Головна Сервіси для юристів ... База рішень" Протокол " Постанова ВАСУ від 01.06.2016 року у справі №804/14457/14 Постанова ВАСУ від 01.06.2016 року у справі №804/1...
print
Друк
search Пошук
comment
КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

Державний герб України

ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

"01" червня 2016 р. м. Київ К/800/18680/15

Вищий адміністративний суд України у складі колегії суддів:

Лосєва А.М.,

Бившевої Л.І.,

Шипуліної Т.М.,

за участю секретаря Титенко М.П.

представників сторін:

позивача не з'явився,

відповідача Сперкача С.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні

касаційну скаргуДержавної податкової інспекції у Печерському районі Головного управління Державної фіскальної служби у місті Києвіна постановуДніпропетровського окружного адміністративного суду від 06 жовтня 2014 рокута ухвалуДніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 19 березня 2015 рокуу справі804/14457/14за позовомПриватного підприємства «Іраіда»доДержавної податкової інспекції у Печерському районі Головного управління Державної фіскальної служби у місті Києві провизнання дій незаконними та зобов'язання вчинити дії,

В С Т А Н О В И В:

Приватне підприємство «Іраіда» (далі по тексту - позивач, ПП «Іраіда») звернулось до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з позовом до Державної податкової інспекції у Печерському районі Головного управління Міндоходів у місті Києві, правонаступником якої є Державна податкова інспекція у Печерському районі Головного управління Державної фіскальної служби у місті Києві (далі по тексту - відповідач, ДПІ у Печерському районі ГУ ДФС у м. Києві), в якому просило:

- визнати неправомірними дії Державної податкової інспекції у Печерському районі Головного управління ДФС у м. Києві при проведенні зустрічних звірок приватного підприємства «Іраіда», в результаті яких, були складені акти від 20 травня 2014 року №1427/26-55-22-08/30055514 про неможливість проведення зустрічної звірки Приватного підприємства «Іраіда» (податковий номер 30055514) щодо підтвердження господарських відносин платниками податків за листопад 2013 року та від 15 липня 2014 року №1933/26-55-22-07/30055514 про неможливість проведення зустрічної звірки Приватного підприємства «Іраіда» (податковий номер 30055514) щодо підтвердження господарських відносин платниками податків за період з 01 грудня 2013 року по 28 лютого 2014 року;

- визнати протиправними дії Державної податкової інспекції у Печерському районі Головного управління ДФС у м. Києві щодо виключення (коригування), на підставі акта від 20 травня 2014 року № 1427/26-55-22-08/30055514 «Про неможливість проведення зустрічної звірки Приватного підприємства «Іраіда» (податковий номер 30055514) щодо підтвердження господарських відносин платниками податків за листопад 2013 року», з Автоматизованої системи співставлення Інформаційної системи Міністерства доходів і зборів України «Податковий блок» та інших електронних баз даних, суми податкового кредиту та податкових зобов'язань з податку на додану вартість, які визначені приватним підприємством «Іраіда» у податковій декларації за листопад 2013 року;

- визнати протиправними дії Державної податкової інспекції у Печерському районі Головного управління ДФС у м. Києві щодо виключення (коригування), на підставі акту від 15 липня 2014 року №1933/26-55-22-07/30055514 «Про неможливість проведення зустрічної звірки Приватного підприємства «Іраіда» (податковий номер 30055514) щодо підтвердження господарських відносин платниками податків за період з 01 грудня 2013 року по 28 лютого 2014 року», з Автоматизованої системи співставлення Інформаційної системи Міністерства доходів і зборів України «Податковий блок» та інших електронних баз даних, суми податкового кредиту та податкових зобов'язань з податку на додану вартість, які визначені приватним підприємством «Іраіда» у податкових деклараціях за листопад - грудень 2013, січень - лютий 2014 року;

- зобов'язати Державну податкову інспекцію у Печерському районі Головного управління ДФС у м. Києві відновити в електронній базі даних «Автоматизована система співставлення Інформаційної системи Міністерства доходів і зборів України «Податковий блок» показники податкової звітності приватного підприємства «Іраіда» (код ЄДРПОУ 30055514), зазначених останнім в податкових декларація за періоди листопад - грудень 2013 року, січень - лютий 2014 року.

Постановою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 06 жовтня 2014 року, яка залишена без змін ухвалою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 19 березня 2015 року, позов задоволено.

Посилаючись на невідповідність висновків судів положенням чинного законодавства, відповідач звернувся до Вищого адміністративного суду України з касаційною скаргою, в якій просить скасувати оскаржувані судові рішення попередніх інстанцій та постановити нове, яким у задоволенні позову відмовити.

Позивач письмових заперечень на касаційну скаргу не надав.

Як встановлено судами першої та апеляційної інстанцій, ДПІ у Печерському районі ГУ Міндоходів у м. Києві на підставі службового посвідчення серія КВ №106992, виданого 20 квітня 2012 року, заступником начальника відділу спеціальних перевірок управління податкового аудиту ДПІ у Печерському районі Головного управління Міндоходів у м. Києві, радником податкової та митної справи III рангу, Горшковим Віталієм Івановичем, згідно із пунктом 73.5 статті 73 Податкового кодексу України, пункту 4.4 наказу Державної податкової адміністрації України від 22 квітня 2011 року №236 «Про затвердження Методичних рекомендацій щодо організації та проведення органами державної податкової служби зустрічних звірок» здійснено відповідні заходи з метою проведення зустрічної звірки ПП «Іраіда» (податковий номер 30055514) за листопад 2013 року.

З метою вручення запиту №23410/10/26-55-22-08-10 від 16 травня 2014 року про надання пояснень та їх документальних підтверджень, для проведення перевірки своєчасності відображення в обліку та звітності операцій по фінансово-господарським взаємовідносинам з контрагентами-постачальниками та контрагентами-покупцями за листопад 2013 року управлінням податкового аудиту ДПІ у Печерському районі ГУ Міндоходів у м. Києві здійснено вихід на податкову адресу ПП «Іраіда», в результаті чого, було встановлено відсутність даного підприємства за податковою адресою: 03150, м. Київ, вул. Літня, буд. 25. Відповідачем складено акт №976/26-55-22-08/30055514 від 16 травня 2014 року та передано запит до СУФР ДПІ у Печерському районі ГУ Міндоходів у м. Києві на встановлення фактичного місцезнаходження підприємства та його посадових осіб.

На момент проведення звірки, інформація від СУФР ДПІ у Печерському районі ГУ Міндоходів у м. Києві щодо встановлення місцезнаходження ПП «Іраіда» та його посадових осіб на адресу управління податкового аудиту ДПІ у Печерському районі ГУ Міндоходів у м. Києві, не надходила.

Враховуючи вищевикладене, ДПІ у Печерському районі ГУ Міндоходів у м. Києві не мала можливості провести зустрічну звірку позивача щодо фінансово-господарських відносин з контрагентами-постачальниками та контрагентами-покупцями за період діяльності за листопад 2013 року.

Зустрічною звіркою встановлено:

- порушення пункту 187.1 статті 187, пунктів 198.1, 198.2, 198.3 та 198.6 статті 198 Податкового кодексу України, що призвело до завищення податкових зобов'язань з податку на додану вартість за листопад 2013 року на суму 3467398,00 грн. та завищення податкового кредиту з податку на додану вартість за листопад 2013 року на суму 3413653,00 грн.;

- не підтверджено задекларовані податкові зобов'язання з ПДВ за листопад 2013 року, а також не підтверджено задекларований податковий кредит з ПДВ за листопад 2013 року;

- правочини, укладені з контрагентами порушують публічний порядок, суперечать інтересам держави та суспільства, вчинені удавано з метою ухилення від сплати податків третіх осіб.

За результатами звірки складено акт від 20 травня 2014 року №1427/26-55-22-08/30055514 про неможливість проведення зустрічної звірки Приватного підприємства «Іраіда» (податковий номер 30055514) щодо підтвердження господарських відносин платниками податків за листопад 2013 року.

Також, ДПІ у Печерському районі ГУ Міндоходів у м. Києві згідно із пунктом 73.5 статті73 Податкового кодексу України, пункту 4.4 наказу Державної податкової адміністрації України від 22 квітня 2011 року №236 «Про затвердження Методичних рекомендацій щодо організації та проведення органами державної податкової служби зустрічних звірок» здійснено відповідні заходи з метою проведення зустрічної звірки ПП «Іраіда» (податковий номер 30055514) за період з 01 січня 2014 року по 30 квітня 2014 року.

З метою вручення запиту №24394/10/26-55-22-07-10 від 26.05.2014 року про надання інформації, було здійснено виїзд за юридичною та фактичною адресою ПП «ІРАІДА», а саме: м. Київ, Печерський р-н., вул. Кіквідзе, буд. 14-в. У зв'язку із відсутністю підприємства за вказаною адресою, було складено акт про місцезнаходження товариства за юридичною та фактичною адресами, (акт від 26 травня 2014 року №1025/26-55-22-07) та передано до оперативного управління ДПІ у Печерському районі ГУ Міндоходів у м. Києві запитом №382/9/26-55-22-07 від 26 травня 2014 року.

Враховуючи вищевикладене, ДПІ у Печерському районі ГУ Міндоходів у м. Києві не мало можливості провести зустрічну звірку ПП «Іраіда» (податковий номер 30055514) щодо підтвердження господарських відносин платниками податків за період з 01 січня 2014 року по 30 квітня 2014 року.

Зустрічною звіркою встановлено:

- правочини, укладені з контрагентами порушують публічний порядок, суперечать інтересам держави та суспільства, вчинені удавано з метою ухилення від сплати податків третіх осіб;

- звіркою ПП «Іраіда», встановлено відображення в податковому обліку господарських операцій та розрахунків з контрагентами-покупцями та постачальниками за період з 01 січня 2014 року по 30 квітня 2014 року;

- звіркою ПП «Іраіда», не підтверджено реальність проведених господарських операцій з контрагентами-покупцями та постачальниками за період з 01 січня 2014 року по 30 квітня 2014 року з урахуванням їх виду, обсягу, якості та розрахунків;

- порушення вимог пункту 187.1 статті 187, пунктів 198.1, 198.2, 198.3 та 198.6 статті 198 Податкового кодексу України, що призвело до завищення податкових зобов'язань з податку на додану вартість за період з 01 січня 2014 року по 30 квітня 2014 року.

За результатами звірки складено акт від 15 липня 2014 року №1933/26-55-22-07/30055514 про неможливість проведення зустрічної звірки Приватного підприємства «Іраіда» (податковий номер 30055514) щодо підтвердження господарських відносин платниками податків за період з 01 січня 2014 року по 30 квітня 2014 року.

Крім того, матеріалами справи встановлено, що податковим органом проведено коригування показників податкових зобов'язань Приватного підприємства «Іраіда» за результатами проведених звірок.

Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що відповідачем неправомірно складено акти про неможливість проведення зустрічної звірки від 20 травня 2014 року №1427/26-55-22-08/30055514 та від 15 липня 2014 року №1933/26-55-22-07/30055514, а також що у податкового органу не було правових підстав для корегування показників податкового кредиту та податкових зобов'язань позивача в АІС «Податковий блок».

З такими висновками погодився і суд апеляційної інстанції.

Переглянувши рішення судів першої та апеляційної інстанцій у межах касаційної скарги, перевіривши правильність застосування судами норм матеріального і процесуального права, Вищий адміністративний суд України дійшов висновку про наявність підстав для задоволення касаційної скарги, з огляду на наступне.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, щодо компетенції контролюючих органів, повноважень і обов'язків їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальності за порушення податкового законодавства, урегульовані Податковим кодексом України у відповідній редакції (далі по тексту - ПК України).

У пункті 61.1 статті 61 ПК України визначено, що податковий контроль - це система заходів, що вживаються контролюючими органами з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

Способом здійснення такого контролю є, зокрема, інформаційно-аналітичне забезпечення діяльності контролюючих органів (підпункт 62.1.2 пункту 62.1 статті 62 ПК України).

Відповідно до статті 71 ПК України інформаційно-аналітичне забезпечення діяльності контролюючих органів - це комплекс заходів щодо збору, опрацювання та використання інформації, необхідної для виконання покладених на контролюючі органи функцій.

Згідно з приписами підпункту 72.1.1 пункту 72.1 статті 72 ПК України для інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності контролюючого органу використовується інформація, що надійшла, зокрема: від платників податків та податкових агентів, що міститься в податкових деклараціях, розрахунках, інших звітних документах; що міститься у наданих великими платниками податків в електронній формі копіях документів з обліку доходів, витрат та інших показників, пов'язаних із визначенням об'єктів оподаткування (податкових зобов'язань), первинних документах, які ведуться в електронній формі, регістрах бухгалтерського обліку, фінансовій звітності, інших документах, пов'язаних з обчисленням та сплатою податків і зборів; про фінансово-господарські операції платників податків.

Згідно з пунктом 73.5 статті 73 ПК України з метою отримання податкової інформації контролюючі органи мають право проводити зустрічні звірки даних суб'єктів господарювання щодо платника податків.

Зустрічною звіркою вважається співставлення даних первинних бухгалтерських та інших документів суб'єкта господарювання, що здійснюється контролюючими органами з метою документального підтвердження господарських відносин з платником податків та зборів, а також підтвердження відносин, виду, обсягу і якості операцій та розрахунків, що здійснювалися між ними, для з'ясування їх реальності та повноти відображення в обліку платника податків.

Зустрічні звірки не є перевірками і проводяться в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

За результатами зустрічних звірок складається довідка, яка надається суб'єкту господарювання у десятиденний термін.

Механізм проведення органами державної податкової служби зустрічних звірок визначено Порядком.

З метою впровадження єдиного порядку направлення запитів на проведення зустрічних звірок, а також оформлення, передачі та накопичення матеріалів зустрічних звірок органами державної податкової служби розроблені Методичні рекомендації, згідно з підпунктом 4.4 пункту 4 яких (у редакції, чинній на час виникнення спірних відносин) у разі встановлення фактів, що не дають змогу провести зустрічну звірку суб'єкта господарювання, зокрема у зв'язку із встановленням відсутності суб'єкта господарювання та/або його посадових осіб за місцезнаходженням (податковою адресою), відповідальний підрозділ не пізніше двох робочих днів від дати надходження запиту складає акт про неможливість проведення зустрічної звірки суб'єкта господарювання <…>.

При подальшому залученні суб'єкта господарювання (посадових осіб суб'єкта господарювання) до проведення зустрічної звірки відповідальний підрозділ органу державної податкової служби забезпечує проведення такої звірки.

Аналіз зазначених норм права дає підстави колегії суддів вважати, що акт про неможливість проведення зустрічної звірки суб'єкта господарювання, який є відображенням дій працівників податкових органів, не породжує правових наслідків для платника податків і, відповідно, не порушує його прав.

Внесена до ІС «Податковий блок» інформація на підставі такого акта використовується податковими органами для інформаційно-аналітичного забезпечення їхньої діяльності і не зумовлює для платника податків змін у структурі податкових зобов'язань та податкового кредиту.

Аналогічна позиція викладена у постановах Верховного Суду України від 17 листопада 2015 року у справі №826/17248/14, від 01 грудня 2015 року у справі №814/1115/14, від 03 лютого 2016 року у справі №826/11720/14,

З огляду на викладене, колегія суддів приходить до висновку про відсутність підстав для постановлення рішення про задоволення позову.

Відповідно до частини 1 статті 229 Кодексу адміністративного судочинства України, суд касаційної інстанції має право скасувати судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій та ухвалити нове рішення, якщо обставини справи встановлені повно і правильно, але суди першої та апеляційної інстанцій порушили норми матеріального чи процесуального права, що призвело до ухвалення незаконного судового рішення.

Керуючись частиною 3 статті 160, статтями 210, 214, 215, 220, 221, 223, 229, 230, 232, частиною 5 статті 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

П О С Т А Н О В И В:

1. Касаційну скаргу Державної податкової інспекції у Печерському районі Головного управління Державної фіскальної служби у місті Києві задовольнити.

2. Постанову Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 06 жовтня 2014 року та ухвалу Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 19 березня 2015 року у справі №804/14457/14 скасувати.

3. Ухвалити нове рішення, яким адміністративний позов Приватного підприємства «Іраіда» до Державної податкової інспекції у Печерському районі Головного управління Державної фіскальної служби у місті Києві про визнання дій незаконними та зобов'язання вчинити дії залишити без задоволення.

Постанова набирає законної сили з моменту проголошення та може бути переглянута Верховним Судом України з підстав, у порядку та в строки, встановлені статями 236 - 238, 2391 Кодексу адміністративного судочинства України.

Головуючий суддя: А.М. Лосєв

Судді: Л.І. Бившева

Т.М. Шипуліна

logo

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст