Головна Сервіси для юристів ... База рішень" Протокол " Постанова ВАСУ від 13.04.2016 року у справі №820/15802/14 Постанова ВАСУ від 13.04.2016 року у справі №820/1...
print
Друк
search Пошук
comment
КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

Державний герб України

ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

"13" квітня 2016 р. м. Київ К/800/68256/14

Вищий адміністративний суд України у складі: головуючого судді Бухтіярової І.О., суддів Костенка М.І., Приходько І.В.,

розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Західної об'єднаної державної податкової інспекції м. Харкова Головного управління Міндоходів у Харківській області

на постанову Харківського окружного адміністративного суду від 22.10.2014 року

та ухвалу Харківського апеляційного адміністративного суду від 02.12.2014 року

у справі № 820/15802/14

за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «БУДСІМ» (далі - позивач, ТОВ «БУДСІМ»)

до Західної об'єднаної державної податкової інспекції м. Харкова Головного управління Міндоходів у Харківській області (далі - відповідач, Західна ОДПІ м. Харкова)

про визнання протиправними дії та зобов'язання вчинити дії, -

ВСТАНОВИВ:

ТОВ «БУДСІМ» звернулось у вересні 2014 року до суду з адміністративним позовом до Західної ОДПІ м. Харкова, у якому, з урахуванням заяви про уточнення позовних вимог, просило: визнати протиправними дії відповідача щодо проведення зустрічної звірки ТОВ «БУДСІМ», за результатами якої складено акт № 495/20-33-22-03-07 від 21.07.2014 року «Про неможливість проведення зустрічної звірки ТОВ «БУДСІМ» щодо документального підтвердження господарських відносин з контрагентами за період червень 2014 року» та № 456/20-33-22-03-07 від 11.07.2014 року «Про неможливість проведення зустрічної звірки ТОВ «БУДСІМ» щодо документального підтвердження господарських відносин з контрагентами за період квітень 2014 року» та внесення до інформаційної системи «Інтегрована автоматизована інформаційна система ГУ Міндоходів України «Податковий Блок», у тому числі в базу даних «Система співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів на рівні ДПС України» інформації на підставі даних актів; зобов'язати Західну ОДПІ вилучити з комп'ютерної автоматизованої інформаційної системи «Інтегрована автоматизована інформаційна система ГУ Міндоходів України «Податковий Блок», у тому числі в базу даних «Система співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів на рівні ДПС України» інформацію, внесену на підставі акту № 495/20-33-22-03-07 від 21.07.2014 року та акту № 456/20-33-22-03-07 від 11.07.2014 року.

Постановою Харківського окружного адміністративного суду від 22.10.2014 року адміністративний позов задоволено частково: визнано протиправними дії Західної ОДПІ по проведенню та оформленню зустрічної звірки ТОВ «БУДСІМ» (код ЄДРПОУ 34757314), за результатами якої складено акт від 21.07.2014 року № 495/20-33-22-03-07/34757314 «Про неможливість проведення зустрічної звірки ТОВ «БУДСІМ» (код ЄДРПОУ 34757314), щодо документального підтвердження господарських відносин, із платниками податків, їх реальності та повноти відображення в обліку за період червень 2014 року» та акт від 11.07.2014 року № 456/20-33-22-03-07/34757314 «Про неможливість проведення зустрічної звірки ТОВ «БУДСІМ» (код ЄДРПОУ 34757314), щодо документального підтвердження господарських відносин, із платниками податків, їх реальності та повноти відображення в обліку за період квітень 2014 року». В задоволенні іншої частини позовних вимог відмовлено.

Ухвалою Харківського апеляційного адміністративного суду від 02.12.2014 року постанову Харківського окружного адміністративного суду від 22.10.2014 року в частині задоволення позову залишено без змін.

В апеляційному порядку судове рішення першої інстанції переглядалося в частині задоволення позовних вимог.

Не погоджуючись з рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, відповідач подав касаційну скаргу, в якій просить касаційну скаргу задовольнити, скасувати рішення судів першої та апеляційної інстанцій, прийняти нове рішення, яким у задоволенні позовних вимог позивача відмовити у повному обсязі. Вважає, що рішення судів попередніх інстанцій прийняті з порушенням норм матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи.

Заперечення на касаційну скаргу не надходили, що не перешкоджає її розгляду по суті.

З урахуванням неприбуття у судове засідання жодної з осіб, які беруть участь у справі, та які були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового засідання, колегія суддів дійшла висновку про можливість розгляду справи за наявними у справі матеріалами в порядку письмового провадження.

Відповідно до ч. 1 ст. 52 Кодексу адміністративного судочинства України у справі замінено первинного відповідача Державну податкову інспекцію у Московському районі м. Харкова Головного управління Міндоходів у Харківській області на належного відповідача Західну ОДПІ м. Харкова.

Відповідно до частини першої статті 220 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції перевіряє правильність застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права, правової оцінки обставин у справі і не може досліджувати докази, встановлювати та визнавати доведеними обставини, що не були встановлені в судовому засіданні та вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу.

Заслухавши доповідь судді-доповідача, розглянувши та обговоривши доводи касаційної скарги, матеріали справи, перевіривши правильність застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права, правової оцінки обставин у справі, суд касаційної інстанції дійшов висновку, що касаційна скарга підлягає задоволенню, з наступних підстав.

Враховуючи те, що в частині відмови в задоволенні позову ТОВ «БУДСІМ» сторонами рішення першої інстанції в апеляційному порядку не оскаржувалось, касаційна інстанція не знаходить необхідності аналізувати цю частину судового рішення, перевіряючи його законність та обґрунтованість.

Судами першої та апеляційної інстанцій встановлені такі фактичні обставини справи.

ТОВ «БУДСІМ» зареєстровано як юридична особа та перебуває на обліку Західної ОДПІ,

Відповідачем складено акт № 495/20-33-22-03-07 від 21.07.2014 року «Про неможливість проведення зустрічної звірки ТОВ «БУДСІМ» щодо документального підтвердження господарських відносин із платниками податків, їх реальності та повноти відображення в обліку за період червень 2014 року» та № 456/20-33-22-03-07 від 11.07.2014 року «Про неможливість проведення зустрічної звірки ТОВ «БУДСІМ» щодо документального підтвердження господарських відносин із платниками податків, їх реальності та повноти відображення в обліку за період квітень 2014 року».

Суд першої інстанції, задовольняючи позовні вимоги в частині визнання протиправними дії Західної ОДПІ по проведенню та оформленню зустрічної звірки ТОВ «БУДСІМ», за результатами якої складено акт від 21.07.2014 року № 495/20-33-22-03-07/34757314, з яким погодився суд апеляційної інстанції, дійшов висновку про відсутність у податкового органу повноважень по здійсненню в рамках проведення зустрічних звірок контролю за додержанням податкового законодавства.

Зустрічна звірка є заходом інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності органів державної податкової служби, в той час як функція податкового органу щодо контролю за дотриманням податкового та іншого законодавства реалізується шляхом проведення перевірок платників податків в порядку, визначеному Податковим кодексом України (далі - ПК України).

Однак, колегія суддів Вищого адміністративного суду України не може погодитися з такими висновками судів попередніх інстанцій та вважає їх передчасними з огляду на таке.

Так, відповідно до п. 73.5 ст. 73 ПК України з метою отримання податкової інформації контролюючі органи мають право проводити зустрічні звірки даних суб'єктів господарювання щодо платника податків.

Зустрічною звіркою вважається співставлення даних первинних бухгалтерських та інших документів суб'єкта господарювання, що здійснюється контролюючими органами з метою документального підтвердження господарських відносин з платником податків та зборів, а також підтвердження відносин, виду, обсягу і якості операцій та розрахунків, що здійснювалися між ними, для з'ясування їх реальності та повноти відображення в обліку платника податків.

Зустрічні звірки не є перевірками і проводяться в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України. Відповідний порядок затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 27.12.2010 року № 1232.

За результатами зустрічних звірок складається довідка, яка надається суб'єкту господарювання у десятиденний термін.

Поряд із цим, наказом Державної податкової адміністрації України від 22.04.2011 року № 236 було затверджено Методичні рекомендації щодо організації та проведення органами державної податкової служби зустрічних звірок.

Пунктом 4.4 названих Методичних рекомендацій визначено, що в разі встановлення фактів, що не дають змогу провести зустрічну звірку суб'єкта господарювання, зокрема у зв'язку із зняттям з обліку, встановленням відсутності суб'єкта господарювання та/або його посадових осіб за місцезнаходженням (податковою адресою), відповідальний підрозділ не пізніше двох робочих днів від дати надходження запиту складає акт про неможливість проведення зустрічної звірки суб'єкта господарювання, реєструє його у Журналі реєстрації довідок про результати проведення зустрічної звірки (актів про неможливість проведення зустрічної звірки суб'єкта господарювання, неявки для підписання, відмови від писання Довідки про результати проведення зустрічної звірки) та вживає відповідних заходів, передбачених актами ДПС України.

Форма акту про неможливість проведення зустрічної звірки затверджена Додатком № 3 до згаданих Методичних рекомендацій. Відповідна форма, серед іншого, передбачає внесення до акту про неможливість окремих відомостей, що стосуються суб'єкта проведення звірки.

Відповідні дії не призводять до виникнення будь-якого правового результату, оскільки звірка як юридичний факт у цьому разі не є проведеною. Отже, жодних правових наслідків, які могли би порушувати права платника податків (позивача у справі) та бути предметом оскарження, в розглядуваному випадку не виникає.

Проведення зустрічної звірки може розглядатися як юридичний факт, який впливає на законні інтереси платника податків виключно у випадку коли дані, отримані за результатами проведення зустрічних звірок, можуть бути використані контролюючим органом як інформація про можливі порушення платником податків вимог податкового законодавства. Відповідна обставина, у свою чергу, згідно з пп. 78.1.1 п. 78.1 ст. 78 ПК України є підставою для призначення податкової перевірки.

Відповідно, позовні вимоги, спрямовані на оскарження дій посадових осіб контролюючих органів із проведення зустрічної звірки та складення акту про неможливість проведення зустрічної звірки, задоволенню не підлягають.

Відповідно до ст. 229 Кодексу адміністративного судочинства У країни суд касаційної інстанції має право скасувати судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій та ухвалити нове рішення, якщо обставини справи встановлені повно і правильно, але суди першої та апеляційної інстанцій порушили норми матеріального чи процесуального права, що призвело до ухвалення незаконного судового рішення.

На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 220-232 Кодексу адміністративного судочинства України, Вищий адміністративний суд України, -

ПОСТАНОВИВ:

Касаційну скаргу Західної об'єднаної державної податкової інспекції м. Харкова Головного управління Міндоходів у Харківській області - задовольнити.

Постанову Харківського окружного адміністративного суду від 22.10.2014 року та ухвалу Харківського апеляційного адміністративного суду від 02.12.2014 року у справі № 820/15802/14 в частині задоволення позовних вимог про визнання протиправними дії Західної об'єднаної державної податкової інспекції м. Харкова Головного управління Міндоходів у Харківській області по проведенню та оформленню зустрічної звірки товариства з обмеженою відповідальністю «БУДСІМ» (код ЄДРПОУ 34757314), за результатами якої складено акт від 21.07.2014 року № 495/20-33-22-03-07/34757314 «Про неможливість проведення зустрічної звірки ТОВ «БУДСІМ» (код ЄДРПОУ 34757314), щодо документального підтвердження господарських відносин, із платниками податків, їх реальності та повноти відображення в обліку за період червень 2014 року» та акт від 11.07.2014 року № 456/20-33-22-03-07/34757314 «Про неможливість проведення зустрічної звірки товариства з обмеженою відповідальністю «БУДСІМ» (код ЄДРПОУ 34757314), щодо документального підтвердження господарських відносин, із платниками податків, їх реальності та повноти відображення в обліку за період квітень 2014 року» - скасувати.

В цій частині прийняти нову постанову, якою в задоволенні позову товариства з обмеженою відповідальністю «БУДСІМ» відмовити.

Постанова набирає законної сили через п'ять днів після направлення її копії особам, які беруть участь у справі та може бути переглянута з підстав, у порядку та в строки, встановлені статтями 236-238 Кодексу адміністративного судочинства України.

Головуючий суддя: І.О. Бухтіярова

Судді: М.І. Костенко

І.В. Приходько

logo

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст