Головна Сервіси для юристів ... База рішень" Протокол " Постанова ВАСУ від 17.12.2015 року у справі №264/648/15-а Постанова ВАСУ від 17.12.2015 року у справі №264/6...
print
Друк
search Пошук
comment
КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

Державний герб України

ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

"17" грудня 2015 р. м. Київ К/800/20892/15

Вищий адміністративний суд України у складі: суддя-доповідач Кочан В.М., судді Пасічник С.С., Швець В.В., розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Управління Пенсійного фонду України в Іллічівському районі м. Маріуполя Донецької області на постанову Іллічівського районного суду м. Маріуполя від 06.03.2015р. та ухвалу Донецького апеляційного адміністративного суду від 15.04.2015р. у справі за позовом ОСОБА_2 до Управління Пенсійного фонду України в Іллічівському районі м. Маріуполя Донецької області про визнання дій неправомірними та зобов'язання здійснити перерахунок пенсії,

В С Т А Н О В И В :

У лютому 2015 року ОСОБА_2 звернулась до суду з позовом, в якому просила визнати неправомірними дії відповідача по проведенню позивачу індексації пенсії з 01.01.2014р. з порушенням Закону України "Про індексацію грошових доходів населення" та Порядку проведення індексації грошових доходів населення, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.2003р. року № 1078 (далі - Порядок), без врахування за базовий місяць грудень 2013 року та індексу споживчих цін за період з січня 2014 року, зобов'язати відповідача провести перерахунок індексації пенсії з врахуванням фіксованої суми індексації визначеної виходячи з базового місяця грудня 2013 року та індексу споживчих цін за період з січня 2014 року на підставі та відповідно до вимог Закону України "Про індексацію грошових доходів населення" та Порядку, починаючи нарахування та виплату фіксованої суми індексації пенсії з 01.01.2014р.

Ухвалою Іллічівського районного суду м. Маріуполя Донецької області від 06.03.2015р. залишено без розгляду позовні вимоги за період з 01.01.2014р. по 03.08.2014р.

Постановою Іллічівського районного суду м. Маріуполя Донецької області від 06.03.2015р., залишеною без змін ухвалою Донецького апеляційного адміністративного суду від 15.04.2015р., позов задоволено. Зобов'язано Управління Пенсійного фонду України в Іллічівському районі м.Маріуполя Донецької області провести позивачу перерахунок індексації пенсії з врахуванням фіксованої суми індексації, визначеної виходячи з базового місяця грудень 2013 року та індексу споживчих цін за період з січня 2014 року на підставі та відповідно до вимог Закону України "Про індексацію грошових доходів населення" та Порядку, починаючи нарахування та виплату фіксованої суми індексації пенсії з 04.08.2014р.

У касаційній скарзі представник Управління Пенсійного фонду України в Іллічівському районі м.Маріуполя Донецької області з посиланням на порушення норм матеріального та процесуального права, допущених судами, просить судові рішення скасувати та ухвалити нове рішення, яким в позові відмовити.

З'ясувавши обставини справи в межах, передбачених ст. 220 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів приходить до висновку про задоволення касаційної скарги.

Судами встановлено, що позивач перебуває на обліку в Управлінні Пенсійного фонду України в Іллічівському районі м.Маріуполя Донецької області та отримує пенсію за віком відповідно до Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування".

У грудні 2014 року позивач звернулася до відповідача з заявою про надання довідки про отриману нею суму індексації її пенсії. 05.01.2015р. відповідачем надано відповідь, в якій зазначено, що до об'єктів індексації не відноситься, зокрема: соціальні виплати, які визначаються залежно від прожиткового мінімуму (пенсії, обчислені з урахуванням ч. 1 ст. 28 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування").

Вирішуючи спір та задовольняючи позов, суд першої інстанції, з яким погодився і суд апеляційної інстанції, виходив з наявності правових підстав для задоволення позову.

Колегія суддів погодитись з таким висновком судів попередніх інстанцій не може з наступних підстав.

Відповідно до статті 1 Закону України "Про індексацію грошових доходів населення" (далі - Закон № 1282-XII) індексація грошових доходів населення - це встановлений законами та іншими нормативно-правовими актами України механізм підвищення грошових доходів населення, що дає можливість частково або повністю відшкодовувати подорожчання споживчих товарів і послуг; поріг індексації - це величина індексу споживчих цін, яка надає підстави для проведення індексації грошових доходів населення.

Згідно з частиною першою статті 2 цього Закону індексації підлягають грошові доходи громадян, одержані ними в гривнях на території України і які не мають разового характеру, у тому числі пенсії. У частині п'ятій цієї ж статті вказано, що індексації підлягають грошові доходи населення у межах прожиткового мінімуму, встановленого для відповідних соціальних і демографічних груп населення.

За змістом статті 4 зазначеного Закону індексація грошових доходів населення проводиться в разі, коли величина індексу споживчих цін перевищила поріг індексації, який установлюється в розмірі 101 відсотка. Подальша індексація споживчих цін для індексації грошових доходів населення починається за місяцем, у якому індекс споживчих цін перевищив поріг індексації 101 відсоток. Підвищення грошових доходів населення у зв'язку з індексацією настає за місяцем, у якому опубліковано індекс споживчих цін.

У частині другій статті 6 Закону № 1282-ХІІ встановлено, що порядок проведення індексації грошових доходів населення визначається Кабінетом Міністрів України.

З метою реалізації Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про індексацію грошових доходів населення" Кабінет Міністрів України затвердив Порядок.

Постановою Кабінету Міністрів України від 12.03.2008р. № 170 (далі - постанова № 170) до Порядку внесено зміни. Зокрема, абзац другий пункту 2 Порядку викладено в редакції, згідно з якою індексації підлягають пенсії (з урахуванням надбавок, доплат, підвищень до пенсії, додаткової пенсії, цільової грошової допомоги на прожиття, державної допомоги та компенсаційних виплат, крім тих, які зазначені у пункті 3 цього Порядку), щомісячне довічне грошове утримання, що виплачується замість пенсії.

Цією ж постановою пункт 3 Порядку доповнено новим абзацом сьомим, згідно з яким до об'єктів індексації, визначених у пункті 2, не відносяться, зокрема, соціальні виплати, які визначаються залежно від прожиткового мінімуму (пенсії, обчислені з урахуванням абзацу першого частини першої статті 28 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування"; далі - Закон № 1058-IV); додаткова пенсія, підвищення, компенсаційні виплати, надбавки та інші доплати до пенсії, які визначаються залежно від прожиткового мінімуму.

В абзаці першому частини першої статті 28 Закону № 1058-IV передбачено, що мінімальний розмір пенсії за віком за наявності у чоловіків 35 років, а у жінок 30 років страхового стажу встановлюється в розмірі прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, визначеного законом.

Як встановлено судами та вбачається із матеріалів справи, позивач отримує пенсію за віком, до розміру якої проводиться доплата до прожиткового мінімуму згідно з абзацом першим частини першої статті 28 Закону № 1058-IV.

З часу внесення постановою № 170 вищезазначених змін до Порядку проведення індексації пенсії, надбавок, доплат, розміри яких обраховуються виходячи з прожиткового мінімуму, чинне законодавство не передбачає.

На підставі аналізу зазначених норм права колегія суддів дійшла висновку про те, що до об'єктів індексації, визначених у пункті 2 Порядку, не відносяться, зокрема, соціальні виплати, які визначаються залежно від прожиткового мінімуму (пенсії, обчислені з урахуванням абзацу першого частини першої статті 28 Закону № 1058-IV); додаткова пенсія, підвищення, компенсаційні виплати, надбавки та інші доплати до пенсії, які визначаються залежно від прожиткового мінімуму.

Аналогічна правова позиція висловлена Верховним Судом України у постанові від 08.09.2015р. (справа № 21-606а15).

Таким чином, обґрунтованих на законі підстав для здійснення індексації пенсії позивача немає.

Оскільки у справі не вимагається збирання або проведення додаткової перевірки доказів, обставини справи судами встановлені повно й правильно, але допущена помилка в застосуванні норм матеріального права, суд касаційної інстанції, згідно зі ст.229 Кодексу адміністративного судочинства України, скасовує судові рішення та ухвалює нове рішення про відмову у задоволенні позову повністю.

Керуючись ст.ст. 220, 221, 223, 229, 230, 232 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

П О С Т А Н О В И В:

Касаційну скаргу Управління Пенсійного фонду України в Іллічівському районі м. Маріуполя Донецької області задовольнити.

Постанову Іллічівського районного суду м. Маріуполя від 06.03.2015р. та ухвалу Донецького апеляційного адміністративного суду від 15.04.2015р. скасувати.

Ухвалити нове рішення.

У задоволенні позовних вимог відмовити у повному обсязі.

Постанова набирає законної сили з моменту проголошення і може бути переглянута з підстав, у строк та в порядку, визначених ст.ст. 235 - 244-2 Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя-доповідач Кочан В.М.

судді Пасічник С.С.

Швець В.В.

logo

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст