Головна Сервіси для юристів ... База рішень" Протокол " Постанова ВАСУ від 18.02.2016 року у справі №826/2202/13-а Постанова ВАСУ від 18.02.2016 року у справі №826/2...
print
Друк
search Пошук
comment
КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

Державний герб України

ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

"18" лютого 2016 р. м. Київ К/800/34324/13

Колегія суддів Вищого адміністративного суду України в складі:

Головуючого, суддіГорбатюка С.А. (доповідач)СуддівМороз Л.Л. Шведа Е.Ю. провівши у порядку письмового провадження касаційний розгляд адміністративної справи за позовом Київської міської організації Національної спілки краєзнавців України до Державної реєстраційної служби України про скасування рішення про відмову в реєстрації символіки та вчинення дій за касаційною скаргою Державної реєстраційної служби України на постанову Окружного адміністративного суду м. Києва від 03 квітня 2013 року та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 06 червня 2013 року

в с т а н о в и л а :

У лютому 2013 року Київська міська організація Національної спілки краєзнавців України в Окружному адміністративному суді м. Києва пред'явила позов до Державної реєстраційної служби України про скасування рішення про відмову в реєстрації символіки та вчинення дій.

Просила визнати такими, що прийняті з порушенням норм чинного законодавства та скасувати наказ Державної реєстраційної служби України від 06 серпня 2012 року № 1329 та правовий висновок щодо відповідності законодавству України та положення Київської міської організації національної спілки краєзнавців України документів, поданих на реєстрацію символіки, та зобов'язати відповідача видати новий наказ, яким зареєструвати символіку Київської міської організації національної спілки краєзнавців України на підставі раніше поданих документів.

Постановою Окружного адміністративного суду м. Києва від 03 квітня 2013 року, залишеною без зміни ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 06 червня 2013 року, позов було задоволено частково.

Визнано протиправним і скасовано наказ Державної реєстраційної служби України від 06 серпня 2012 року № 1329 та зобов'язано повторно розглянути подані позивачем документи.

В іншій частині у задоволенні позову відмовлено.

Не погоджуючись з рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій Державна реєстраційна служба України подала касаційну скаргу, в якій вказала на те, що оскаржувані рішення судами прийняті з порушенням норм матеріального та процесуального права. Просить їх скасувати та ухвалити нову постанову у справі про відмову в задоволенні позовних вимог.

Заслухавши доповідь судді щодо обставин, необхідних для ухвалення рішення судом касаційної інстанції, перевіривши доводи касаційної скарги, правильність правової оцінки обставин у справі та застосування судами норм матеріального і процесуального права, колегія суддів вважає, що касаційна скарга підлягає частковому задоволенню за таких підстав.

Приймаючи рішення про часткове задоволення позовних вимог, суд першої інстанції виходив з того, що у разі, якщо для здійснення статутної діяльності творчій спілці необхідно мати свій індивідуальний символ (емблему), таке громадське об'єднання має можливість її оформити у відповідності до чинного законодавства, а держава гарантує її оформлення.

Апеляційний суд погодився із зазначеним висновком суду першої інстанції.

Колегія суддів вважає, що такий правовий висновок судів першої та апеляційної інстанцій є помилковим, що призвело до неправильного вирішення спору.

Статтею 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до частини першій статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України суд при вирішенні справи керується принципом законності, відповідно до якого органи державної влади, органи місцевого самоврядування, посадові і службові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України.

Підпунктом 20 пункту 4 Положення про Державну реєстраційну службу України, затвердженого Указом Президента України від 06 квітня 2011 року № 401/2011, передбачено, що Державна реєстраційна служба України відповідно до покладених на неї завдань, окрім іншого, здійснює державну реєстрацію символіки громадських організацій, політичних партій, благодійних організацій.

Згідно із пунктом 9 Порядку підготовки рішень щодо легалізації об'єднань громадян та інших громадських формувань, затвердженого Наказом Міністерства юстиції України від 08 липня 2011 року № 1828/5, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 13 липня 2011 року за № 855/19593 (далі - Порядок № 1828/5), рішення про відмову у реєстрації символіки професійних спілок, їх об'єднань, організацій роботодавців, їх об'єднань, політичних партій, благодійних організацій тощо, приймаються залежно від результатів правової експертизи в межах установленого строку виключно на підставах, встановлених законами, а також прийнятими на їх виконання актами Кабінету Міністрів України та наказами Міністерства юстиції України. Такі рішення оформляються наказами, до яких додається правовий висновок щодо відповідності законодавству України та статуту (положенню) громадського формування документів, поданих для реєстрації символіки. Правовий висновок є невід'ємною частиною наказу.

Таким чином, прийняття рішення у формі Наказу Державної реєстраційної служби України від 06 серпня 2012 року № 1329 напряму залежить від результатів проведеної правової експертизи, оформленої відповідним правовим висновком фахівців Державної реєстраційної служби України.

З матеріалів адміністративної справи вбачається, що 25 травня 2012 року на адресу Державної реєстраційної служби України надійшла заява голови правління Київської міської організації Національної спілки краєзнавців України

Гончарова О.П. про проведення державної реєстрації символіки "Київської міської організації Національної спілки краєзнавців України".

До заяви були додані документи, зокрема, витяг з протоколу № 2 Пленуму правління Київської міської організації Національної спілки краєзнавців України від 05 квітня 2011 року, яке містить в собі рішення про затвердження Положення про символіку та опису символіки Організації.

Частинами першою та другою статті 18 Закону України "Про об'єднання громадян" (втратив чинність з 01 січня 2013 згідно із Законом України від 22 березня 2012 року № 4572-VІ та діяв на момент прийняття рішення щодо поданих Організацією документів про проведення державної реєстрації символіки) визначено, що об'єднання громадян можуть використовувати власну символіку; символіка об'єднання громадян затверджується відповідно до його статуту.

Пунктом 1 Положення про порядок реєстрації символіки об'єднань громадян, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26 лютого 1993 року № 144 (постанова втратила чинність згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 19 грудня 2012 року № 1209 та діяла на момент прийняття рішення щодо поданих Організацією документів про проведення державної реєстрації символіки), визначено, що об'єднання громадян можуть використовувати власну символіку: прапори, емблеми тощо, які є їх символами і відмітними знаками.

Частиною третьою статті 1 Закону України "Про об'єднання громадян", зокрема, визначено, що дія цього Закону не поширюється на об'єднання громадян, порядок створення і діяльності яких визначається відповідним законодавством. Статтею 18 Закону надано право політичним партіям та громадським організаціям використовувати власну символіку, яка підлягає державній реєстрації.

Питання створення та діяльності творчих спілок регулюється Законом України "Про професійних творчих працівників та творчі спілки" (далі - Закон).

Статтею 1 цього Закону встановлено, що творча спілка - добровільне об'єднання професійних творчих працівників відповідного фахового напряму в галузі культури та мистецтва, яке має фіксоване членство і діє на підставі статуту тощо.

З Положення Київської міської організації Національної спілки краєзнавців України, зареєстрованого Головним управлінням юстиції у місті Києві від 21 вересня 2010 року № 1325/02, видно, що Київська міська організація Національної спілки краєзнавців України є добровільним об'єднанням професійних дослідників і літописців рідного краю зі статусом творчої спілки як суб'єкта творчої діяльності (пункт 1.1. розділу І зазначеного Положення).

Закон України "Про професійних творчих працівників та творчі спілки", а також інші нормативно-правові акти не містить норм щодо реєстрації символіки творчих спілок Державною реєстраційною службою України.

Правовою експертизою було встановлено, що відсутні правові підстави для реєстрації символіки Організації, на підставі чого, відповідачем прийнято наказ від 06 серпня 2012 року № 1329 "Про відмову в реєстрації символіки творчої спілки".

З огляду на зазначене, враховуючи те, що наказ Державної реєстраційної служби України від 06серпня 2012 року № 1329 "Про відмову в реєстрації символіки творчої спілки" прийнятий у межах повноважень та у відповідності до вимог чинного законодавства України, вимоги позивача є необґрунтованими та безпідставними, а тому не підлягають задоволенню.

Таким чином, фактично, визнавши протиправним і скасувавши оскаржуваний наказ, а також зобов'язавши відповідача повторно розглянути заяву позивача щодо реєстрації його символіки, суд першої інстанції, всупереч Положенню про Державну реєстраційну службу України, затвердженого Указом Президента України від 06 квітня 2011 року № 401/2011, зобов'язав Державну реєстраційну службу України до вчинення дій щодо яких у неї немає повноважень, зокрема, до реєстрації символіки творчих спілок, які суперечить зазначеному Положенню.

Суди при розгляді зазначеної справи не врахували наведених вимог матеріального права.

У справі обставини встановлені повно і правильно, але суди першої та апеляційної інстанцій порушили норми матеріального і процесуального права, що призвело до ухвалення незаконних судових рішень.

За таких обставин рішення судів першої та апеляційної інстанцій у цій справі підлягають скасуванню з ухваленням нового рішення про відмову у задоволенні позову.

За приписами статті 229 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції має право скасувати судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій та ухвалити нове рішення, якщо обставини справи встановлені повно і правильно, але суди першої та апеляційної інстанцій порушили норми матеріального чи процесуального права, що призвело до ухвалення незаконного судового рішення.

На підставі викладеного, керуючись статтями 210, 220, 222, 230 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів

п о с т а н о в и л а :

Касаційну скаргу Державної реєстраційної служби України задовольнити.

Постанову Окружного адміністративного суду м. Києва від 03 квітня 2013 року та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 06 червня 2013 року у справі за позовом Київської міської організації Національної спілки краєзнавців України до Державної реєстраційної служби України про скасування рішення про відмову в реєстрації символіки та вчинення дій скасувати та постановити нове рішення.

У задоволенні позову Київської міської організації Національної спілки краєзнавців України відмовити.

Постанова набирає законної сили через п'ять днів після направлення її копії особам, які беруть участь у справі, і може бути переглянута Верховним Судом України з підстав, у строк та у порядку, визначеними статтями 237, 238, 2391 Кодексу адміністративного судочинства України.

Судді Горбатюк С.А.

Мороз Л.Л.

Швед Е.Ю.

logo

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст