ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
"08" жовтня 2015 р. м. Київ К/800/67371/14
Колегія суддів Вищого адміністративного суду України в складі:
головуючої судді - Васильченко Н.В.,
суддів: Калашнікової О. В., Леонтович К.Г.
розглянувши в порядку письмового провадження в приміщенні суду справу за касаційною скаргою старшого інспектора громадської безпеки лінійного відділу річного порту "Дніпропетровськ" ГУ МВС України в Дніпропетровській області майора міліції Комарова Дмитра Вікторовича на постанову Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 4 липня 2014 року та ухвалу Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 9 грудня 2014 року у справі №804/6433/14 за позовом сільськогосподарського риболовецького товариства з додатковою відповідальністю ім. Богдана Хмельницького до старшого інспектора громадської безпеки лінійного відділу річного порту "Дніпропетровськ" ГУ МВС України в Дніпропетровській області майора міліції Комарова Дмитра Вікторовича, третя особа Головне управління МВС України в Дніпропетровській області про визнання протиправними дій, -
ВСТАНОВИЛА:
У травні 2014 року сільськогосподарське риболовецьке товариство з додатковою відповідальністю ім. Богдана Хмельницького звернулося в суд з позовом до старшого інспектора громадської безпеки лінійного відділу річного порту "Дніпропетровськ" ГУ МВС України в Дніпропетровській області майора міліції Комарова Дмитра Вікторовича, третя особа Головне управління МВС України в Дніпропетровській області, в якому просило: визнати протиправними дії старшого інспектора громадської безпеки лінійного відділу річного порту "Дніпропетровськ" Головного управління МВС України в Дніпропетровській області майора міліції Комарова Д.В. під час перевірки на Шолохівському водосховищі; визнати протиправними дії старшого інспектора громадської безпеки лінійного відділу річного порту "Дніпропетровськ" Головного управління МВС України в Дніпропетровській області майора міліції Комарова Д.В. щодо вилучення майна, що належить ТДВ ім. Б. Хмельницького, а саме - човен "Прогресс-2" та човновий двигун "Honda BF - 40А", № НОМЕР_2, 2007 року випуску; зобов'язати старшого інспектора громадської безпеки лінійного відділу річного порту "Дніпропетровськ" Головного управління МВС України в Дніпропетровській області майора міліції Комарова Д.В. повернути вилучене майно, що належить ТДВ ім. Б. Хмельницького, а саме - човен "Прогресс - 2" та човновий двигун "Honda BF - 40А", № НОМЕР_2, 2007 року випуску на адресу його перебування: вул. Зарічна, 7, с. Шолохово, Нікопольський район, Дніпропетровська області - протягом доби з моменту оголошення рішення по справі.
Позовні вимоги мотивовані тим, що дії відповідача є неправомірними, оскільки перевірка була проведена з порушеннями вимог чинного законодавства України та порушенням прав позивача. Відповідачем не було пред'явлено ніяких документів (наказ, посвідчення), які б підтверджували правомірність проведення перевірки без повідомлення ТДВ ім. Б.Хмельницького. Під час проведення перевірки відповідачем було вилучено майно позивача з посиланням на те, що охоронцем ТДВ ім. Б.Хмельницького ОСОБА_2 було порушено вимоги частин 1, 4, 5 ст. 116 КУпАП. Однак, санкції частин 1, 4, 5 ст. 116 КУпАП не передбачають вилучення майна, а тому відповідач здійснив незаконне та протиправне вилучення майна, що належить ТДВ ім. Б.Хмельницького.
Постановою Львівського окружного адміністративного суду від 18 вересня 2014 року, залишеною без змін ухвалою Львівського апеляційного адміністративного суду від 4 березня 2015 року, позовні вимоги задоволені частково. Визнані протиправними дії старшого інспектора громадської безпеки лінійного відділу річного порту "Дніпропетровськ" Головного управління МВС України в Дніпропетровській області майора міліції Комарова Д.В. щодо вилучення 10 квітня 2014 року майна сільськогосподарського риболовецького товариства з додатковою відповідальністю ім. Б.Хмельницького - човен "Прогресс-2"; човновий двигун "Honda BF - 40А", НОМЕР_1, 2007 року випуску. Зобов'язано старшого інспектора громадської безпеки лінійного відділу річного порту "Дніпропетровськ" Головного управління МВС України в Дніпропетровській області майора міліції Комарова Д.В. повернути вилучене майно - човен "Прогресс-2"; човновий двигун "Honda BF - 40А", № НОМЕР_2, 2007 року випуску, сільськогосподарському риболовецькому товариству з додатковою відповідальністю ім. Б.Хмельницького. У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.
Не погоджуючись з ухваленими по справі рішеннями старший інспектор громадської безпеки лінійного відділу річного порту "Дніпропетровськ" ГУ МВС України в Дніпропетровській області майора міліції Комаров Д.В. звернувся до Вищого адміністративного суду України з касаційною скаргою, в якій просить скасувати рішення судів першої і апеляційної інстанцій та ухвалити нове судове рішення, яким відмовити в задоволенні позовних вимог, посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права.
Заслухавши доповідача, перевіривши правову оцінку обставин справи та повноту їх встановлення судом, вивчивши доводи касаційної скарги, проаналізувавши правильність застосування судом норм матеріального та процесуального права колегія суддів Вищого адміністративного суду України вважає, що касаційна скарга підлягає задоволенню з наступних підстав.
Судами попередніх інстанцій встановлено, що сільськогосподарське риболовецьке товариство з додатковою відповідальністю ім. Богдана Хмельницького визначено з 2004 року здійснює спеціальне використання водних живих ресурсів на Шолохівському водосховищі (Дніпропетровська область).
Правовою підставою для здійснення рибогосподарської діяльності на Шолохівському водосховищі для позивача є Режим рибогосподарської експлуатації Шолохівського водосховища на період 2009-2017 p.p., із доповненнями та змінами, затвердженими головою Державного комітету рибного господарства України та погоджені начальником Головного державного управління охорони, відтворення водних живих ресурсів та регулювання рибальства в Дніпропетровській області та начальником Державного управління охорони навколишнього природного середовища в Дніпропетровській області.
Для здійснення промислу ТДВ ім. Б. Хмельницького були отримані необхідні документи, що надають право здійснювати промислове рибальство на Шолохівському водосховищі - ліцензію, дозвіл, промисловий талон.
Відповідно п. 15.1 доповнень до Режиму рибогосподарської експлуатації Шолохівського водосховища, відповідно до чинного законодавства контроль за дотриманням "Правил любительського та спортивного рибальства" здійснює служба охорони ТДВ ім. Б.Хмельницького.
Пунктом 15.2 змін до Режиму рибогосподарської експлуатації Шолохівського водосховища встановлено, що згідно чинного законодавства, користувач Шолохівського водосховища (ТДВ ім. Б.Хмельницького), зобов'язаний здійснювати охорону водних живих ресурсів, виконувати заходи з охорони навколишнього природного середовища, вживати заходів для усунення негативного зовнішнього впливу на водні біоресурси та середовище їх перебування.
Згідно п.1 Положення про лінійний відділ в річному порту "Дніпропетровськ" ГУМВС України в Дніпропетровській області, затвердженого наказом ГУМВС від 05.09.2013 р. № 2122, лінійний відділ в річному порту "Дніпропетровськ" ГУМВС України в Дніпропетровській області є структурним підрозділом ГУМВС, має в своєму складі лінійні пункти в річкових портах "Дніпродзержинськ", "Нікополь" та "Новомосковськ", також має закріплену територію обслуговування, а саме: Дніпродзержинське водосховище (акваторія та острови річки Дніпро та її притоки у межах Дніпропетровської області); Дніпровське водосховище (акваторія та острови річки Дніпро та її притоки (річки Самара, Оріль, Сура, Вовчанка, Кільчень) у межах Дніпропетровської області); Каховське водосховище (акваторія та острови Каховського водосховища, річки Дніпро та її притоки на території Дніпропетровської області у межах берегової лінії від пристані "Вищетарасівка" до пристані "Нововоронцівка").
Відповідно графіку проведення негласних перевірок особового складу під час несення служби та п. 1.10 Посадової інструкції старшого інспектора громадської безпеки ЛВ в річному порту "Дніпропетровськ" ГУМВС майора міліції Комарова Д.В., 10 квітня 2014 року останній разом з інспектором громадської безпеки ЛВ в річковому порту "Дніпропетровськ" ГУ МВС України в Дніпропетровській області майором міліції ОСОБА_4 здійснював негласну перевірку несення служби нарядами патрульної служби лінійного пункту "Нікополь" в річному порту "Дніпропетровськ" ГУМВС на території Каховського водосховища.
Під час здійснення вищезазначених заходів, близько 02 години 00 хвилин, 10 квітня 2014 року старшим інспектором громадської безпеки ЛВ в річному порту "Дніпропетровськ" ГУМВС майором міліції Комаровим Д.В. в районі с. Слов'янка в Апостолівському районі Дніпропетровської області на р.Базавлук було помічено маломірне судно з двома чоловіками на борту, яке рухалось з приверху річки вниз за течією без бортових номерів і позначень, з порушенням правил несення бортових вогнів і знаків в нічний час доби, терміну відкриття та закриття навігації, встановленого для маломірних суден.
Відповідачем було зупинено зазначене судно та запропоновано водію під'їхати до берега неподалік від с. Слов'янка в Апостолівському районі для детальнішого проведення перевірки права водія на керування та володіння маломірним судном та було встановлено, що маломірним судном "Прогресс-2" з підвісним двигуном "Honda BF -40А" керував ОСОБА_2, який разом з пассажиром ОСОБА_5, працює охоронцем в сільськогосподарському риболовецькому товаристві з додатковою відповідальністю ім. Богдана Хмельницького.
ОСОБА_2 відповідачем було запропоновано надати документи на право керування судном з відміткою про проходження перевірки знань, документи на право володіння судном та документ, що підтверджує проходження технічного огляду, однак ОСОБА_2 необхідні документи не надав.
ОСОБА_2 був виданий виклик до ЛВ в річному порту "Дніпропетровськ" ГУМВС на 15.04.2014 р. для надання документів на право керування судном з відміткою про проходження перевірки знань, документів на право володіння судном та документів, що підтверджує проходження технічного огляду та складання відносно нього протоколу про адміністративне правопорушення за ст. 116 КУпАП.
Відповідачем 10 квітня 2014 року складений протокол огляду у відповідності до ст. ст. 264-265 КУпАП в присутності понятих та за участі ОСОБА_6 вищевказаного човна та двигуна.
Човен та двигун були вилучені відповідачем та доставлені на територію громадської організації човнового причалу "Комунаровець" за адресою: Набережна заводська, 94-Л у м. Дніпропетровську та передані на збереження громадської організації човнового причалу "Комунаровець".
Інспектором Дніпропетровського міжрегіонального управління Укрморрічінспекції ОСОБА_7 15 квітня 2014 року був складений протокол про адміністративне правопорушення за ст. 116 КУпАП відносно ОСОБА_6
Постановою в.о. начальника Дніпропетровського міжрегіонального управління Укрморрічінспекції ОСОБА_8 ОСОБА_9 за результатами розгляду матеріалів про адміністративні правопорушення передбачені частинами 1, 4, 5 ст. 116 КУпАП, які виразились у керування маломірним судном "Прогресс-2" з підвісним двигуном "Honda-40" незареєстрованим належним чином в Укрморрічінспекції, без бортових номерів, без документів на право керування, в міжнавігаційний період, визнано винним у вчиненні адміністративного правопорушення та накладено адміністративне стягнення у вигляді штрафу у розмірі 51 грн.
Відповідно до вищевказаної постанови документи та речі у ОСОБА_9 не вилучались.
За результатами перевірки несення служби нарядами патрульної служби лінійного пункту "Нікополь" старшим інспектором громадської безпеки ЛB в річному порту "Дніпропетровськ" ГУМВС майором міліції Комаровим Д.В. 10 квітня 2014 року складено рапорт на ім'я начальника ЛB в річному порту "Дніпропетровськ" ГУ МВС підполковника міліції ОСОБА_3
Також встановлено судами, що працівники ЛВ в річному порту "Дніпропетровськ" ГУ МВС з початку 2014 року для проведення перевірок господарської діяльності підприємств, установ та організацій всіх форм власності не направлялись, направлення на здійснення перевірок не видавались.
Частково задовольняючи позовні вимоги суди виходили з того, що відповідач не наділений правом складати протоколи про адміністративні правопорушення, передбачені ст. 116 КУпАП, не має повноважень розглядати справи про вказані адміністративні правопорушення і накладати адміністративні стягнення, а також вилучати річкові і маломірні судна.
Колегія суддів Вищого адміністративного суду України вважає, що рішення судів першої і апеляційної інстанцій підлягають скасуванню з підстав неправильного застосування норм матеріального права виходячи з наступного.
Згідно обставин справи між сторонами виник спір щодо законності дій старшого інспектора громадської безпеки лінійного відділу річного порту "Дніпропетровськ" Головного управління МВС України в Дніпропетровській області під час перевірки на Шолохівському водосховищі, зокрема, щодо вилучення човна, що належить ТДВ ім. Б. Хмельницького.
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Положеннями ст.ст. 2, 10, 11 Закону України "Про міліцію" від 20.12.1990 №565-ХІІ визначені основні завдання, права та обов'язки міліції, відповідно до яких запобігання, виявлення та припинення правопорушень є одними з основних завдань та обов'язків працівників міліції, з метою реалізації чого працівникам міліції надане право вимагати від громадян і службових осіб, які порушують громадський порядок, припинення правопорушень та право перевіряти у громадян при підозрі у вчиненні правопорушень документи, що посвідчують їх особу, а також інші документи, необхідні для з'ясування питання щодо додержання правил, нагляд і контроль за виконанням яких покладено на міліцію.
Згідно посадової інструкції старшого інспектора громадської безпеки ЛВ в річковому порту "Дніпропетровськ" ГУ МВС України в Дніпропетровській області, яка затверджена начальником ЛВ в річковому порту "Дніпропетровськ" ГУ МВС України в Дніпропетровській області 13 січня 2014 року, до завдань обов'язків та повноважень належать, зокрема: забезпечення виконання покладених на підрозділ завдань та функцій щодо боротьби зі злочинністю, забезпечення прав та свобод людини і громадянина та запобігання порушенням правопорядку в межах повноважень, передбачених відповідним керівним органом внутрішніх справ; організація роботи патрульної служби, контролює проведення інструктажів нарядів ПС. Регулярно перевіряє несення служби ПН, усуває виявлені недоліки і доповідає начальнику ЛВ про факти використання особового складу і технічних засобів не за призначенням. Організовує рейди по вилученню з громадських місць і зон відпочинку антигромадського елементу, боротьбу з браконьєрством, порушниками правил рибальства в співпраці з територіальними органами.
Отже відповідач, з метою виявлення та припинення правопорушень, мав право на проведення огляду осіб, речей, що знаходяться при них, транспортних засобів, а також на вилучення документів та предметів, що можуть бути речовими доказами або використані на шкоду їх здоров'ю.
Судами було встановлено, що відповідачем не проводилась перевірка ТДВ ім. Б.Хмельницького, натомість 10.04.2014 року відповідно до графіку проведення негласних перевірок особового складу під час несення служби та п. 1.10 Посадової інструкції старшого інспектора громадської безпеки ЛВ в річному порту "Дніпропетровськ" ГУМВС майора міліції Комарова Д.В., останній здійснював негласну перевірку несення служби нарядами патрульної служби лінійного пункту "Нікополь" в річному порту "Дніпропетровськ" ГУМВС на території Каховського водосховища.
Як було встановлено судами відповідачем був складений протокол огляду човна "Прогресс - 2" та човнового двигуна "Honda BF - 40А", № НОМЕР_2, 2007 року у відповідності до ст. ст. 264-265 КУпАП.
Човен та двигун були вилучені відповідачем та доставлені на територію громадської організації човнового причалу "Комунаровець" та передано на збереження.
Інспектором Дніпропетровського міжрегіонального управління Укрморрічінспекції 15 квітня 2014 року був складений протокол про адміністративне правопорушення за ст. 116 КУпАП відносно ОСОБА_6
Постановою в.о. начальника Дніпропетровського міжрегіонального управління Укрморрічінспекції ОСОБА_9 за результатами розгляду матеріалів про адміністративні правопорушення передбачені частинами 1, 4, 5 ст. 116 КУпАП, які виразились у керування маломірним судном "Прогресс-2" з підвісним двигуном "Honda-40" незареєстрованим належним чином в Укрморрічінспекції, без бортових номерів, без документів на право керування, в міжнавігаційний період, визнано винним у вчиненні адміністративного правопорушення та накладено адміністративне стягнення у вигляді штрафу у розмірі 51 грн.
З наведеного вбачається що суди помилково зазначили про наявність протиправних дій зі сторони відповідача, з огляду на відсутність у нього права складати протоколи про адміністративні правопорушення, передбачені ст. 116 КУпАП, а також на відсутність повноважень розглядати справи про вказані адміністративні правопорушення з накладенням адміністративних стягнень, оскільки відповідачем зазначені дії вчинені не були.
Відповідно ч. ч. 1, 4, 5 ст. 116 Кодексу України "Про адміністративні правопорушення" від 07.12.1984 № 8073-X(далі - КУпАП) порушенням правил по охороні порядку і безпеки руху на річковому транспорті і маломірних суднах є: керування судноводіями річковими або маломірними суднами, не зареєстрованими у встановленому порядку, або такими, що не пройшли технічного огляду, або не несуть бортових номерів і позначень, або мають несправності, з якими заборонено їх експлуатацію, або переобладнаними без відповідного дозволу, або з порушенням правил завантаження, норм пасажиромісткості, обмежень по району та умовам плавання; Керування річковим або маломірним судном особою, яка не має права керування цим судном, або передача керування таким судном особі, яка не має права керування; порушення судноводіями маломірних суден інших правил користування маломірними суднами.
Згідно ст. 265 КУпАП, речі і документи, що є знаряддям або безпосереднім об'єктом правопорушення, виявлені під час затримання, особистого огляду або огляду речей, вилучаються посадовими особами органів, зазначених у статтях 234-1, 234-2, 244-4, 262 і 264 цього Кодексу. Вилучені речі і документи зберігаються до розгляду справи про адміністративне правопорушення у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України за погодженням із Державною судовою адміністрацією України, а після розгляду справи, залежно від результатів її розгляду, їх у встановленому порядку конфіскують, або повертають володільцеві, або знищують, а при оплатному вилученні речей - реалізують.
Про вилучення речей і документів складається протокол або робиться відповідний запис у протоколі про адміністративне правопорушення, про огляд речей або адміністративне затримання.
Статтею 265-2 КУпАП також визначено, що у разі наявності підстав вважати, що водієм вчинено порушення, передбачені частинами першою, другою, третьою, четвертою, шостою і сьомою статті 121, статтями 121-1, 122-5, 126, частинами першою, другою, третьою і четвертою статті 130, статтями 132-1, 206-1 цього Кодексу, працівник відповідного підрозділу Міністерства внутрішніх справ України, що забезпечує безпеку дорожнього руху, тимчасово затримує транспортний засіб шляхом блокування або доставляє його для зберігання на спеціальний майданчик чи стоянку (якщо розміщення затриманого транспортного засобу суттєво перешкоджає дорожньому руху), в тому числі за допомогою спеціального автомобіля - евакуатора. Про тимчасове затримання робиться відповідний запис у протоколі про адміністративне правопорушення.
Після тимчасового затримання транспортного засобу працівник відповідного підрозділу Міністерства внутрішніх справ України, що забезпечує безпеку дорожнього руху, зобов'язаний надати особі можливість повідомити про тимчасове затримання транспортного засобу та своє місцезнаходження іншу особу за власним вибором і вжити заходів щодо повернення автомобіля до місця постійної дислокації, а також забороняє експлуатацію транспортного засобу до усунення несправностей, виявлених у процесі його огляду, або до демонтажу спеціальних світлових або звукових сигнальних пристроїв.
Транспортний засіб може бути тимчасово затриманий на строк до вирішення справи про адміністративне правопорушення, але не більше трьох днів з моменту такого затримання.
Після закінчення триденного строку тимчасового затримання транспортного засобу особа має право звернутися за отриманням тимчасово затриманого транспортного засобу. Таке звернення особи є обов'язковим для його виконання незалежно від стадії вирішення справи про адміністративне правопорушення.
За подання такого звернення та повернення особі тимчасово затриманого транспортного засобу не може стягуватися плата.
Порядок тимчасового затримання та зберігання транспортних засобів на спеціальних майданчиках та стоянках визначається Кабінетом Міністрів України.
Таким чином, колегія суддів вважає, що наведені норми права дають підстави дійти висновку, що відповідач згідно законодавства наділений правом складення протоколу огляду із затриманням транспортного засобу, з метою припинення правопорушень на річковому транспорті і маломірних суднах.
Колегія суддів дійшла думки, що суди першої та апеляційної інстанцій повно та всебічно дослідили обставини справи, вірно встановили характер спірних правовідносин, але невірно застосували норми матеріального права до їх вирішення, що потягло за собою ухвалення незаконних рішень, які підлягають скасуванню.
Відповідно до ст.229 КАС України суд касаційної інстанції має право скасувати судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій та ухвалити нове рішення, якщо обставини справи встановлені повно і правильно, але суди першої та апеляційної інстанцій порушили норми матеріального чи процесуального права, що призвело до ухвалення незаконних судових рішень.
Керуючись статтями 220, 222, 223, 229, 230, 232 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів Вищого адміністративного суду України, -
п о с т а н о в и л а:
Касаційну скаргу старшого інспектора громадської безпеки лінійного відділу річного порту "Дніпропетровськ" ГУ МВС України в Дніпропетровській області майора міліції Комарова Дмитра Вікторовича задовольнити.
Постанову Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 4 липня 2014 року та ухвалу Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 9 грудня 2014 року у справі №804/6433/14 скасувати, ухвалити по справі нове рішення.
В задоволенні позову сільськогосподарського риболовецького товариства з додатковою відповідальністю ім. Богдана Хмельницького відмовити.
Постанова набирає законної сили через п'ять днів після направлення її копії особам, які беруть участь у справі і оскарженню не підлягає, але може бути переглянута Верховним Судом України з підстав, в порядку та у строки, визначені ст.ст. 236-239-1 Кодексу адміністративного судочинства України.
Судді: