Головна Сервіси для юристів ... База рішень" Протокол " Постанова ВАСУ від 14.09.2015 року у справі №2а/0270/3808/12 Постанова ВАСУ від 14.09.2015 року у справі №2а/02...
print
Друк
search Пошук
comment
КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

Державний герб України

ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

"14" вересня 2015 р. м. Київ К/9991/65261/12

Вищий адміністративний суд України в складі колегії суддів:

головуючого Ланченко Л.В.

суддів Пилипчук Н.Г.

Цвіркуна Ю.І.

розглянувши у порядку письмового провадження касаційну скаргу

Вінницької об'єднаної державної податкової інспекції Вінницької області Державної податкової служби

на постанову Вінницького окружного адміністративного суду від 03.09.2012 та ухвалу Вінницького апеляційного адміністративного суду від 10.10.2012

у справі №2а/0270/3808/12

за позовом Приватного акціонерного товариства «Будматеріали»

до Вінницької об'єднаної державної податкової інспекції Вінницької області Державної податкової служби

про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення - рішення, -

ВСТАНОВИВ:

Постановою Вінницького окружного адміністративного суду від 03.09.2012, залишеною без змін ухвалою Вінницького апеляційного адміністративного суду від 10.10.2012, позов задоволено. Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення від 18.04.2012 №0003821503.

У справі відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою відповідача, у якій ставиться питання про скасування рішення суду першої та апеляційної інстанції та прийняття нового рішення про відмову в позові, з підстав невірного застосування норм матеріального та процесуального права.

Перевіривши повноту встановлення обставин справи та правильність їх юридичної оцінки в судових рішеннях, колегія суддів дійшла висновку, що касаційна скарга підлягає задоволенню, виходячи з такого.

Позивачем було подано до податкового органу декларацію, в якій задекларовано орендну плату за земельну ділянку площею 8,7077 га, що знаходиться за адресою: м. Вінниця, вул. Д.Нечая, 55, в розмірі 577120,64 грн. на 2012 рік, у т.ч. за січень 2012 р - 48093,39 грн., на лютий 2012 р.- 48093,39 грн.

Відповідачем проведено камеральну перевірку даних, задекларованих в податковій декларації з плати за землю (орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) за 2012 рік, за результатами якої складно акт перевірки №56/1503/06959287 від 04.04.2012.

За висновками акта перевірки позивачем допущено порушення підпункту 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 Податкового кодексу України, згідно якого розмір орендної плати для земель інших категорій встановлений в трикратному розмірі земельного податку, у зв?язку з чим податкове зобов'язання по орендній платі за земельні ділянки державної та комунальної власності, визначене платником податків в податковій декларації орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності за 2012 рік в розмірі 1,5 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, призвело до заниження податкового зобов'язання по орендній платі за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Так, в акті зазначено про заниження податкового зобов'язання на суму 577120,59 грн. на 2012 рік, у т. ч. за січень 2012 року - на суму 48093,39 грн. та за лютий 2012 року - на суму 48093,39 грн.

18.04.2012 на підставі вищезазначеного акта перевірки відповідачем прийнято податкове повідомлення-рішення №0003821503 про збільшення суми грошових зобов'язань за платежем «орендна плата з юридичних осіб», яким збільшено суму грошового зобов'язання за основним платежем 96186,78 грн., за штрафними санкціями 24046,70 грн.

Судами попередніх інстанцій встановлено, що 12.04.2005 між позивачем та Вінницькою міською радою укладено договір оренди земельної ділянки загальною площею 8,7077 га, із них 6,1006 га - для виробничих потреб, 2,6071 га - для громадського призначення. Згідно п. 6 вказаного договору визначена грошова оцінка земельної ділянки, а саме за виробничі потреби в розмірі 8568523,90 грн., громадського призначення - 1646877,76 грн. Строк договору - 10 років.

Істотними умовами договору оренди землі є, зокрема, орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату. Так, договором оренди земельної ділянки передбачено, що орендна плата за землю вноситься орендарем в розмірі 1% від грошової оцінки земельної ділянки. У розмірі орендної плати входить податок за землю. Дана Угода зареєстрована у Вінницькій регіональній філії ДП «Центр ДЗК при Держкомземі України» 16 червня 2005 року за №0405003000103.

В подальшому, між сторонами було укладено 18.02.2008 Угоду (Новацію), яка також пройшла реєстрацію у Вінницькій регіональній філії ДП «Центр ДЗК при Держкомземі України» від 25.04.2008, відповідно до умов якої орендна плата земельної ділянки обчислюється в розмірі 1,5% від 6121731,51грн. = 9182,98 грн. для громадського призначення в рік, 1,5% від 24556745,18 грн. = 368351,18 грн. для виробничих потреб в рік.

Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції, з доводами якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що приписами Закону України від 06.10.1998 №161-XIV «Про оренду землі», Закону України «Про плату за землю» від 03.07.1992 №2535-XII, Земельного кодексу України не встановлювався мінімальний розмір орендної плати за землі комунальної власності, а визначався від розміру грошової оцінки земельної ділянки.

01 січня 2011 року набули чинності положення п.5 ст.288 Податкового кодексу України, якими передбачено, що розмір орендної плати встановлюється договором, але річна сума платежу не може бути меншою трикратного розміру земельного податку, який встановлюється цим розділом.

Однак, оскільки приймаючи Податковий кодекс України, законодавець не вносив зміни до Закону України «Про оренду землі», в частині приведення у відповідність мінімального розміру орендної плати за землі комунальної власності за договорами укладеними до 01 січня 2011 року, суди дійшли висновку, що положення згаданої статті Податкового кодексу України застосовуються лише до правочинів, які укладенні після 01 січня 2011 року.

Однак, судова колегія вважає такі висновки судів попередніх інстанцій помилковими, з огляду на таке.

З набранням чинності Податковим кодексом України річний розмір орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, який підлягає перерахуванню до бюджету, має відповідати вимогам підпункту 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 цього Кодексу та є підставою для перегляду встановленого розміру орендної плати.

При цьому, виходячи із принципу пріоритетності норм Податкового кодексу України над нормами інших актів у разі їх суперечності, який закріплений у пункті 5.2 статті 5 Податкового кодексу України щодо відносин оподаткування, розмір орендної плати (плати за землю (статті 269, 270, 288 Податкового кодексу України) в будь-якому разі не може бути меншим, ніж встановлений підпунктом 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 Податкового кодексу України.

Судами попередніх інстанцій встановлено, що згідно поданої позивачем до податкового органу декларації, ним задекларовано до сплати орендну плату за земельну ділянку площею 8,7077 га на 2012 рік, у т.ч. січень та лютий 2012 року, тобто після набрання чинності Податковим кодексом України, за укладеними раніше договорами оренди землі державної та комунальної власності в меншому розмірі, ніж це установлено підпунктом 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 Податкового кодексу України.

За таких обставин висновки судів попередніх інстанції, ґрунтуються на неправильному застосуванні норм матеріального права.

Таке застосування норм матеріального права відповідає практиці Верховного Суду України викладеній, зокрема, у постановах від 02.12.2014 № 21-274а14, від 14.04.2015 №21-165а15, які є обов?язковими для застосування судами, відповідно до вимог статті 244-2 Кодексу адміністративного судочинства України.

Враховуючи, що обставини справи судами попередніх інстанцій встановлені повно і правильно, але їм надана неправильна юридична оцінка внаслідок неправильного застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального права, судова колегія доходить висновку, що ухвалені у справі судові рішення підлягають скасуванню з прийняттям нового рішення про відмову в позові.

Керуючись ст. ст. 222, 223, 229 230 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

ПОСТАНОВИВ:

Касаційну скаргу Вінницької об'єднаної державної податкової інспекції Вінницької області Державної податкової служби задовольнити.

Постанову Вінницького окружного адміністративного суду від 03.09.2012 та ухвалу Вінницького апеляційного адміністративного суду від 10.10.2012 скасувати.

Прийняти нову постанову. В позові відмовити.

Постанова набирає законної сили через п'ять днів після направлення її копії особам, які беруть участь у справі. Заява про перегляд судового рішення в адміністративній справі може бути подана з підстав, в порядку та у строки встановлені ст.ст.236-239№ КАС України безпосередньо до Верховного Суду України.

Головуючий Л.В.Ланченко

Судді Н.Г.Пилипчук

Ю.І.Цвіркун

logo

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст