Головна Сервіси для юристів ... База рішень" Протокол " Постанова ВАСУ від 04.11.2015 року у справі №826/17161/14 Постанова ВАСУ від 04.11.2015 року у справі №826/1...
print
Друк
search Пошук
comment
КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

Державний герб України

ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

"04" листопада 2015 р. м.Київ К/800/13306/15

Колегія суддів Вищого адміністративного суду України у складі:

головуючого судді: суддів: Стрелець Т.Г., Голяшкіна О.В., Мороз Л.Л.,

секретар судового засідання - Ярош Д.В.,

за участю представників:

позивача - Мовчан А.О.,

від відповідача - 1 Головіна О.О.,

від відповідача -2 не з»явився,

розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційні скарги Київської міської митниці ДФС та Головного управління Державної казначейської служби України в м.Києві

на постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 04 березня 2015 року

у справі №826/17161/14

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Еколан Інгредієнти"

до 1) Київської міжрегіональної митниці Міндоходів,

2) Головного управління Державної казначейської служби України в

м.Києві

про визнання протиправною бездіяльність, зобов»язання вчинити дії та

стягнення надмірно сплачених коштів, -

ВСТАНОВИЛА:

У листопаді 2014 року позивач звернувся до Окружного адміністративного суду м.Києва з позовом до Київської міжрегіональної митниці Міндоходів, Головного управління Державної казначейської служби України в м.Києві про визнання дій протиправними.

Постановою Окружного адміністративного суду м.Києва від 27 листопада 2014 року у задоволенні позову відмовлено.

Постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 04 березня 2015 року постанову суду першої інстанції скасовано. Прийнято нову постанову, якою позов задоволено.

Визнано протиправною бездіяльність Київської міжрегіональної митниці Міністерства доходів і зборів України щодо не підготовки у визначений законом строк висновку про повернення надмірно сплачених до бюджету по митній декларації від 17 липня 2013 року №100270001/2013/225979 мита у сумі 9 480 грн. 04 коп. та податку на додану вартість у сумі 31 065 грн. 34 коп., у тому числі підтвердження зарахування спірних коштів до Державного бюджету України до Головного управління Державної казначейської служби України у місті Києві та подання його останньому до виконання.

Зобов'язано Київську міжрегіональну митницю Міністерства доходів і зборів України підготувати висновок про повернення товариству з обмеженою відповідальністю «Еколан Інгредієнти» надмірно сплачених до бюджету по митній декларації №100270001/2013/225979 від 17 липня 2013 року мита у сумі 9 480 грн. 04 коп. та податку на додану вартість у сумі 31 065 грн. 34 коп., в тому числі підтвердження зарахування спірних коштів до Державного бюджету України до Головного управління Державної казначейської служби України у місті Києві та подати його останньому до виконання.

Стягнуто з Державного бюджету України на корись товариства з обмеженою відповідальністю «Еколан Інгредієнти» надмірно сплачені кошти по митній декларації №100270001/2013/225979 від 17 липня 2013 року: мито у сумі 9 480 грн. 04 коп. та податок на додану вартість у сумі 31 065 грн. 34 коп., у загальному розмірі 40 545 грн. 38 коп.

Суд першої інстанції відмовляючи у задоволенні позовних вимог виходив з того, що стягнення надмірно сплачених коштів товариством нормативно та документально не підтверджено.

Скасовуючи рішення суду першої інстанції та ухваленні нового про задоволення позовних вимог, суд апеляційної інстанції виходив з того, що митниця вчинила протиправну бездіяльність не розглянувши заяву товариства про повернення надміру сплачених коштів належним чином. Крім того, при розгляді заяви у митного органу були відсутні заперечення з приводу розміру суми надміру сплаченого податку.

Не погоджуючись з рішенням суду апеляційної інстанції, Київська міська митниця ДФС та Головне управління Державної казначейської служби України в м.Києві звернулися до Вищого адміністративного суду України з касаційними скаргами, в яких, посилаючись на порушення судом норм матеріального права, просять постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 04 березня 2015 року скасувати та залишити в силі постанову Окружного адміністративного суду м.Києва від 27 листопада 2014 року.

На адресу Вищого адміністративного суду України Товариство з обмеженою відповідальністю "Еколан Інгредієнти" направило заперечення на касаційну скаргу, в яких зазначає, що відмовляючи у поверненні товариству надмірно сплаченого податку на додану вартість та мита, митний орган фактично позбавляє останнього права користування та розпорядження своєю власністю. Такі дії митниці порушують норми міжнародного права та можуть вважатися свавільним втручанням публічних органів державної влади у майнові права. Просив залишити касаційні скарги без задоволення, а постанову суду апеляційної інстанції без змін.

Заслухавши суддю-доповідача, пояснення присутніх в судовому засіданні представників сторін, розглянувши і обговоривши доводи касаційної скарги, перевіривши правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права, наданої ними правової оцінки обставин у справі, дослідивши матеріали справи, колегія суддів Вищого адміністративного суду України приходить до висновку, що касаційні скарги підлягають частковому задоволенню з наступних підстав.

Згідно частини 2 статті 220 Кодексу адміністративного судочинства України, суд касаційної інстанції переглядає судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій в межах касаційної скарги.

Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 06.08.2014 №311 «Про утворення територіальних органів державної фіскальної служби та визнання такими, що втратили чинність, деяких актів Кабінету Міністрів України», створено Київську міську митницю ДФС як територіальний орган ДФС України та реорганізовано Київську міжрегіональну митницю Міндоходів шляхом приєднання до Київської міської митниці ДФС. Правонаступником Київської міжрегіональної митниці Міндоходів визначено Київську міську митницю ДФС.

Судами попередніх інстанцій встановлено, що Товариство звернулось до Київської міжрегіональної митниці із заявою про повернення коштів №542 від 25 вересня 2014 року, в якій просило повернути на поточний рахунок підприємства надмірно сплачені до Державного бюджету України кошти у сумі 40 545 грн. 38 коп., у тому числі податок на додану вартість у сумі 31 065 грн. 34 коп. та мито у сумі 9 480 грн. 04 коп.; вчинити всі необхідні дії, пов'язані з поверненням таких коштів, скласти та надати висновок ГУ ДКСУ про повернення надміру сплаченого податку на додану вартість у сумі 31 065 грн. 34 коп. та мита у сумі 9 480 грн. 04 коп.

За результатами розгляду вказаної заяви Київська міжрегіональна митниця у листі №11408/1/26-70-52-02 від 13 жовтня 2014 року повідомила про відсутність правових підстав для повернення коштів з Державного бюджету України.

Переглядаючи судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій, з урахуванням доводів касаційної скарги та заперечень на неї, колегія суддів Вищого адміністративного суду України виходить з наступного.

Статтею 301 Митного кодексу України визначено механізм повернення платникам податків коштів, що обліковуються на відповідних рахунках митного органу чи помилково та/або надмірно сплачених до бюджету.

Згідно до частин 1, 3 статті 301 Митного кодексу України, повернення помилково та/або надміру сплачених сум митних платежів здійснюється відповідно до Бюджетного та Податкового кодексів України. Помилково та/або надміру зараховані до державного бюджету суми митних платежів повертаються з державного бюджету в порядку, визначеному центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері фінансів.

Відповідно до п.п.43.1 - 43.5 ст.43 Податкового кодексу України, помилково та/або надміру сплачені суми грошового зобов'язання підлягають поверненню платнику відповідно до цієї статті та статті 301 МК, крім випадків наявності у такого платника податкового боргу.

У разі наявності у платника податків податкового боргу, повернення помилково та/або надміру сплаченої суми грошового зобов'язання проводиться лише після повного погашення такого податкового боргу платником податків.

Обов'язковою умовою для здійснення повернення сум грошового зобов'язання є подання платником податків заяви про таке повернення (крім повернення надміру утриманих (сплачених) сум податку з доходів фізичних осіб, які розраховуються контролюючим органом на підставі поданої платником податків податкової декларації за звітний календарний рік шляхом проведення перерахунку за загальним річним оподатковуваним доходом платника податку) протягом 1095 днів від дня виникнення помилково та/або надміру сплаченої суми.

Платник податків подає заяву на повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов'язань у довільній формі, в якій зазначає напрям перерахування коштів: на поточний рахунок платника податків в установі банку; на погашення грошового зобов'язання (податкового боргу) з інших платежів, контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи, незалежно від виду бюджету; повернення готівковими коштами за чеком у разі відсутності у платника податків рахунку в банку.

Контролюючий орган не пізніше, ніж за п'ять робочих днів до закінчення двадцятиденного строку з дня подання платником податків заяви, готує висновок про повернення відповідних сум коштів з відповідного бюджету та подає його для виконання відповідному органові, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів. На підставі отриманого висновку орган, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, протягом п'яти робочих днів здійснює повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов'язань платникам податків у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує, державну податкову і митну політику. Контролюючий орган несе відповідальність згідно із законом за несвоєчасність передачі органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, для виконання висновку про повернення відповідних сум коштів з відповідного бюджету.

Підпунктом 17.1.10 п.17.1 ст.17 Податкового кодексу України встановлено, що платник має право на залік чи повернення надміру сплачених, а також надміру стягнутих сум податків та зборів, пені, штрафів у порядку, встановленому в Податковому кодексі України.

Процедура повернення платникам податків коштів, що обліковуються на відповідних рахунках митного органу як передоплата, і митних та інших платежів, помилково та/або надмірно сплачених до бюджету, контроль за справлянням яких здійснюється митними органами здійснюється відповідно до Порядку повернення платникам податків коштів, що обліковуються на відповідних рахунках митного органу як передоплата, і митних та інших платежів, помилково та/або надмірно сплачених до бюджету, контроль за справлянням яких здійснюється митними органами, затвердженого наказом Державної митної служби України від 20 липня 2007 року №816, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 25 вересня 2007 року за №1097/14364 (далі - Порядок №618).

Відповідно до п.1 розділу ІІІ Порядку №618, для повернення з Державного бюджету України митних та інших платежів, помилково та/або надмірно сплачених до бюджету, контроль за справлянням яких здійснюється митними органами, платником податків до загального відділу митного органу, яким здійснювалось оформлення митної декларації, подається заява довільної форми, яка підписується керівником і головним бухгалтером суб'єкта господарської діяльності або фізичною особою. Заява може бути подана не пізніше 1095-го дня, наступного за днем зарахування коштів до Державного бюджету України.

Заява, зареєстрована в загальному відділі, після розгляду керівником (заступником керівника) митного органу разом з пакетом документів передається до Відділу для перевірки обґрунтованості повернення заявлених сум. Відділ перевіряє факт перерахування митних та інших платежів з відповідного рахунку до Державного бюджету України та наявність переплати (п.п.2, 3 розділу ІІІ Порядку №618).

Для підготовки висновку про повернення з Державного бюджету України помилково та/або надмірно зарахованих до бюджету митних та інших платежів, контроль за справлянням яких покладається на митні органи (далі - Висновок про повернення), керівництвом Відділу за потреби ініціюється проведення перевірки в митному органі щодо правильності митного оформлення із залученням відповідних підрозділів митного органу. Керівник або заступник керівника митного органу на підставі результатів перевірки, в разі її проведення, підписує висновок про повернення, реєстр висновків про повернення та супровідний лист, адресований органу Державного казначейства України - пакет документів на повернення коштів. Пакет документів на повернення коштів передається до загального відділу для реєстрації та відправки до органу Державного казначейства України (п.п.4, 5, 6 розділу ІІІ Порядку №618).

Відповідно до п.7 розділу III Порядку №618, висновок про повернення платникам податків помилково та/або надмірно сплачених митних та інших платежів повинен бути прийнятий митним органом не пізніше ніж за п'ять робочих днів до закінчення 20-денного строку з дня подання платниками податків заяви.

Згідно п.11 розділу III Порядку №618, за відсутності підстав для повернення коштів у встановленому порядку митним органом готується та надсилається заявнику письмова обґрунтована відповідь.

Київська міська митниця ДФС у своїй касаційній скарзі посилається на те, що товариством не надано документи, що підтверджують суму помилково та/або надмірно сплачених митних та інших платежів. Крім того, в рамках даної адміністративної справи відсутнє порушення права товариства, оскільки ним самостійно визначене грошове зобов»язання у митній декларації.

Головне управління Державної казначейської служби України в м.Києві свою касаційну скаргу обґрунтовує тим, що суд апеляційної інстанції у резолютивній частині постанови вказав два порядки виконання судового рішення, а саме, за поданням контролюючого органу та шляхом безспірного списання коштів з Державного бюджету України. Зазначене формулювання резолютивної частини унеможливлює виконання рішення суду органами Державної казначейської служби України, оскільки це може призвести до безпідставного безпідставного стягнення коштів Державного бюджету.

Вивчивши доводи касаційних скарг та матеріали справи колегія суддів Вищого адміністративного суду України зазначає наступне.

Судами попередніх інстанцій встановлено, що товариством подано до Митниці в межах встановлених строків та за встановленою формою письмову заяву №542 від 25 вересня 2014 року про повернення надмірно сплаченого мита та податку на додану вартість згідно з аркушем коригування митної декларації №10027001/2013/225979 від 17 липня 2013 року. (а.с. 20-22).

Митницею за результатами отримання такої письмової заяви товариства не було вжито дій, визначених Порядком №618, а саме, проведення перевірки, встановлення факту відсутності надмірної сплати податку, встановлення факту оформлення заяви не за встановленими порядком і формою та інше.

На адресу товариства направлено лист №11408/1/26-70-52-02 від 13 жовтня 2014 року, яким відмовлено у поверненні надміру сплачених коштів, оскільки митниця не має законодавчих підстав для повернення коштів з Держбюджету України. (а.с. 18-19).

З огляду на викладене, вимога про визнання протиправною бездіяльності Київської міжрегіональної митниці Міністерства доходів і зборів України щодо не підготовки у визначений законом строк висновку про повернення надмірно сплачених до бюджету коштів не підлягає задоволенню, оскільки заява про повернення коштів була розглянута та надана відповідь.

Проте, судова колегія погоджується з твердженням суду апеляційної інстанції та вважає доведеним наявність надмірної сплати суми податку на додану вартість у розмірі 31 065 грн. 34 коп. та суми мита у розмірі 9 480 грн. 04 коп., оскільки товариством на підтвердження надано наступні документи: додаток до зовнішньоекономічного контракту від 12 червня 2013 року, укладеного з нерезидентом Larehfield Ltd, митної декларації №10027001/2013/225979 від 17 липня 2013 року, коносаменту від 23 липня 2013 року, інвойсу від 23 липня 2013 року, пакувального листа від 31 липня 2013 року, сертифіката про походження товару та Аркушу коригування митної декларації.(а.с. 8-17).

Крім того, на вимогу суду апеляційної інстанції, товариством додатково надано копії довідки з ПАТ «Райффайзен Банк Аваль» про перерахування коштів від 24.02.2015 року; платіжного доручення №52 від 29.03.2013 року; інформації Митниці щодо оборотів учасника ЗЕД з 01.03.2013 року по 31.12.2013 року; довідки від 27.02.2015 року про відсутність заборгованості з податків, зборів, платежів, що контролюються органами доходів та зборів. (а.с.88-99).

Колегія суддів Вищого адміністративного суду України приходить до висновку про задоволення позовних вимог в частині зобов'язання митниці підготувати відповідний висновок та подати його до виконання Головному управлінню Державної казначейської служби України у м.Києві.

Вимогу про стягнення з Державного бюджету України на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Еколан Інгредієнти» надмірно сплачені кошти по митній декларації №100270001/2013/225979 від 17 липня 2013 року: мито у сумі 9 480 грн. 04 коп. та податок на додану вартість у сумі 31 065 грн. 34 коп., у загальному розмірі 40 545 грн. 38 коп., колегія суддів Вищого адміністративного суду України вважає передчасною та такою, що не підлягаю задоволенню з огляду на наступне.

Взаємовідносини митних органів та органів Державного казначейства України в процесі повернення помилково та/або надмірно зарахованих до бюджету митних та інших платежів, контроль за справлянням яких покладається на митні органи, регламентувалися Порядком взаємодії митних органів з органами Державного казначейства України в процесі повернення з Державного бюджету України помилково та/або надмірно зарахованих до бюджету митних та інших платежів, контроль за справлянням яких покладається на митні органи, затвердженого наказом Державної митної служби України, Державного казначейства України від 20 липня 2007 року №611/147 (далі - Порядок взаємодії).

Відповідно до пункту 2 Порядку, повернення платникам податків коштів, що обліковуються на відповідних рахунках митного органу як передоплата, і митних та інших платежів, помилково та/або надмірно сплачених до бюджету, контроль за справлянням яких здійснюється митними органами, затвердженого наказом Державної митної служби України від 20 липня 2007 року №618 (далі - Порядок повернення) помилково та/або надмірно зарахованих до бюджету митних та інших платежів здійснюється на підставі висновку митного органу, що здійснював оформлення митної декларації. Зазначений висновок оформляється відповідно до заяви платника, яка подається до митного органу, що здійснював оформлення митної декларації.

Згідно з пунктом 7 Порядку взаємодії, на підставі отриманого Висновку про повернення відповідний орган Державного казначейства України готує платіжні документи на перерахування коштів з рахунку з обліку доходів державного бюджету на рахунок, зазначений у Висновку про повернення, та протягом п'яти робочих днів від дати отримання Висновку про повернення здійснює повернення коштів з бюджету.

Відповідно до ст.229 КАС України, суд касаційної інстанції має право скасувати судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій та ухвалити нове рішення, якщо обставини справи встановлені повно і правильно, але суди першої та апеляційної інстанцій порушили норми матеріального чи процесуального права, що призвело до ухвалення незаконних судових рішень.

Колегія суддів Вищого адміністративного суду України прийшла до висновків, що обставини справи встановлені повно і правильно, але судом апеляційної інстанції при ухваленні судового рішення порушено норми матеріального та процесуального права, надали невірну оцінку обставинам встановленим справи, що призвело до ухвалення необґрунтованого рішення, яке підлягає скасуванню з винесенням нової постанови про часткове задоволення позовних вимог.

Керуючись ст.ст.220, 222, 223, 229, 230, 232 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Касаційні скарги Київської міської митниці ДФС та Головного управління Державної казначейської служби України в м.Києві задовольнити частково.

Постанову Окружного адміністративного суду м.Києва від 27 листопада 2014 року та постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 04 березня 2015 року скасувати.

Прийняти нове рішення.

Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Еколан Інгредієнти" задовольнити частково.

Зобов'язати Київську міжрегіональну митницю Міністерства доходів і зборів України підготувати висновок про повернення Товариству з обмеженою відповідальністю «Еколан Інгредієнти» надмірно сплачених до бюджету по митній декларації №100270001/2013/225979 від 17 липня 2013 року мита у сумі 9 480 грн. 04 коп. та податку на додану вартість у сумі 31 065 грн. 34 коп., в тому числі підтвердження зарахування спірних коштів до Державного бюджету України до Головного управління Державної казначейської служби України у м.Києві, та подати його останньому до виконання.

В решті позову відмовити.

Постанова набирає законної сили через п'ять днів після направлення її копії особам, які беруть участь у справі і може бути переглянута з підстав, у строк та у порядку, визначених ст.ст. 235-237-1 КАС України.

Судді

logo

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст