Головна Сервіси для юристів ... База рішень" Протокол " Постанова ВАСУ від 13.08.2015 року у справі №813/6168/13-а Постанова ВАСУ від 13.08.2015 року у справі №813/6...
print
Друк
search Пошук
comment
КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

Державний герб України

ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

"13" серпня 2015 р. м. Київ К/800/51064/14

Колегія суддів Вищого адміністративного суду України у складі:

Калашнікової О.В. Васильченко Н.В. Леонтович К.Г.

розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Державної фінансової інспекції у Львівській області на постанову Львівського окружного адміністративного суду від 04 листопада 2013 року та постанову Львівського апеляційного адміністративного суду від 10 вересня 2014 року у справі № 813/6168/13-а за позовом Державного підприємства "Міжнародний аеропорт "Львів" ім. Данила Галицького" до головного державного фінансового інспектора відділу інспектування у сфері матеріального виробництва та фінансових послуг Державної фінансової інспекції у Львівській області Білячат І.Й., Державної фінансової інспекції у Львівській області, треті особи: Регіональне відділення Фонду державного майна України по Львівській області , Товариство з обмеженою відповідальністю "Торгова марка Піцца Челентано" , прокуратура Львівської області про визнання дій неправомірними, скасування вимоги про усунення порушень та акта ревізії фінансово-господарської діяльності, - ВСТАНОВИЛА:Державне підприємство "Міжнародний аеропорт "Львів" імені Данила Галицького звернулося в суд з позовом, у якому просило визнати неправомірними дії головного державного фінансового інспектора Державної фінансової інспекції у Львівській області, які полягають у наданні безпідставних та протиправних висновків стосовно встановлених порушень в акті ревізії фінансово-господарської діяльності за період з 01.01.2011 року по 31.12.2012 року № 05-21/4 в частині відобразити дебіторську заборгованість за недоотриману орендну плату ТзОВ «Торгова марка Піца Челентано» та стягнути недоотримані доходи, в тому числі шляхом проведення претензійно-позовної роботи для отримання несплачених коштів в сумі 43,9 тис. грн.; скасувати вимогу про усунення порушень Державної фінансової інспекції Львівській області від 08.07.2013 року № 05-15м/5234 в частині зобов'язання відобразити дебіторську заборгованість за недоотриману орендну плату ТзОВ «Торгова марка Піца Челентано» та стягнути недоотримані доходи, в тому числі шляхом проведення претензійно-позовної роботи для отримання несплачених коштів в сумі 43,9 тис. грн.; скасувати акт ревізії фінансово-господарської діяльності за період з 01.01.2011 року по 31.12.2012 року за № 05-21/4 в частині висновків про допущені порушення щодо відображення дебіторської заборгованості за недоотриману орендну плату ТзОВ «Торгова марка Піца Челентано» та стягнення недоотриманих доходів, в тому числі шляхом проведення претензійно-позовної роботи для отримання несплачених коштів в сумі 43,9 тис. грн у зв'язку з тим, що такі висновки не відповідають дійсності та суперечать чинному законодавству.

Постановою Львівського окружного адміністративного суду від 04 листопада 2013 року позов задоволено частково: визнано неправомірними дії головного державного фінансового інспектора відділу інспектування у сфері матеріального виробництва та фінансових послуг Державної фінансової інспекції у Львівській області Білячат І.Й. щодо відображення в акті ревізії від 03.06.2012 № 05-21/4 висновків про те, що «внаслідок перерахування до державного бюджету донарахованої орендної плати в повному обсязі, ПД «МА «Львів» недоотримано доходів (30 % орендної плати) на загальну суму 43905,20 гривень»; визнано частково протиправною вимогу Державної фінансової інспекції у Львівській області від 08.07.2013 року за № 05-15м/5234 «Про обов'язкові вимоги за результатами ревізії» та скасовано її в частині зобов'язання державного підприємства «Міжнародний аеропорт «Львів» імені Данила Галицького» «…відобразити дебіторську заборгованість за недоотриману орендну плату. Стягнуто з ТзОВ «Торгова марка «Піца Челентано» недоотримані доходи, в тому числі шляхом проведення претензійно-позовної роботи для отримання несплачених коштів в сумі 43,9 тис. гривень». В решті позову відмовлено.

Постановою Львівського апеляційного адміністративного суду від 10 вересня 2014 року скасовано постанову Львівського окружного адміністративного суду від 04 листопада 2013 року по справі №813/6168/13-а в частині визнання неправомірними дій головного державного фінансового інспектора відділу інспектування у сфері матеріального виробництва та фінансових послуг Державної фінансової інспекції у Львівській області Білячат І.Й. щодо відображення в акті ревізії від 03.06.2012 року №05-21/4 висновків про те, що «внаслідок перерахування до державного бюджету донарахованої орендної плати в повному обсязі, ПД «МА «Львів» недоотримано доходів (30% орендної плати) на загальну суму 43 905 грн. 20 коп.» та прийняту нову, якою в задоволенні адміністративного позову Державного підприємства "Міжнародний аеропорт "Львів" імені Данила Галицького в цій частині відмовити. В решті постанову суду першої інстанції залишено без змін.

Не погоджуючись із оскаржуваними судовими рішеннями, Державна фінансова інспекція у Львівській області звернулась до Вищого адміністративного суду України з касаційною скаргою, в якій просить скасувати рішення судів попередніх інстанцій та прийняти нове про відмову у задоволенні позовних вимог.

Перевіривши правову оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, проаналізувавши правильність застосування судами норм матеріального та процесуальною права, колегія суддів Вищого адміністративного суду України вважає, що касаційна скарга підлягає задоволенню з наступних підстав.

Як встановлено судами першої та апеляційної інстанцій, що між РВ ФДМУ по Львівській області (Орендодавець) та ТзОВ «Торгова марка Піца Челентано» (Орендар) 27.07.2012 укладено договір № 115 нерухомого державного майна - нежитлового приміщення загальною площею 30,0 кв.м - на першому поверсі триповерхової будівлі (літ. Б-3) нового аеровокзалу, що знаходиться за адресою м. Львів, вул. Любінська, 168 та перебуває на балансі ДП «МА «Львів».

Між РВ ФДМУ по Львівській області (Орендодавець) та ТзОВ «Торгова марка Піца Челентано» (Орендар) 27.07.2012 укладено договір № 116 нерухомого державного майна - нежитлового приміщення загальною площею 30,0 кв.м - на третьому поверсі триповерхової будівлі (літ. Б-3) нового аеровокзалу, що знаходиться за адресою м. Львів, вул. Любінська, 168 та перебуває на балансі ДП «МА «Львів».

Відповідно до актів від 05-15.02.2013 про результати проведення перевірки виконання орендарем - ТзОВ «Торгова марка Піца Челентано» істотних умов договорів від 27.07.2012 № 115 та № 116 індивідуально визначеного нерухомого майна, що належить до державної власності, Прокуратурою Львівської області було проведено огляд приміщень першого та третього поверхів, наданих в оренду ТзОВ «Торгова марка Піца Челентано» для розміщення кафе, яким встановлено, що фактично для розміщення кафе на першому поверсі використовується 189,0 м кв. та на третьому поверсі - 169,5 м кв.

На звернення прокуратури Львівської області від 10.01.2013 року № 07/2/0 - вих.13, РВ ФДМУ по Львівській області на різницю в площі між фактично зайнятою і на яку укладено договори оренди, проведено донарахування орендної плати за період з 27.07.2012 року по 31.12.2012 року, у тому числі за 159,0 м кв першого поверху на суму 79 820,79 грн та за 139,5 м кв. третього поверху - 66 529,89 грн, всього на загальну суму 146 350,68 грн (без ПДВ).

Дані кошти ТзОВ «Торгова марка Піца Челентано» в повному обсязі перераховані Головному управлінню державного казначейства у Львівській області (платіжне доручення від 11.02.2013 № 102 на суму 79 820,79 грн та платіжне доручення від 11.02.2013 № 103 на суму 66 529,89 грн).

ДФІ у Львівській області відповідно до Плану контрольно-ревізійної роботи на І квартал 2013 року проведено планову ревізію фінансово-господарської діяльності ДП «МА «Львів» за період з 01.01.2011 по 31.12.2012.

За результатами ревізії складено акт від 03.06.2013 № 05-21/4.

У ході ревізії встановлено, зокрема, недоотримання доходів ДП «МА «Львів» через неперерахування орендарем ТзОВ «Торгова марка Піца Челентано» належної частки донарахованої орендної плати (30% орендної плати) в сумі 43905,20 грн внаслідок заниження орендованих площ (зайняття фактично більшої площі, ніж передбачено договорами оренди). Даний акт було підписано ДП «МА «Львів» із запереченнями.

ДФІ у Львівській області надіслало ДП «МА «Львів» обов'язкові вимоги за результатами ревізії № 05-15м/5234 від 08.07.2013 (далі - вимога ДФІ), згідно яких зобов'язано, зокрема, відобразити дебіторську заборгованість за недоотриману орендну плату ТзОВ «Торгова марка «Піца Челентано» та стягнути недоотримані доходи, у тому числі шляхом проведення претензійно-позовної роботи для отримання несплачених коштів в сумі 43,9 тис. грн.

Не погоджуючись з вищезазначеними вимогами органу державного фінансового контролю, Державне підприємство "Міжнародний аеропорт "Львів" імені Данила Галицького звернулося в суд з позовом про визнання дій неправомірними, скасування вимоги про усунення порушень та акта ревізії фінансово-господарської діяльності.

З цього приводу колегія суддів Вищого адміністративного суду України зазначає наступне.

Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частиною 1 статті 2 Закону України "Про Основні засади здійснення державного фінансового контролю в України" головним завданням органу державного фінансового контролю є: здійснення державного фінансового контролю за використанням і збереженням державних фінансових ресурсів, необоротних та інших активів, правильністю визначення потреби в бюджетних коштах та взяттям зобов'язань, ефективним використанням коштів і майна, станом і достовірністю бухгалтерського обліку і фінансової звітності у міністерствах та інших органах виконавчої влади, державних фондах, фондах загальнообов'язкового державного соціального страхування, бюджетних установах і суб'єктах господарювання державного сектору економіки, а також на підприємствах, в установах та організаціях, які отримують (отримували у періоді, який перевіряється) кошти з бюджетів усіх рівнів, державних фондів та фондів загальнообов'язкового державного соціального страхування або використовують (використовували у періоді, який перевіряється) державне чи комунальне майно (далі - підконтрольні установи), за дотриманням законодавства на всіх стадіях бюджетного процесу щодо державного і місцевих бюджетів, дотриманням законодавства про державні закупівлі, діяльністю суб'єктів господарської діяльності незалежно від форми власності, які не віднесені законодавством до підконтрольних установ, за рішенням суду, винесеним на підставі подання прокурора або слідчого для забезпечення розслідування кримінальної справи.

Згідно до п. 7 ст. 10 Закону України "Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні", органу державного фінансового контролю надається право пред'являти керівникам та іншим особам підприємств, установ та організацій, що контролюються, обов'язкові до виконання вимоги щодо усунення виявлених порушень законодавства, вилучати в судовому порядку до бюджету виявлені ревізіями приховані і занижені валютні та інші платежі, ставити перед відповідними органами питання про припинення бюджетного фінансування і кредитування, якщо отримані підприємствами, установами та організаціями кошти і позички використовуються з порушенням чинного законодавства.

Відповідно до ч.2 ст.15 Закону України "Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні" законні вимоги службових осіб органу державного фінансового контролю є обов'язковими для виконання службовими особами об'єктів, що контролюються.

Аналізуючи встановлені судами попередніх інстанцій обставини у справі, суд касаційної інстанції приходить до висновку, що відповідачами - Державною фінансовою інспекцією у Львівській області в особі головного державного фінансового інспектора відділу інспектування у сфері матеріального виробництва та фінансових послуг Державної фінансової інспекції у Львівській області Білячат І.Й., пред'явлено вимоги, які вказують на виявлені збитки, їхній розмір та їх стягнення.

З цього приводу колегія судді Вищого адміністративного суду України звертає увагу на позицію Верховного суду України, висловленого у Постанові №21-120а-15 від 21.04.2015, відповідно до якої органу державного фінансового контролю надано можливість здійснювати контроль за використанням коштів державного і місцевого бюджетів та у разі виявлення порушень законодавства пред'являти обов'язкові до виконання вимоги щодо усунення таких правопорушень. Вимога органу державного фінансового контролю спрямована на корегування роботи підконтрольної організації та приведення її у відповідність із вимогами законодавства, і у цій частині вона є обов'язковою до виконання.

При виявленні збитків, завданих державі чи об'єкту контролю, орган державного фінансового контролю має право визначати їх розмір згідно з методикою, затвердженою Кабінетом Міністрів України та зазначити про їх наявність у вимозі, а також звернутися до суду в інтересах держави, якщо підконтрольною установою не забезпечено виконання вимог до усунення виявлених під час здійснення державного фінансового контролю порушень законодавства з питань збереження і використання активів.

Отже, такі збитки не можуть бути примусово стягнуті з підконтрольної установи шляхом вимоги, вони відшкодовуються у судовому порядку за позовом органу державного фінансового контролю і правильність їх обчислення, як і наявність підстав для відшкодування, перевіряє суд, який розглядає відповідний позов, а не позов підконтрольної установи про визнання протиправною вимоги про відшкодування збитків, яка не породжує безпосередньо права чи обов'язки для цієї установи, оскільки обов'язкова до виконання лише в частині усунення допущених порушень законодавства і за допомогою якої неможливо примусово стягнути виявлені в ході перевірки збитки.

Відповідно, вимоги органів державної фінансової інспекції України, пов'язані з відшкодування збитків, не породжують прав та обов'язків для підконтрольної установи, а тому не підлягають скасуванню.

У зв'язку з цим суд приходить до висновку про відсутність підстав для задоволення позову підконтрольної установи щодо неправомірності висновків та скасування вимоги органу державного фінансового контролю, адже така вимога не породжує безпосередньо прав та обов'язків для даного суб'єкта.

Згідно зі статтею 229 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції має право скасувати судові рішення судів першої та апеляційної інстанції та ухвалити нове рішення, якщо обставини справи встановлені правильно і повно, але при цьому суди допустилися порушення норм матеріального права, що призвело до ухвалення незаконного рішення.

Зважаючи на те, що судами при розгляді справи правильно та повно встановлені фактичні обставини справи, однак при прийнятті рішення допущені порушення норм матеріального права, які призвели до помилки при постановленні судових рішень, а також те, що у справі не вимагається збирання або додаткова перевірка доказів, колегія суддів Вищого адміністративного суду України дійшла висновку про доцільність скасування постановлених у справі рішень та прийняття нової постанови про відмову у задоволенні позову.

Керуючись статтями 220, 222, 229, 230, 232 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів, -

ПОСТАНОВИЛА:

Касаційну скаргу Державної фінансової інспекції у Львівській області - задовольнити.

Постанову Львівського окружного адміністративного суду від 04 листопада 2013 року та постанову Львівського апеляційного адміністративного суду від 10 вересня 2014 року - скасувати.

Прийняти нову постанову, якою у задоволенні позову Державного підприємства "Міжнародний аеропорт "Львів" ім. Данила Галицького" до головного державного фінансового інспектора відділу інспектування у сфері матеріального виробництва та фінансових послуг Державної фінансової інспекції у Львівській області Білячат І.Й., Державної фінансової інспекції у Львівській області, треті особи: Регіональне відділення Фонду державного майна України по Львівській області , Товариство з обмеженою відповідальністю "Торгова марка Піцца Челентано" , прокуратура Львівської області про визнання дій неправомірними, скасування вимоги про усунення порушень та акта ревізії фінансово-господарської діяльності - відмовити.

Постанова набирає законної сили через 5 днів після направлення її копій особам, які беруть участь у справі і може бути переглянута Верховним Судом України з підстав передбачених ст.ст.237-239 Кодексу адміністративного судочинства України.

Судді:

logo

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст