Головна Сервіси для юристів ... База рішень" Протокол " Постанова ВАСУ від 07.12.2016 року у справі №552/5130/15-а Постанова ВАСУ від 07.12.2016 року у справі №552/5...
print
Друк
search Пошук
comment
КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

Державний герб України

ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

"07" грудня 2016 р. м. Київ К/800/4515/16

Колегія суддів Вищого адміністративного суду України у складі

суддів: Мороз Л.Л., Горбатюка С.А., Калашнікової О.В.,

розглянувши в порядку письмового провадження в приміщенні суду касаційну скаргу Полтавської митниці Державної фіскальної служби України на постанову Київського районного суду м. Полтави від 7 грудня 2015 року та ухвалу Харківського апеляційного адміністративного суду від 27 січня 2016 року по справі № 552/5130/15-а за позовом ОСОБА_1 до Полтавської митниці Державної фіскальної служби України про скасування постанови в справі про порушення митних правил, -

ВСТАНОВИЛА:

У серпні 2015 року ОСОБА_1 звернувся в суд з позовом до Полтавської митниці Державної фіскальної служби України, в якому просив визнати протиправною та скасувати постанову Полтавської митниці ДФС № 0045/80600/15 від 20 серпня 2015 року про притягнення ОСОБА_1 до адміністративної відповідальності за ст. 485 Митного кодексу України.

Позовні вимоги мотивовані тим, що позивачем не було допущено порушень Митного кодексу України, оскільки у його діях відсутні ознаки правопорушення, передбаченого ст. 485 МКУ. Зазначає, що відповідачем при винесенні спірної постанови не враховано, що станом на 20 серпня 2015 року минуло шість місяців з моменту скоєння правопорушення, а тому ОСОБА_1 підлягав звільненню від відповідальності.

Постановою Київського районного суду м. Полтави від 7 грудня 2015 року, залишеною без змін ухвалою Харківського апеляційного адміністративного суду від 27 січня 2016 року, позовні вимоги задоволені.

Не погоджуючись з рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій Полтавська митниця Державної фіскальної служби України звернулася до Вищого адміністративного суду України з касаційною скаргою, в якій просить скасувати рішення судів першої та апеляційної інстанції та прийняти нове, яким відмовити в задоволенні позовних вимог, посилаючись на порушення судами норм матеріального і процесуального права.

Перевіривши правову оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, дослідивши матеріали касаційної скарги, проаналізувавши правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права колегія суддів Вищого адміністративного суду України вважає, що касаційна скарга підлягає задоволенню з наступних підстав.

Судами першої і апеляційної інстанції встановлено, що 27 квітня 2015 р. відносно ОСОБА_1 складений протокол про пушення митних правил №0045/80600/15 за ст. 485 МК України, згідно якого вина ОСОБА_1 в скоєнні адміністративного правопорушення, передбаченого ст.485 Митного кодексу полягає у тому, що 11.11.2014р. в Полтавській митниці ДФС згідно МД № 806020000/2014/011661 ПВКП „Агродеталь" проведене митне оформлення в режимі „імпорт" вантажу, декларування вантажу проведене позивачем. Перевіркою встановлено, що директор ПВКП „Агродеталь" ОСОБА_1 подав митну декларацію, разом з якою подав довідку про транспортні витрати від 10.11.14р. та довідку перевізника ТОВ „Лімко Логістик" від 10.11.2014р. № 1011/14 із зазначенням суми цих витрат 79180 грн.

Полтавська митниця ДФС 27.02.2015 року направила запит до Одеської митниці ДФС на отримання у ТОВ „Лімко-Логістик", які займались перевезенням вантажу на підставі договору з ТОВ „Агродеталь", копій первинних документів, актів надання послуг, податкових накладних, рахунків на оплату, що підтверджують суму понесених витрат на транспортування сплачених ТОВ „Агродеталь" за отримання послуг по транспортуванню вантажу від ТОВ „Лімко-Логістик".

Отримавши з Одеської митниці ДФС акт надання послуг від 11.11.2014р. № 125 та рахунок на оплату № 155 від 10.11.2014р. та у зв'язку з проведеним розрахунком, встановлена загальна сума недоборів 289,03 грн.

Протокол по справі про адміністративне правопорушення був складений одноособово головним державним інспектором аналітично-пошукового відділу управління аналізу ризиків протидії митним правопорушення Полтавської митниці ДФС Пономаренко В.С.

На підставі вказаного протоколу постановою в справі про порушення митних правил № 0045/80600/15 від 20 серпня 2015 року ОСОБА_1 за вчинення зазначених в протоколі дій визнаний винним у вчиненні порушення митних правил, за ознаками адміністративного правопорушення, передбаченого ст. 485 МК України та накладене адміністративне стягнення у вигляді штрафу - 867,09 грн.

Суди першої та апеляційної інстанцій, задовольняючи позовні вимоги виходили з того, що спірна постанова про порушення митних правил винесена з порушенням вимог МК України та відсутності в діях ОСОБА_1 складу адміністративного правопорушення пов'язаного з недотриманням вимог МК України.

Колегія суддів Вищого адміністративного суду України не погоджується з висновками судів першої і апеляційної інстанцій виходячи з наступного.

Згідно обставин справи між сторонами виник спір щодо правомірності постанови Полтавської митниці ДФС № 0045/80600/15 від 20 серпня 2015 року про притягнення ОСОБА_1 до адміністративної відповідальності за ст.485 Митного кодексу України.

Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Статтею 57 Митного кодексу України(далі - МК України) встановлено, що визначення митної вартості товарів, які ввозяться в Україну відповідно до митного режиму імпорту, здійснюється за такими методами: 1) основний - за ціною договору (контракту) щодо товарів, які імпортуються (вартість операції); 2) другорядні: а) за ціною договору щодо ідентичних товарів; б) за ціною договору щодо подібних (аналогічних) товарів; в) на основі віднімання вартості; г) на основі додавання вартості (обчислена вартість); ґ) резервний.

Основним методом визначення митної вартості товарів, які ввозяться на митну територію України відповідно до митного режиму імпорту, є перший метод - за ціною договору (вартість операції). Кожний наступний метод застосовується лише у разі, якщо митна вартість товарів не може бути визначена шляхом застосування попереднього методу відповідно до норм цього Кодексу.

Метод визначення митної вартості за ціною договору (контракту) щодо товарів, які імпортуються (вартість операції), закріплено в ст. 58 МК України.

Згідно ч.4 ст.58 МК України митною вартістю товарів, які ввозяться на митну територію України відповідно до митного режиму імпорту, є ціна, що була фактично сплачена або підлягає сплаті за товари, якщо вони продаються на експорт в Україну, скоригована в разі потреби з урахуванням положень ч.10 цієї статті.

Водночас, як встановлено ч.5 ст.58 МК України ціна, що була фактично сплачена або підлягає сплаті - це загальна сума всіх платежів, які були здійснені або повинні бути здійснені покупцем оцінюваних товарів продавцю або на користь продавця через третіх осіб та/або на пов'язаних із продавцем осіб для виконання зобов'язань продавця.

Згідно з ч.1 ст.53 МК України у випадках, передбачених цим Кодексом, одночасно з митною декларацією декларант подає митному органу документи, що підтверджують заявлену митну вартість товарів і обраний метод її визначення. Такими документами, згідно ч. 2 цієї статті, є: 1) декларація митної вартості, що подається у випадках, визначених у частинами 5 і 6 ст. 52 цього Кодексу, та документи, що підтверджують числові значення складових митної вартості, на підставі яких проводився розрахунок митної вартості; 2) зовнішньоекономічний договір (контракт) або документ, який його замінює, та додатки до нього у разі їх наявності; 3) рахунок-фактура (інвойс) або рахунок-проформа (якщо товар не є об'єктом купівлі-продажу); 4) якщо рахунок сплачено, - банківські платіжні документи, що стосуються оцінюваного товару; 5) за наявності - інші платіжні та/або бухгалтерські документи, що підтверджують вартість товару та містять реквізити, необхідні для ідентифікації ввезеного товару; 6) транспортні (перевізні) документи, якщо за умовами поставки витрати на транспортування не включені у вартість товару, а також документи, що містять відомості про вартість перевезення оцінюваних товарів; 7) копія імпортної ліцензії, якщо імпорт товару підлягає ліцензуванню; 8) якщо здійснювалося страхування, - страхові документи, а також документи, що містять відомості про вартість страхування.

У відповідності до п.5 ч.10 ст.58 МК України при визначенні митної вартості до ціни, що була фактично сплачена або підлягає сплаті за оцінювані товари, додаються такі витрати (складові митної вартості), якщо вони не включалися до ціни, що була фактично сплачена або підлягає сплаті - витрати на транспортування оцінюваних товарів до аеропорту, порту або іншого місця ввезення на митну територію України.

Судами встановлено, що згідно заявлених під час декларування умов поставки „FCA US ALBION" (МД № 806020002/2014/11661) та у відповідності до правил „ІНКОТЕРМС 2000" даними умовами поставки передбачений обов'язок покупця за власний рахунок укласти договір перевезення товару від названого місця.

Поставка товару від місця призначення відбувалась на підставі договору на транспортно-експедиційні послуги від 06.09.12 №06/09/12 між ТОВ „ЛІМКО ЛОПСТИКС" та ПВКП „АГРОДЕТАЛЬ".

При здійсненні митного оформлення митної декларації від 11.11.2014р. № 806020000/2014/011661 директором ПВКП „АГРОДЕТАЛЬ" гр. ОСОБА_1 була подана довідка про транспортні витрати від від 10.11.14р. та довідку перевізника ТОВ „Лімко Логістик" від 10.11.2014р. № 1011/14 із зазначенням суми цих витрат 79180 грн.

У відповідності до ч.9 ст.58 МК України розрахунки згідно із цією статтею робляться лише на основі об'єктивних даних, що підтверджуються документально та піддаються обчисленню.

Відповідачем на підставі наданих Одеською митницею ДФС документів: акт надання послуг від 11.11.2014р. № 125 та рахунок на оплату № 155 від 10.11.2014р. та у зв'язку з проведеним розрахунком, встановлено, що загальна сума недоборів митних платежів по МД №806020000/2014/011661 становить 289,03 грн., що є приводом для порушення справи про порушення митних правил №0045/80600/15.

Згідно ст.491 МК України підставами для порушення справи про порушення митних правил, зокрема, є безпосереднє виявлення посадовими особами органу доходів і зборів порушення митних правил.

Види порушень митних правил та відповідальність за такі правопорушення встановлені главою 68 МК України.

У відповідності до ст.485 МК України заявлення в митній декларації з метою неправомірного звільнення від сплати митних платежів чи зменшення їх розміру неправдивих відомостей щодо істотних умов зовнішньоекономічного договору (контракту), ваги (з урахуванням допустимих втрат за належних умов зберігання і транспортування) або кількості, країни походження, відправника та/або одержувача товару, неправдивих відомостей, необхідних для визначення коду товару згідно з УКТ ЗЕД та його митної вартості, та/або надання з цією ж метою органу доходів і зборів документів, що містять такі відомості, або несплата митних платежів у строк, встановлений законом, або інші протиправні дії, спрямовані на ухилення від сплати митних платежів, а так само використання товарів, стосовно яких надано пільги щодо сплати митних платежів, в інших цілях, ніж ті, у зв'язку з якими було надано такі пільги, -

тягнуть за собою накладення штрафу в розмірі 300 відсотків несплаченої суми митних платежів.

З аналізу положень ст. 485 МК України колегія дійшла висновку, що склад правопорушення викладений в даній нормі передбачає спеціальну протиправну мету дій декларанта щодо заявлення неправдивих відомостей неправомірне звільнення від сплати митних платежів чи зменшення їх розміру.

Наявність спеціальної протиправної мети в диспозиції вказаної норми свідчить про те, що зазначене правопорушення може бути вчинене лише з умисною формою вини.

Судами встановлено, що надані Одеською митницею ДФС документи щодо транспортних витрат по МД № № 806020000/2014/011661, в тому числі рахунок на оплату № 155 від 10.11.2014 року, підписані позивачем.

З огляду на встановлені у справі обставини колегія дійшла думки, що окільки під час митного оформлення позивачу було відомо про дійсну вартість транспортних витрат, натомість зазначені неправдиві відомості про такі витрати, що призвело до зменшення розміру сплати митних платежів, висновок викладений в оскаржуваній постанові Полтавської митниці ДФС №0045/80600/15 від 20 серпня 2015 року про порушення позивачем митних правил ґрунтується на вимогах закону.

Крім того, колегія суддів вважає за необхідне зазначити про помилковість висновків судів першої та апеляційної інстанцій щодо неможливості включення до витрат на транспортні перевезення до митної території України витрат на оформлення документів та транспортно-експедиторські послуги надані після ввезення, з підстав передбачених ч. 11 ст. 58 МК України, з наступних міркувань.

Згідно ч.11 ст.58 МК України при визначенні митної вартості до ціни, що була фактично сплачена або підлягає сплаті, не допускається включення ніяких інших витрат, крім тих, що передбачені у цій статті. До митної вартості не включаються нижчезазначені витрати або кошти за умови виділення їх з ціни, що була фактично сплачена або підлягає сплаті за оцінювані товари, що документально підтверджені та які піддаються обчисленню, зокрема витрати на транспортування після ввезення.

З аналізу положень даної статті вбачається, що не підлягають включенню при визначенні митної вартості до ціни, що була фактично сплачена або підлягає сплаті, зокрема витрати на транспортування після ввезення за умови виділення їх з ціни, що була фактично сплачена або підлягає сплаті за оцінювані товари, що документально підтверджені та які піддаються обчисленню.

Як вбачається з матеріалів справи в акті надання послуг від 11.11.2014 № 125 та рахунку на оплату від 10.11.2014 № 155 сума транспортно-експедиторських послуг не розділена до кордону України та після.

Щодо доводів позивача відносно того що відповідачем при винесенні спірної постанови не враховано, що станом на день її винесення минуло шість місяців з моменту скоєння правопорушення, що є підставою для звільнення його від відповідальності, слід зазначити про їх необґрунтованість, через наступне.

У відповідності до ч.1 ст.467 МК України якщо справи про порушення митних правил відповідно до статті 522 цього Кодексу розглядаються органами доходів і зборів, адміністративне стягнення за порушення митних правил може бути накладено не пізніше, ніж через шість місяців з дня вчинення правопорушення, а у разі розгляду органами доходів і зборів справ про триваючі порушення митних правил, у тому числі передбачені статтями 469, 477 - 481, 485 цього Кодексу, - не пізніше, ніж через шість місяців з дня виявлення цих правопорушень.

Таким чином, зважаючи на те, що виявлення порушення митних правил відбулось 27 квітня 2015 р., а спірна постанова винесена 20 серпня 2015 р., відповідачем був дотриманий строк накладення адміністративного стягнення у справі про порушення митних правил.

За таких обставин суди першої та апеляційної інстанції дійшли помилкових висновків щодо наявності підстав для визнання протиправною та скасування постанови Полтавської митниці ДФС № 0045/80600/15 від 20 серпня 2015 року про притягнення ОСОБА_1 до адміністративної відповідальності за ст.485 МК України.

Колегія суддів вважає, що доводи касаційної скарги дають підстави для висновку, що судами першої та апеляційної інстанції при ухваленні рішень порушені норми матеріального та процесуального права, тому касаційна скарга підлягає задоволенню.

Згідно ст.229 КАС України суд касаційної інстанції має право скасувати судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій та ухвалити нове рішення, якщо обставини справи встановлені повно і правильно, але суди першої та апеляційної інстанцій порушили норми матеріального чи процесуального права, що призвело до ухвалення незаконних судових рішень.

Колегія суддів вважає, що судами першої та апеляційної інстанції повно і правильно встановлені обставини справи, але при ухвалені рішень суди допустили порушення норм матеріального права, у зв'язку з чим рішення судів попередніх інстанцій є незаконними та підлягають скасуванню із прийняттям нового судового рішення про відмову в задоволенні позову.

Керуючись ст.ст. 220, 222, 223, 229, 230, 232 Кодексу адміністративного судочинства України колегія суддів Вищого адміністративного суду України, -

ПОСТАНОВИЛА :

Касаційну скаргу Полтавської митниці Державної фіскальної служби України задовольнити.

Постанову Київського районного суду м. Полтави від 7 грудня 2015 року та ухвалу Харківського апеляційного адміністративного суду від 27 січня 2016 року скасувати, прийняти нову постанову.

В задоволенні позову ОСОБА_1 до Полтавської митниці Державної фіскальної служби України про визнання протиправною та скасування постанови № 0045/80600/15 від 20 серпня 2015 року в справі про порушення митних правил відмовити.

Постанова набирає законної сили через 5 днів після направлення її копій особам, які беруть участь у справі і може бути переглянута Верховним Судом України з підстав передбачених ст.ст.237-239 Кодексу адміністративного судочинства України.

Судді:

logo

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст