Головна Сервіси для юристів ... База рішень" Протокол " Постанова ВАСУ від 20.10.2015 року у справі №2а/295/384/14 Постанова ВАСУ від 20.10.2015 року у справі №2а/29...
print
Друк
search Пошук
comment
КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

Державний герб України

ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

20 жовтня 2015 року м. Київ К/800/25/15

Колегія суддів Вищого адміністративного суду України у складі:

головуючого Заїки М.М.,

суддів Білуги С.В.,

Загороднього А.Ф.

розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Житомирського обласного центру по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат на постанову Богунського районного суду м. Житомира від 04 листопада 2014 року та ухвалу Житомирського апеляційного адміністративного суду від 10 грудня 2014 року у справі за позовом ОСОБА_2 до Житомирського обласного центру по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат, Департаменту праці та соціального захисту населення Житомирської обласної державної адміністрації, Житомирського об'єднаного міського військового комісаріату про визнання дій протиправними,

встановила:

У травні 2014 року ОСОБА_2 звернувся до суду з позовом до Житомирського обласного центру по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат, Департаменту праці та соціального захисту населення Житомирської обласної державної адміністрації, Житомирського об'єднаного міського військового комісаріату про стягнення щорічної разової грошової допомоги учаснику бойових дій до 05 травня за 2014 рік.

Постановою Богунського районного суду м. Житомира від 04 листопада 2014 року, залишеною без змін ухвалою Житомирського апеляційного адміністративного суду від 10 грудня 2014 року позов задоволено. Визнано неправомірними дії та бездіяльність Житомирського об'єднаного міського військового комісаріату, щодо не включення до списків, Департаменту праці та соціального захисту населення Житомирської обласної державної адміністрації, Житомирського обласного центру по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат щодо не нарахування та не виплати ОСОБА_2 щорічної разової грошової допомоги до 05 травня за 2014 рік у розмірі визначеному Законом України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту». Зобов'язано Житомирський об'єднаний міський військовий комісаріат включити до списків осіб на виплату щорічної разової грошової допомоги до 05 травня на 2014 рік ОСОБА_2. Зобов'язано Департамент праці та соціального захисту населення Житомирської обласної державної адміністрації здійснити нарахування, а Житомирський обласний центр по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат провести виплату ОСОБА_2 щорічної разової грошової допомоги до 05 травня за 2014 рік відповідно до статті 12 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» у розмірі 5-ти мінімальних пенсій за віком, з урахуванням проведених виплат.

У касаційній скарзі Житомирський обласний центр по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат просить скасувати постанову Богунського районного суду м. Житомира від 04 листопада 2014 року та ухвалу Житомирського апеляційного адміністративного суду від 10 грудня 2014 року та прийняти нове рішення про відмову в задоволенні позову.

Заслухавши доповідь судді - доповідача, колегія суддів вважає, що касаційна скарга підлягає частковому задоволенню з наступних підстав.

Задовольняючи позовні вимоги в частині не включення до списків осіб на виплату щорічної разової грошової допомоги до 05 травня, суди попередніх інстанцій дійшли вірного висновку про протиправність дій Житомирського об'єднаного міського військового комісаріату щодо не включення до списків осіб на виплату щорічної разової грошової допомоги до 05 травня, в зв'язку з поданням неправдивих відомостей щодо місця реєстрації та проживання ОСОБА_2, оскільки дані твердження були спростовані матеріалами справи.

Проте, задовольняючи позовні вимоги щодо виплати щорічної разової грошової допомоги до 05 травня за 2014 рік відповідно до статті 12 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» у розмірі 5-ти мінімальних пенсій за віком, дійшли помилкового висновку з огляду на наступне.

Судами першої та апеляційної інстанції встановлено, що позивач має статус учасника бойових дій, що підтверджується посвідченням серії НОМЕР_1 від 15 вересня 2011 року.

Відповідно до статті 12 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, щорічно до 5 травня учасникам бойових дій виплачується разова грошова допомога у розмірі, який визначається Кабінетом Міністрів України в межах бюджетних призначень, встановлених законом про Державний бюджет України.

Частиною 3 прикінцевих положень Закону України «Про Державний бюджет України на 2014 рік» встановлено, що у 2014 році норми і положення статей деяких Законів України, зокрема ст.ст. 12, 13, 14, 15, 16 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» застосовуються у порядку та розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України, виходячи з наявних фінансових ресурсів Державного бюджету України та бюджету Пенсійного фонду України на 2014 рік.

Відповідно до правової позиції Конституційного Суду України, викладеної в Рішенні від 26 грудня 2011 року № 20-рп/2011, передбачені законами соціально-економічні права не є абсолютними. Механізм реалізації цих прав може бути змінений державою, зокрема, через неможливість їх фінансового забезпечення шляхом пропорційного перерозподілу коштів з метою збереження балансу інтересів усього суспільства. Конституційний Суд України виходить з того, що надання Верховною Радою України права Кабінету Міністрів України встановлювати у випадках, передбачених законом, порядок та розміри соціальних виплат та допомоги, які фінансуються за рахунок коштів Державного бюджету України, пов'язується з його функціями, визначеними в пунктах 2, 3 статті 116 Конституції України.

Рішенням Конституційного Суду України від 25 січня 2012 року №3-рп/2012 встановлено, що суди під час вирішення справ про соціальний захист громадян керуються Законами України, а також нормативно-правовими актами відповідних органів державної влади, виданих на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України та законами України, в тому числі нормативно-правових актів Кабінету Міністрів України, виданих у межах його компетенції, на основі і на виконання Бюджетного кодексу України, закону про Державний бюджет України на відповідний рік та інших законів України.

Отже, станом на час виникнення спірних правовідносин Кабінет Міністрів України мав право регулювати порядок та розміри соціальних виплат та допомоги, які фінансуються за рахунок коштів Державного бюджету України, відповідно до Конституції та законів України.

Згідно із Постановою Кабінету Міністрів України від 16 квітня 2014 року №102 «Про деякі питання виплати у 2014 році разової грошової допомоги, передбаченої Законами України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» і «Про жертви нацистських переслідувань» у 2014 році виплату разової грошової допомоги до 5 травня (далі - грошова допомога), здійснює Міністерство соціальної політики шляхом перерахування коштів на зазначені цілі структурним підрозділам з питань соціального захисту населення обласних, Київської міської державної адміністрації (далі - органи соціального захисту населення), які через відділення зв'язку або установи банків перераховують їх на особові рахунки громадян за місцем отримання пенсії (особам, що не є пенсіонерами, - за місцем їх проживання), у таких розмірах: учасникам бойових дій та колишнім неповнолітнім (яким на момент ув'язнення не виповнилося 18 років) в'язням концентраційних таборів, гетто, інших місць примусового тримання, а також дітям, які народилися у зазначених місцях примусового тримання їх батьків, - 795 гривень.

З аналізу вищевикладеного вбачається, що відповідач повинен нарахувати та виплатити щорічну разову грошову допомогу до 5 травня в розмірах встановлених постановою Кабінету Міністрів України від 16 квітня 2014 року №102.

На підставі викладеного, колегія суддів приходить до висновку, що касаційна скарга Житомирського обласного центру по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат підлягає частковому задоволенню. Ухвалу Житомирського апеляційного адміністративного суду від 10 грудня 2014 року необхідно скасувати, а постанову Богунського районного суду м. Житомира від 04 листопада 2014 року змінити.

Керуючись статтями 220, 222, 223, 225, 230, 232 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів,

постановила:

Касаційну скаргу Житомирського обласного центру по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат задовольнити частково.

Ухвалу Житомирського апеляційного адміністративного суду від 10 грудня 2014 року у справі за позовом ОСОБА_2 до Житомирського обласного центру по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат, Департаменту праці та соціального захисту населення Житомирської обласної державної адміністрації, Житомирського об'єднаного міського військового комісаріату про визнання дій протиправними - скасувати.

Постанову Богунського районного суду м. Житомира від 04 листопада 2014 року у справі за позовом ОСОБА_2 до Житомирського обласного центру по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат, Департаменту праці та соціального захисту населення Житомирської обласної державної адміністрації, Житомирського об'єднаного міського військового комісаріату про визнання дій протиправними - змінити, виклавши її резолютивну частину в наступній редакції:

«Позовні вимоги ОСОБА_2 до Житомирського обласного центру по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат, Департаменту праці та соціального захисту населення Житомирської обласної державної адміністрації, Житомирського об'єднаного міського військового комісаріату про визнання дій протиправними задовольнити частково.

Визнати неправомірними дії Житомирського об'єднаного міського військового комісаріату, щодо не включення до списків осіб на виплату щорічної разової грошової допомоги до 05 травня на 2014 рік ОСОБА_2.

Зобов'язати Житомирський об'єднаний міський військовий комісаріат включити до списків осіб на виплату щорічної разової грошової допомоги до 05 травня на 2014 рік ОСОБА_2.

Зобов'язати Департамент праці та соціального захисту населення Житомирської обласної державної адміністрації здійснити нарахування, а Житомирський обласний центр по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат провести виплату ОСОБА_2 щорічну разову грошову допомогу до 05 травня за 2014 рік відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 16 квітня 2014 року №102 «Про деякі питання виплати у 2014 році разової грошової допомоги, передбаченої Законам України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» і «Про жертви нацистських переслідувань», з урахуванням проведених виплат.

В задоволенні решти позовних вимог відмовити.»

Постанова оскарженню не підлягає.

Головуючий М.М. Заїка

Судді С.В. Білуга

А.Ф. Загородній

logo

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст