Головна Сервіси для юристів ... База рішень" Протокол " Постанова ВАСУ від 07.06.2016 року у справі №820/7209/15 Постанова ВАСУ від 07.06.2016 року у справі №820/7...
print
Друк
search Пошук
comment
КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

Державний герб України

ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

"07" червня 2016 р. м. Київ К/800/4/16

Колегія суддів Вищого адміністративного суду України у складі:

головуючого - судді Леонтович К.Г.,

суддів: Васильченко Н.В., Калашнікової О.В.,

секретаря Коцюрби В.М.,

за участю представника Генеральної прокуратури України Чубенка В.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду справу за касаційною скаргою заступника прокурора Харківської області на постанову Харківського окружного адміністративного суду від 19 жовтня 2015 року та ухвалу Харківського апеляційного адміністративного суду від 7 грудня 2015 року у справі №820/7209/15 за позовом державного підприємства „Зміївське лісове господарство" до Державної екологічної інспекції у Харківській області про скасування припису та подання, -

ВСТАНОВИЛА:

У липні 2015 року державне підприємство „Зміївське лісове господарство" звернулося в суд з позовом до Державної екологічної інспекції у Харківській області, в якому просило: скасувати припис №09/04-09 від 22.06.2015 року до акту ревізії №40/01-04/04-09 перевірки дотримання природоохоронного законодавства про охорону, захист, використання та відтворення лісів; скасувати подання про анулювання лісорубних квитків від 07.07.2015 р..

Позовні вимоги мотивовані тим, що встановлені в акті перевірки порушення не відповідають дійсним обставинам справи, тому її результати є необґрунтованими, необ'єктивними, які не можуть вважатися актом, що відображає порушення. Таким чином, припис та подання, прийняті за результатами такої перевірки, не можуть вважатись законним та обґрунтованим.

Постановою Харківського окружного адміністративного суду від 19 жовтня 2015 року, залишеною без змін ухвалою Харківського апеляційного адміністративного суду від 7 грудня 2015 року, позовні вимоги задоволені. Скасований припис Державної екологічної інспекції у Харківській області №09/04-09 до акту ревізії №09/04-09 від 22.06.2015 року. Скасоване подання Державної екологічної інспекції у Харківській області про анулювання лісорубних квитків від 07.07.2015 року.

Не погоджуючись з рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій заступник прокурора Харківської області звернувся до Вищого адміністративного суду України з касаційною скаргою, в якій просить скасувати рішення судів першої та апеляційної інстанції та прийняти нове, яким відмовити в задоволенні позовних вимог, посилаючись на порушення судами норм матеріального і процесуального права.

В запереченнях на касаційну скаргу державне підприємство „Зміївське лісове господарство" просить залишити касаційну скаргу без задоволення, а рішення судів першої та апеляційної інстанції - без змін.

Перевіривши правову оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, дослідивши матеріали касаційної скарги, проаналізувавши правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права колегія суддів Вищого адміністративного суду України вважає, що касаційна скарга підлягає задоволенню з наступних підстав.

Судами першої і апеляційної інстанції встановлено, що відповідачем на підставі наказу від 27.05.2015р. №40/01-04 та направлення на перевірку від 27.05.2015р. №40/01-04 була проведена позапланова перевірка дотримання вимог природоохоронного законодавства про охорону, захист, використання та відтворення лісів, за результатами якої складений акт №40/01-04/04-09.

На підставі вищевказаної перевірки відповідачем винесений припис від 22.06.2015р. №09/04-09 та 07.07.2015р. подання про анулювання лісорубних квитків, виданих позивачем.

Відповідно до змісту припису від 22.06.2015р. №09/04-09 позивача зобов'язано розробити план оргтехзаходів по усуненню виявлених недоліків та порушень з встановленням термінів та відповідальних осіб, який затвердити відповідним наказом, копію наказу та плану надати до ДЕІ у Харківській області; забезпечити належне утримання діляночних стовпчиків на ділянках, відведених до рубки; забезпечити проведення санітарно-оздоровчих заходів згідно діючих вимог законодавства; одержати документи, що посвідчують право власності чи право користування земельними ділянками ДП „Зміївське лісове господарство"; забезпечити планування та проведення рубок РГК здійснювати в межах діючої розрахункової лісосіки; дотримуватися порядку видачі спеціальних дозволів на використання лісових ресурсів, а саме: у лісорубних квитках у рядку „Спосіб очищення" зазначити 1 спосіб очищення лісосік від прорубкових решток, здійснювати запис у графі „усього"; здійснювати призначення рубок формування та оздоровлення лісів у відповідності до вимог чинного законодавства; посилити контроль за охороною та захистом лісів під час передачі та приймання лісових ділянок тимчасовим лісокористувачам; надати інформацію та підтверджуючі копії матеріалів на обробку круглих лісоматеріалів біологічними чи хімічними препаратами, які залишається у місцях рубок, а також на верхніх складах, вантажних пунктах та інших територіях на відстані менш як 2 кілометри від лісових насаджень після проведених санітарних заходів за 2014-2015рр.

Суди першої та апеляційної інстанцій, задовольняючи позовні вимоги виходили з того, що оскаржуваний припис не містить інформації, які саме обставини вважаються порушенням та яким чином вказані порушення повинні бути усунуті, при цьому позивач проводив рубку дерев із дотриманням вимог чинного законодавства та відповідач не довів правомірності винесеного подання.

Колегія суддів Вищого адміністративного суду України не погоджується з висновками судів першої і апеляційної інстанцій виходячи з наступного.

Згідно обставин справи між сторонами виник спір щодо законності припису відповідача №09/04-09 від 22.06.2015 року до акту ревізії №40/01-04/04-09 перевірки дотримання природоохоронного законодавства про охорону, захист, використання та відтворення лісів та подання відповідача про анулювання дозволу від 07.07.2015р., а саме, лісорубних квитків.

У відповідності до п.п.3.8, 3.9, 4.3, 4.13, 4.19, 4.22, 4.23 Порядку організації та проведення перевірок суб'єктів господарювання щодо дотримання вимог природоохоронного законодавства, затвердженим наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 10.09.2008р. №464 (далі - Порядок №464) позапланова перевірка проводиться за наказом органу Держекоінспекції та направленням на проведення перевірки керівника органу Держекоінспекції або його заступника. Тривалість позапланової перевірки не повинна перевищувати десяти робочих днів. Перед початком перевірки державні інспектори зобов'язані пред'явити керівнику суб'єкта господарювання або уповноваженій ним особі направлення на перевірку та службове посвідчення, що засвідчує посадову особу органу Держекоінспекції, і надати копію направлення. Державним інспектором складається уніфікований акт перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства, що містить перелік питань для здійснення планових заходів державного нагляду (контролю), залежно від ресурсу, що перевірявся. В останній день перевірки два примірники акта перевірки підписуються державними інспекторами, які проводили перевірку, і всіма членами комісії (якщо перевірка проводилася комісією), керівником або уповноваженою особою суб'єкта господарювання. Якщо суб'єкт господарювання не погоджується з актом, він підписує акт із зауваженнями. Зауваження суб'єкта господарювання щодо здійснення державного нагляду (контролю) є невід'ємною частиною акта перевірки. У разі відмови суб''кта господарювання підписати акт, про це зазначається в акті перевірки.

На підставі акту, який складений за результатами перевірки, протягом п'яти днів з дня її завершення, у разі виявлення порушень вимог природоохоронного законодавства, складається припис про усунення порушень вимог законодавства про охорону навколишнього природного середовища.

Припис щодо усунення порушень природоохоронного законодавства складається у двох примірниках, один з яких не пізніше п'яти робочих днів з дня складення акту надається керівнику суб'єкта господарювання чи уповноваженій ним особі для виконання, другий з підписом такої особи залишається в органі Держекоінспекції, який здійснював перевірку.

Відповідно до ч.8 ст.7 Закону України „Про основні засади державного нагляду у сфері господарської діяльності", припис - обов'язкова для виконання у визначені строки письмова вимога посадової особи органу державного нагляду (контролю) суб'єкту господарювання щодо усунення порушень вимог законодавства. Припис не передбачає застосування санкцій щодо суб'єкта господарювання. Припис видається та підписується посадовою особою органу державного нагляду (контролю), яка здійснювала перевірку.

Згідно з ст.4 Закону України „Про основні засади державного нагляду у сфері господарської діяльності" виключно законами встановлюється перелік порушень, які є підставою для видачі органом державного нагляду (контролю) припису, розпорядження або іншого розпорядчого документу.

У відповідності до п.10 ч.2 „Порядку спеціального використання лісових ресурсів" затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 23.05.2007 року №761 загальний обсяг заготівлі деревини під час проведення рубок головного користування не повинен перевищувати розмір розрахункової лісосіки за період її дії.

Відповідно до пункту 4 „Правил поліпшення якісного складу лісів", затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.05.2007р. №724, підставою для рубок формування і оздоровлення лісів є матеріали лісовпорядкування та обстежень, які проводяться власниками лісів і постійними лісокористувачами. У разі проведення зазначених рубок у деревостанах, не запроектованих лісовпорядкуванням, власники лісів і постійні лісокористувачі повідомляють про це орган виконавчої влади з питань охорони навколишнього природного середовища Автономної Республіки Крим, обласну, Київську та Севастопольську міські держадміністрації.

Судами встановлено, що на час винесення спірного припису мали місце порушення позивачем правил і норм, умов спеціальних дозволів на використання лісових ресурсів способами, які негативно впливають на стан і відтворення лісів, призводять до погіршення навколишнього природного середовища, які зафіксовані Актом перевірки №40/01-04/04-09 Держекоінспекції.

снування вказаних порушень на час винесення спірного припису позивачем та судам попередніх інстанцій не спростовані належними та допустимими доказами.

Підставами скасування спірного припису суди попередніх інстанцій зазначили: відсутність у ньому посилання на конкретні порушення норм чинного законодавства, які виявлені в процесі перевірки, із зазначенням терміну їх усунення; його декларативність, тобто посилання на загальні норми, яких підприємство повинно дотримуватися на протязі всієї своєї діяльності і без наявності такої вимоги контролюючого органу; відсутність вказівки у оскаржуваному приписі на порушення яке було виявлене і повинно бути усунуто позивачем; з оскаржуваного припису не вбачається, які саме обставини вважаються порушенням, якими заходами ці порушення повинні бути усунуті та в який строк, що виключає можливість підприємства надавати звіти про результати такого усунення.

Вимоги до змісту розпорядчого документу встановлені ч.9 ст.7 Закону України „Про основні засади державного нагляду у сфері господарської діяльності", у відповідності до якої, розпорядчий документ органу державного нагляду (контролю) щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу, повинен містити такі відомості: дату складення; тип заходу (плановий чи позаплановий); вид заходу (перевірка, ревізія, обстеження, огляд тощо); термін усунення порушень; найменування органу державного нагляду (контролю), а також посаду, прізвище, ім'я та по батькові посадової особи, яка здійснила захід; найменування та місцезнаходження суб'єкта господарювання, а також прізвище, ім'я та по батькові його керівника чи уповноваженої ним особи або прізвище, ім'я та по батькові фізичної особи - підприємця, щодо діяльності яких здійснювався захід; прізвище, ім'я та по батькові інших осіб, які взяли участь у здійсненні заходу.

З аналізу наведеного вбачається, що оскаржуваний припис, винесений відповідачем, містить всі встановлені ч.9 ст7 Закону України „Про основні засади державного нагляду у сфері господарської діяльності" відомості, при цьому, необхідність посилання у приписі на конкретні порушення чинного законодавства, виявлені в процесі перевірки, а також викладення обставин, що вважаються порушенням, Законом не передбачено.

За таких обставин суди першої та апеляційної інстанції дійшли помилкових висновків щодо наявності підстав для скасування припису відповідача №09/04-09 від 22.06.2015 року до акту ревізії №40/01-04/04-09 перевірки дотримання природоохоронного законодавства про охорону, захист, використання та відтворення лісів.

Щодо позовних вимог про скасування винесеного відповідачем подання про анулювання лісорубних квитків від 07.07.2015р. колегія суддів зазначає наступне.

Порядок видачі та використання лісорубних квитків, регламентований положеннями Лісового Кодексу України та спеціальними нормативними актами, прийнятими на виконання його вимог.

Згідно ст.69 Лісового Кодексу України передбачено, що спеціальне використання лісових ресурсів на виділеній лісовій ділянці проводиться за спеціальним дозволом - лісорубний або лісовий квиток, їх форма та порядок видачі затверджується Кабінетом Міністрів України. Спеціальний дозвіл на заготівлю деревини в порядку рубок головного користування видається органом виконавчої влади з питань лісового господарства Автономної Республіки Крим, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері лісового господарства. Спеціальний дозвіл на інші види спеціального використання лісових ресурсів видається власниками лісів або постійними лісокористувачами. На виділених лісових ділянках можуть використовуватися лише ті лісові ресурси і лише для цілей, що передбачені виданим спеціальним дозволом. Спеціальний дозвіл видається власниками лісів або постійними лісокористувачами у встановленому порядку також на проведення інших рубок та робіт, пов'язаних і не пов'язаних із веденням лісового господарства.

Спеціальний дозвіл на використання лісових ресурсів, згідно ст.69 Лісового Кодексу України, анулюється в разі: припинення права користування лісами з підстав, передбачених статтею 22 цього Кодексу; припинення права використання лісових ресурсів з підстав, передбачених статтею 78 цього Кодексу (Припинення права використання лісових ресурсів здійснюється в установленому порядку шляхом анулювання лісорубного квитка або лісового квитка тими органами, які їх видали.)

Таким чином, підставами анулювання спеціального дозволу на використання лісових ресурсів є: добровільна відмова від використання лісових ресурсів; закінчення строку, на який було надано право використання лісових ресурсів; припинення діяльності лісокористувачів, яким було надано право використання лісових ресурсів; порушення правил і норм, умов спеціальних дозволів на використання лісових ресурсів; використання лісових ресурсів способами, які негативно впливають на стан і відтворення лісів, призводять до погіршення навколишнього природного середовища; порушення встановлених строків справляння збору за використання лісових ресурсів; використання лісової ділянки не за цільовим призначенням; невідшкодування в установленому порядку збитків, заподіяних лісовому господарству внаслідок порушень лісового законодавства, та невиконання вимог щодо усунення виявлених недоліків.

У відповідності до п.4.27 Порядку №464 у разі необхідності видачі, зупинення дії чи анулювання в установленому законодавством порядку дозволів, лімітів та квот на спеціальне використання природних ресурсів, викиди і скиди забруднюючих речовин у навколишнє природне середовище, розміщення відходів, поводження з небезпечними хімічними речовинами, транскордонне переміщення об'єктів рослинного і тваринного світу, а також встановлення нормативів допустимих рівнів шкідливого

впливу на стан навколишнього природного середовища відповідний

орган Держекоінспекції вносить подання (додаток 5) про це до

Держекоінспекції чи відповідного територіального органу

Держекоінспекції.

Судами встановлено, що строк дії лісорубних квитків: ЛК серія 02 ЛКБ від 03.11.2014p., № 428761; ЛК серія 02 ЛКБ від 10.10.2014р., №428757 ЛК серія 02 ЛКБ від 18.08.2014р. № 428751: ЛК серія 02 ЛКБ від 14.01.2014р., № 428707 виданих ДП „Зміївське лісове господарство" , станом на час винесення оскаржуваного подання, закінчився.

Згідно положень ст.78 Лісового кодексу України право використання лісових ресурсів припиняється, зокрема, в разі закінчення строку, на який було надано право використання лісових ресурсів.

Виходячи з наведеного колегія суддів вважає, що не підлягає дослідженню законність та обґрунтованість подання відповідача про анулювання вищевказаних лісорубних квитків від 07.07.2015р., з огляду на те, що положеннями чинного законодавства не передбачена можливість анулювання лісорубних квитків, за якими право використання лісових ресурсів припинене.

Враховуючи викладене, суди першої і апеляційної інстанцій дійшли помилкових висновків про наявність підстав для задоволення позовних вимог з урахуванням перевірки судами встановлених відповідачем порушень.

Колегія суддів вважає, що доводи касаційної скарги дають підстави для висновку, що судами першої та апеляційної інстанції при ухваленні рішень порушені норми матеріального та процесуального права, тому касаційна скарга підлягає задоволенню.

Згідно ст.229 КАС України суд касаційної інстанції має право скасувати судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій та ухвалити нове рішення, якщо обставини справи встановлені повно і правильно, але суди першої та апеляційної інстанцій порушили норми матеріального чи процесуального права, що призвело до ухвалення незаконних судових рішень.

Колегія суддів вважає, що судами першої та апеляційної інстанції повно і правильно встановлені обставини справи, але при ухвалені рішень суди допустили порушення норм матеріального права, у зв'язку з чим рішення судів попередніх інстанцій є незаконними та підлягають скасуванню із прийняттям нового судового рішення про відмову в задоволенні позову.

Керуючись ст.ст. 220, 221, 223, 229, 230, 232 Кодексу адміністративного судочинства України колегія суддів Вищого адміністративного суду України, -

ПОСТАНОВИЛА :

Касаційну скаргу заступника прокурора Харківської області задовольнити.

Постанову Харківського окружного адміністративного суду від 19 жовтня 2015 року та ухвалу Харківського апеляційного адміністративного суду від 7 грудня 2015 року скасувати, прийняти нову постанову.

В задоволенні позову державного підприємства „Зміївське лісове господарство" до Державної екологічної інспекції у Харківській області про скасування припису та подання відмовити.

Постанова набирає законної сили з моменту проголошення і може бути переглянута Верховним Судом України з підстав передбачених ст.ст. 237-239-1 Кодексу адміністративного судочинства України.

Судді:

logo

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст