Головна Сервіси для юристів ... База рішень" Протокол " Постанова ВАСУ від 05.07.2016 року у справі №800/292/16 Постанова ВАСУ від 05.07.2016 року у справі №800/2...
print
Друк
search Пошук
comment
КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

Державний герб України

ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

05 липня 2016 року м. Київ справа №800/292/16

Колегія суддів Вищого адміністративного суду України у складі:

Головуючого - Шипуліної Т.М.

суддів: Бившевої Л.І., Веденяпіна О.А., Голубєвої Г.К., Приходько І.В.,

за участю: секретаря Шевчук П.О.,

представника позивача ОСОБА_1,

представника відповідача Долгова Ю.В.,

розглянувши у відкритому судовому засідання адміністративну справу №П/800/292/16 за позовом ОСОБА_3 до Верховної Ради України про визнання протиправною бездіяльності, зобов'язання вчинити певні дії,

В С Т А Н О В И Л А:

ОСОБА_3 23.05.2016 звернувся до Вищого адміністративного суду України як суду першої інстанції з позовом про оскарження бездіяльності Верховної Ради України та зобов'язання вчинити певні дії.

Так, ОСОБА_3 просить суд визнати протиправною бездіяльність Верховної Ради України щодо не забезпечення оголошення в залі засідань та не внесення до протоколу та стенографічного бюлетеня засідання тексту заяви народного депутата ОСОБА_3 від 18.02.2016 про відкликання підпису під угодою про коаліцію депутатських фракцій «Європейська Україна»; зобов'язати Верховну Раду України в порядку та спосіб, визначений чинним законодавством, на найближчій сесії забезпечити оголошення в залі засідань та внесення до протоколу та стенографічного бюлетеня засідання тексту заяви народного депутата ОСОБА_3 від 18.02.2016 про відкликання підпису під угодою про коаліцію депутатських фракцій «Європейська Україна».

В обґрунтування позовних вимог ОСОБА_3 посилається на порушення відповідачем вимог Конституції України, Закону України «Про статус народного депутата України», Закону України «Про регламент Верховної Ради України».

Відповідач проти позову заперечив з огляду на те, що коаліція формується депутатськими фракціями, тому глава 12 Закону України «Про регламент Верховної Ради України» виключена і Регламент і не передбачає регулювання питання виходу з коаліції окремого народного депутата.

Дослідивши матеріали справи та перевіривши їх належними та допустимими доказами, колегія суддів прийшла до висновку про необхідність відмовити у задоволенні позовних вимог з врахуванням наступного.

Судом встановлено, що ОСОБА_3 18.02.2016 подано через Апарат Верховної Ради України заяву на ім'я голови Верховної Ради України наступного змісту: «Повідомляю про відкликання свого підпису під Угодою про коаліцію депутатських фракцій «Європейська Україна».

На момент звернення із вказаними позовом Верховною Радою України зазначена заява не оголошувалася в залі засідань та не вносилася до протоколу та стенографічного бюлетеня засідання.

Відповідно до резолюції Голови Верховної Ради України заява ОСОБА_3 від 18.02.2016 передана на опрацювання до Головного організаційного управління Апарату Верховної Ради України.

Ні в день подання заяви, ні в подальшому позивач не реєструвався для виступу із зазначеного у заяві питання.

Відповідно до пункту 13 частини першої статті 11 Закону України «Про статус народного депутата України» народний депутат на пленарному засіданні Верховної Ради України має право у порядку, передбаченому законом про регламент Верховної Ради України передавати для внесення до протоколу і стенографічного бюлетеня засідання текст свого виступу, окремої думки, заяви, пропозиції і зауваження з питань, що розглядаються Верховною Радою України.

Питання підготовки і проведення сесій Верховної Ради, її засідань, обговорення питань та проведення виступів на пленарних зсіданнях врегульовано Законом України «Про регламент Верховної Ради України»

Відповідно до частини третьої статті 25 Закону України «Про регламент Верховної Ради України» у дні проведення пленарних засідань щотижня на початку ранкового пленарного засідання відводиться до 30 хвилин для стислих (до трьох хвилин): у вівторок - оголошень, заяв, повідомлень, пропозицій (крім тих, що вносяться у спеціально встановленому цим Регламентом порядку) від депутатських фракцій (депутатських груп); у середу - оголошень, заяв, повідомлень, пропозицій народних депутатів. У дні проведення пленарних засідань щотижня у п'ятницю з 10 до 11 години відводиться час для запитань членам Кабінету Міністрів України («година запитань до Уряду»), з 11 години відводиться час до 30 хвилин для стислих (до трьох хвилин) оголошень запитів і прийняття рішень про підтримку та направлення запитів, з 13 до 14 години відводиться час для виступів народних депутатів «з різних питань», а у п'ятницю третього тижня місяця з 11 години відводиться час для оголошення запитів і прийняття рішень про підтримку та направлення запитів, а також проводиться обговорення відповідей на запити за участю керівників та посадових осіб державних органів (крім органів судової влади), органів місцевого самоврядування, які відповідають на запити і запитання народних депутатів.

Порядок виступів і надання слова на пленарних засідання Верховної Ради України врегульовано Главою 6 Закону України «Про регламент Верховної Ради України».

Так, згідно з частиною другою статті 33 Закону України «Про регламент Верховної Ради України» запис на виступ з трибуни народних депутатів особисто та «з різних питань» (частина третя статті 25 цього Регламенту) здійснюється після оголошення головуючим на пленарному засіданні про перехід до розгляду відповідного питання. Черговість виступів формується за допомогою електронної системи із застосуванням генератора випадкових чисел без урахування належності народних депутатів до депутатських фракцій (депутатських груп). Загального часу для особистих виступів народних депутатів відводиться до 15 хвилин, якщо Верховною Радою не прийнято іншого рішення.

В той же час, Законом України «Про регламент Верховної Ради України» не встановлено особливого порядку оголошення чи надання часу для виступу із заявою про відкликання підпису народного депутата під коаліційною угодою.

Таким чином, виступ із такою заявою може бути здійснено народним депутатом у загальному порядку, передбаченому статтями 25 та 33 Закону України «Про регламент Верховної Ради України».

Разом з тим, зі змісту поданої ОСОБА_3 заяви від 18.02.2016 на ім'я голови Верховної Ради України не вбачається прохання надати йому час для оголошення такої заяви на пленарному засіданні Верховної Ради України, позивач не реєструвався для виступу із зазначеного у заяві питання.

Відповідно до частини першої та пункту 6 частини третьої статті 55 Закону України «Про регламент Верховної Ради України» пленарне засідання Верховної Ради стенографується. До стенографічного бюлетеня пленарного засідання додатково включаються тексти невиголошених виступів народних депутатів.

З огляду на те, що ОСОБА_3 у встановленому порядку не реєструвався для виступу із заявою і такий виступ не був в порядку денному, текст заяви обґрунтовано не включався до стенографічного бюлетеня пленарного засідання.

Щодо не оголошення головуючим пленарного засідання заяви ОСОБА_3 про відкликання народним депутатам підпису під коаліційною угодою колегія суддів звертає увагу на наступне.

Відповідно до частини першої статті 27 Закону України «Про регламент Верховної Ради України» головуючий на пленарному засіданні Верховної Ради:

1) дотримується норм Конституції України та цього Регламенту і вживає заходів щодо їх дотримання всіма присутніми на пленарному засіданні;

2) повідомляє про результати реєстрації народних депутатів та про кількість народних депутатів, відсутніх на пленарному засіданні з поважних причин;

3) відкриває, веде та закриває пленарні засідання, оголошує перерви в пленарних засіданнях;

4) попереджає присутніх на закритому пленарному засіданні про процедуру проведення закритого пленарного засідання;

5) оголошує повну назву, реєстраційний номер, редакцію та ініціаторів внесення проектів законів, постанов та інших актів Верховної Ради, що вносяться на обговорення;

6) оголошує про запис через електронну систему на виступ з місця;

7) оголошує списки осіб, які записалися на виступ, та надає слово для виступу;

8) надає слово для доповіді (співдоповіді), запитань, виступу, оголошує наступного промовця;

9) створює рівні можливості народним депутатам, депутатським фракціям (депутатським групам) для участі в обговоренні питань відповідно до положень цього Регламенту;

10) утримується від коментарів та оцінок щодо промовців та їх виступів, крім випадків порушення норм депутатської етики (стаття 51 цього Регламенту);

11) вживає заходів для підтримання порядку на пленарному засіданні;

12) організовує розгляд питань відповідно до норм цього Регламенту;

13) оголошує результати голосування та про прийняте рішення;

14) оголошує офіційні повідомлення та запити народних депутатів;

15) оголошує перерву до 30 хвилин на вимогу не менш як двох депутатських фракцій (депутатських груп), за умови використання цього права депутатською фракцією (депутатською групою) впродовж одного пленарного засідання;

16) здійснює інші повноваження відповідно до положень цього Регламенту.

З наведених положень вбачається, що Регламентом Верховної Ради України не передбачено обов'язку головуючого на пленарному засіданні Верховної Ради самостійно оголошувати подані йому заяви народних депутатів, зокрема, з питань відкликання ними підписів під коаліційною угодою, і така заява не відноситься до офіційних повідомлень народного депутата, що оголошуються головуючим на пленарному засіданні, які прямо передбачені Законом України «Про регламент Верховної Ради України» (повідомлення про вступ/вихід/виключення народного депутата зі складу депутатської фракції чи депутатської групи).

В той же час, зі змісту поданої ОСОБА_3 заяви від 18.02.2016 на ім'я голови Верховної ради України не вбачається прохання оголосити таку заяву на пленарному засіданні Верховної Ради України.

Враховуючи викладене, зважаючи на те, що позивач не просив надати йому час на пленарному засіданні для оголошення його заяви, а головуючий не зобов'язаний здійснювати таке оголошення особисто, колегія суддів приходить до висновку, що Верховною Радою України не було допущено бездіяльності при розгляді заяви ОСОБА_3 від 18.02.2016 .

Керуючись статтями 158 - 163, 167, 1711 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів -

ПОСТАНОВИЛА:

В задоволені позову ОСОБА_3 до Верховної Ради України про визнання протиправною бездіяльності, зобов'язання вчинити певні дії відмовити в повному обсязі.

Постанова набирає законної сили у порядку, передбаченому частиною сьомою статті 1711 Кодексу адміністративного судочинства України і може бути переглянута Верховним Судом України в порядку, на підставі та у строки, передбачені статтями 235 - 2391 Кодексу адміністративного судочинства України.

Головуючий: Т.М. Шипуліна

Судді: Л.І. Бившева

О.А. Веденяпін

Г.К. Голубєва

І.В. Приходько

logo

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст