Головна Сервіси для юристів ... База рішень" Протокол " Постанова ВАСУ від 18.02.2016 року у справі №800/58/16 Постанова ВАСУ від 18.02.2016 року у справі №800/5...
print
Друк
search Пошук
comment
КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

Державний герб України

ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

18 лютого 2016 року м. Київ справа № 800/58/16

Вищий адміністративний суд України в складі колегії суддів:

головуючого судді Пилипчук Н.Г.

суддів Ланченко Л.В.

Олендера І.Я.

Сіроша М.В.

Цвіркуна Ю.І.

за участю секретаря Ковтун О.С.

позивача народного депутата України Купрія В.М.

представника відповідача Гуцала Д.С.

розглянувши позов народного депутата України Купрія Віталія Миколайовича

до Президента України

про визнання протиправною бездіяльності, -

ВСТАНОВИВ:

Народний депутат України Купрій В.М. подав до Вищого адміністративного суду України як до суду першої інстанції позов про визнання протиправною бездіяльності Президента України Порошенка П.О. щодо нерозгляду депутатського звернення від 12.11.2015 № 885-дз, направленого 12.11.2015, та ненадання відповіді на зазначене звернення.

Позовні вимоги обґрунтовує тим, що станом на 02.02.2016 відповіді щодо розгляду депутатського звернення або офіційного листа про продовження строків його розгляду з обґрунтуванням причин такого продовження від Президента України не надійшло.

Народний депутат України Купрій В.М. вважає, що зазначена бездіяльність є протиправною, оскільки Президент України порушив вимоги частин другої і четвертої статті 16 Закону України «Про статус народного депутата України» від 17.11.1992 № 2790-XII і така бездіяльність порушує право народного депутата України на депутатське звернення, визначене статтею 6 Закону України «Про статус народного депутата України» від 17.11.1992 № 2790-XII.

У судовому засіданні позивач підтримав адміністративний позов.

У письмових запереченнях на касаційну скаргу представник Президента України просить відмовити в задоволенні позову. Заперечення на позов обґрунтовує тим, що Президент України здійснює свої повноваження у встановлених Конституцією України межах. Конституцією не передбачено повноважень Глави держави розглядати депутатські звернення і надавати письмові відповіді на них.

У судовому засіданні представник відповідача позов не визнав.

Заслухавши пояснення позивача, представника відповідача, дослідивши наявні у справі докази, суд встановив такі обставини.

Народний депутат України Купрій В.М. направив до Президента України депутатське звернення від 12.11.2015 № 885-дз. Факт направлення депутатського звернення сторонами не заперечується.

У депутатському зверненні викладено пропозицію до Президента України повідомити, яке його майно на території Російської Федерації конфісковано та на яке майно накладено арешт.

Відповідно до пункту 7 статті 6 Закону України «Про статус народного депутата України» від 17.11.1992 № 2790-XII (в редакції, чинній на час виникнення спірних відносин) (далі - Закон № 2790-XII) народний депутат у порядку, встановленому законом звертається із депутатським запитом або депутатським зверненням до Президента України, органів Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України тощо.

Частиною першою статті 16 Закону № 2790-XII передбачено, що народний депутат має право на депутатське звернення до органів державної влади та органів місцевого самоврядування, їх посадових осіб, керівників підприємств, установ і організацій, незалежно від форм власності та підпорядкування, об'єднань громадян з питань, пов'язаних з депутатською діяльністю, і брати участь у розгляді порушених ним питань.

Депутатське звернення - викладена в письмовій формі пропозиція народного депутата, звернена до органів державної влади та органів місцевого самоврядування, їх посадових осіб, керівників підприємств, установ і організацій, об'єднань громадян здійснити певні дії, дати офіційне роз'яснення чи викласти позицію з питань, віднесених до їх компетенції.

Згідно з абзацом 1 частини другої статті 16 Закону № 2790-XII орган державної влади, орган місцевого самоврядування, їх посадові особи, керівники підприємств, установ і організацій, об'єднань громадян, яким адресовано депутатське звернення, зобов'язані протягом 10 днів з моменту його одержання розглянути і дати письмову відповідь. У разі неможливості розгляду звернення народного депутата у визначений строк його повідомляють про це офіційним листом з викладенням причин продовження строку розгляду. Строк розгляду депутатського звернення, з урахуванням продовження, не може перевищувати 30 днів з моменту його одержання.

Частиною четвертою статті 16 Закону № 2790-XII передбачено, що вмотивована відповідь на депутатське звернення повинна бути надіслана народному депутату не пізніш як на другий день після розгляду звернення. Відповідь надається в обов'язковому порядку і безпосередньо тим органом державної влади чи органом місцевого самоврядування, до якого було направлено звернення, за підписом його керівника чи посадової особи, керівником підприємства, установи та організації, об'єднання громадян, крім випадків, установлених цим Законом.

Вищенаведеними нормами Закону № 2790-XII народний депутат Купрій В.М. обґрунтовує позов до Президента України Порошенка П.О.

Відповідно до статті 102 Конституції України Президент України є главою держави і виступає від її імені. Президент України є гарантом державного суверенітету, територіальної цілісності України, додержання Конституції України, прав і свобод людини і громадянина.

Статтею 106 Конституції України визначені повноваження Президента України.

Визначені у статті 106 Конституції України повноваження Президента України є вичерпними.

У рішеннях Конституційного Суду України від 10.04.2003 №7-рп/2003, від 07.04.2004 №9-рп/2004, від 16.05.2007 №1-рп/2007, від 02.10.2008 №19-рп/2008, від 08.10.2008 №21-рп/2008 зазначається про те, що повноваження Президента України як глави держави визначаються Конституцією України, а це унеможливлює прийняття законів, які встановлювали б інші його повноваження.

Розгляд депутатських звернень та надання письмових відповідей на депутатські звернення не входять до повноважень Президента України, що прямо передбачені нормами Конституції України.

Тому положення статті 16 Закону № 2790-XII не поширюються на Президента України і обов'язок органу державної влади, органу місцевого самоврядування, їх посадових осіб, керівники підприємств, установ і організацій, об'єднань громадян, яким адресовано депутатське звернення, протягом 10 днів з моменту його одержання розглянути і дати письмову відповідь не може розглядатись як обов'язок (повноваження) Президента України, оскільки такий обов'язок не передбачено Конституцією України.

Для забезпечення виконання Президентом України наданих йому повноважень, гарантування конституційного порядку та дотримання прав і свобод людини і громадянина створюються допоміжні органи і служби.

Згідно з пунктом 28 частини першої статті 106 Конституції України Президент України створює у межах коштів, передбачених у Державному бюджеті України, для здійснення своїх повноважень консультативні, дорадчі та інші допоміжні органи і служби.

Відповідно до пункту 1 Положення про Адміністрацію Президента України, затвердженого Указом Президента України від 02.04.2010 № 504/2010 (далі - Положення), Адміністрація Президента України (далі - Адміністрація) є постійно діючим допоміжним органом, утвореним Президентом України відповідно до пункту 28 частини першої статті 106 Конституції України.

Згідно з пунктом 3 Положення основними завданнями Адміністрації є організаційне, правове, консультативне, інформаційне, експертно-аналітичне та інше забезпечення здійснення Президентом України визначених Конституцією України повноважень.

Враховуючи наведене, суд дійшов висновку про відсутність у Президента України повноважень щодо особистого розгляду депутатських звернень та надання письмових відповідей на такі звернення. Підстави вважати, що Президент України допустив протиправну бездіяльність щодо депутатського звернення народного депутата України Купрія В.М., відсутні.

З огляду на викладене, в задоволенні позову належить відмовити повністю.

Керуючись статтями 160-163, 167, 1711 Кодексу адміністративного судочинства України, -

ПОСТАНОВИВ:

У задоволенні позову відмовити повністю.

Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання заяви про її перегляд Верховним Судом України, якщо таку заяву не було подано. У разі подання заяви про перегляд Верховним Судом України постанови Вищого адміністративного суду України, якщо її не скасовано, постанова набирає законної сили після набрання законної сили рішенням Верховного Суду України за наслідками такого перегляду.

Сторони та інші особи, які беруть участь у справі, мають право подати заяву про перегляд постанови Верховним Судом України з підстав, передбачених пунктом 4 частини першої статті 237 Кодексу адміністративного судочинства України, у строк, встановлений частиною третьою статті 238 цього Кодексу.

Головуючий суддя Н.Г. Пилипчук

судді Л.В. Ланченко

І.Я. Олендер

М.В. Сірош

Ю.І. Цвіркун

logo

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст