Головна Сервіси для юристів ... База рішень" Протокол " Постанова ВАСУ від 10.12.2015 року у справі №821/3367/14 Постанова ВАСУ від 10.12.2015 року у справі №821/3...
print
Друк
search Пошук
comment
КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

Державний герб України

ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

"10" грудня 2015 р. м. Київ К/800/7765/15

Колегія суддів Вищого адміністративного суду України у складі

суддів: Мороз Л.Л.,

Горбатюка С.А.,

Шведа Е.Ю.,

розглянула у порядку письмового провадження касаційну скаргу Державної фінансової інспекції в Херсонській області на постанову Херсонського окружного адміністративного суду від 03.10.2014 року та ухвалу Одеського апеляційного адміністративного суду від 04.02.2015 року у справі за позовом Державної фінансової інспекції в Херсонській області до Великолепетиської районної державної лікарні ветеринарної медицини про зобов`язання виконати пункт вимоги,

ВСТАНОВИЛА:

Державна фінансова інспекція в Херсонській області звернулась до суду з позовом до Великолепетиської районної державної лікарні ветеринарної медицини (далі-Лікарня, Великолепетиська райдержветлікарня), в якому просить зобов'язати останнього виконати пункт 2.1. вимоги від 09.07.2014 р. № 40-13/1408 (з урахуванням уточнень від 21.07.2014 р. № 40-08/1476), яке полягає в усуненні фінансового порушення шляхом зменшення бюджетних асигнувань по загальному фонду за кодом програмної класифікації видатків 2802030 "Організація і регулювання діяльності установ в системі державної ветеринарної та фіто санітарної служби України" на загальну суму 106645,32 грн.; у разі недостатності невикористаних бюджетних асигнувань у поточному році за бюджетною програмою у цілому для зменшення бюджетних асигнувань врахувати обсяг бюджетних асигнувань на наступні бюджетні періоди в сторону зменшення планових граничних обсягів видатків на суму 106645,32 грн.

Крім того, Великолепетиська райдержветлікарня звернулась до Херсонського окружного адміністративного суду з позовом до ДФІ в Херсонській області, в якому просить визнати рішення, оформлене вимогою від 09.07.2014 р. за №40-13/1408, з урахуванням уточнень від 21.07.2014 р. №40-08/1476, розпорядженням №62 від 07.07.2014 р. та попередженням від 04.07.2014 р. №40-13/1360 протиправним.

Постановою Херсонського окружного адміністративного суду від 03.10.2014 року, залишеною без змін ухвалою Одеського апеляційного адміністративного суду від 04.02.2015 року, позов задоволено частково. Визнано протиправним та скасовано пункт 2.1 вимоги Каховської об'єднаної державної фінансової інспекції від 09.07.2014 року №40-13/1408 у редакції листа-уточнення від 21.07.2014 року №40-08/1476. Визнано протиправним та скасовано прийняте Каховською об'єднаною державною фінансовою інспекцією попередження про неналежне виконання бюджетного законодавства від 04.07.2014 року № 40-13/1360. У задоволенні іншої частини позовних вимог відмовлено. Адміністративний позов Державної фінансової інспекції в Херсонській області залишено без задоволення.

Не погоджуючись з рішеннями судів першої та апеляційної інстанції Державна фінансова інспекція в Херсонській області подала до Вищого адміністративного суду України касаційну скаргу у якій, посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права, просить скасувати вказані рішення.

На підставі частини 2 статті 220 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції переглядає судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій у межах касаційної скарги, але при цьому може встановлювати порушення норм матеріального чи процесуального права, на які не було посилання в касаційній скарзі.

Заслухавши доповідь судді Вищого адміністративного суду України стосовно обставин, необхідних для прийняття рішення судом касаційної інстанції, перевіривши і обговоривши доводи касаційної скарги, проаналізувавши правильність застосування судами першої та апеляційної інстанції норм процесуального права, колегія суддів дійшла висновку, що касаційна скарга підлягає частковому задоволенню з таких підстав.

Судами попередніх інстанцій встановлено, що відповідно до п.2.12 плану контрольно-ревізійної роботи ДФІ України на І квартал 2014 р., на підставі направлення на проведення ревізії від 17.03.2014 р. №28, провідним державним фінансовим інспектором Каховської ОДФІ Носальським С.В. проведено ревізію окремих питань фінансово-господарської діяльності Великолепетиської районної державної лікарні ветеринарної медицини за період з 01.01.2011 р. по 01.04.2014 р.

За наслідками ревізії складено акт № 40-27/61 від 26.06.2014 р., в якому зафіксовано порушення ч.1 ст.3 Закону України „Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", п.1.2 «Порядку складання фінансової та бюджетної звітності розпорядниками та одержувачами бюджетних коштів», затвердженого спільним наказом МФУ та ДКУ від 05.01.2011 року № 2 та п.1.2 «Порядку складання фінансової та бюджетної звітності розпорядниками та одержувачами бюджетних коштів», затвердженого наказом МФУ від 24.01.2012 року № 44, яке полягає в тому, що за період з 01.01.2011 року по 01.04.2014 року ветлікарнею проведено використання коштів загального фонду кошторису на виплату заробітної плати (лаборант, який виконує роботу по проведенню лабораторних досліджень, приготування реактивів, робочих розчинів, за які надходять грошові кошти до спеціального фонду кошторису ветлікарні), на загальну суму 98638,12 грн. (в тому числі заробітна плата - 72368,39 грн., нарахування єдиного внеску на загальне державне соціальне страхування на загальну суму 26269,73 грн.) та придбання послуг по повірці приладів медичного призначення (які використані виключно для надання платних послуг по проведенню досліджень) на загальну суму 8007,20 грн., в той час коли вказані витрати повинні проводитись за рахунок коштів спеціального фонду кошторису. Виплати лаборанту заробітної плати за рахунок спрямування коштів зі спеціального фонду до загального не проводились. Дане порушення призвело до завищення фактичних видатків по КПКВ 2802030 на загальну суму 106645,32 грн. у формі „Звіт про виконання загального фонду кошторису установ" за КЕКВ 1111/2111 «Заробітна плата» в сумі 72368,39 грн. (в тому числі 2011 рік - 21171,39 грн., 2012 рік - 21081,84 грн., 2013 рік - 23073,30 грн., 2014 рік - 7041,86 грн.), за КЕКВ 1120 «Нарахування на заробітну плату/2120 «Нарахування на оплату праці» в сумі 26269,73 грн. (в тому числі 2011 рік - 7685,21 грн., 2012 рік - 7652,71 грн., 2013 рік - 8375,61 грн., 2014 рік - 2556,20 грн.), за КЕКВ 1139/2240 «Оплата послуг (крім комунальних)» в сумі 8007,20 грн. (в тому числі 2011 рік - 3410,80 грн., 2012 рік - 2048,84 грн., 2013 рік - 2547,56 грн.). Відповідне порушення призвело до втрат фінансових ресурсів на загальну суму 106645,32 грн.

На підставі вказаного акту ревізії Каховською ОДФІ виставлено Великолепетиській райдержветлікарні вимогу про усунення порушень № 40-13/1408 від 09.07.2014 р. пунктом 2.1 якого вимагається (з урахуванням уточнень від 21.07.2014 р. № 40-08/1476) усунути фінансове порушення шляхом зменшення бюджетних асигнувань по загальному фонду за кодом програмної класифікації видатків 2802030 "Організація і регулювання діяльності установ в системі державної ветеринарної та фіто санітарної служби України" на загальну суму 106645,32 грн.; у разі недостатності невикористаних бюджетних асигнувань у поточному році за бюджетною програмою у цілому для зменшення бюджетних асигнувань врахувати обсяг бюджетних асигнувань на наступні бюджетні періоди в сторону зменшення планових граничних обсягів видатків на відповідну суму.

Згідно з Положенням про Державну фінансову інспекцію України, затвердженого Указом Президента України від 23.04.2011 № 499/2011 (далі -Положення) Державна фінансова інспекція України (далі - Держфінінспекція України) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра фінансів України, входить до системи органів виконавчої влади і забезпечує реалізацію державної політики у сфері державного фінансового контролю.

Держфінінспекція України відповідно до покладених на неї завдань вживає в установленому порядку заходів до усунення виявлених під час здійснення державного фінансового контролю порушень законодавства та притягнення до відповідальність винних осіб, а саме: вимагає від керівників та інших підконтрольних установ усунення виявлених порушень законодавства; звертається до суду в інтересах держави, якщо підконтрольною установою не забезпечено виконання вимог до усунення виявлених під час здійснення державного фінансового контролю порушень законодавства з питань збереження і використання активів (підпункт 4 пункту 4 Положення).

Відповідно до пункту 6 Положення Держфінінспекція України для виконання покладених на неї завдань має право в установленому порядку, зокрема, пред'являти керівникам та іншим особам підприємств, установ та організацій, що контролюються, обов'язкові до виконання вимоги щодо усунення виявлених порушень законодавства; при виявленні збитків, завданих державі чи об'єкту контролю, визначати їх розмір згідно з методикою, затвердженою Кабінетом Міністрів України.

Також, Положенням установлено, що у разі, якщо підконтрольною установою не забезпечено виконання вимог до усунення виявлених під час здійснення державного фінансового контролю порушень законодавства з питань збереження і використання активів Держфінінспекція України має право звернутися до суду в інтересах держави.

Зазначені норми кореспондуються з положеннями пункту 7 статті 10 Закону України від 26.01.1993 року № 2939-XII «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», згідно з якими державній контрольно-ревізійній службі надано право пред'являти керівникам та іншим службовим особам підконтрольних установ, що ревізуються, вимоги щодо усунення виявлених порушень законодавства з питань збереження і використання державної власності та фінансів, вилучати в судовому порядку до бюджету виявлені ревізіями приховані і занижені валютні та інші платежі, ставити перед відповідними органами питання про припинення бюджетного фінансування і кредитування, якщо отримані підприємствами, установами та організаціями кошти і позички використовуються з порушенням чинного законодавства.

Аналіз наведених норм дає підстави вважати, що органу державного фінансового контролю надано можливість здійснювати контроль за використанням коштів державного і місцевого бюджету та у разі виявлення порушень законодавства пред'являти обов'язкові до виконання вимоги щодо усунення таких правопорушень.

При виявленні збитків, завданих державі чи об'єкту контролю, орган державного фінансового контролю має право визначати їх розмір згідно з методикою, затвердженою Кабінетом Міністрів України, та звернутися до суду в інтересах держави, якщо підконтрольною установою не забезпечено виконання вимог до усунення виявлених під час здійснення державного фінансового контролю порушень законодавства з питань збереження і використання активів.

Вимога органу державного фінансового контролю спрямована на корегування роботи підконтрольної організації та приведення її у відповідність із вимогами законодавства і у цій частині вона є обов'язковою до виконання. Що стосується відшкодування виявлених збитків, завданих державі чи об'єкту контролю то про їх наявність може бути зазначено у вимозі, але вони не можуть бути примусово стягнуті шляхом вимоги. Такі збитки відшкодовуються у добровільному порядку або шляхом звернення до суду з відповідним позовом.

На підставі наведеного колегія суддів дійшла висновку про наявність у органу державного фінансового контролю права заявляти вимогу про усунення порушень, виявлених у ході перевірки підконтрольних установ, яка обов'язкова до виконання лише в частині усунення допущених порушень законодавства і за допомогою якої неможливо примусово стягнути виявлені в ході перевірки збитки.

У порядку адміністративного судочинства може бути оскаржене лише таке рішення, яке породжує безпосередньо права чи обов'язки для позивача.

У справі, яка розглядається, Інспекція пред'явила вимогу про усунення порушень, виявлених під час ревізії, у якій зазначено про порушення закону, яке призвело до втрат фінансових ресурсів на загальну суму 106645,32 грн.

Отже, для перевірки доводів щодо наявності втрат фінансових ресурсів на загальну суму 106645,32 грн. фактично необхідно встановити наявність збитків.

Зважаючи на те, що збитки стягуються у судовому порядку за позовом органу державного фінансового контролю, правильність їх обчислення перевіряє суд, який розглядає цей позов.

Аналогічна правова позиція щодо застосування зазначених норм матеріального права вже була висловлена колегією суддів Судової палати в адміністративних справах Верховного Суду України у постановах від 15 квітня та 13 травня 2014 року, 26 травня 2015 року (справи №№ 21-40а14, 21-89а14, 21-330а15 відповідно).

За таких обставин, колегія суддів вважає, що позов фінансової інспекції про зобов'язання виконати вимогу є необґрунтованим.

Крім того, враховуючи наведене, позов Великолепетиської районної державної лікарні ветеринарної медицини до Державної фінансової інспекції в Херсонській області про скасування рішення також задоволенню не підлягає.

Касаційна скарга підлягає частковому задоволенню, оскільки обставини справи судами встановлено правильно, а рішення судів першої та апеляційної інстанції ухвалено з порушенням норм матеріального права, що є підставою для ухвалення нового рішення.

Керуючись ст. 220, 222, 229, 230 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів

ПОСТАНОВИЛА:

Касаційну скаргу Державної фінансової інспекції в Херсонській області задовольнити частково.

Постанову Херсонського окружного адміністративного суду від 03.10.2014 року та ухвалу Одеського апеляційного адміністративного суду від 04.02.2015 року у цій справі скасувати.

Ухвалити нову постанову.

Відмовити у позові Державної фінансової інспекції в Херсонській області до Великолепетиської районної державної лікарні ветеринарної медицини про зобов`язання виконати пункт вимоги.

Відмовити у позові Великолепетиської районної державної лікарні ветеринарної медицини до Державної фінансової інспекції в Херсонській області про скасування рішення.

Постанова є остаточною і оскарженню не підлягає.

Судді:

logo

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст