Головна Сервіси для юристів ... База рішень" Протокол " Постанова ВАСУ від 05.11.2015 року у справі №821/2833/14 Постанова ВАСУ від 05.11.2015 року у справі №821/2...
print
Друк
search Пошук
comment
КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

Державний герб України

ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

05 листопада 2015 року м. Київ К/800/24249/15

Колегія суддів Вищого адміністративного суду України в складі суддів:

Калашнікової О.В.,

Васильченко Н.В.,

Леонтович К.Г.

розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за касаційною скаргою Управління Пенсійного фонду України в Цюрупинському районі Херсонської області на постанову Херсонського окружного адміністративного суду від 01 грудня 2014 року та ухвалу Одеського апеляційного адміністративного суду від 08 квітня 2015 року у справі за позовом Управління Пенсійного фонду України в Цюрупинському районі Херсонської області до Управління праці та соціального захисту населення Цюрупинської районної державної адміністрації про стягнення надмірно перерахованих коштів, -

в с т а н о в и л а:

Управління Пенсійного фонду України в Цюрупинському районі Херсонської області звернулося в суд з позовом до Управління праці та соціального захисту населення Цюрупинської районної державної адміністрації, в якому просило: визнати протиправною бездіяльність Управління соціального захисту населення Цюрупинської районної державної адміністрації; зобов'язати Управління соціального захисту населення Цюрупинської районної державної адміністрації повернути на рахунок Управління Пенсійного фонду України в Цюрупинському районі надміру перераховані кошти отримувачу допомоги ОСОБА_4 за червень-липень 2013 року в сумі 1788,00 грн.

Позовні вимоги мотивовано тим, що ОСОБА_4 перебував на обліку в Управлінні соціального захисту населення Цюрупинської районної державної адміністрації та отримував державну соціальну допомогу особам, які не мають права на пенсію. 25.06.2013 року до Управління соціального захисту населення Цюрупинської РДА звернулась громадянка ОСОБА_4 із заявою про надання допомоги на поховання ОСОБА_4, який помер ІНФОРМАЦІЯ_2 року. В зв'язку з цим, державна соціальна допомога повинна була бути виплачена по травень 2013 року включно. Проте, особова справа ОСОБА_4 26.06.2013 року буда надіслана для припинення виплати до Херсонського обласного центру по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат. Фінансування коштів за другий період червня та перший період липня було вже зараховано на рахунок заявника. Херсонським центром по нарахуванню та здійсненню виплат 09.07.2013 року на адресу відділення Цюрупинського Приватбанку було надіслано повідомлення про повернення коштів, але кошти вже були зняті з карткового рахунку заявника. Згідно з пунктом 3 статті 3 Договору від 30.12.2009 року № 60/09-225/10 обов'язок щодо повідомлення банку про смерть одержувачів допомоги покладено на Управління праці та соціального захисту населення. Таким чином, виникла переплата коштів по виплаті допомоги ОСОБА_4 за період червень-липень 2013 року в сумі 1788,00 грн.

Постановою Херсонського окружного адміністративного суду від 01 грудня 2014 року, залишеною без змін ухвалою Одеського апеляційного адміністративного суду від 08 квітня 2015 року, позов задоволено частково, визнано протиправною бездіяльність Управління соціального захисту населення Цюрупинської районної державної адміністрації в частині неповідомлення Цюрупинського відділення Херсонської філії ПАТ "Приватбанк" про смерть ОСОБА_4 У задоволенні інших позовних вимог відмовлено.

Не погоджуючись з оскаржуваними судовими рішеннями, Управління Пенсійного фонду України в Цюрупинському районі Херсонської області звернулося до Вищого адміністративного суду України з касаційною скаргою, в якій позивач просить скасувати рішення суду апеляційної інстанції та змінити рішення суду першої інстанції шляхом задоволення позову в повному обсязі.

Перевіривши правову оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, проаналізувавши правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права, колегія суддів Вищого адміністративного суду України вважає, що касаційна скарга підлягає частковому задоволенню з наступних підстав.

Як встановлено судами першої та апеляційної інстанцій, ОСОБА_4, ІНФОРМАЦІЯ_1, перебував на обліку в Управлінні соціального захисту населення Цюрупинської районної державної адміністрації з 30.10.2007 року та отримував державну соціальну допомогу особам, які не мають права на пенсію.

ІНФОРМАЦІЯ_2 року ОСОБА_4 помер.

25 червня 2013 року ОСОБА_4 звернулась до Цюрупинського УСЗН для отримання допомоги на поховання.

26 червня 2013 року особова справа № 603759 була надіслана для припинення виплати до Херсонського обласного центру по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат.

09 липня 2013 року Херсонським центром по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат на адресу Цюрупинського відділення "ПриватБанку" було направлене повідомлення № 04ІІІ-2864 про повернення коштів за червень-липень 2013 року у сумі 1788,00 грн. з карткового рахунку ОСОБА_4, але кошти вже були зняті невідомою особою.

Задовольняючи частково позовні вимоги, суди першої та апеляційної інстанції виходили з того, що в межах спірних відносин відповідачем було допущено протиправну бездіяльність, оскільки не повідомлено банк про смерть одержувача допомоги для своєчасного закриття його поточного рахунку. Відмовляючи у позові в частині вимог щодо повернення надміру перерахованих коштів, суди попередніх інстанцій виходили з того, що законодавством не передбачено право органів Пенсійного Фонду України звертатися до суду з позовами до органів Міністерства соціальної політики України про стягнення, на свій рахунок, надміру виплачених сум одержувачам державної соціальної допомоги.

Колегія суддів Вищого адміністративного суду України частково погоджується з висновками судів першої та апеляційної інстанцій, виходячи з наступного.

Відповідно до статей 2, 9 Закону України "Про державну соціальну допомогу особам, які не мають права на пенсію, та інвалідам" громадяни України, які досягли віку, встановленого статтею 1 цього Закону, або є інвалідами і не одержують пенсію та постійно проживають на території України, мають право на державну соціальну допомогу у випадках та на умовах, передбачених цим Законом та іншими законами України.

Державна соціальна допомога особам, які не мають права на пенсію, та інвалідам і державна соціальна допомога на догляд особам, зазначеним у пунктах 4 і 5 частини першої статті 7 цього Закону, призначаються відповідними структурними підрозділами місцевих державних адміністрацій, а державна соціальна допомога на догляд особам, зазначеним у пунктах 1-3 частини першої статті 7 цього Закону, - органами, що призначають пенсії.

Відповідно до пункту 39 Порядку призначення і виплати державної соціальної допомоги особам, які не мають права на пенсію, та інвалідам і державної соціальної допомоги на догляд, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 02.04.2005 року №261, виплата соціальної допомоги особам, зазначеним у пункті 5 цього Порядку, допомоги на догляд особам, зазначеним у підпунктах 4 і 5 пункту 13 цього Порядку, здійснюється Пенсійним фондом України.

Виплата пенсій та грошової допомоги згідно з цим Порядком здійснюється через поточні рахунки, що відкриваються у банках, з якими Пенсійний фонд та Мінсоцполітики за результатами конкурсу укладають відповідні угоди з визначенням санкцій за недотримання ними договору перед одержувачами.

Відповідно до пунктів 3, 4, 13 Порядку виплати пенсій та грошової допомоги за згодою пенсіонерів та одержувачів допомоги через їх поточні рахунки у банках, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.08.1999 року № 1596 "Про заходи щодо виконання статті 3 Указу Президента України від 4 липня 1998 року № 734", виплата пенсій та грошової допомоги здійснюється за місцем проживання в населених пунктах, де функціонують установи уповноважених банків. Установи уповноважених банків здійснюють відкриття поточних рахунків, проводять операції із зарахування сум пенсій та грошової допомоги на поточні рахунки відповідно до цього Порядку, угод, укладених ними з управліннями Пенсійного фонду України в районах, містах і районах у містах, управліннями праці та соціального захисту населення райдержадміністрацій, виконкомів міських, районних у місті ради або центрами з нарахування і виплати пенсій та допомоги - у регіонах, де функціонують такі центри.

У разі надходження до уповноваженого банку відомостей про смерть одержувача пенсії та грошової допомоги уповноважений банк зобов'язаний припинити зарахування коштів на поточний рахунок з місяця, наступного за місяцем смерті одержувача, і зробити відповідну помітку у примірнику списку на зарахування пенсій та допомоги, що підлягає поверненню органу Пенсійного фонду або органу праці та соціального захисту населення.

Судами попередніх інстанцій встановлено, що 30.12.2009 року між Управлінням Пенсійного фонду України в Цюрюпинському районі Херсонської області, Управлінням праці та соціального захисту населення Цюрюпинської районної державної адміністрації, Херсонським центром по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат Головного управління праці та соціального захисту населення Херсонської обласної державної адміністрації та публічним акціонерним товариством "ПриватБанк", в особі Цюрюпинського відділення Херсонської області укладено договір на зарахування і виплату пенсій та грошової допомоги № 60/09-225/10, за умовами якого банк зобов'язувався виконувати функції виплати пенсій та грошової допомоги, передбачені Порядком виплати пенсій та грошової допомоги за згодою пенсіонерів та одержувачів допомоги через їх поточні рахунки у банках, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.08.1999 року №1596.

Згідно з умовами вказаного договору, обов'язок щодо повідомлення банку про смерть одержувачів допомоги для своєчасного закриття їх поточного рахунку покладено на Управління праці та соціального захисту населення Цюрупинської РДА.

Таким чином, суди попередніх інстанцій дійшли вірного висновку про те, що бездіяльність відповідача у частині не повідомлення банку про смерть ОСОБА_4 є протиправною.

Що стосується вимоги позивача про повернення на рахунок органу пенсійного фонду України надміру перерахованих коштів, колегія суддів зазначає наступне.

В позовній заяві та касаційній скарзі позивач стверджує, що внаслідок протиправної бездіяльності спеціалістів відповідача на рахунки Пенсійного фонду України не повернуто кошти в сумі 1788,00 грн.

Таким чином, колегія суддів зазначає, що за своєю суттю ці кошти є шкодою, яку, на думку позивача, відповідач повинен повернути Пенсійному фонду України.

В той же час, вимоги щодо стягнення шкоди не є публічно-правового характеру та не підлягають розгляду в порядку адміністративного судочинства з огляду на положення статті 17 Кодексу адміністративного судочинства України.

У даному випадку, стягнення суми державної соціальної допомоги, яку отримала невідома особа після смерті ОСОБА_4, виходить за межі адміністративного судочинства. Таке стягнення, як вірно зазначено судами попередніх інстанцій, можливе з винної особи у рамках кримінально-процесуального законодавства.

Разом з тим, суди дійшли помилкового висновку щодо відмови у позові в цій частині, оскільки відповідно до положень статті 157 Кодексу адміністративного судочинства України, у випадку якщо спір не підлягає розгляду в адміністративному порядку, провадження у справі підлягає закриттю.

За правилами статті 225 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції має право змінити судове рішення, якщо у справі немає необхідності досліджувати нові докази або встановлювати обставини, а судове рішення, яке змінюється, є помилковим тільки в частині.

Керуючись статтями 160, 167, 220, 222, 225, 230, 232 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів,-

ПОСТАНОВИЛА:

Касаційну скаргу Управління Пенсійного фонду України в Цюрупинському районі Херсонської області задовольнити частково.

Постанову Херсонського окружного адміністративного суду від 01 грудня 2014 року та ухвалу Одеського апеляційного адміністративного суду від 08 квітня 2015 року змінити, скасувавши в частині відмови у позові Управління Пенсійного фонду України в Цюрупинському районі Херсонської області до Управління соціального захисту населення Цюрупинської районної державної адміністрації про зобов'язання повернути на рахунок Управління Пенсійного фонду України в Цюрупинському районі надміру перераховані кошти отримувачу допомоги ОСОБА_4 за червень-липень 2013 року в сумі 1788,00 грн. та закрити провадженні в цій частині.

В іншій частині постанову Херсонського окружного адміністративного суду від 01 грудня 2014 року та ухвалу Одеського апеляційного адміністративного суду від 08 квітня 2015 року залишити без змін.

Постанова набирає законної сили через п'ять днів після направлення її копії особам, які беруть участь у справі та може бути переглянута Верховним Судом України з підстав, у строки та в порядку, встановленими статтями 237, 238, 239-240 Кодексу адміністративного судочинства України.

Судді:

logo

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст