Головна Сервіси для юристів ... База рішень" Протокол " Постанова ВАСУ від 07.06.2016 року у справі №522/13729/14-а Постанова ВАСУ від 07.06.2016 року у справі №522/1...
print
Друк
search Пошук
comment
КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

Державний герб України

ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

"07" червня 2016 р. м. Київ К/800/12524/15

К/800/11696/15

Колегія суддів Вищого адміністративного суду України в складі:

Головуючої: Калашнікової О.В.,

Суддів: Васильченко Н.В.,

Леонтович К.Г.

секретар судового засідання - Маджар О.

за участю

представника Генеральної Прокуратури України - Чубенка В.В.

розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за касаційними скаргами Прокуратури Одеської області та Департаменту комунальної власності Одеської міської ради на постанову Приморського районного суду м.Одеси від 22 жовтня 2014 року та ухвалу Одеського апеляційного адміністративного суду від 11 лютого 2015 року у справі за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "БЛЕК СІ РІЕЛТІ ГРУП" до Виконавчого комітету Одеської міської ради, третя особа - Управління земельних ресурсів Департаменту комунальної власності Одеської міської ради, про часткове скасування рішення суб'єкта владних повноважень, -

в с т а н о в и л а :

У липні 2014 року товариство з обмеженою відповідальністю (далі ТОВ) «БЛЕК СІ РІЕЛТІ ГРУП» звернулося в суд з позовом до Виконавчого комітету Одеської міської ради, третя особа - Управління земельних ресурсів Департаменту комунальної власності Одеської міської ради, в якому просило: скасувати рішення виконавчого комітету Одеської міської ради від 12.06.2014 року №109 «Про затвердження актів комісії з визначення розміру та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, заподіяних внаслідок незаконного використання земельних ділянок»; в частині пункту 13 та пункту 14 Додатку 1 до рішення виконавчого комітету Одеської міської ради від 12.06.2014 року №109 «Перелік актів комісії з визначення розміру та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, заподіяних внаслідок незаконного використання земельних ділянок»; в частині пункту 12 Додатку 2 до рішення виконавчого комітету Одеської міської ради від 12.06.2014 року №109 «Перелік суб'єктів господарювання, які зобов'язані сплатити збитки, що визначені актами».

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що приймаючи оскаржуване рішення, відповідач виходив з того, що ТОВ «БЛЕК СІ РІЕЛТІ ГРУП» використовує земельні ділянки без правовстановлюючих документів, оскільки після реєстрації прав власності на певне нерухоме майно товариство не скористалося правом на укладання з міською радою договорів оренди земельних ділянок, на яких це майно розташоване, що призвело до завдання збитків міській раді у вигляді недоотриманої орендної плати.

На думку позивача, вказані висновки є необґрунтованими, тому що ТОВ «БЛЕК СІ РІЕЛТІ ГРУП» як власник нерухомого майна набув право користування земельними ділянками, на яких це майно розташоване, разом з тим, законодавством не визначено, що власник нерухомого майна, яке розташоване на орендованій земельній ділянці, повинен терміново розробляти технічну документацію із землеустрою та укладати договір оренди - строки для вчинення цих дій не встановлені. Також, позивач зазначив, що в порушення «Порядку визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам», затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 19 квітня 1993 року №284, він не запрошувався на засідання комісії з визначення розміру та відшкодування збитків.

Постановою Приморського районного суду м. Одеси від 22 жовтня 2014 року, залишеною без змін ухвалою Одеського апеляційного адміністративного суду від 11 лютого 2015 року, позовні вимоги задоволено.

Визнано недійсним та скасовано рішення виконавчого комітету Одеської міської ради від 12.06.2014 року №109 «Про затвердження актів комісії з визначення розміру та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, заподіяних в наслідок незаконного використання земельних ділянок», в частині пункту 13 та пункту 14 Додатку 1 до рішення виконавчого комітету Одеської міської ради від 12.06.2014 року №109 «Перелік актів комісії з визначення розміру та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, заподіяних внаслідок незаконного використання земельних ділянок» та в частині пункту 12 Додатку 2 до рішення виконавчого комітету Одеської міської ради від 12.06.2014 року №109 «Перелік суб'єктів господарювання, які зобов'язані сплатити збитки, що визначені актами».

Не погоджуючись з ухваленими по справі рішеннями, Прокуратура Одеської області та Департамент комунальної власності Одеської міської ради звернувся до Вищого адміністративного суду України з касаційною скаргою, в якій просить скасувати рішення судів першої і апеляційної інстанцій та ухвалити нове судове рішення про відмову у задоволенні позовних вимог, посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права.

Перевіривши правову оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, матеріали касаційної скарги, проаналізувавши правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права колегія суддів Вищого адміністративного суду України зазначає наступне.

Судами попередніх інстанцій встановлено, що ТОВ «БЛЕК СІ PIEЛTI ГРУП» відповідно до свідоцтва про право власності на майно від 28.03.2013 року індексний №1754990, виданого реєстраційною службою Одеського міського управління юстиції Одеської області, та витягу з Державного реєстру прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності від 26.03.2013 року індексний №1755012, є власником нежитлових приміщень цілісного майнового комплексу, що розташований на земельній ділянці за адресою: м. Одеса, вул. Пушкінська, 72.

Також, позивач, на підставі свідоцтва на нерухоме майно від 28.03.2013 р. індексний №1755222, виданого реєстраційною службою Одеського міського управління юстиції Одеської області та витягу з Державного реєстру прав на нерухоме майно від 28.03.2013 р. індексний №1755233, є власником складських приміщень цілісного майнового комплексу, розташованих на земельній ділянці за адресою: м. Одеса, вул. Аеропортівська, 10.

В ході перевірки 04 грудня 2013 року, управлінням земельних ресурсів Департаменту комунальної власності Одеської міської ради було виявлено порушення позивачем вимог земельного законодавства України, а саме: встановлено, що позивач використовує земельну ділянку за адресою: м. Одеса, вул. Пушкінська, 72 без правовстановлюючих документів.

За результатами перевірки складено акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства №000116 від 04 грудня 2013 р.

Такі самі порушення були виявлені управлінням земельних ресурсів Департаменту комунальної власності Одеської міської ради в ході перевірки 24 січня 2014 року, за наслідком якої встановлено використання позивачем земельної ділянки без правовстановлюючих документів за адресою: м. Одеса, Аеропортівська, 10.

За результатами перевірки складено акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства від 24 січня 2014 р. №145.

14 лютого 2014 року, внаслідок засідання комісії з визначення розміру та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, відповідно до пункту 3.4 «Положення про комісію з визначення розміру та відшкодуванні збитків власникам землі та землекористувачам», затвердженого рішенням виконавчого комітету Одеської міської ради від 30.05.2013 року №204, зі змінами та доповненнями, внесеними рішенням виконавчого комітету Одеської міської ради від 15.08.2013 року №302, вирішено: «Розмір збитків, нанесених ТОВ «БЛЕК СІ РІЕЛТІ ГРУП» територіальній громаді м. Одеси в особі Одеської міської ради, у вигляді неодержаного доходу, який міг би одержати власник земельних ділянок за адресами: м. Одеса, вул. Пушкінська, 72 та Аеропортівська, 10, але не одержав внаслідок їх тимчасового зайняття та використання без правовстановлюючих документів, складає 980 118, 62 та 156 506, 85 грн., відповідно».

Внаслідок засідання комісії складено акт від 14.02.2014 року.

Представник позивача у засіданні участі не приймав.

1 липня 2014 року позивачем поштою отримано лист Департаменту комунальної власності №01-13/4710 від 26.06.2014 p., яким був повідомлений про необхідність відшкодування територіальній громаді м. Одеси в особі Одеської міської ради відповідних збитків та, зокрема, про прийняття виконавчим комітетом Одеської міської ради відповідного рішення з даного питання.

Рішенням виконавчого комітету Одеської міської ради від 12.06.2014 р. №109 «Про затвердження актів комісії з визначення розміру та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, заподіяних внаслідок незаконного використання земельних ділянок», затверджено акти комісії з визначення розміру та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, заподіяних внаслідок незаконного використання земельних ділянок, у тому числі акт від 14.02.2014 р. відносно земельних ділянок за адресами: м. Одеса, вул. Пушкінська, 72 та Аеропортівська, 10.

А саме: земельні ділянки, на яких розташовані об'єкти права власності позивача визначені у пунктах 13,14 Додатку 1 до рішення виконавчого комітету Одеської міської ради №109 «Перелік актів комісії з визначення розміру та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, заподіяних внаслідок незаконного використання земельних ділянок» та у пункті 12 Додатку 2 до рішення виконавчого комітету Одеської міської ради від 12.06.2014 р. №109 «Перелік суб'єктів господарювання, як зобов'язані сплатити збитки, що визначені актами».

Як слідує з рішення виконавчого комітету Одеської міської ради від 12.06.2014 р. №109, під збитками, нанесеними позивачем територіальній громаді м. Одеси в особі Одеської міської ради відповідач розуміє неодержаний дохід - втрати бюджету від недотримання коштів внаслідок незаконного використання позивачем земельних ділянок.

Задовольняючи позовні вимоги, суди першої і апеляційної інстанцій виходили з того, що відповідачем при винесенні оскаржуваного рішення була невірно визначена правова природа матеріальних збитків, у результаті чого були застосовані норми закону, які не підлягають застосуванню до виниклих між сторонами правовідносин, що призвело до винесення рішення, яке істотно суперечить законодавству України та порушує права позивача.

Колегія суддів Вищого адміністративного суду України з цього приводу звертає увагу на наступне.

Статтею 156 Земельного кодексу України передбачено вичерпний перелік підстав для відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам.

Зокрема, власникам землі та землекористувачам відшкодовуються збитки, заподіяні внаслідок:

а) вилучення (викупу) сільськогосподарських угідь, лісових земель та чагарників для потреб, не пов'язаних із сільськогосподарським і лісогосподарським виробництвом;

б) тимчасового зайняття сільськогосподарських угідь, лісових земель та чагарників для інших видів використання;

в) встановлення обмежень щодо використання земельних ділянок;

г) погіршення якості ґрунтового покриву та інших корисних властивостей сільськогосподарських угідь, лісових земель та чагарників;

ґ) приведення сільськогосподарських угідь, лісових земель та чагарників у непридатний для використання стан;

д) неодержання доходів за час тимчасового невикористання земельної ділянки.

Згідно ст. 157 Земельного кодексу України, відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам здійснюють юридичні особи, які використовують земельні ділянки, а також юридичні особи, діяльність яких обмежує права власників і землекористувачів. Порядок визначення та відшкодування збитків власникам землі і землекористувачам встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до п.1, 2 Порядку визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19 квітня 1993 р. N 284 Власникам землі та землекористувачам відшкодовуються збитки, заподіяні вилученням (викупом) та тимчасовим зайняттям земельних ділянок, встановленням обмежень щодо їх використання, погіршенням якості ґрунтового покриву та інших корисних властивостей земельних ділянок або приведенням їх у непридатний для використання стан та неодержанням доходів у зв'язку з тимчасовим невикористанням земельних ділянок.

Розміри збитків визначаються комісіями, створеними Київською та Севастопольською міськими, районними державними адміністраціями, виконавчими комітетами міських (міст обласного значення) рад. Результати роботи комісій оформляються відповідними актами, що затверджуються органами, які створили ці комісії.

Із встановлених судами обставин вбачається, що відповідно до рішення виконавчого комітету Одеської міської ради від 12.06.2014 р. № 109, під збитками, нанесеними позивачем територіальній громаді м. Одеси в особі Одеської міської ради, відповідач розуміє неодержаний дохід - втрати бюджету від недоотримання коштів внаслідок незаконного використання позивачем земельних ділянок без правовстановлюючих документів.

Статтею 125 Земельного кодексу України передбачено, що право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Відповідно до ст.126 ЗК України право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".

Як встановлено судами, позивач на момент звернення до суду не уклав договори оренди земельних ділянок, на яких розташовані об'єкти нерухомості, які належать йому на праві власності.

Виходячи із вищезазначеного, колегія суддів приходить до висновку, що позивачем було порушено вимоги ст.125, 126 ЗК України в частині не укладення договорів оренди земельної ділянки, що у свою чергу призвело до нанесення збитків відповідачеві у формі неодержаного доходу.

Відповідно, позовні вимоги щодо скасування рішення відповідача, яким нараховано та зобов'язано позивача сплатити нанесені внаслідок протиправного зайняття земельних ділянок збитки є безпідставними та такими, що не підлягають задоволенню.

За правилами ст..229 КАС України суд касаційної інстанції має право скасувати судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій та ухвалити нове рішення, якщо обставини справи встановлені повно і правильно, але суди першої та апеляційної інстанцій порушили норми матеріального чи процесуального права, що призвело до ухвалення незаконного судового рішення.

Враховуючи викладене, колегія суддів прийшла до висновку про необхідність скасувати рішення судів попередніх інстанцій та ухвалити нове про відмову у задоволенні позову.

Керуючись ст.ст. 220, 221, 223, 229, 232 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів Вищого адміністративного суду України, -

постановила :

Касаційні скарги Прокуратури Одеської області та Департаменту комунальної власності Одеської міської ради - задовольнити.

Постанову Приморського районного суду м.Одеси від 22 жовтня 2014 року та ухвалу Одеського апеляційного адміністративного суду від 11 лютого 2015 року - скасувати.

Прийняти нове рішення, яким у задоволенні позовних вимог відмовити.

Постанова набирає законної сили з моменту проголошення і може бути переглянута Верховним Судом України з підстав передбачених ст.ст.237-239 Кодексу адміністративного судочинства України.

Судді:

logo

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст