Головна Сервіси для юристів ... База рішень" Протокол " Постанова ВАСУ від 14.07.2016 року у справі №810/5380/14 Постанова ВАСУ від 14.07.2016 року у справі №810/5...
print
Друк
search Пошук
comment
КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

Державний герб України

ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

"14" липня 2016 р. м. Київ К/800/5091/15

Вищий адміністративний суд України у складі колегії суддів:

Головуючого Степашка О.І.

Суддів Борисенко І.В.

Островича С.Е.

розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Вишгородської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Київській області

на постанову Київського окружного адміністративного суду від 18.11.2014

та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 20.01.2015

у справі 826/9850/14

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Креативкомпані»

до Вишгородської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Київській області

про протиправними дій та зобов'язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю «Креативкомпані» (далі по тексту - позивач, ТОВ «Креативкомпані») звернулось до суду з позовом до Вишгородської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Київській області (далі по тексту - відповідач, Вишгородська ОДПІ ГУ Міндоходів у Київській області) (з урахуванням заяви про уточнення позовних вимог) про визнання протиправними дій Вишгородської ОДПІ ГУ Міндоходів у Київській області щодо проведення зустрічних звірок ТОВ «Креативкомпані», за результатами яких складено акт № 126/22-00/39174878 від 03.09.2014 «Про неможливість проведення зустрічної звірки ТОВ «Креативкомпані» щодо підтвердження господарських відносин із платниками податків за липень 2014 року та довідку №150/22-00/39174878 від 26.09.2014 «Про результати зустрічної звірки ТОВ «Креативкомпані» щодо підтвердження господарських відносин із платниками податків за серпень 2014 року»; визнання протиправними дій Вишгородської ОДПІ ГУ Міндоходів у Київській області, які полягають у включенні до Аналітично-інформаційної системи «Податковий блок» інформації на підставі акту № 126/22-00/39174878 від 03.09.2014 «Про неможливість проведення зустрічної звірки ТОВ «Креативкомпані» щодо підтвердження господарських відносин із платниками податків за липень 2014 року та довідки №150/22-00/39174878 від 26.09.2014 «Про результати зустрічної звірки ТОВ «Креативкомпані» щодо підтвердження господарських відносин із платниками податків за серпень 2014 року»; зобов'язання Вишгородську ОДПІ ГУ Міндоходів у Київській області відновити в електронній базі даних «Податковий блок» суми податкового кредиту та суми податкових зобов'язань, які ТОВ «Креативкомпані» включено до податкової декларації з ПДВ за період з травень-серпень 2014 року; зобов'язання Вишгородську ОДПІ ГУ Міндоходів у Київській області утриматись від вчинення дій, а саме використання та поширення іншим органам державної податкової служби акту № 126/22-00/39174878 від 03.09.2014 «Про неможливість проведення зустрічної звірки ТОВ «Креативкомпані» щодо підтвердження господарських відносин із платниками податків за липень 2014 року та довідки №150/22-00/39174878 від 26.09.2014 «Про результати зустрічної звірки ТОВ «Креативкомпані» щодо підтвердження господарських відносин із платниками податків за серпень 2014 року».

Постановою Київського окружного адміністративного суду від 18.11.2014, яка залишена без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 20.01.2015, позов задоволено частково. Визнано протиправними дії Вишгородської ОДПІ ГУ Міндоходів у Київській області щодо проведення зустрічних звірок ТОВ «Креативкомпані», за результатами яких складено акт №126/22-00/39174878 від 03.09.2014 «Про неможливість проведення зустрічної звірки ТОВ «Креативкомпані» щодо підтвердження господарських відносин із платниками податків за липень 2014 року» та довідку №150/22-00/39174878 від 26.09.2014 «Про результати зустрічної звірки ТОВ «Креативкомпані» щодо підтвердження господарських відносин із платниками податків за серпень 2014 року»; визнано протиправними дії відповідача, які полягають у включенні до Аналітично-інформаційної системи «Податковий блок» інформації на підставі акту № 126/22-00/39174878 від 03.09.2014 «Про неможливість проведення зустрічної звірки ТОВ «Креативкомпані» щодо підтвердження господарських відносин із платниками податків за липень 2014 року» та довідки №150/22-00/39174878 від 26.09.2014 «Про результати зустрічної звірки ТОВ «Креативкомпані» щодо підтвердження господарських відносин із платниками податків за серпень 2014 року»; зобов'язано відповідача вилучити з Аналітично-інформаційної системи «Податковий блок» інформацію, внесену на підставі акту № 126/22-00/39174878 від 03.09.2014 «Про неможливість проведення зустрічної звірки ТОВ «Креативкомпані» щодо підтвердження господарських відносин із платниками податків за липень 2014 року» та довідки №150/22-00/39174878 від 26.09.2014 «Про результати зустрічної звірки ТОВ «Креативкомпані» щодо підтвердження господарських відносин із платниками податків за серпень 2014 року»; зобов'язано відповідача відновити в електронній базі даних «Податковий блок» суми податкового кредиту і суми податкових зобов'язань, які ТОВ «Креативкомпані» включило до податкових зобов'язань з податку на додану вартість за період липень - серпень 2014 року. В решті позовних вимог відмовлено.

В касаційній скарзі відповідач просить скасувати рішення судів першої та апеляційної інстанцій та прийняти нове рішення про відмову у задоволенні позову, посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права.

Колегія суддів Вищого адміністративного суду України вважає, що касаційна скарга підлягає частковому задоволенню з таких підстав.

Судами попередніх інстанцій зазначено, що відповідачем проведено зустрічну звірку ТОВ «Креативкомпані», за результатами якої складено акт від 03.09.2014 № 126/22-00/39174878 «Про неможливість проведення зустрічної звірки ТОВ «Креативкомпані» щодо підтвердження господарських відносин із платниками податків за липень 2014 року».

Зі змісту вказаного акту вбачається, що зустрічну звірку неможливо провести у зв'язку з тим, що ТОВ «Креативкомпані» не знаходиться за податковою адресою: 07335, Київська обл., Вишгородський район, с. Демидів, вул. Київська, буд. 15.

Також відповідно до висновку акту № 126/22-00/39174878 від 03.09.2014 на ТОВ «Креативкомпані» вбачається відсутність об'єктів оподаткування при придбанні та продажу товарів (послуг) за липень 2014 року, які підпадають під визначення ст. 185, ст. 187, ст. 188, ст. 198 Податкового Кодексу України від 02.12.2010. Таким чином, господарські операції між ТОВ «Креативкомпані» та контрагентами - постачальниками та покупцями не підтверджуються виходячи з врахування реального часу здійснення операцій, місцезнаходження майна, наявності трудових ресурсів, виробничо-складських приміщень, технічного персоналу, основних фондів, виробничих активів, складських приміщень, засобів для транспортування та іншого майна, які економічно необхідні для здійснення господарських операцій у зазначених обсягах, що свідчить про відсутність необхідних умов для реального настання результатів відповідної господарської діяльності, що в свою чергу порушують ст. 185 Кодексу в частині оподаткування податком на додану вартість безтоварних операцій по ланцюгу постачання.

26.09.2014 відповідачем складено довідку №150/22-00/39174878 «Про результати зустрічної звірки ТОВ «Креативкомпані» щодо підтвердження господарських відносин із платниками податків за серпень 2014 року».

Відповідно до висновку довідки: на ТОВ «Креативкомпані» вбачається відсутність об'єктів оподаткування при придбанні та продажу товарів (послуг) за серпень 2014 року, які підпадають під визначення ст. 185, ст. 187, ст. 188, ст. 198 Податкового Кодексу України. Таким чином, господарські операції між ТОВ «Креативкомпані» та контрагентами - постачальниками та покупцями не підтверджуються виходячи з врахування реального часу здійснення операцій, місцезнаходження майна, наявності трудових ресурсів, виробничо-складських приміщень, технічного персоналу, основних фондів, виробничих активів, складських приміщень, ї засобів для транспортування та іншого майна, які економічно необхідні для здійснення господарських операцій у зазначених обсягах, що свідчить про відсутність необхідних умов для реального настання результатів відповідної господарської діяльності, що в свою чергу порушують ст. 185 Кодексу в частині оподаткування податком на додану вартість безтоварних операцій по ланцюгу постачання.

На підставі зазначеного акту та довідки Вишгородська ОДПІ ГУ Міндоходів у Київській області внесла зміни щодо показників податкового кредиту та податкових зобов'язань ТОВ «Креативкомпані» до ІС «Податковий блок».

Податкові повідомлення-рішення за наслідками вказаного акту не приймалося.

Задовольняючи позовні вимоги, суди попередніх інстанцій виходили з протиправності дій податкового органу щодо проведення зустрічної звірки, оскільки відповідачем не надано жодного доказу на підтвердження існування в межах спірних правовідносин будь-якої підстави для проведення такої звірки, перелік яких визначений в Податковому кодексі України. При цьому, такі результати не можуть бути підставою для внесення змін до системи автоматизованого співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту, а тому внесення відповідачем інформації стосовно позивача на підставі акту до інформаційної системи «Податковий блок» та інших інформаційних баз органів доходів і зборів є неправомірним.

Проте, колегія суддів з таким висновком судів не погоджується з наступних підстав.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, щодо компетенції контролюючих органів, повноважень і обов'язків їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальності за порушення податкового законодавства, урегульовані Податковим кодексом України.

У пункті 61.1 статті 61 цього Кодексу визначено, що податковий контроль - це система заходів, що вживаються контролюючими органами з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

Способом здійснення такого контролю є, зокрема, інформаційно-аналітичне забезпечення діяльності контролюючих органів (підпункт 62.1.2 пункту 62.1 статті 62 Податкового кодексу України).

Відповідно до статті 71 Податкового кодексу України інформаційно-аналітичне забезпечення діяльності контролюючих органів - це комплекс заходів щодо збору, опрацювання та використання інформації, необхідної для виконання покладених на контролюючі органи функцій.

Згідно з приписами підпункту 72.1.1 пункту 72.1 статті 72 Податкового кодексу України для інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності контролюючого органу використовується інформація, що надійшла, зокрема: від платників податків та податкових агентів, що міститься в податкових деклараціях, розрахунках, інших звітних документах; що міститься у наданих великими платниками податків в електронній формі копіях документів з обліку доходів, витрат та інших показників, пов'язаних із визначенням об'єктів оподаткування (податкових зобов'язань), первинних документах, які ведуться в електронній формі, регістрах бухгалтерського обліку, фінансовій звітності, інших документах, пов'язаних з обчисленням та сплатою податків і зборів; про фінансово-господарські операції платників податків.

Згідно з пунктом 73.5 статті 73 Податкового кодексу України з метою отримання податкової інформації контролюючі органи мають право проводити зустрічні звірки даних суб'єктів господарювання щодо платника податків.

Зустрічною звіркою вважається співставлення даних первинних бухгалтерських та інших документів суб'єкта господарювання, що здійснюється контролюючими органами з метою документального підтвердження господарських відносин з платником податків та зборів, а також підтвердження відносин, виду, обсягу і якості операцій та розрахунків, що здійснювалися між ними, для з'ясування їх реальності та повноти відображення в обліку платника податків.

Зустрічні звірки не є перевірками і проводяться в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

За результатами зустрічних звірок складається довідка, яка надається суб'єкту господарювання у десятиденний термін.

Механізм проведення органами державної податкової служби зустрічних звірок визначено Порядком, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 27.12.2010 №1232 (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин).

З метою впровадження єдиного порядку направлення запитів на проведення зустрічних звірок, а також оформлення, передачі та накопичення матеріалів зустрічних звірок органами державної податкової служби розроблені Методичні рекомендації, згідно з підпунктом 4.4 пункту 4 яких (у редакції, чинній на час виникнення спірних відносин) у разі встановлення фактів, що не дають змогу провести зустрічну звірку суб'єкта господарювання, зокрема у зв'язку із встановленням відсутності суб'єкта господарювання та/або його посадових осіб за місцезнаходженням (податковою адресою), відповідальний підрозділ не пізніше двох робочих днів від дати надходження запиту складає акт про неможливість проведення зустрічної звірки суб'єкта господарювання, реєструє його у Журналі реєстрації довідок про результати проведення зустрічної звірки (актів про неможливість проведення зустрічної звірки суб'єкта господарювання, неявки для підписання, відмови від писання Довідки про результати проведення зустрічної звірки) та вживає відповідних заходів, передбачених актами Державної податкової служби України.

При подальшому залученні суб'єкта господарювання (посадових осіб суб'єкта господарювання) до проведення зустрічної звірки відповідальний підрозділ органу державної податкової служби забезпечує проведення такої звірки.

Статтею 74 Податкового кодексу України установлено, що податкова інформація, зібрана відповідно до цього Кодексу, може зберігатися та опрацьовуватися в інформаційних базах контролюючих органів або безпосередньо посадовими (службовими) особами контролюючих органів. Перелік інформаційних баз, а також форми і методи опрацювання інформації визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику (пункт 74.1 цієї статті); зібрана податкова інформація та результати її опрацювання використовуються для виконання покладених на контролюючі органи функцій та завдань (пункт 74.2 згаданої статті).

Зі змісту викладеного випливає, що дії з оформлення акта про неможливість проведення зустрічної звірки суб'єкта господарювання та результатів зустрічної звірки довідкою про результати проведення зустрічної звірки є, по суті, виконанням службовими особами своїх обов'язків, а самі по собі висновки такого акту та довідки не створюють відносин владного підпорядкування, що є необхідною ознакою публічно-правових відносин. Проведення зустрічних звірок є лише процедурним заходом зі збору податковим органом інформації щодо дотримання платником податкового законодавства у рамках податкового контролю.

На підставі аналізу вказаних норм права колегія суддів дійшла висновку, що відносини, які виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема щодо компетенції контролюючих органів, повноважень і обов'язків їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, урегульовано Податковим кодексом України. Способом здійснення такого контролю є, зокрема, інформаційно-аналітичне забезпечення діяльності контролюючих органів. Інформація, зібрана відповідно до цього Кодексу, може зберігатися та опрацьовуватися в інформаційних базах контролюючих органів або безпосередньо посадовими (службовими) особами контролюючих органів. Висновки, викладені в довідці про результати зустрічної звірки, є відображенням дій податкових інспекторів та не породжують правових наслідків для платника податків і, відповідно, не порушують прав останнього. Дії контролюючого органу щодо внесення до електронних баз даних змін показників податкової звітності суб'єктів господарювання в частині податкового кредиту та податкових зобов'язань на підставі довідки про результати зустрічної звірки без прийняття податкових повідомлень-рішень не породжують правових наслідків для платників податків та не порушують їхні права, оскільки розміщена в цій системі інформація використовується податковими органами для обробки зібраної інформації в автоматичному режимі (використовується для виконання покладених на контролюючі органи функцій та завдань) з метою здійснення податкового контролю.

Згідно зі ст. 229 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції має право скасувати судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій та ухвалити нове рішення, якщо обставини справи встановлені повно і правильно, але суди першої та апеляційної інстанцій порушили норми матеріального чи процесуального права, що призвело до ухвалення незаконного судового рішення.

Оскільки суди першої та апеляційної інстанцій неправильно застосували норми матеріального права щодо спірних правовідносин у частині задоволення позову, Вищий адміністративний суд України дійшов висновку про скасування рішень судів першої та апеляційної інстанцій в цій частині позовних вимог і ухвалення в цій частині нового рішення про відмову у задоволенні позову.

На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 222, 223, 229, 230, 232 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

ПОСТАНОВИВ:

Касаційну скаргу Вишгородської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Київській області задовольнити частково.

Постанову Київського окружного адміністративного суду від 18.11.2014 та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 20.01.2015 у частині задоволення позовних вимог скасувати та ухвалити в цій частині нове рішення про відмову у задоволенні позову.

У решті зазначені судові рішення залишити без змін.

Постанова набирає законної сили через п'ять днів після направлення її копії особам, які беруть участь у справі, та може бути переглянута Верховним Судом України у випадках, встановлених Кодексом адміністративного судочинства України.

Головуючий(підпис)О.І. Степашко Судді(підпис)І.В. Борисенко (підпис)С.Е. Острович

logo

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст