Головна Сервіси для юристів ... База рішень" Протокол " Постанова ВАСУ від 06.04.2016 року у справі №826/1635/14 Постанова ВАСУ від 06.04.2016 року у справі №826/1...
print
Друк
search Пошук
comment
КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

Державний герб України

ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

П О С Т А Н О В А

"06" квітня 2016 р. м. Київ К/800/36088/14

К/800/34459/14

Вищий адміністративний суд України у складі колегії суддів:

Сороки М.О.,Смоковича М.І.,Чумаченко Т.А.,

секретаря судового засідання: Носенко Л.О.,

за участю представника ТОВ «Райсіо Україна» Бурносова Є.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом ТОВ «Райсіо Україна» до Київської міжрегіональної митниці Міндоходів, Головного управління Державної казначейської служби України у місті Києві про визнання протиправними дій, зобов'язання вчинити дії, за касаційними скаргами ТОВ «Райсіо Україна», Київської міжрегіональної митниці Міндоходів на постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 3 квітня 2014 року і ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 10 червня 2014 року, -

в с т а н о в и в:

У лютому 2014 року ТОВ «Райсіо Україна» звернулось до суду з позовом, у якому з урахуванням уточнених позовних вимог просило:

визнати протиправною відмову Київської міжрегіональної митниці Міндоходів здійснити підготовку та направлення до виконання органу Державного казначейства України висновку про повернення з Державного бюджету України надмірно зарахованих до бюджету митних платежів в сумі 932946,34 грн., з яких: 777455,35 грн. - ввізне мито; 155490,99грн. - податок на додану вартість;

зобов'язати Київську міжрегіональну митницю Міндоходів вчинити дії, передбачені Порядком повернення платникам податків коштів, що обліковуються на відповідних рахунках митного органу як передоплата, і митних та інших платежів, помилково та/або надмірно сплачених до бюджету, контроль за справлянням яких здійснюється митними органами, затвердженим наказом Державної митної служби України від 20.07.2007 № 618 та Порядком взаємодії територіальних органів Міністерства доходів і зборів України місцевих фінансових органів та територіальних органів Державної казначейської служби України у процесі повернення платникам податків помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов'язань, затвердженим спільним наказом Міністерства доходів і зборів України та Міністерства фінансів України від 30.12.2013 № 882/1188 щодо повернення з Державного бюджету України надмірно сплачених та зарахованих до Державного бюджету України митних платежів в сумі 932 946, 34 грн., з яких: 777 455,35 грн. - ввізне мито, 155 490,99 грн. - податок на додану вартість, за напрямом перерахування коштів: на депозитний рахунок 3734, відкритий на ім'я Київської міжрегіональної митниці Міндоходів в Головному управлінню Державної казначейської служби України у м. Києві - для подальших розрахунків як передплата

Постановою Окружного адміністративного суду міста Києва від 3 квітня 2014 року, залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 10 червня 2014 року, позов задоволено частково. Визнано протиправною відмову Київської міжрегіональної митниці Міндоходів у здійсненні підготовки та направлення до виконання органу Державного казначейства України висновку про повернення з Державного бюджету України надмірно зарахованих до бюджету митних платежів в сумі 932946,34 грн., з яких: 777455,35 грн. - ввізне мито; 155490,99грн. - податок на додану вартість, сплачених ТОВ «Райсіо Україна». У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

У касаційній скарзі ТОВ «Райсіо Україна», посилаючись на порушення судами норм матеріального і процесуального права, просить рішення судів першої та апеляційної інстанцій скасувати та ухвалити нове судове рішення про задоволення позову.

У касаційній скарзі Київська міжрегіональна митниця Міндоходів, посилаючись на порушення судами норм матеріального і процесуального права, просить рішення судів першої та апеляційної інстанцій скасувати в частині задоволення позовних вимог та ухвалити нове судове рішення про відмову у їх задоволенні.

З`ясувавши обставини справи в межах, передбачених статтею 220 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), колегія суддів приходить до висновку про часткове задоволення касаційних скарг з таких підстав.

Встановлено, що постановою Окружного адміністративного суду міста Києва від 30.08.2013, залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 04.12.2013 у справі № 826/12452/13-а частково задоволено позов ТОВ «Райсіо Україна» до Київської міжрегіональної митниці Міндоходів про визнання протиправними дій. Визнано протиправною відмову Київської міжрегіональної митниці Міндоходів щодо здійснення підготовки та направлення до виконання органу Державного казначейства України висновку про повернення з Державного бюджету України надмірно зарахованих до бюджету митних платежів в сумі 932 946,34 грн., з яких: 777455,35 грн. - ввізне мито, 155490,99 грн. - податок на додану вартість, сплачених ТОВ «Райсіо Україна». У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

25.12.2013 на підставі вказаних вище судових рішень позивач звернувся до Київської міжрегіональної митниці Міндоходів із заявою № 2512/13 про повернення митних платежів, надмірно сплачених до бюджету, для подальших розрахунків, як переплата в розмірі 932946,34 грн.. з яких: 777 455,35 грн. - ввізне мито, 155 490,99 грн. - податок на додану вартість.

Листом від 08.01.2014 № 82/1/26-70-52-02 Київська міжрегіональна митниця Міндоходів повідомила про відсутність правових підстав для повернення коштів з Державного бюджету України, оскільки митне оформлення товарів за митними деклараціями, зазначеними позивачем у заяві, здійснено без застосування преференційного режиму.

Задовольняючи позов в частині визнання протиправною відмови Київської міжрегіональної митниці Міндоходів у здійсненні підготовки та направлення до виконання органу Державного казначейства України висновку про повернення з Державного бюджету України надмірно зарахованих до бюджету митних платежів, суди попередніх інстанцій виходили з наступного.

Відповідно до статей 45 та 78 Бюджетного кодексу України Державне казначейство України веде бухгалтерський облік усіх надходжень державного та місцевих бюджетів України та за поданням органів, що контролюють справляння надходжень бюджету (погоджених з відповідними місцевими фінансовими органами у разі повернення коштів з місцевих бюджетів), здійснює повернення коштів, помилково або надміру зарахованих до бюджету.

За приписами статті 301 Митного кодексу України (далі - МК України) повернення помилково та/або надміру сплачених сум митних платежів здійснюється відповідно до Бюджетного та Податкового кодексів України.

Згідно з частинами 2 та 6 статті 301 МК України у разі виявлення факту помилкової та/або надмірної сплати митних платежів митний орган не пізніше одного місяця з дня виявлення такого факту зобов'язаний повідомити платника податків про суми надміру сплачених митних платежів. Таке повернення сум надміру сплачених сум митних платежів здійснюється за заявою платника податків за умови, що така заява подається не пізніше одного року з дня, наступного за днем виникнення обставин, що тягнуть за собою повернення сплачених сум митних платежів.

На час виникнення спору процедуру повернення платникам податків коштів, що обліковуються на відповідних рахунках митного органу як передоплата, і митних та інших платежів, помилково та/або надмірно сплачених до бюджету, контроль за справлянням яких здійснюється митними органами, визначає Порядок повернення платникам податків коштів, що обліковуються на відповідних рахунках митного органу як передоплата, і митних та інших платежів, помилково та/або надмірно сплачених до бюджету, контроль за справлянням яких здійснюється митними органами, затверджений наказом Державної митної служби України від 20.07.2007 № 618 (далі - Порядок № 618) та Порядок повернення коштів, помилково або надміру зарахованих до державного та місцевих бюджетів, затверджений наказом Державного казначейства України від 10.12.2002 № 226.

Взаємовідносини митних органів та органів Державного казначейства України в процесі повернення помилково та/або надмірно зарахованих до бюджету митних та інших платежів, контроль за справлянням яких покладається на митні органи, регламентований Порядком взаємодії митних органів з органами Державного казначейства України в процесі повернення з Державного бюджету України помилково та/або надмірно зарахованих до бюджету митних та інших платежів, контроль за справлянням яких покладається на митні органи, затвердженим наказом Державної митної служби України, Державного казначейства України від 20.07.2007 № 611/147 (далі - Порядок № 611/147).

Відповідно до Порядку № 618 для повернення з Державного бюджету України митних та інших платежів, помилково та/або надмірно сплачених до бюджету, контроль за справлянням яких здійснюється митними органами, платником податків до загального відділу митного органу, яким здійснювалося оформлення митної декларації, подається заява довільної форми, яка підписується керівником та головним бухгалтером суб'єкта господарської діяльності або фізичною особою.

За результатами розгляду такого звернення платника митним органом та за наявності підстав для повернення таких коштів Керівник (заступник керівника) митного органу підписує Висновок про повернення з Державного бюджету України помилково та/або надмірно зарахованих до бюджету митних та інших платежів, контроль за справлянням яких покладається на митні органи згідно додатку № 1 до Порядку № 611/147.

За відсутності підстав для повернення коштів у встановленому порядку готується та надсилається заявнику письмова обґрунтована відповідь.

Встановлено, що судовими рішеннями, які набрали законної сили - постановою Окружного адміністративного суду міста Києва від 19.02.2013 у справі № 2а-11026/11/2670 та постановою Окружного адміністративного суду міста Києва від 19.02.2013 у справі № 2а-16680/11/2670 підтверджено протиправність рішення про коригування митної вартості товарів.

З урахуванням описаного суди попередніх інстанцій дійшли висновку про наявність підстав для визнання протиправною відмови Київської міжрегіональної митниці Міндоходів у здійсненні підготовки та направлення до виконання органу Державного казначейства України висновку про повернення з Державного бюджету України надмірно зарахованих до бюджету митних платежів.

Що стосується решти позовних вимог, слід зазначити наступне.

Якщо між сторонами виник спір про правомірність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень щодо повернення митних платежів, позивач має право заявити вимогу про визнання рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень протиправними, скасувати такі рішення та змусити його до виконання закону.

Разом з тим рішення суду, у випадку задоволення позову, має бути таким, яке б гарантувало дотримання і захист прав, свобод, інтересів позивача від порушень з боку відповідача, забезпечувало його виконання та унеможливлювало необхідність наступних звернень до суду.

Відповідно до пункту 43.5 статті 43 Податкового кодексу України та розділу ІІІ Порядку № 618, положення яких перекликаються між собою, контролюючий орган готує висновок про повернення відповідних сум коштів з відповідного бюджету та подає його для виконання відповідному органові, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів.

Тому у цьому випадку вимога позивача зобов'язати митний орган прийняти висновок про повернення з Державного бюджету України надмірно сплачених митних платежів та подати його для виконання відповідному органові, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, може бути вказівкою на спосіб відновлення порушеного права.

Спосіб відновлення порушеного права має бути ефективним та таким, який виключає подальші протиправні рішення, дії чи бездіяльність суб'єкта владних повноважень, а у випадку невиконання, або неналежного виконання рішення не виникала б необхідність повторного звернення до суду, а здійснювалося примусове виконання рішення.

Оскільки при вирішенні спору суди неправильно застосували норми матеріального права до встановлених у справі обставин, судові рішення в частині відмови у задоволенні позову підлягають скасуванню з ухваленням у ній нового судового рішення про часткове задоволення позову.

За змістом статті 229 КАС України суд касаційної інстанції має право скасувати судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій та ухвалити нове рішення, якщо обставини справи встановлені повно і правильно, але суди першої та апеляційної інстанцій порушили норми матеріального чи процесуального права, що призвело до ухвалення незаконного судового рішення.

Відповідно до частини 1 статті 224 КАС України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили порушень норм матеріального і процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.

Керуючись ст. ст. 220, 221, 223, 224, 229, 230, 231 КАС України, суд,

постановив:

Касаційні скарги ТОВ «Райсіо Україна» та Київської міжрегіональної митниці Міндоходів - задовольнити частково.

Постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 3 квітня 2014 року і ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 10 червня 2014 року в частині позовних вимог ТОВ «Райсіо Україна» до Київської міжрегіональної митниці Міндоходів, Головного управління Державної казначейської служби України у місті Києві про зобов'язання вчинити дії - скасувати.

Позов ТОВ «Райсіо Україна» до Київської міжрегіональної митниці Міндоходів, Головного управління Державної казначейської служби України у місті Києві про зобов'язання вчинити дії - задовольнити частково.

Зобов'язати Київську міжрегіональну митниці Міндоходів прийняти висновок про повернення з Державного бюджету України ТОВ «Райсіо Україна» сум надмірно сплачених ввізного мита і податку на додану вартість, та подати його для виконання Головному управлінню Державної казначейської служби України у місті Києві

В решті постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 3 квітня 2014 року і ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 10 червня 2014 року - залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з моменту проголошення і може бути переглянута з підстав, у строк та у порядку, визначених ст.ст. 235-244-2 КАС України.

Судді:

logo

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст