Головна Сервіси для юристів ... База рішень" Протокол " Постанова ВАСУ від 12.11.2015 року у справі №414/520/14-а Постанова ВАСУ від 12.11.2015 року у справі №414/5...
print
Друк
search Пошук
comment
КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

Державний герб України

ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

12 листопада 2015 року м.Київ К/800/19625/15

Вищий адміністративний суд України у складі колегії суддів:

головуючий суддя Голяшкін О.В. (доповідач),

судді Заяць В.С.,

Гончар Л.Я.,

розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Управління Пенсійного фонду України в Кремінському районі Луганської області на постанову Кремінського районного суду Луганської області від 16 квітня 2014 року та ухвалу Донецького апеляційного адміністративного суду від 07 квітня 2015 року у справі за позовом ОСОБА_2 до Управління Пенсійного фонду України в Кремінському районі Луганської області про визнання дій неправомірними та зобов'язання зробити перерахунок пенсії,-

ВСТАНОВИВ:

У лютому 2014 року ОСОБА_2 звернувся з позовом до Управління Пенсійного фонду України в Кремінському районі Луганської області, в якому просив: визнати неправомірними рішення та дії відповідача в зв'язку із відмовою у перерахунку пенсії, додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров'ю в розмірах, встановлених Законом України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи»; зобов'язати відповідача перерахувати позивачу пенсію у розмірі 6-ти мінімальних пенсій за віком, додаткову пенсію за шкоду, заподіяну здоров'ю в розмірі 50% мінімальної пенсії за віком, обчислених із розміру прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, встановленого Законом на відповідний період часу - з 01 січня 2014 року.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначав про протиправність відмови відповідача у перерахунку пенсії, додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров'ю в розмірах, встановлених ст.50, 54 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», з 01 січня 2014 року.

Постановою Кремінського районного суду Луганської області від 16 квітня 2014 року, залишеною без змін ухвалою Донецького апеляційного адміністративного суду від 07 квітня 2015 року, позовні вимоги задоволено повністю; визнано неправомірними рішення та дії Управління Пенсійного фонду України в Кремінському районі Луганської області в зв'язку із відмовою у перерахунку пенсії, додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров'ю в розмірах встановлених Законом України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи»; зобов'язано відповідача перерахувати позивачу пенсію у розмірі 6-ти мінімальних пенсій за віком, додаткову пенсію за шкоду заподіяну здоров'ю в розмірі 50% мінімальної пенсії за віком, обчислених із розміру прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність встановленого законом на відповідний період часу з 01 січня 2014 року.

При винесенні рішень суди попередніх інстанцій виходили із наявності у позивача права на отримання основної пенсії по інвалідності та додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров'ю, у розмірі, встановленому ст.ст.50, 54 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», оскільки в період з 01 січня 2014 року положеннями Закону України «Про Державний бюджет України на 2014 рік» не було передбачено обмежень щодо застосування вказаних статей Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи».

Не погоджуючись із вказаними рішеннями, Управління Пенсійного фонду України в Кремінському районі Луганської області звернулося до Вищого адміністративного суду України з касаційною скаргою, в якій, посилаючись на порушення норм матеріального та процесуального права, просить судові рішення скасувати, прийняти нове рішення, яким у задоволенні позовних вимог відмовити.

ОСОБА_2 у поданих запереченнях просить касаційну скаргу відхилити, судові рішення залишити без змін.

Заслухавши доповідача, обговоривши доводи касаційної скарги, перевіривши правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права, колегія суддів вважає, що касаційна скарга підлягає частковому задоволенню виходячи з наступного.

Судами попередніх інстанцій встановлено, що ОСОБА_2 має статус особи, яка постраждала внаслідок Чорнобильської катастрофи 1 категорії, що підтверджується посвідченням НОМЕР_1, перебуває на обліку в Управлінні Пенсійного фонду України в Кремінському районі Луганської області, має право на пільги передбачені Законом України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи».

01 січня 2014 року позивачу встановлено ІІІ групу інвалідності, що підтверджено довідкою МСЕК від 03 грудня 2013 року серії 10/АВ №403892.

Відповідно до ч.1 ст.46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

Статтею 49 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» встановлено, що пенсії особам, віднесеним до категорій 1, 2, 3, 4, встановлюються у вигляді: а) державної пенсії; б) додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров'ю, яка призначається після виникнення права на державну пенсію.

Відповідно до ст.50 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» особам, віднесеним до категорії 1, призначається щомісячна додаткова пенсія за шкоду, заподіяну здоров'ю, у розмірі 75 відсотків мінімальної пенсії за віком.

Згідно ч.4 ст.54 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» в усіх випадках розміри пенсій для інвалідів, щодо яких встановлено зв'язок з Чорнобильською катастрофою, не можуть бути нижчими по II групі інвалідності - 8 мінімальних пенсій за віком.

Вихідним критерієм розрахунку додаткової пенсії виступає мінімальна пенсія за віком, розмір якої згідно з ч.1 ст.28 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» встановлюється в розмірі визначеного законом прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, визначено Законом про Державний бюджет України. Іншого нормативно-правового акта, який би визначав цей розмір або встановлював інший розмір, не існує.

23 липня 2011 року Кабінетом Міністрів України прийнято постанову №1210 «Про підвищення рівня соціального захисту громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», яка набрала чинності з 01 січня 2012 року. Вказаною постановою затверджено порядок обчислення пенсії особам, які постраждали внаслідок аварії на ЧАЕС.

Статтею 63 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» передбачено, що фінансування витрат, пов'язаних з реалізацією цього Закону, здійснюється за рахунок коштів державного бюджету коштів, які враховуються при визначенні міжбюджетних трансфертів, та інших джерел, не заборонених законодавством.

Законом України «Про Державний бюджет України на 2014 рік» з 01 січня 2014 року не передбачено будь-яких змін чи обмежень для застосуванні розмірів основної та додаткової пенсій, встановлених ст.ст.50, 54 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи».

Враховуючи викладене та виходячи з принципу пріоритетності законів над підзаконним актами, колегія суддів погоджується з висновками судів попередніх інстанцій про неправомірність здійснення відповідачем з 01 січня 2014 року виплат позивачу основної та щомісячної додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров'ю, у розмірі, встановленому постановою Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2011 року № 1210, який є меншим від встановленого законом.

При цьому, колегія суддів не може погодитись з судами попередніх інстанцій щодо покладення на відповідача зобов'язання і в подальшому нараховувати та проводити відповідні виплати в розмірі, визначеному ст.ст.50, 54 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи».

Законом України від 31 липня 2014 року «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2014 рік», який набув чинності 03 серпня 2014 року, розділ «Прикінцеві положення» Закону України «Про державний бюджет України на 2014 рік» доповнено п.п6 - 7, якими встановлено, що норми і положення ст.ст.50, 54 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», застосовуються у порядку та розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України, виходячи з наявних фінансових ресурсів бюджетів усіх рівнів, бюджету Пенсійного фонду України та бюджетів інших фондів загальнообов'язкового державного соціального страхування на 2014 рік.

Таким чином, Законом України «Про Державний бюджет України на 2014 рік» з 03 серпня 2014 року Кабінету міністрів України надані повноваження визначати розмір виплат основної та додаткової пенсії, передбачений ст.ст.50, 54 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», виходячи з наявного фінансового ресурсу бюджетів на 2014 рік.

Отже, починаючи з 03 серпня 2014 року в даних правовідносинах мають застосовуватися норми Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2014 рік» від 31 липня 2014 року, а не відповідні норми Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», тому ст.ст.50, 54 цього Закону застосовуються в порядку та розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України у постанові від 23 листопада 2011 року № 1210.

Вказані вище зміни до Закону України «Про Державний бюджет України на 2014 рік» були внесені та набули чинності до ухвалення рішення судом апеляційної інстанції (07 квітня 2015 року), разом з тим суд вказаних обставин не врахував та не надав їм належної правової оцінки.

Відповідно до ст.225 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції має право змінити судове рішення, якщо у справі немає необхідності досліджувати нові докази або встановлювати обставини, а судове рішення, яке змінюється, є помилковим тільки в частині.

Керуючись ст.ст.220, 222, 223, 225, 230, 232 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Касаційну скаргу Управління Пенсійного фонду України в Кремінському районі Луганської області задовольнити частково.

Ухвалу Донецького апеляційного адміністративного суду від 07 квітня 2015 року скасувати.

Постанову Кремінського районного суду Луганської області від 16 квітня 2014 року змінити, виклавши абзац третій резолютивну частину рішення суду першої інстанції в наступній редакції:

«Зобов'язати Управління Пенсійного фонду України в Кремінському районі Луганської області перерахувати ОСОБА_2 пенсію у розмірі 6-ти мінімальних пенсій за віком, додаткову пенсію за шкоду заподіяну здоров'ю в розмірі 50% мінімальної пенсії за віком, обчислених із розміру прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність встановленого законом на відповідний період часу з 01 січня 2014 року по 02 серпня 2014 року».

В іншій частині постанову Кремінського районного суду Луганської області від 16 квітня 2014 року залишити без змін.

Постанова набирає законної сили через п'ять днів після направлення її копії особам, які беруть участь у справі, і може бути переглянута Верховним Судом України з підстав, у строки та в порядку, передбачених статтями 237 - 239-1 Кодексу адміністративного судочинства України.

Судді

logo

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст