Головна Сервіси для юристів ... База рішень" Протокол " Постанова ВАСУ від 18.02.2016 року у справі №800/54/16 Постанова ВАСУ від 18.02.2016 року у справі №800/5...
print
Друк
search Пошук
comment
КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

Державний герб України

ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

18 лютого 2016 року м. Київ П/800/54/16

Вищий адміністративний суд України у складі колегії суддів:

Головуючого: Маслія В.І.,

Суддів: Голяшкіна О.В., Кравцова О.В., Єрьоміна А.В., Шведа Е.Ю.,

секретаря судового засідання: Зубенко Д.В.

За участю позивача - ОСОБА_1, представника позивача - ОСОБА_2, представника відповідача - Карлаша Д.О., представника третьої особи - Бузницької Г.М.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на стороні відповідача - Генеральна прокуратура України, про визнання незаконним та скасування рішення Вищої кваліфікаційної комісії суддів України від 25 грудня 2015 року № 88/вп-15 про продовження строку відсторонення ОСОБА_1 від посади судді Солом'янського районного суду м. Києва строком на один місяць,

в с т а н о в и в:

ОСОБА_1 звернулась до суду з адміністративним позовом до Вищої кваліфікаційної комісії суддів України про визнання незаконним та скасування рішення №88/вп-15 від 25 грудня 2015 року про продовження строку відсторонення ОСОБА_1 від посади судді Солом'янського районного суду м. Києва строком на один місяць у зв'язку з притягненням її до кримінальної відповідальності.

В обґрунтування заявлених вимог зазначає, що рішення Вищої кваліфікаційної комісії суддів України №88/вп-15 від 25 грудня 2015 року є протиправним та прийняте з порушенням вимог чинного законодавства.

У судовому засіданні позивач, представник позивача підтримали позовні вимоги та просили задовольнити позов повністю.

Представник ВККС України, посилаючись на те, що оскаржуване рішення прийнято у порядку та з урахуванням положень Закону України «Про судоустрій і статус суддів», Регламенту Комісії та норм Кримінального процесуального кодексу України, тобто в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України та законами України, просив у задоволенні позову відмовити.

Представник Генеральної прокуратури України оскаржуване рішення ВККС України вважає законним та обґрунтованим, у задоволенні позову просив відмовити.

Заслухавши в судовому засіданні пояснення осіб, які беруть участь у справі, дослідивши наявні у справі письмові докази, суд дійшов висновку про задоволення позову.

Судом встановлено, що постановою Верховної Ради України від 10 квітня 2008 року №260-VI ОСОБА_1 обрана на посаду судді Солом'янського районного суду м. Києва безстроково.

Рішенням ВККС України від 24 вересня 2015 року № 60/вп-15 ОСОБА_1 відсторонено від посади судді Солом'янського районного суду м. Києва строком на два місяці.

Рішенням ВККС України від 24 листопада 2015 року № 78/вп-15 продовжено строк відсторонення ОСОБА_1 від посади судді Солом'янського районного суду м. Києва на один місяць.

08 грудня 2015 року, в порядку, передбаченому статями 154, 158 Кримінального процессуального кодексу України та частиною 4 статті 49 Закону України "Про судоустрій і статус суддів", до Вищої кваліфікаційної комісії суддів України надійшло клопотання Генерального прокурора України від 07 грудня 2015 року про продовження строку відсторонення ОСОБА_1 від посади судді Солом'янського районного суду м. Києва у зв'язку з притягненням її до кримінальної відповідальності на один місяць.

В клопотанні зазначено, що прокуратурою м. Києва розслідується кримінальне провадження щодо вказаної судді за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого частиною другою статті 375 Кримінального кодексу України, а саме: постановлення як слідчим суддею завідомо неправосудних ухвал від 26 січня 2014 року щодо застосування запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою стосовно ОСОБА_5 та ОСОБА_6, підозрюваних у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого частиною 2 статті 294 КК України (організація масових заворушень, що призвели до загибелі людей або до інших тяжких наслідків).

Зазначено, що у сторони обвинувачення є підстави вважати, що ОСОБА_1, перебуваючи на посаді судді Солом'янського районного суду м. Києва, буде незаконними засобами впливати на свідків із числа працівників органів внутрішніх справ, районних прокуратур міста Києва та прокуратури міста Києва, показання яких про обставини вчинення нею злочинів мають суттєве значення для кримінального провадження, отже як слідчий суддя розглядає клопотання та кримінальні провадження, які надходять до Солом'янського районного суду м. Києва з Солом'янського РУГУ МВС України в м. Києві, прокуратури Солом'янського району м. Києва, працівники яких мають статус підозрюваних та свідків у кримінальному провадженні. Крім того зазначено, що обіймаючи посаду судді Солом'янського районного суду ОСОБА_1 володіє обширним колом знайомств серед працівників правоохоронних та судових органів, органів державної влади, зв'язки з якими може використовувати для створення перешкод у ході судового розгляду кримінального провадження та протиправно перешкоджати кримінальному провадженню іншим чином.

Вища кваліфікаційна комісія суддів України клопотання Генерального прокурора України від 07 грудня 2015 року задовольнила та прийняла рішення від 25 грудня 2015 року № 88/вп-15, яким продовжила строк відсторонення ОСОБА_1 від посади судді Солом'янського районного суду м. Києва на один місяць.

Розглядаючи дану справу, суд оцінює оскаржуване рішення, дії відповідача на відповідність статті 19 Конституції України, статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України та відповідно до статті 8 КАС України.

Так, відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з частиною третьою статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Частиною четвертою статті 8 КАС України закріплено принцип адміністративного судочинства, відповідно до якого забороняється відмова в розгляді та вирішенні адміністративної справи з мотивів неповноти, неясності, суперечливості чи відсутності законодавства, яке регулює спірні відносини.

Відповідно до частини першої статті 48 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» вiд 07.07.2010 №2453-VI (далі Закон №2453-VI) суддя у своїй діяльності щодо здійснення правосуддя є незалежним від будь-якого незаконного впливу, тиску або втручання. Суддя здійснює правосуддя на основі Конституції і законів України, керуючись при цьому принципом верховенства права. Втручання в діяльність судді щодо здійснення правосуддя забороняється і тягне за собою відповідальність, установлену законом.

Статтею 49 Закону №2453-VI визначено суть недоторканості судді. Так, відповідно до частин третьої та четвертої цієї статті судді може бути повідомлено про підозру у вчиненні кримінального правопорушення лише Генеральним прокурором України або його заступником.

Суддя може бути відсторонений від посади у зв'язку з притягненням до кримінальної відповідальності на підставі вмотивованого клопотання Генерального прокурора України виключно в порядку, встановленому цим Законом. Таке відсторонення здійснюється Вищою кваліфікаційною комісією суддів України на строк не більше двох місяців.

Продовження строку відсторонення судді від посади у зв'язку з притягненням до кримінальної відповідальності здійснюється в тому ж порядку на строк не більше одного місяця. Клопотання про продовження строку такого відсторонення судді від посади подається не пізніше п'ятнадцяти днів до закінчення строку, на який суддю було відсторонено. Вимоги до клопотання про відсторонення судді від посади у зв'язку з притягненням до кримінальної відповідальності встановлюються процесуальним законом.

Статтею 154 КПК визначено загальні положення відсторонення від посади. Відповідно до частини другої цієї статті відсторонення від посади здійснюється на підставі рішення слідчого судді під час досудового розслідування чи суду під час судового провадження на строк не більше двох місяців. Строк відсторонення від посади може бути продовжено відповідно до вимог статті 158 цього Кодексу.

Відсторонення судді від посади здійснюється Вищою кваліфікаційною комісією суддів України на підставі вмотивованого клопотання Генерального прокурора України в порядку, встановленому законодавством (частина третя статті 154 КПК).

Розділом XV Регламенту Комісії визначено порядок прийняття рішення про відсторонення судді від посади у зв'язку з притягненням його до кримінальної відповідальності.

Комісія приймає рішення про відсторонення судді від посади на підставі вмотивованого клопотання Генерального прокурора України в порядку, встановленому Законом, та з урахуванням положень КПК (пункт 15.1 Регламенту).

Відповідно до частини першої статті 158 КПК прокурор має право звернутися з клопотанням про продовження строку відсторонення від посади, яке розглядається в порядку, передбаченому статтею 156 цього Кодексу.

Згідно з пунктом 15.10 Регламенту Комісія продовжує строк відсторонення судді від посади на підставі відповідного вмотивованого клопотання Генерального прокурора України про продовження цього строку. Строк продовження відсторонення судді не може становити більше одного місяця. Клопотання про продовження строку відсторонення судді від посади подається не пізніше п'ятнадцяти днів до закінчення строку, на який суддю було відсторонено. Вимоги до клопотання про продовження строку відсторонення судді від посади у зв'язку з притягненням до кримінальної відповідальності встановлюються процесуальним законом.

Пунктом 15.11 Регламенту передбачено, що питання про внесення на розгляд Комісії клопотання Генерального прокурора України про продовження строку відсторонення судді від посади вирішується в порядку, визначеному пунктами 15.2 - 15.4 цього Розділу. Розгляд клопотання Генерального прокурора України про продовження строку відсторонення судді від посади здійснюється Комісією в порядку, передбаченому пунктами 15.5 та 15.6 цього Розділу.

Так, частиною другою статті 155 КПК України, пунктом 15.6 Регламенту передбачено, що при вирішенні питання про відсторонення судді від посади Комісія повинна дослідити: обставини, що дають підстави підозрювати особу у вчиненні кримінального правопорушення, і посилання на такі обставини; обставини, що дають підстави вважати, що перебування на посаді підозрюваного, обвинуваченого сприяло вчиненню кримінального правопорушення; обставини, що дають підстави вважати, що підозрюваний, обвинувачений, перебуваючи на посаді, знищить чи підробить речі і документи, які мають суттєве значення для досудового розслідування, незаконними засобами впливатиме на свідків та інших учасників кримінального провадження або протиправно перешкоджатиме кримінальному провадженню іншим чином.

Зі змісту наведених норм КПК, Закону №2453-VI та Регламенту слідує висновок, що суддю може бути відсторонено від посади на підставі вмотивованого клопотання Генерального прокурора України на строк не більше двох місяців та продовжено строк його відсторонення у тому ж порядку на строк не більше одного місяця.

Надаючи правову оцінку оскаржуваному рішенню ВККС України, колегія суддів зазначає наступне.

Рішення Комісії за правовою природою є актом, який може бути оскаржений до Вищого адміністративного суду України у порядку, передбаченому статтею 171-1 Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя як носій судової влади перебуває під особливим захистом держави, що є складовою гарантій його незалежності і недоторканності. Одним із способів реалізації таких гарантій є передача функцій відсторонення судді від посади у зв'язку з притягненням до кримінальної відповідальності від слідчого судді до колегіального органу в системі судоустрою - ВККС.

Комісія, у складі якої більшість суддів, при відстороненні суддів від посад у зв'язку з притягненням до кримінальної відповідальності повинна діяти, власне, як судовий орган та ухвалювати законне й обґрунтоване рішення.

При прийнятті рішення про продовження строку відсторонення від посади судді ВККС України зобов'язана перевірити законність рішення про відсторонення судді від посади та відповідно вимог статті 158 КПК України продовження існування обставин, які стали підставою для відсторонення від посади, або неможливість забезпечення досягнення цілей, заради яких було відсторонення від посади, іншими способами протягом дії попередньої ухвали.

Разом з тим, постановою Вищого адміністративного суду України від 11 січня 2016 року визнано незаконним та скасовано рішення ВККС України від 24 вересня 2015 року № 60/вп-15 про відсторонення ОСОБА_1 від посади судді Солом'янського районного суду м. Києва строком на два місяці з тих підстав, що при ухваленні оскаржуваного рішення членами Комісії не було враховано ту обставину, що у клопотанні Генеральної прокуратури України про повторне відсторонення позивача від посади не обґрунтовано належним чином те, як саме ОСОБА_1 може знищити чи підробити речі та документи, що мають значення для досудового розслідування, не враховано ту обставину, що в ході виконання ухвали слідчого судді про проведення обшуку в приміщенні Солом'янського районного суду м. Києва було вилучено оригінали матеріалів кримінального провадження в рамках якого позивачем було винесено ухвали від 26 січня 2014 року щодо застосування запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою стосовно ОСОБА_5 та ОСОБА_6

Враховуючи, що оскаржуване рішення ВККС України від 25 грудня 2015 року № 88/вп-15 про продовження строку відсторонення ОСОБА_1 від посади судді Солом'янського районного суду м. Києва є похідним від рішення ВККС України від 24 вересня 2015 року № 60/вп-15, яке рішенням суду визнано незаконним та скасоване, підлягає скасуванню також і рішення ВККС України від 25 грудня 2015 року № 88/вп-15.

З огляду на викладене, колегія суддів Вищого адміністративного суду України приходить до висновку про обґрунтованість позовних вимог та наявність підстав для визнання незаконним та скасування рішення Вищої кваліфікаційної комісії суддів України від 25.12.2015 року № 88/вп-15 про продовження строку відсторонення ОСОБА_1 від посади судді Солом'янського районного суду міста Києва строком на один місяць.

Керуючись статтями 160, 161, 162, 171-1 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

п о с т а н о в и в :

Позов задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення Вищої кваліфікаційної комісії суддів України від 25 грудня 2015 року № 88/вп-15 про продовження строку відсторонення ОСОБА_1 від посади судді Солом'янського районного суду міста Києва строком на один місяць.

Стягнути з Державного бюджету України на корить ОСОБА_1 витрати по сплаті судового збору у розмірі 551,2 грн.

Постанова оскарженню не підлягає.

Головуючий:

Судді:

logo

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст