Головна Сервіси для юристів ... База рішень" Протокол " Постанова ВАСУ від 19.11.2015 року у справі №2а-1570/4285/11 Постанова ВАСУ від 19.11.2015 року у справі №2а-15...
print
Друк
search Пошук
comment
КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

Державний герб України

ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

"19" листопада 2015 р. м. Київ К/9991/39974/12

Колегія суддів Вищого адміністративного суду України у складі:

Головчук С.В. (суддя-доповідач), Ліпського Д.В., Черпака Ю.К.,

розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Міністерства внутрішніх справ України на постанову Одеського апеляційного адміністративного суду від 12 квітня 2012 року у справі за позовом ОСОБА_4 до Міністерства внутрішніх справ України (далі - МВС України) про визнання незаконним та скасування наказів,

в с т а н о в и л а :

У липні 2008 року ОСОБА_4 звернувся до суду з адміністративним позовом про визнання протиправними та скасування наказів. В обґрунтування вимог зазначав, що наказом МВС України від 27 грудня 2007 року №1751 йому присвоєно чергове спеціальне звання «майора міліції». Проте, за результатами службового розслідування, 19 травня 2008 року МВС України видало наказ № 877 о/с, а 09 червня 2008 року - наказ № 276 о/с, якими скасувало наказ №1751 в частині присвоєння позивачу спеціального звання у зв'язку з порушенням установленого порядку присвоєння таких звань. Вважаючи дії відповідача неправомірними та уточнивши позовні вимоги, просив суд скасувати пункт 2 наказу МВС України від 19 травня 2008 року №877 о/с та пункт 6 наказу МВС України від 09 червня 2008 року №276 о/с.

Справа розглядалась судами неодноразово.

Постановою Одеського окружного адміністративного суду від 30 листопада 2011 року в позові відмовлено.

Постановою Одеського апеляційного адміністративного суду від 12 квітня 2012 року скасовано рішення суду першої інстанції та ухвалено нове рішення про задоволення позову. Скасовано пункт 2 наказу МВС України від 19 травня 2008 року № 877 о/с «Про суттєві недоліки в кадровому забезпеченні ГУМВС України в Одеській області та покарання винних» відносно ОСОБА_4 та наказ МВС України від 09 червня 2008 року № 276 «Про скасування пунктів наказів МВС щодо присвоєння чергових спеціальних звань працівникам ГУМВС України в Одеській області» у частині скасування наказу МВС України від 27 грудня 2007 року № 1751 о/с стосовно присвоєння чергового спеціального звання «майор міліції» капітанові міліції ОСОБА_4, старшому інспекторові з особливих доручень відділу дорожньо-патрульної служби управління Державної автомобільної інспекції ГУМВС України в Одеській області.

У касаційній скарзі МВС України порушує питання про скасування рішення апеляційного суду та залишення в силі рішення суду першої інстанції, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального і процесуального права, зокрема, норм Закону України від 20 грудня 1990 року № 565-XII «Про міліцію» (далі - Закон № 565-XII), Положення про проходження служби рядовим і начальницьким складом органів внутрішніх справ, затвердженого постановою Кабінету Міністрів УРСР від 29 липня 1991 року № 114 (далі - Положення) та Дисциплінарного статуту ОВС. Зазначає, що суд дав неправильну правову оцінку обставинам справи, оскільки спірні накази видані відповідачем не у зв'язку із вчиненням позивачем дисциплінарного проступку, а у зв'язку із порушенням процедури призначення осіб на посади та порядку присвоєння чергових спеціальних звань.

ОСОБА_4 у запереченнях на касаційні скарги посилається на те, що рішення апеляційного суду ухвалено з додержанням норм матеріального та процесуального права, судом правильно встановлені факти, досліджені докази та наведені обґрунтовані висновки. Вказує, що оскаржувані накази є неправомірними, оскільки не відповідають порядку накладення дисциплінарних стягнень. Просить касаційну скаргу залишити без задоволення, а рішення апеляційного суду - без змін.

Перевіривши доводи касаційної скарги, матеріали справи, правильність застосування норм матеріального та процесуального права, колегія суддів вважає, що касаційна скарга підлягає задоволенню частково з наступних підстав.

Судами встановлено, що з 1993 року ОСОБА_4 проходив службу в органах внутрішніх справ на різних посадах.

Наказом ГУ МВС України в Одеській області від 12 грудня 2007 року № 770 о/с позивача призначено на посаду старшого інспектора з особливих доручень відділу дорожньо-патрульної служби Управління Державної автомобільної інспекції Головного управління МВС України в Одеській області (далі - відділ ДПС УДАІ ГУ МВС в Одеській області), а наказом МВС України від 27 грудня №1751 о/с присвоєно спеціальне звання «майор міліції».

Згідно поданого рапорту, наказом ГУ МВС в Одеській області від 08 січня 2008 року №1 з 08 січня 2008 року позивача призначено на попередню посаду - інспектора відділення розшуку відділу ДАІ з обслуговування адміністративної території обласного центру (м.Одеса) та автомобільно технічної інспекції.

За фактом незаконного призначення на вищі посади та присвоєння спеціальних звань окремим працівникам ГУМВС України в Одеській області, з 14 по 18 квітня 2008 року МВС України провело службове розслідування, за висновками якого, 19 травня 2008 року відповідач видав наказ № 877 о/с «Про суттєві недоліки в кадровому забезпеченні ГУМВС України в Одеській області та покарання винних». Пунктом 2 цього наказу №877 о/с скасовано наказ МВС України від 27 грудня 2007 року №1751 про присвоєння спеціального звання «майор міліції» ОСОБА_4

Підставою такого рішення стали виявлені перевіркою МВС України численні факти грубих порушень установленого порядку присвоєння спеціальних звань старшого начальницького складу окремим працівникам управління ДАІ ГУ МВС України в Одеській області, що виразилось у призначенні окремих осіб на невакантні посади, перебування на яких давало підстави для присвоєння вищого спеціального звання.

На виконання наказу МВС України №877 о/с, 09 червня 2008 року МВС України видало наказ №276 о/с «Про скасування пунктів наказів МВС України щодо присвоєння чергових спеціальних звань працівникам ГУМВС України в Одеській області», яким скасовано наказ МВС України №1751 о/с в частині присвоєння позивачу спеціального звання «майор міліції».

Вирішуючи спір та відмовляючи в позові, суд першої інстанції виходив з того, що на час розгляду справи оскаржувані накази в частині позбавлення позивача спеціального звання скасовані на виконання судових рішень.

Скасовуючи рішення суду та відмовляючи в позові, апеляційний суд виходив з того, що заниження чергових спеціальних звань на одну ступінь можливо лише в порядку, визначеному Дисциплінарним статутом ОВС за порушення службової дисципліни. Враховуючи те, що позивач не вчиняв дисциплінарних проступків, оскаржувані накази про заниження позивачу чергового спеціального звання є протиправними.

Проте, з такими висновками погодитись неможливо.

Правовідносини з приводу проходження публічної служби в органах внутрішніх справ регулюються Конституцією України, Законом № 565-ХІІ, Положенням, Дисциплінарним статутом ОВС, іншими нормативно-правовими актами.

Присвоєння ОСОБА_4, наказом №1751 о/с спеціального звання за своєю суттю є ненормативним індивідуальним актом функціонального управління.

Акти, видані з порушенням вимог, які до них ставляться, є дефектними. Залежно від характеру і ступеня дефектності такі акти (накази) управління поділяються на нікчемні (які не спричиняють правових наслідків навіть без їх скасування або скасовуються в судовому порядку) та акти заперечні. Останні - це такі, що містять окремі незаконні положення. Анулювати (скасувати) такий акт (наказ) в частині незаконних положень може і орган, що прийняв його.

Відповідно до підпункту 15 пункту 9 Положення про Міністерство внутрішніх справ України, затвердженого Указом Президента України від 17 жовтня 2000 року № 1138/2000 (чинного на час виникнення спірних відносин) Міністр присвоює в установленому порядку спеціальні звання особам рядового і начальницького складу органів внутрішніх справ.

Системний аналіз наведених нормативних актів дає підстави вважати, що наказами від 19 травня 2008 року №877 та від 09 червня 2008 року №276 Міністр МВС України скасував незаконні, на його думку, положення наказу №1751, що знаходиться в межах повноважень згаданого суб'єкта владних повноважень.

В той же час, не оспорюючи компетенції керівника МВС України безпосередньо з підстав дискреційних повноважень, позивач такі його дії вважав незаконними лише в зв'язку з тим, що скасування наказу №1751, яке він ототожнив з позбавленням спеціального звання, можливе лише в порядку дисциплінарного стягнення.

Водночас, наказ №1751 скасований відповідачем не у зв'язку з дисциплінарною практикою, а у зв'язку з реалізацією повноважень суб'єкта владних повноважень на скасування свого акта (наказу в частині, що не відповідає закону).

Аналогічну правову позицію висловив Верховний Суд України у постанові від 30 січня 2012 року (справа №21-216а11).

За таких обставин, суд апеляційної інстанції дійшов помилкового висновку про неправомірність наказів №877 о/с та №276 о/с та безпідставно задовольнив позов.

Водночас, відмовляючи в позові, суд першої інстанції послався на те, що на час розгляду справи оскаржувані накази були скасовані наказом МВС України №1009 о/с, виданим на виконання судових рішень. Проте, ці рішення були скасовані ухвалою Вищого адміністративного суду України від 17 березня 2011 року, у зв'язку з чим наказ МВС України №1009 о/с також втратив чинність.

На підставі статті 229 КАС України суд касаційної інстанції має право скасувати судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій та ухвалити нове рішення, якщо обставини справи встановлені повно і правильно, але суди першої та апеляційної інстанцій порушили норми матеріального чи процесуального права, що призвело до ухвалення незаконного судового рішення.

Враховуючи викладене, рішення судів першої та апеляційної інстанцій підлягають скасуванню, з ухваленням нового рішення про відмову у задоволенні позовних вимог.

Керуючись статтями 220, 222, 223, 229, 232 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів,

п о с т а н о в и л а :

Касаційну скаргу Міністерства внутрішніх справ України задовольнити.

Постанову Одеського окружного адміністративного суду від 30 листопада 2011 року та постанову Одеського апеляційного адміністративного суду від 12 квітня 2012 року скасувати, ухваливши нове судове рішення.

Відмовити у задоволенні позову ОСОБА_4 до Міністерства внутрішніх справ України про визнання незаконним та скасування наказів.

Постанова набирає законної сили через п'ять днів після направлення її копій особам, які беруть участь у справі, та оскарженню не підлягає.

Судді С.В. Головчук Д.В. Ліпський Ю.К. Черпак

logo

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст