Головна Сервіси для юристів ... База рішень" Протокол " Постанова ВАСУ від 02.03.2016 року у справі №263/3920/14-а Постанова ВАСУ від 02.03.2016 року у справі №263/3...
print
Друк
search Пошук
comment
КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

Державний герб України

ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

"02" березня 2016 р. м. Київ К/800/19077/15

Колегія суддів Вищого адміністративного суду України в складі:

Амєліна С.Є. - головуючого,

Загороднього А.Ф.,

Іваненко Я.Л.,

розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу за касаційною скаргою управління Пенсійного фонду України в Жовтневому районі міста Маріуполя Донецької області на постанову Жовтневого районного суду міста Маріуполя Донецької області від 29 липня 2014 року та ухвалу Донецького апеляційного адміністративного суду від 25 березня 2015 року в справі за позовом ОСОБА_4 до управління Пенсійного фонду України в Жовтневому районі міста Маріуполя Донецької області про перерахунок індексації пенсії,

в с т а н о в и л а :

У квітні 2014 року ОСОБА_4 звернувся в суд з адміністративним позовом та зазначав, що отримує пенсію відповідно до Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування». У квітні 2014 року звернувся до відповідача із заявою про отримання даних про проведення індексації його пенсії й з відповіді стало відомо, що при проведенні індексації відповідач визначав базовий місяць кожного разу при підвищенні розміру мінімальної пенсії для непрацездатних осіб.

Посилаючись на порушення права на належне пенсійне забезпечення просив визнати неправомірними дії управління Пенсійного фонду України в Жовтневому районі міста Маріуполя Донецької області по проведенню індексації пенсії з 23 жовтня 2013 року з порушенням Закону України «Про індексацію грошових доходів населення» та Порядку проведення індексації грошових доходів населення без урахування за базовий місяць жовтень 2008 року та індексу споживчих цін за період з листопада 2008 року; зобов'язати провести перерахунок індексації пенсії з урахуванням фіксованої суми індексації визначеної виходячи з базового місяця жовтня 2008 року та індексу споживчих цін за період з листопада 2008 року на підставі та відповідно до вимог Закону України «Про індексацію грошових доходів населення» та Порядку проведення індексації грошових доходів населення, починаючи з 23 жовтня 2013 року.

Постановою Жовтневого районного суду міста Маріуполя Донецької області від 29 липня 2014 року, залишеною без змін ухвалою Донецького апеляційного адміністративного суду від 25 березня 2015 року, позов задоволено.

У касаційній скарзі, посилаючись на порушення норм матеріального права, відповідач просив скасувати судові рішення та ухвалити нове про відмову у задоволенні позову.

Судами попередніх інстанцій встановлено, що ОСОБА_4 перебуває на обліку в управлінні Пенсійного фонду України в Жовтневому районі міста Маріуполя Донецької області та йому призначено пенсію за віком відповідно до Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування».

У квітні 2014 року позивач звернувся з заявою про надання інформації та підтверджуючих документів щодо індексації його пенсії, на що 11 квітня 2014 року відповідач надіслав копію розпорядження розрахунку пенсії з інформацією про коефіцієнти стажу та заробітної плати, суми доплат та надбавок до пенсії; довідку про розмір нарахованої (включаючи індексацію) та виплаченої пенсії з розшифруванням помісячно з 01 січня 2003 року по 30 квітня 2014 року, а також довідку про базові місяці для обчислення індексації.

Вирішуючи спір, суди попередніх інстанцій виходили з того, що відповідач необґрунтовано визначав базовий місяць для обчислення індексації пенсії кожного разу при підвищенні розміру мінімальної пенсії. Оскільки положення Порядку проведення індексації грошових доходів населення суперечать Закону України «Про індексацію грошових доходів населення» в частині визначення доходів, які не відносяться до об'єктів індексації, то підлягають застосуванню положення Закону, який має вищу юридичну силу.

Перевіривши правильність застосування судами норм матеріального й процесуального права, правової оцінки обставин у справі колегія суддів приходить до висновку про те, що касаційна скарга підлягає задоволенню з таких підстав.

Відповідно до статті 1 Закону України «Про індексацію грошових доходів населення» індексація грошових доходів населення - це встановлений законами та іншими нормативно-правовими актами України механізм підвищення грошових доходів населення, що дає можливість частково або повністю відшкодовувати подорожчання споживчих товарів і послуг; поріг індексації - це величина індексу споживчих цін, яка надає підстави для проведення індексації грошових доходів населення.

Згідно з частиною першою статті 2 Закону індексації підлягають грошові доходи громадян, одержані ними в гривнях на території України і які не мають разового характеру, у тому числі пенсії. У частині п'ятій цієї ж статті вказано, що індексації підлягають грошові доходи населення у межах прожиткового мінімуму, встановленого для відповідних соціальних і демографічних груп населення.

За змістом статті 4 Закону України «Про індексацію грошових доходів населення» індексація грошових доходів населення проводиться в разі, коли величина індексу споживчих цін перевищила поріг індексації, який установлюється в розмірі 101 відсотка. Подальша індексація споживчих цін для індексації грошових доходів населення починається за місяцем, у якому індекс споживчих цін перевищив поріг індексації 101 відсоток. Підвищення грошових доходів населення у зв'язку з індексацією настає за місяцем, у якому опубліковано індекс споживчих цін.

У частині другій статті 6 Закону України «Про індексацію грошових доходів населення» встановлено, що порядок проведення індексації грошових доходів населення визначається Кабінетом Міністрів України.

З метою реалізації Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про індексацію грошових доходів населення» Кабінет Міністрів України постановою від 17 липня 2003 року № 1078 затвердив Порядок проведення індексації грошових доходів населення.

Постановою Кабінету Міністрів України від 12 березня 2008 року № 170 до Порядку проведення індексації грошових доходів населення внесено зміни. Зокрема, абзац другий пункту 2 Порядку викладено в редакції, згідно з якою індексації підлягають пенсії (з урахуванням надбавок, доплат, підвищень до пенсії, додаткової пенсії, цільової грошової допомоги на прожиття, державної допомоги та компенсаційних виплат, крім тих, які зазначені у пункті 3 цього Порядку), щомісячне довічне грошове утримання, що виплачується замість пенсії.

Цією ж постановою пункт 3 Порядку доповнено новим абзацом - сьомим, згідно з яким до об'єктів індексації, визначених у пункті 2, не відносяться, зокрема, соціальні виплати, які визначаються залежно від прожиткового мінімуму (пенсії, обчислені з урахуванням абзацу першого частини першої статті 28 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування»; додаткова пенсія, підвищення, компенсаційні виплати, надбавки та інші доплати до пенсії, які визначаються залежно від прожиткового мінімуму).

В абзаці першому частини першої статті 28 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» передбачено, що мінімальний розмір пенсії за віком за наявності у чоловіків 35 років, а у жінок 30 років страхового стажу встановлюється в розмірі прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, визначеного законом.

Суди попередніх інстанцій встановили, що ОСОБА_4 призначено пенсію за віком за Списком № 1. До складових пенсійної виплати входить доплата до прожиткового мінімуму відповідно до абзацу першого частини першої статті 28 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування». Станом на 01 травня 2014 року розмір пенсії складається з основної пенсії, доплати за понаднормовий стаж, підвищення у зв'язку зі зростанням середньої заробітної плати та підвищення пенсії за статус «дитини війни».

З часу внесення постановою Кабінету Міністрів України від 12 березня 2008 року №170 змін до Порядку, чинне законодавство не передбачає проведення індексації пенсії, надбавок, доплат, розміри яких обраховуються виходячи з прожиткового мінімуму.

Колегія суддів Судової палати в адміністративних справах Верховного Суду України у постановах від 08 вересня 2015 року (справа № 21-606а15) та від 13 жовтня 2015 року (справа № 21-2389а15) виходила з того, що до об'єктів індексації, визначених у пункті 2 Порядку, не відносяться, зокрема, соціальні виплати, які визначаються залежно від прожиткового мінімуму (пенсії, обчислені з урахуванням абзацу першого частини першої статті 28 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування»); додаткова пенсія, підвищення, компенсаційні виплати, надбавки та інші доплати до пенсії, які визначаються залежно від прожиткового мінімуму.

Таким чином суди попередніх інстанцій прийшли до помилкового висновку про необхідність зобов'язання управління Пенсійного фонду України в Жовтневому районі міста Маріуполя Донецької області провести позивачу перерахунок індексації пенсії з урахуванням фіксованої суми індексації, визначеної виходячи з базового місяця жовтня 2008 року та індексу споживчих цін за період з жовтня 2008 року, оскільки перерахунок пенсійного забезпечення позивача здійснюється на підставі Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування».

Обставини справи встановлені повно і правильно, але суди попередніх інстанцій порушили норми матеріального права, що відповідно до статті 229 Кодексу адміністративного судочинства України є підставою для скасування судових рішень і ухвалення нового судового рішення.

Керуючись статтями 222, 223, 229, 230, 232 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів

п о с т а н о в и л а :

Касаційну скаргу управління Пенсійного фонду України в Жовтневому районі міста Маріуполя Донецької області задовольнити.

Постанову Жовтневого районного суду міста Маріуполя Донецької області від 29 липня 2014 року та ухвалу Донецького апеляційного адміністративного суду від 25 березня 2015 року скасувати і ухвалити нове рішення про відмову в задоволенні позову.

Постанова набирає законної сили через п'ять днів після направлення її копій особам, які беруть участь у справі, і оскарженню не підлягає.

Судді:

logo

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст