Головна Сервіси для юристів ... База рішень" Протокол " Постанова ВАСУ від 06.10.2015 року у справі №800/255/15 Постанова ВАСУ від 06.10.2015 року у справі №800/2...
print
Друк
search Пошук
comment
КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

Державний герб України

ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

06 жовтня 2015 року м. Київ справа № 800/255/15

Вищий адміністративний суд України у складі колегії суддів:

Головуючого судді: Сороки М.О.,

Суддів: Донця О.Є.,

Горбатюка С.А.,

Стрелець Т.Г.,

Чумаченко Т.А.,

секретаря судового засідання: Носенко Л.О.,

з участю ОСОБА_4, представника Президента України Мишковець О.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом ОСОБА_4 до Президента України Порошенка Петра Олексійовича про визнання бездіяльності протиправною та зобов'язання вчинити дії,-

встановив:

13.07.2015 ОСОБА_4 звернулась в суд з позовом до Президента України Порошенка Петра Олексійовича, у якому просила:

визнати протиправною бездіяльність Президента України Порошенка Петра Олексійовича щодо розгляду скарг згідно Закону України «Про звернення громадян»;

зобов'язати Президента України Порошенка Петра Олексійовича провести перевірку порушень, зазначених у скаргах.

В обґрунтування позовних вимог вказує на порушення відповідачем її прав, передбачених Конституцією України та Законом України «Про звернення громадян, в зв'язку з ненаданням офіційних відповідей за наслідками перевірки поданих нею скарг, а також не перевіркою викладених у них фактах.

У письмовому запереченні проти позову представник Президента України просить відмовити у задоволенні позову, оскільки до його повноважень не віднесено розгляд звернень громадян.

Дослідивши обставини справи та перевіривши їх доказами в межах заявлених позовних вимог, колегія суддів встановила наступне.

Встановлено, що 16.06.2014, 31.03.2015, 16.04.2015, ОСОБА_4 звернулась до Президента України Порошенка Петра Олексійовича зі скаргами, пов'язаними з незаконними діями Генеральної прокуратури України, прокурорів, органів досудового розслідування, та суддів.

Листами від 03.04.2015 та 15.05.2015 Адміністрація Президента України повідомила позивача про те, що її звернення надіслані для розгляду за належністю, з проханням про повідомлення заявниці щодо прийнятих рішень.

Статтею 102 Конституції України визначено, що Президент України є главою держави і виступає від її імені, є гарантом державного суверенітету, територіальної цілісності України, додержання Конституції України, прав і свобод людини і громадянина.

Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Питання практичної реалізації наданого громадянам Конституцією України права на звернення до органів державної влади, місцевого самоврядування, об'єднань громадян, підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, засобів масової інформації, посадових осіб відповідно до їх функціональних обов'язків із зауваженнями, скаргами та пропозиціями, заявами або клопотаннями щодо реалізації своїх соціально-економічних, політичних та особистих прав і законних інтересів чи скаргою про їх порушення визначаються Законом України «Про звернення громадян».

За змістом статті 3 цього Закону заява (клопотання) це звернення громадян із проханням про сприяння реалізації закріплених Конституцією та чинним законодавством їх прав та інтересів або повідомлення про порушення чинного законодавства чи недоліки в діяльності підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, народних депутатів України, депутатів місцевих рад, посадових осіб, а також висловлення думки щодо поліпшення їх діяльності.

Скарга - звернення з вимогою про поновлення прав і захист законних інтересів громадян, порушених діями (бездіяльністю), рішеннями державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій, об'єднань громадян, посадових осіб. При цьому статтею 4 Закону встановлено, що до рішень, дій (бездіяльності), які можуть бути оскаржені, належать такі у сфері управлінської діяльності, внаслідок яких порушено права і законні інтереси чи свободи громадянина (групи громадян); створено перешкоди для здійснення громадянином його прав і законних інтересів чи свобод; незаконно покладено на громадянина які-небудь обов'язки або його незаконно притягнуто до відповідальності.

Вимоги до звернення визначені статтею 5 Закону і полягають у тому, що воно адресується органам державної влади і місцевого самоврядування, підприємствам, установам, організаціям незалежно від форм власності, об'єднанням громадян або посадовим особам, до повноважень яких належить вирішення порушених у зверненнях питань.

Згідно з частиною 3 статті 7 вказаного Закону у разі, якщо питання, порушені в одержаному органом державної влади, місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями незалежно від форм власності, об'єднаннями громадян або посадовими особами зверненні, не входять до їх повноважень, воно в термін не більше п'яти днів пересилається ними за належністю відповідному органу чи посадовій особі, про що повідомляється громадянину, який подав звернення.

Отже, законодавство формує принцип, за яким звернення мають розглядати ті органи, до компетенції яких належать порушені в них питання.

Відповідно до пункту 28 частини 1 статті 106 Конституції України Президент України створює для здійснення своїх повноважень консультативні, дорадчі та інші допоміжні органи і служби.

Адміністрація Президента України створена Указом Президента України від № 265 25.02.2010 «Про першочергові заходи із забезпечення діяльності Президента України».

Підпунктом 20 пункту 4 Положення про Адміністрацію Президента України, затвердженого Указом Президента України № 504 від 02.04.2010 визначено повноваження Адміністрації щодо організації розгляду звернень громадян, які надіслано на ім'я Президента України.

В силу встановленого законодавством механізму організація розгляду звернень громадян здійснюється Адміністрацією Президента України. Разом з тим, Конституція України не містить положень щодо обов'язку Президента України особисто розглядати звернення громадян.

Повноваження Президента України визначаються виключно Конституцією України. При цьому законодавчі акти не можуть покладати додаткових прав чи обов'язків на Президента України, крім тих, що прямо передбачені нормами Основного Закону України. Про викладене неодноразово наголошувалось у рішеннях Конституційного Суду України № 7-рп/2003 від 10.04.2003, № 9-рп/2004 від 07.04.2004, № 1-рп/2007 від 16.05.2007, № 19-рп/2008 від 02.10.2008, № 21-рп/2008 від 08.10.2008.

Виходячи з наведеного, відсутні підстави для задоволення позову в частині визнання протиправною бездіяльності Президента України Порошенка Петра Олексійовича, і як наслідок - в іншій частині позовних вимог як такої, що є похідною.

Керуючись ст.ст. 159-163, 171-1 Кодексу адміністративного судочинства України,

п о с т а н о в и в:

У задоволенні позову ОСОБА_4 до Президента України Порошенка Петра Олексійовича про визнання бездіяльності протиправною та зобов'язання вчинити дії - відмовити повністю.

Постанова підлягає перегляду Верховним Судом України у порядку, визначеному Кодексом адміністративного судочинства України, та набирає законної сили після закінчення строку подання заяви про її перегляд Верховним Судом України, якщо таку скаргу не було подано.

Головуючий суддяСорока М.О.Судді:Донець О.Є. Горбатюк С.А. Стрелець Т.Г. Чумаченко Т.А.

logo

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст