Головна Сервіси для юристів ... База рішень" Протокол " Постанова ВАСУ від 18.05.2016 року у справі №583/1656/15-а Постанова ВАСУ від 18.05.2016 року у справі №583/1...
print
Друк
search Пошук
comment
КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

Державний герб України

ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

"18" травня 2016 р. м. Київ К/800/38913/15

Вищий адміністративний суд України у складі колегії суддів:

головуючого суддів Зайця В.С. (суддя-доповідач), Голяшкіна О.В., Шведа Е.Ю., розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу ОСОБА_4 на постанову Охтирського міськрайонного суду Сумської області від 05 червня 2015 року та ухвалу Харківського апеляційного адміністративного суду від 03 серпня 2015 року у справі за позовом ОСОБА_4 до управління Пенсійного фонду України в м.Охтирці та Охтирському районі Сумської області про визнання рішення протиправним та зобов'язання вчинити дії, -

В С Т А Н О В И В:

У травні 2015 року ОСОБА_4 пред'явила позов до управління Пенсійного фонду України в м.Охтирці та Охтирському районі Сумської області (далі - УПФ в м.Охтирці та Охтирському районі) про:

визнання протиправним рішення УПФ в м.Охтирці та Охтирському районі про відмову здійснити перерахунок та виплату їй раніше призначеної пенсії державного службовця з урахуванням винагороди за вислугу років у розмірі 35%, матеріальної допомоги на оздоровлення та матеріальної допомоги для вирішення соціально - побутових питань, що вказані у довідках Охтирської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Сумській області від 07 травня 2015 року № 872 та № 873 про складові заробітної плати;

зобов'язання УПФ в м.Охтирці та Охтирському районі, починаючи з 01 травня 2015 року здійснити перерахунок та виплату їй пенсії державного службовця, призначеної на підставі статті 37 Закону України «Про державну службу» (у редакції, що діяла на дату призначення пенсії) у розмірі 83%, з урахуванням винагороди за вислугу років у розмірі 35% (417,20 грн.), матеріальної допомоги на оздоровлення та матеріальної допомоги для вирішення соціально - побутових питань (5615,41 грн.), що вказані у довідках Охтирської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Сумській області від 07 травня 2015 року № 872 та № 873 про складові заробітної плати;

Постановою Охтирського міськрайонного суду Сумської області від 05 червня 2015 року, залишеною без змін ухвалою Харківського апеляційного адміністративного суду від 03 серпня 2015 року, у задоволенні позову відмовлено.

Не погоджуючись із прийнятими рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, скаржник оскаржив їх.

У касаційній скарзі ОСОБА_4, посилаючись на порушення судами норм матеріального права, просить скасувати рішення судів першої та апеляційної інстанцій та ухвалити нове, яким задовольнити позовні вимоги.

Касаційна скарга підлягає задоволенню з таких підстав.

Відповідно до частини 2 статті 220 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції переглядає судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій у межах касаційної скарги, але при цьому може встановлювати порушення норм матеріального чи процесуального права, на які не було посилання в касаційній скарзі.

Судами встановлено, що ОСОБА_4 з 02 жовтня 2007 року отримує пенсію державного службовця.

12 травня 2015 року позивач звернулася до УПФ в м.Охтирці та Охтирському районі з заявою про проведення перерахунку та виплату пенсії державного службовця згідно довідок Охтирської об'єднаної державної податкової інспекції у Сумській області від 07 травня 2015 року за № 872, № 873, врахувавши виплачену матеріальну допомогу на оздоровлення, матеріальну допомогу для вирішення соціально-побутових питань в сумі 5615,41 грн. та винагороду за вислугу років у сумі 417,20 грн. у розмірі 83 відсотків.

УПФ в м.Охтирці та Охтирському районі листом від 20 травня 2015 року №Г-37 відмовило в перерахунку пенсії з включенням до заробітку, з якого визначалась пенсія, сум матеріальної допомоги, матеріальної допомоги для вирішення соціально-побутових питань та винагороди за вислугу років з посиланням на те, що відповідно до статті 33 Закону України «Про державну службу» заробітна плата державних службовців складається з посадових окладів, премій, доплати за ранг, надбавки за вислугу років на державній службі та інших надбавок.

Також відповідачем зазначено, що одноразова грошова допомога на оздоровлення, одноразова матеріальна допомога для вирішення соціально-побутових умов, які передбачені постановою Кабінету Міністрів України від 09 березня 2006 року № 268 «Про упорядкування структури та умов оплати праці працівників апарату органів виконавчої влади, органів прокуратури, судів та інших органів», є одноразовими, а також заохочувальними та компенсаційними виплатами, і не зазначені в переліку складових заробітної плати, передбачених частиною 2 статті 33 Закону України «Про державну службу», тому вони не можуть враховуватись при обчисленні пенсії державному службовцю. Винагорода за вислугу років, яка виплачується посадовим особам органів державної податкової служби, які мають спеціальні звання, не зазначена в переліку складових заробітної плати, передбачених статтею 33 Закону України «Про державну службу», а тому вона також не може враховуватись при обчисленні пенсії державному службовцю.

Крім того, відповідач зазначив, що діючим законодавством не передбачено одночасна виплата надбавки за вислугу років та винагороди за вислугу років, тому зазначення цих надбавок в довідці від 07 травня 2015 року № 872 в загальну суму для нарахування пенсії є безпідставним.

Згідно з довідкою Охтирської об'єднаної державної податкової інспекції у Сумській області про складові заробітної плати від 07 травня 2015 року №872, ОСОБА_4 працювала в Охтирській об'єднаній державній податковій інспекції на посаді головного державного податкового інспектора управління оподаткування фізичних осіб відділу адміністрування податків з фізичних осіб та майнових податків; станом на 01 лютого 2008 року заробітна плата, яка враховується при обчисленні пенсії, складалася з посадового окладу 1092,00 грн., надбавки за ранг 100,00 грн., надбавки за вислугу років 20% (за стаж державної служби 13 років 04 місяці 6 днів) 238,40 грн, винагороди за вислугу років (35%) 417,20 грн. Усього: 1847,60 грн.

Згідно з довідкою від 07 травня 2015 року №873 про складові заробітної плати (надбавки та премії за будь-які 24 календарні місяці роботи підряд перед зверненням за пенсією), що подається для призначення пенсії відповідно до Закону України «Про державну службу», ОСОБА_4 за період з жовтня 2005 року по вересень 2007 року виплачувалась щороку матеріальна допомога для вирішення соціально-побутових питань та матеріальна допомога на оздоровлення.

На всі виплати, включені в довідки, нараховано страхові внески на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування, а з 01 січня 2011 року єдиний внесок на загальнообов'язкове державне соціальне страхування.

Відмовляючи у задоволенні позовних вимог суд першої інстанції виходив з необґрунтованості позовних вимог.

Суд апеляційної інстанції погодився із висновком суду першої інстанції та залишив постанову Охтирського міськрайонного суду Сумської області від 05 червня 2015 року без змін.

Водночас суд апеляційної інстанції зазначив, що пенсія ОСОБА_4 призначена з урахуванням довідки про складові заробітної плати від 18 жовтня 2007 року № 13347, виданої Охтирською об'єднаною державною податковою інспекцією Сумської області. Крім того, в довідці, яка надавалась при призначенні пенсії, зазначено, що на всі виплати, включені в довідку, нараховано страхові внески на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування.

Отже, пенсія ОСОБА_4 призначена та виплачується за нормами чинного законодавства з урахуванням тих довідок, які вона надала при призначенні пенсії.

Також, апеляційний суд зазначив, що вимога позивача здійснити перерахунок та виплату пенсії у розмірі 83% взагалі не є предметом спору, адже частиною 1 статті 6 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб'єкта владних повноважень порушені її права, свободи або інтереси. Таким чином, законодавство не передбачає судового захисту тих прав та інтересів, які ще не порушені, отже припущення позивача щодо можливого вчинення відповідачем дій, спрямованих на зменшення розміру пенсії (відсотків) під час проведення перерахунку раніше призначеної пенсії, не можуть бути підставою для задоволення позовних вимог в цій частині.

Колегія суддів Вищого адміністративного суду України із висновками судів першої та апеляційної інстанцій не погоджується із огляду на наступне.

За змістом статті 37 Закону України "Про державну службу" (в редакції, чинній на час призначення позивачу пенсії) пенсія державним службовцям призначається в розмірі 80 відсотків від сум їх заробітної плати, на які нараховуються страхові внески на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування.

Згідно зі статтею 37-1 Закону України "Про державну службу" (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) умови та порядок перерахунку призначених пенсій державним службовцям визначаються Кабінетом Міністрів України.

Статтею 2 Закону України «Про оплату праці» визначено структуру заробітної плати, до якої входить основна та додаткова заробітна плата, а також заохочувальні та компенсаційні виплати.

Відповідно до частини 1 статті 1 Закону України "Про оплату праці" заробітна плата - це винагорода, обчислена, як правило, у грошовому виразі, яку за трудовим договором роботодавець виплачує працівникові за виконану ним роботу.

Згідно з частинами 2, 7 статті 33 Закону України "Про державну службу" заробітна плата державних службовців складається з посадових окладів, премій, доплати за ранги, надбавки за вислугу років на державній службі та інших надбавок.

Умови оплати праці державних службовців, розміри їх посадових окладів, надбавок, доплат і матеріальної допомоги визначаються Кабінетом Міністрів України.

Пунктом 2 постанови Кабінету Міністрів України від 09 березня 2006 року № 268 «Про упорядкування структури та умов оплати праці працівників апарату органів виконавчої влади, органів прокуратури, судів та інших органів» керівникам органів, зазначених у пункті 1 цієї постанови, у межах затвердженого фонду оплати праці, надано право, зокрема надавати працівникам матеріальну допомогу для вирішення соціально-побутових питань та допомогу для оздоровлення при наданні щорічної відпустки у розмірі, що не перевищує середньомісячної заробітної плати працівника (місячного грошового забезпечення військовослужбовців, осіб начальницького складу).

Частиною 1 статті 66 Закону України "Про пенсійне забезпечення" передбачено, що до заробітку для обчислення пенсії включаються всі види оплати праці (виплат, доходу), на які відповідно до Закону України "Про збір на обов'язкове державне пенсійне страхування" нараховується збір на обов'язкове державне пенсійне страхування, в межах максимальної величини фактичних витрат на оплату праці найманих працівників, оподатковуваного доходу (прибутку), сукупного оподатковуваного доходу (граничної суми заробітної плати (доходу), з яких справляються страхові внески (збори) до соціальних фондів, що діяла на день одержання зазначеного заробітку (виплат, доходу).

Статтею 41 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" визначені виплати (доходи), що враховуються в заробітну плату (дохід) застрахованої особи для обчислення пенсії. Зокрема, до такої заробітної плати (доходу) для обчислення пенсії враховуються: суми виплат (доходу), отримуваних застрахованою особою після набрання чинності цим Законом, з яких згідно з цим Законом були фактично нараховані (обчислені) та сплачені страхові внески; суми виплат (доходу), отримуваних застрахованою особою до набрання чинності цим Законом, у межах сум, на які відповідно до законодавства, що діяло раніше, нараховувалися внески на державне соціальне страхування або збір на обов'язкове державне пенсійне страхування.

Постановою Кабінету Міністрів України від 12 вересня 1997 року № 1013 затверджено Порядок виплати винагороди за вислугу років посадовим особам органів державної податкової служби, які мають спеціальні звання. Зазначеною постановою передбачено, що цей Порядок введено в дію з 1 вересня 1997 року.

Згідно з пунктами 1, 2, 3 Порядку виплати винагороди за вислугу років посадовим особам органів державної податкової служби, які мають спеціальні звання, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12 вересня 1997 року № 1013, до стажу роботи, що дає право на одержання винагороди за вислугу років, включається час роботи: в органах державної податкової служби; на посадах і в органах, визначених Порядком обчислення стажу державної служби, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 3 травня 1994 року № 283 "Про порядок обчислення стажу державної служби" з наступними змінами; на підприємствах, в установах, та в організаціях на посадах бухгалтерів, економістів, фінансистів, юристів, інженерів-програмістів, інженерів-системотехніків, інженерів-електроніків, якщо ці працівники мали спеціальну освіту, працювали за фахом та перейшли на роботу до податкової адміністрації (інспекції) і зараховані на відповідну посаду.

Винагорода за вислугу років виплачується посадовим особам органів державної податкової служби у таких розмірах: при стажі роботи від 1 до 2 років - 5 %, від 2 до 5 років - 10%, від 5 до 10 років - 20%, від 10 до 15 років - 25%, від 15 до 20 років - 30%, від 20 до 25 років - 35%, від 25 і більше років - 40%.

Розмір винагороди визначається залежно від стажу роботи і обчислюється виходячи з посадового окладу та надбавки за спеціальне звання.

31 березня 2015 року у зв'язку із прийняттям Кабінетом Міністрів України постанови №153 «Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких постанов Кабінету Міністрів України з питань оплати праці» (набрала чинності 10 квітня 2015 року) визнано такою, що втратила чинність, постанову Кабінету Міністрів України від 12 вересня 1997 року №1013 «Про Порядок виплати винагороди за вислугу років посадовим особам органів державної податкової служби, які мають спеціальні звання».

Відповідно до частини 1 статті 84 Закону України «Про пенсійне забезпечення» та частини 4 статті 45 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" перерахунок призначеної пенсії, крім випадків, передбачених частиною 1 статті 35, частиною 2 статті 38, частиною 3 статті 42 і частиною 5 статті 48 цього Закону, провадиться в такі строки: у разі виникнення права на підвищення пенсії - з першого числа місяця, в якому пенсіонер звернувся за перерахунком пенсії, якщо відповідну заяву з усіма необхідними документами подано ним до 15 числа включно, і з першого числа наступного місяця, якщо заяву з усіма необхідними документами подано ним після 15 числа.

На час призначення пенсії ОСОБА_4 діяла постанова Кабінету Міністрів України від 12 вересня 1997 року № 1013 «Про Порядок виплати винагороди за вислугу років посадовим особам органів державної податкової служби, які мають спеціальні звання», якою було передбачено виплату посадовим особам органів державної податкової служби винагороди за вислугу років, і таку винагороду до призначення пенсії вона отримувала та на неї нараховувались страхові внески на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування, тому зазначену виплату відповідачу слід урахувати при перерахунку пенсії позивачу.

Враховуючи те, що допомога на оздоровлення, матеріальна допомога для вирішення соціально-побутових питань включаються до фонду оплати праці, оскільки на них нараховувались страхові внески на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування, зазначені виплати відповідачу також слід ураховувати при перерахунку пенсії ОСОБА_4

Аналогічна правова позиція міститься в постановах Верховного Суду України від 20 лютого 2012 року у справі №21-430а11, від 04 березня 2014 року у справі № 21-3а14, від 03 червня 2014 року у справі №21-134а14, від 16 вересня 2014 року у справі

№ 21-314а14.

Відповідно до статті 229 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції має право скасувати судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій та ухвалити нове рішення, якщо обставини справи встановлені повно і правильно, але суди першої та апеляційної інстанцій порушили норми матеріального чи процесуального права, що призвело до ухвалення незаконного судового рішення.

Оскільки судами були повно і правильно встановлені обставини справи, однак при ухваленні рішень судами першої та апеляційної інстанцій було допущено порушення норм матеріального права при відмові у задоволенні позовних вимог, ухвалені рішення підлягають скасуванню з ухваленням нового рішення про задоволення позовних вимог з зазначених вище підстав.

Згідно з частиною 1 статті 94 Кодексу адміністративного судочинства України якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав стороною у справі, або якщо стороною у справі виступала його посадова чи службова особа.

Керуючись статтями 220, 222, 229, 230, 232 КАС України, -

П О С Т А Н О В И В:

Касаційну скаргу ОСОБА_4 задовольнити.

Постанову Охтирського міськрайонного суду Сумської області від 05 червня 2015 року та ухвалу Харківського апеляційного адміністративного суду від 03 серпня 2015 року скасувати.

Ухвалити нове рішення, яким позов ОСОБА_4 до управління Пенсійного фонду України в м.Охтирці та Охтирському районі Сумської області про визнання рішення протиправним та зобов'язання вчинити дії задовольнити.

Визнати протиправним рішення управління Пенсійного фонду України в м.Охтирці та Охтирському районі Сумської області про відмову здійснити перерахунок та виплату раніше призначеної пенсії державного службовця ОСОБА_4 у урахуванням винагороди за вислугу років у розмірі 35%, допомоги на оздоровлення та матеріальної допомоги для вирішення соціально - побутових питань.

Зобов'язати управління Пенсійного фонду України в м.Охтирці та Охтирському районі Сумської області, починаючи з 01 травня 2015 року здійснити перерахунок та виплату ОСОБА_4 пенсії державного службовця, призначеної на підставі статті 37 Закону України «Про державну службу» з урахуванням винагороди за вислугу років у розмірі 35%, допомоги на оздоровлення та матеріальної допомоги для вирішення соціально - побутових питань.

Присудити на користь ОСОБА_4 за рахунок бюджетних асигнувань управління Пенсійного фонду України в м.Охтирці та Охтирському районі Сумської області витрати із сплати судового збору за подання позову в сумі 73,08 грн., апеляційної скарги в сумі 36,54 грн., касаційної скарги в сумі 51,16 грн.

Постанова набирає законної сили через п'ять днів після направлення її копій особам, які беруть участь у справі та може бути переглянута Верховним Судом України з підстав, у строк та у порядку, визначеними статтями 235- 244-2 КАС України.

Судді:

logo

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст