Головна Сервіси для юристів ... База рішень" Протокол " Постанова ВАСУ від 12.11.2015 року у справі №380/474/15-а Постанова ВАСУ від 12.11.2015 року у справі №380/4...
print
Друк
search Пошук
comment
КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

Державний герб України

ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

12 листопада 2015 року м. Київ К/800/32638/15

Колегія суддів Вищого адміністративного суду України у складі:

головуючого Донця О.Є.,

суддів: Логвиненка А.О.,

Мороза В.Ф.,

при секретарі Кальненко О.І.,

за участю представника позивачів ОСОБА_2,

розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Виконавчого комітету Тетіївської міської ради Київської області на постанову Тетіївського районного суду Київської області від 13.05.2015 року та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 23.06.2015 року у справі за позовом ОСОБА_3, ОСОБА_4 до Тетіївської міської ради про визнання бездіяльності неправомірною та зобов'язання вчинити певні дії,

в с т а н о в и л а:

У березні 2015 року ОСОБА_3, ОСОБА_4 звернулися до Тетіївського районного суду Київської області з позовом до Тетіївської міської ради про визнання бездіяльності неправомірною та зобов'язання вчинити певні дії.

Постановою Тетіївського районного суду Київської області від 13.05.2015 року позовні вимоги ОСОБА_3, ОСОБА_4 було задоволено.

Визнано протиправною бездіяльність Тетіївської міської ради щодо відмови ОСОБА_3 у погодженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд та ведення особистого селянського господарства в м. Тетієві по АДРЕСА_2, Київської області.

Визнано протиправною бездіяльність Тетіївської міської ради щодо відмови ОСОБА_5 у погодженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд та ведення особистого селянського господарства в м. Тетієві по АДРЕСА_1, Київської області.

Зобов'язано Тетіївську міську раду Київської області винести на засідання чергової сесії та розглянути в порядку і у строки, встановлені чинним законодавством України заяви ОСОБА_3, ОСОБА_4 про погодження проектів землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд та ведення особистого селянського господарства в м. Тетієві по АДРЕСА_2 та по АДРЕСА_1, Київської області та прийняти відповідне мотивоване рішення про їх задоволення.

Ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 23.06.2015 року апеляційну скаргу Виконавчого комітету Тетіївської міської ради Київської області було залишено без задоволення, а постанову Тетіївського районного суду Київської області від 13.05.2015 року - без змін.

У касаційній скарзі Виконавчий комітет Тетіївської міської ради Київської області, не погоджуючись з даними рішеннями, посилаючись на допущені судами першої та апеляційної інстанцій порушення норм матеріального та процесуального права, просить скасувати постанову Тетіївського районного суду Київської області від 13.05.2015 року та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 23.06.2015 року та прийняти нове рішення.

Перевіривши наведені в касаційній скарзі доводи, заперечення на неї, рішення судів щодо правильності застосування судами першої та апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права, колегія суддів вважає, що касаційна скарга підлягає частковому задоволенню з наступних підстав.

Судами встановлено, що ОСОБА_3 відповідно до свідоцтва про право на спадщину за заповітом від 14.05.1993 року є власником житлового будинку по АДРЕСА_2, м. Тетієві, Київської області та користується земельною ділянкою розміром 0,134 га.

Відповідно до договору дарування житлового будинку від 10.12.2004 року, ОСОБА_5 є власником житлового будинку по АДРЕСА_1, м. Тетієві, Київської області та користується земельною ділянкою розміром 0,06 га.

11.11.2013 року ОСОБА_3 та ОСОБА_4 звернулися до Тетіївської міської ради із заявами про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність площею 0,134 га в м. Тетієві по АДРЕСА_2 та площею 0,06 га в м. Тетієві по АДРЕСА_1 для будівництва та обслуговування житлових будинків, господарських будівель та споруд, ведення особистого селянського господарства.

Рішенням Тетіївської міської ради 48 сесії 6 скликання № 680 від 21.11.2013 року «Про надання громадянам дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність, які розташовані на території Тетіївської міської ради в межах населеного пункту м. Тетієва» позивачам надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність в м. Тетієві по АДРЕСА_2 орієнтовною площею 0,134 га та по АДРЕСА_1 орієнтовною площею 0,06 га для будівництва та обслуговування житлових будинків, господарських будівель та споруд, ведення особистого селянського господарства.

04.12.2013 року ОСОБА_3 та ОСОБА_4 звернулися до директора ПП «Земля» із заявами про розроблення проектів землеустрою та оплатили вартість замовлених робіт.

07.02.2014 року Відділ містобудування, архітектури та розвитку інфраструктури Тетіївської районної державної адміністрації надав позивачам висновки про погодження проектів землеустрою.

Рішенням Тетіївської міської ради 52 сесії шостого скликання № 753 та № 742 від 13.02.2014 року було вирішено надати дозвіл жителям АДРЕСА_1 на влаштування проходу з АДРЕСА_1 між садибами громадян ОСОБА_5, ОСОБА_7, ОСОБА_3 за рахунок земель комунальної власності, та визнано таким, що втратив чинність пункт 81 рішення 34 сесії 5 скликання Тетіївської міської ради від 28.08.2008 року № 509 «Про надання та вилучення земельних ділянок у зв'язку з невідповідністю вимогам чинного законодавства.

Постановою Тетіївського районного суду Київської області від 15.04.2014 року, залишеною без змін ухвалою Київської апеляційного адміністративного суду від 22.07.2014 року, у справі 380/513/14-а за позовом ОСОБА_3 до Виконавчого комітету Тетіївської міської ради Київської області, третя особа - Відділ Держземагенства Тетіївському районі Київської області про визнання неправомірними та скасування рішень, позов було задоволено частково. Визнано неправомірними та скасовано рішення 52 сесії шостого скликання № 742 та № 753 від 13.02.2014 року в зв'язку з невідповідністю вимогам чинного законодавства.

Тетіївська міська рада на заяви позивачів про погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд надала відповіді, відповідно до яких позивачам відмовлено в погодженні проектів землеустрою, оскільки вказані проекти землеустрою не узгоджуються з новим генеральним планом м. Тетієва, відповідно до якого через земельні ділянки позивачів запроектовано пішохідний прохід та рекомендовано звернутися до відділу містобудування, архітектури і розвитку інфраструктури Тетіївської РДА та Управління Держземагенства у Тетіївському районі Київської області для отримання нових висновків, що будуть відповідати новій містобудівній документації м. Тетієва.

Також, міська рада з аналогічних підстав відмовила позивачам у задоволенні їх заяв від 05.05.2015 року.

Відповідно до статті 14 Конституції України, земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

Згідно із пунктами «а», «б» статті 12 Земельного кодексу України, до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить розпорядження землями територіальних громад; передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу.

Згідно із статтею 118 Земельного Кодексу України, громадянин, зацікавлений у приватизації земельної ділянки, яка перебуває у його користуванні, подає заяву до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу.

Відповідно до частини 2 статті 118 Земельного Кодексу України, рішення органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування щодо приватизації земельних ділянок приймається у місячний строк на підставі технічних матеріалів та документів, що підтверджують розмір земельної ділянки.

Відповідно до частини 7 статті 118 Земельного кодексу України, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову в його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об'єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів, та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Пунктом 3 частини 8 статті 118 Земельного Кодексу України передбачено, що підставою відмови у погодженні проекту може бути лише невідповідність його положень вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів.

Відповідно до частини 10 статті 118 Земельного Кодексу України, відмова органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у передачі земельної ділянки у власність або залишення клопотання без розгляду можуть бути оскаржені до суду.

Враховуючи, що Тетіївська міська рада не розглянула заяви позивачів у місячний строк та не прийняла відповідне рішення про приватизацію чи відмову у приватизації із зазначенням причини відмови, суди дійшли вірного висновку задовольнивши позовні вимоги в частині зобов'язання розглянути заяви.

Відповідно до статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, шляхом справедливого, неупередженого та своєчасного розгляду адміністративних справ.

До адміністративних судів можуть бути оскаржені будь-які рішення, дії чи бездіяльність суб'єктів владних повноважень, крім випадків, коли щодо таких рішень, дій чи бездіяльності Конституцією чи законами України встановлено інший порядок судового провадження.

У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони:

1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України;

2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано;

3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії);

4) безсторонньо (неупереджено);

5) добросовісно;

6) розсудливо;

7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації;

8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія);

9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення;

10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Враховуючи, що необхідною умовою для належного захисту порушеного права позивачів в даному випадку є визнання протиправною бездіяльність Тетіївської міської ради щодо відмови ОСОБА_3 у погодженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд та ведення особистого селянського господарства в м. Тетієві по АДРЕСА_2, Київської області та визнання протиправною бездіяльності Тетіївської міської ради щодо відмови ОСОБА_5 у погодженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд та ведення особистого селянського господарства в м. Тетієві по АДРЕСА_1, Київської області, поєднані з вимогою зобов'язати Тетіївську міську раду Київської області винести на засідання чергової сесії та розглянути в порядку і у строки, встановлені чинним законодавством України заяви ОСОБА_3, ОСОБА_4 про погодження проектів землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд та ведення особистого селянського господарства в м. Тетієві по АДРЕСА_2 та по АДРЕСА_1, Київської області та прийняти відповідне мотивоване рішення про їх задоволення, є втручанням в дискреційні повноваження Тетіївської міської ради Київської області та виходить за межі завдань адміністративного судочинства, суд першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції, дійшов не вірного висновку, зобов'язавши Тетіївську міську раду Київської області прийняти відповідне мотивоване рішення про задоволення заяв позивачів.

Таким чином, оскільки обставини справи встановлені з достатньою повнотою, але судові рішення в частині ухвалені з порушенням норм матеріального та процесуального права, вони підлягають частковому скасуванню з ухваленням нового рішення.

Статтею 225 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що суд касаційної інстанції має право змінити судове рішення, якщо у справі немає необхідності досліджувати нові докази або встановлювати обставини, а судове рішення, яке змінюється, є помилковим тільки в частині. При цьому за правилами пункту 4 частини 1 статті 223 цього Кодексу у випадку зміни рішення суду першої інстанції, рішення суду апеляційної інстанції підлягає скасуванню.

Керуючись статтями 160. 167, 220, 221, 223, 225, 230, 232 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів,

п о с т а н о в и л а:

Касаційну скаргу Виконавчого комітету Тетіївської міської ради Київської області - задовольнити частково.

Ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 23.06.2015 року - скасувати.

Постанову Тетіївського районного суду Київської області від 13.05.2015 року - змінити.

Викласти резолютивну частину в наступній редакції:

«Позовні вимоги ОСОБА_3, ОСОБА_4 - задовольнити частково.

Визнати протиправною бездіяльність Тетіївської міської ради щодо відмови ОСОБА_3 у погодженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд та ведення особистого селянського господарства в м. Тетієві по АДРЕСА_2, Київської області.

Визнати протиправною бездіяльність Тетіївської міської ради щодо відмови ОСОБА_5 у погодженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд та ведення особистого селянського господарства в м. Тетієві по АДРЕСА_1, Київської області.

Зобов'язати Тетіївську міську раду Київської області винести на засідання чергової сесії та розглянути в порядку і у строки, встановлені чинним законодавством України заяви ОСОБА_3, ОСОБА_4 про погодження проектів землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд та ведення особистого селянського господарства в м. Тетієві по АДРЕСА_2 та по АДРЕСА_1, Київської області та прийняти відповідне мотивоване рішення.

В іншій частині позовних вимог - відмовити».

Постанова набирає законної сили з моменту проголошення та може бути переглянута Верховним Судом України в порядку, передбаченому статтями 235 - 244 Кодексу адміністративного судочинства України.

Судді: О.Є. Донець

А.О. Логвиненко

В.Ф. Мороз

logo

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст