.Л.,

Горбатюка С.А.,

Шведа Е.А.,

розглянувши у порядку письмового провадження касаційну скаргу ОСОБА_3 на постанову Тернопільського міськрайонного суду Тернопільської області від 10.02.2014 року та ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 29.10.2014 року у справі за позовом ОСОБА_3 до Управління Пенсійного фонду України в місті Тернополі, треті особи: прокуратура Тернопільської області, Управління Міністерства внутрішніх справ України в Тернопільській області, Департамент соціального захисту населення Тернопільської облдержадміністрації, про визнання дій неправомірними та зобов'язання продовжити виплату пенсії,

ВСТАНОВИЛА:

ОСОБА_3 звернувся в суд з позовом до Управління Пенсійного фонду України в м. Тернополі про визнання дій протиправними та зобов'язання продовжувати виплачувати пенсію відповідно до ч. 1 ст. 54 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» згідно довідки про заробітну плату за роботу в зоні відчуження від 21.09.2006 р. № В-40, яка видана Головним управлінням МНС України в Тернопільській області.

Постановою Тернопільського міськрайонного суду Тернопільської області від 10.02.2014 року, залишеною без змін ухвалою Львівського апеляційного адміністративного суду від 29.10.2014 року, у позові відмовлено.

Не погоджуючись з судовими рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій у справі, позивач подав до Вищого адміністративного суду України касаційну скаргу у якій, посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просить скасувати рішення суду апеляційної інстанції, змінити рішення суду першої інстанції та позов задовольнити повністю.

Заслухавши доповідь судді Вищого адміністративного суду України стосовно обставин, необхідних для прийняття рішення судом касаційної інстанції, перевіривши і обговоривши доводи касаційної скарги, проаналізувавши правильність застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права, колегія суддів дійшла висновку, що касаційна скарга підлягає частковому задоволенню з таких підстав.

Судами попередніх інстанцій встановлено, що ОСОБА_3 з 01.11.2006 року призначено пенсію по II групі інвалідності в розмірі відшкодування фактичних збитків внаслідок захворювання, пов'язаного з виконанням обов'язків військової служби по ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС, відповідно до поданої заяви та довідки про заробітну плату за роботу в зоні відчуження від 21.09.2006 року № В-40, виданою Головним управлінням МНС України в Тернопільській області,

Відповідно до постанови Львівського апеляційного адміністративного суду від 11.05.2010р. №93996/09/9104 ОСОБА_3 з 18.08.2008 року здійснювалась виплата основної пенсії в розмірі 8 мінімальних пенсій за віком та додаткової пенсії у розмірі75% від мінімальної пенсії за віком, виходячи з розміру мінімальної пенсії за віком у розмірі прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність.

Згідно з статтею 15 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок «Чорнобильської катастрофи» видача довідок про заробітну плату у період роботи (служби) з ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, а також на територіях радіоактивного забруднення здійснюється підприємствами, установами, організаціями (військкоматами).

На час призначенні пенсії ОСОБА_3 перевірка представленої довідки від 21.09.2006 року № В-40 не проводилась. Розмір пенсії обчислено із заробітної плати, одержаної за роботу в зоні відчуження за період з 01.11.1987 року по 12.11.1987 року при втраті працездатності 70%.

Органами Держфінінспекції України в грудні 2011 року проводилась ревізія окремих питань фінансово-господарської діяльності у Пенсійному фонді України та його територіальних підрозділах у частині обґрунтованості видачі документів, що слугували підставою для призначення пенсій, допомоги та компенсацій.

За результатами перевірки встановлено, що відповідно до довідки УМВС України в Тернопільській області ОСОБА_3 ніс службу на об'єктах і території Чорнобильської АЕС на посаді інспектора Держпожнагляду в складі ОВПО-3 УПО Київського облвиконкому, тому довідка про заробітну плату за період роботи в зоні відчуження видана ГУ МНС України в Тернопільській області не відповідає нормам чинного законодавства.

Управлінням Пенсійного фонду України в м. Тернополі проведено зустрічну перевірку достовірності заповнення довідки та наявності первинних документів за період перебування ОСОБА_3 в зоні відчуження, якою з'ясовано, що довідка про заробітну плату за період роботи в зоні відчуження видана ГУ МНС України в Тернопільській області без наявності первинних документів, оскільки у відповідності до списку співробітників УМВС України Тернопільської області підвищена оплата праці за участь в заходах по ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС проведена ОСОБА_3 в УВС Київської області.

У зв'язку з цим з 01.01.2012 року розмір пенсії ОСОБА_3 встановлено у розмірі, визначеному постановою Кабінету Міністрів України від 23.11.2011 року № 1210 «Про підвищення рівня соціального захисту громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», оскільки підстав для подальшої виплати пенсії обчисленої згідно довідки про заробітну плату від 21.09.2006 року № В-40 не було.

Управління МНС України в Тернопільській області своїм листом № 2-4/920 від 14.03.2012 року повідомило, що видати довідку ОСОБА_3 про заробітну плату за період роботи в зоні відчуження із зазначенням сум грошового забезпечення немає підстав, оскільки первинні документи, а саме особові картки для нарахування грошового забезпечення за період роботи працівників, зокрема в зоні відчуження, знаходяться на зберіганні в архіві УМВСУ в Тернопільській області.

Відповідно до актів перевірки первинних документів про нараховані суми заробітку ОСОБА_3, отриманого за роботу в зоні відчуження від 23.07.2012р. та 28.08.2012р. проведених Управлінням Пенсійного фонду України в Тернопільській області з'ясовано, що довідка від 21.09.2006 р. №В-40 видана Головним управлінням МНС України в Тернопільській області видана безпідставно, про що повідомлено ОСОБА_3.

У звязку з тим, що ОСОБА_3 не представив довідку заповнену виходячи із сум грошового забезпечення на підставі первинних документів, перерахунок пенсії з 01.01.2012 року проведено без врахування заробітку в мінімальному розмірі.

В наказі УВС Тернопільського облвиконкому від 22.06.1988р. №036 зазначено провести оплату праці особового складу зайнятого на роботах по ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС зверх місячного грошового утримання, виходячи із окладів по основному місцю роботи інспектору ИГПН Підволочиського РВВС лейтенанту внутрішньої служби ОСОБА_3

Згідно особової карточки №31 нарахування грошового утримання ОСОБА_3 отримав одноразову допомогу за роботу по ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС в Підволочиському РВРС. В зв'язку з цим ОСОБА_3 рекомендовано для отримання довідки про заробітну плату в зоні відчуження звернутися до УМВСУ в Тернопільській області.

Згідно висновку експерта №2692/13-22 від 06.08.2013 року, за результатами проведеної судово-економічної експертизи, сума заробітної плати ОСОБА_3 у період роботи з 01.11.1987 року по 12.11.1987 року з ліквідації аварії на ЧАЕС, яка включається для визначення розміру пенсії, складає 1672.26 руб. Відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України №1210 від 23.11.2011 року «Про підвищення рівня соціального захисту громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» розмір пенсії, яка належить до виплати ОСОБА_3 станом на 01.01.2012 року, складає 11604,26 грн. З урахуванням Закону України від 08.07.2011 року №3668-ІV «Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи» максимальна державна пенсія буде складати з 01.01.2012 року - 8220 грн.

При розгляді адміністративного позову суд критично оцінив вищезазначений висновок проведеної судової-економічної експертизи, оскільки відповідно до перевірки Управління Міністерства внутрішніх справ України в Тернопільскій області від 06.12.2013 року проведеної Державною фінансовою інспекцією в Тернопільській області, довідка від 21.09.2006 року №В-40 видана ОСОБА_3 Головним управлінням МНС України в Тернопільській області не відповідає первинним документам, на підставі яких її видано.

З довідки перевірки Управління Міністерства внутрішніх справ України в Тернопільській області від 06.12.2013 року видно, що під час проведення перевірки в УМВСУ в Тернопільській області надано такі документи: копії особової карточки по нарахуванню та виплаті грошового забезпечення ОСОБА_3 № 31, список співробітників УВС Тернопільського облвиконкому, які виїжджали у відрядження для ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, наказ про виплату кратних розмірів грошового забезпечення працівникам, які брали участь в роботах пов'язаних з ліквідацією наслідків аварії на Чорнобильській АЕС № 036 від 22.06.1988 року, архівна довідка Державної служби України з надзвичайних ситуацій Головного Управління ДСНС України в Київській області № 9/3/1034 від 28.06.2013 року.

Даною перевіркою проведено співставлення довідки від 21.09.2006 року № В-40 виданої УМНС України в Тернопільській області з наданими первинними документами, яким встановлено невідповідність по наступних показниках: у вищевказаній довідці в розрахунок включено оклад, надбавку за звання та надбавку за вислугу років. Перевіркою встановлено, що відповідно до п. 1 наказу «Про додаткові виплати особовому складу органів внутрішніх військ МВС СРСР, зайнятих на роботах по ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС» № 0149 від 26.05.1986 року до розмірів грошового забезпечення включається лише оклад та надбавка за звання. - в довідці № В-40, в розрахунок включено доплату за роботу у вихідні дні та доплату в надурочний час.

Вказаною перевіркою встановлено, що відповідно до п.2 параграфу 13 Положення «Про грошове забезпечення осіб рядового і начальницького складу органів внутрішніх справ», затвердженого наказом МВД СССР від 26.05.1976 № 0330, додаткова оплата праці за понаднормову роботу, та за роботу у святкові та вихідні дні не проводиться.

Судом першої інстанції на підставі запиту, від МВС України отримано копії наказів МВС СРСР від 26.05.1976 року № 0330, від 19.03.1984 року № 090 «Об утверждении Положения о денежном содержании лиц рядового и начальствующего состава органов внутренних дел».

У переліку нормативних актів МВС СРСР, що втратили законну силу, доданому до наказу №090, значиться і наказ № 0330.

Колегія суддів погоджується з твердженням судів попередніх інстанцій відносно критичної оцінки вищезазначеної довідки перевірки, оскільки у ній застосовано положення наказу № 0330, який втратив силу.

Згідно з п.12 наказу № 090, винагорода за понаднормову роботу, а також додаткова винагорода за роботу у вихідні та святкові дні особам рядового та начальницького складу не виплачуються, за винятком окремих випадків, передбачених наказами МВС СРСР на підставі спеціальних рішень Уряду СРСР.

Відповідно до п.5 постанови Ради Міністрів Української СРСР від 10.06.1986 року №207-7 "Об условиях оплаты труда и материального обеспечения работников предприятий, организаций и учреждений, занятых на работах, связанных с ликвидацией последствий аварии на Чернобільской АЄС и предотвращением загрязнения окружающей среды", дозволено підприємствам, організаціям та установам залучати робітників на роботи, пов'язані з ліквідацією наслідків аварії, у вихідні і святкові дні з оплатою праці в подвійному розмірі.

Отже, відповідач діяв неправомірно щодо нарахування та виплати позивачу пенсії, без врахування довідки виданої управлінням МНС в Тернопільській області від 21.09.2006 року № В-40, оскільки дана довідка нечинною не визнавалась і не спростовано доводів про її невідповідність документам на підставі яких вона видавалась.

За таких обставин, колегія суддів вважає за необхідне задовольнити позов у повному обсязі.

З врахуванням зазначених обставин, колегія суддів Вищого адміністративного суду України вважає, що суди першої та апеляційної інстанцій неправильно застосували норми матеріального права, що потягло за собою ухвалення незаконного рішення.

Керуючись ст. ст. 220, 222, 223, 229, 230 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів

ПОСТАНОВИЛА:

Касаційну скаргу ОСОБА_3 задовольнити.

Постанову Тернопільського міськрайонного суду Тернопільської області від 10.02.2014 року та ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 29.10.2014 року у цій справі скасувати.

Прийняти нову постанову, якою позов задовольнити.

Визнати неправомірними дії Управління Пенсійного фонду України в місті Тернополі щодо нарахування та виплати ОСОБА_3 пенсії, без врахування довідки, виданої управлінням МНС в Тернопільській області від 21.09.2006 року № В-40.

Зобов'язати Управління пенсійного фонду України в місті Тернополі проводити нарахування та виплату ОСОБА_3 пенсії виходячи із заробітної плати, одержаної за роботу в зоні відчуження у 1986 році, на підставі довідки, виданої управління МНС в Тернопільській області 21.09.2006 року № В-40.

Постанова є остаточною і оскарженню не підлягає.

Судді:

logo

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст