Головна Сервіси для юристів ... База рішень" Протокол " Постанова ВАСУ від 11.08.2015 року у справі №800/256/15 Постанова ВАСУ від 11.08.2015 року у справі №800/2...
print
Друк
search Пошук
comment
КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

Державний герб України

ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

11 серпня 2015 року м. Київ справа № 800/256/15

Вищий адміністративний суд України у складі колегії суддів:

головуючого суддіВеденяпіна О.А.,

суддівЗагороднього А.Ф,Костенка М.І.,

Зайцева М.П.,Маринчак Н.Є.,

секретар судового засідання Корецький І.О.,

за участю: позивача ОСОБА_6,

представника позивача ОСОБА_7,

представника відповідача Гуцала Д.С.,

представника третьої особи Цимбалюк Л.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу

за позовом ОСОБА_6

до Президента України

третя особа, яка

не заявляє самостійних

вимог на предмет Служба безпеки України,

спору, на стороні

відповідача

про визнання протиправним та скасування Указу Президента України «Про звільнення ОСОБА_6 з посади начальника Головного слідчого управління Служби безпеки України» від 19 червня 2015 року № 350/2015, поновлення на посаді,

в с т а н о в и в :

У липні 2015 року ОСОБА_6 звернувся в суд з адміністративним позовом до Президента України, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - Служба безпеки України, в якому просив:

- визнати протиправним і скасувати Указ Президента України «Про звільнення ОСОБА_6 з посади начальника Головного слідчого управління Служби безпеки України» від 19 червня 2015 року № 350/2015 (далі - Указ № 350/2015);

- поновити його на посаді начальника Головного слідчого управління Служби безпеки України з 19 червня 2015 року.

В обґрунтування позовних вимог зазначив, що Указ № 350/2015 видано з порушенням процедури, передбаченої Законом України «Про Службу безпеки України», за відсутності юридичних підстав для його звільнення, визначених статтею 30 Закону України «Про державну службу» та статтями 36, 38, 39, 40, 41 Кодексу законів про працю України, що свідчить про політичний характер цього рішення. Позивач вказав, що на нього поширюються окремі гарантії, які передбачені законодавством про працю, в частині відносин, які не регламентовані законодавством про державну службу та спеціальним законодавством. В порушення приписів Кодексу законів про працю України його не повідомлено про підстави звільнення та не ознайомлено зі змістом подання тимчасово виконуючого обов'язки Голови Служби безпеки України Грицака В.С., не видано йому копії Указу № 350/2015 в день звільнення.

У судовому засіданні позивач та його представник позовні вимоги підтримали.

У письмових запереченнях проти адміністративного позову та в судовому засіданні представник відповідача просив відмовити у задоволені позову, посилаючись на необґрунтованість позовних вимог. Зазначив, що Президент України видав Указ № 350/2015 за наявності відповідних правових підстав, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Представник третьої особи у письмових поясненнях та в судовому засіданні просила відмовити у задоволенні позовних вимог, посилаючись на їх необґрунтованість.

Заслухавши пояснення позивача та його представника, представників відповідача та третьої особи, дослідивши докази у справі, колегія суддів вважає, що адміністративний позов ОСОБА_6 задоволенню не підлягає з наступних підстав.

Судом встановлено, що позивач є військовослужбовцем, який проходить кадрову службу у Службі безпеки України, відповідно до статті 20 Закону України «Про Службу безпеки України» від 25 березня 1992 року № 2229-XII (далі - Закон № 2229-XII) на нього поширюється порядок проходження військової служби у Збройних Силах України, визначений законодавством.

Указом Виконуючого обов'язки Президента України О. Турчинова від 27 березня 2014 року № 343/2014 ОСОБА_6 призначено начальником Головного слідчого управління Служби безпеки України.

19 червня 2015 року, у зв'язку з проведенням організаційних заходів, тимчасово виконуючий обов'язки Голови Служби безпеки України Грицак В.С. звернувся до Президента України з листом № 11/8277, в якому вніс пропозицію про звільнення генерал-майора юстиції ОСОБА_6 з посади начальника Головного слідчого управління Служби безпеки України.

Указом № 350/2015 звільнено ОСОБА_6 з посади начальника Головного слідчого управління Служби безпеки України.

Наказом від 19 червня 2015 року № 456-ОС тимчасово виконуючого Голови Служби безпеки України В. Грицака позивача зараховано з 19 червня по 19 вересня 2015 року у розпорядження Голови Служби безпеки України зі збереженням раніше встановлених розмірів надбавок, доплат та преміювання, тобто не звільнено з військової служби.

Згідно з частиною другою статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Повноваження Президента України визначаються виключно Конституцією України, зокрема, розділом V Конституції України.

При цьому, як неодноразово наголошувалось Конституційним Судом України у своїх рішеннях, інші законодавчі акти не можуть покладати додаткових прав чи обов'язків на главу держави, крім тих, що передбачені нормами Конституції України.

Відповідно до положень статті 106 Конституції України Президент України є Верховним Головнокомандувачем Збройних Сил України; призначає на посади та звільняє з посад вище командування Збройних Сил України, інших військових формувань; здійснює керівництво у сферах національної безпеки та оборони держави; здійснює інші повноваження, визначені Конституцією України.

Президент України на основі та на виконання Конституції і законів України видає укази і розпорядження, які є обов'язковими до виконання на території України.

Статтею 1 Закону України № 2229-XII передбачено, що Служба безпеки України підпорядкована Президенту України.

Відповідно до статті 13 Закону № 2229-XII керівництво всією діяльністю Служби безпеки України, її Центральним управлінням здійснює Голова Служби безпеки України. Він несе персональну відповідальність за виконання завдань, покладених на Службу безпеки України.

Статтею 15 Закону № 2229-XII встановлено порядок призначення начальників органів і підрозділів Служби безпеки України.

Начальники підрозділів Центрального управління Служби безпеки України: контррозвідки, військової контррозвідки, контррозвідувального захисту інтересів держави у сфері інформаційної безпеки, захисту національної державності, боротьби з корупцією і організованою злочинною діяльністю, інформаційно-аналітичного, оперативно-технічного, оперативного документування, слідчого, по роботі з особовим складом, а також начальники регіональних органів - обласних управлінь Служби безпеки України призначаються Президентом України за поданням Голови Служби безпеки України.

Аналогічний порядок закріплений і в пункті 42 Положення про проходження військової служби військовослужбовцями Служби безпеки України, затвердженого Указом Президента України від 27 грудня 2007 року № 1262/2007 (далі - Положення), згідно з яким призначення на посади заступників Голови Служби безпеки України, начальників відповідних підрозділів Центрального управління згідно із законодавством, регіональних органів та ректора Національної академії Служби безпеки України здійснюється Президентом України за поданням Голови Служби безпеки України.

Закон України «Про тимчасове виконання обов'язків посадових осіб, яких призначає на посаду за згодою Верховної Ради України Президент України або Верховна Рада України за поданням Президента України» від 10 грудня 1997 року № 709/97-ВР (далі - Закон № 709/97-ВР) регулює порядок тимчасового виконання обов'язків осіб, яких призначає на посаду за згодою Верховної Ради України Президент України або Верховна Рада України за поданням Президента України.

Статтею 1 Закону № 709/97-ВР передбачено, що у разі звільнення (відставки) особи, яку призначає на посаду за згодою Верховної Ради України Президент України, або особи, яку призначає на посаду Верховна Рада України за поданням Президента України, обов'язки звільненої особи тимчасово, але не більше одного місяця, виконує перший заступник (а у разі його відсутності - заступник) цієї посадової особи, призначений конституційно легітимною особою.

У цьому Законі конституційно легітимною особою визнається особа, яка згідно з Конституцією України призначена на посаду відповідно Президентом України за згодою Верховної Ради України або Верховною Радою України за поданням Президента України.

Так, Указом Президента України від 18 червня 2015 року № 344/2015 визначено, що тимчасове виконання обов'язків Голови Служби безпеки України здійснюватиме перший заступник Голови Служби безпеки України Грицак Василь Сергійович, якого 2 липня 2015 року призначено на посаду Голови Служби безпеки України.

Аналіз зазначених правових норм у їх сукупності дає підстави для висновку, що Указ № 350/2015 видано відповідачем на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Посилання позивача в обґрунтування позовних вимог на положення Кодексу законів про працю України та Закону України «Про державну службу» є безпідставними, оскільки спірні правовідносини врегульовані спеціальним законодавством.

Керуючись статтями 158 - 163, 167, 171-1 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

п о с т а н о в и в :

Відмовити у задоволенні адміністративного позову ОСОБА_6 до Президента України про визнання протиправним та скасування Указу Президента України «Про звільнення ОСОБА_6 з посади начальника Головного слідчого управління Служби безпеки України» від 19 червня 2015 року № 350/2015, поновлення на посаді.

Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання заяви про її перегляд Верховним Судом України, якщо таку скаргу не було подано, та підлягає перегляду Верховним Судом України у порядку, визначеному Кодексом адміністративного судочинства України.

Судді О.А. Веденяпін

А.Ф. Загородній

М.П. Зайцев

М.І. Костенко

Н.Є. Маринчак

logo

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст