3
0
7228
Тема передачі на місця повноважень із розпорядження землями за межами населених пунктів широко обговорюється в суспільстві та політикумі вже декілька років.
Прагнення передати розпорядження землею від призначених у Києві чиновників до органів, обраних людьми, було висловлено багатьма політичними силами. Цю норму навіть закріплено в коаліційній угоді.
На цю тематику зареєстровано цілу низку законопроектів, кожен з яких викликав бурхливу дискусію. У травні 2016 року знайшли варіант вирішення проблеми, який, начебто, влаштовував усіх. Законопроект №4355, розроблений аграрним комітетом ВР спільно з Держгеокадастром та підписаний 46 народними депутатами з усіх політичних сил, проголосували нарешті у першому читанні.
Читайте статью: Какой-такой эмфитевзис?
Невдовзі, на початку вересня минулого року, законопроект підготували й затвердили в аграрному комітеті до другого читання. Проте його розгляд на пленарному засіданні ВР із невідомих причин досі так і не відбувся.
І от 18 вересня уряд вносить до парламенту інший законопроект на таку ж тематику – №7118 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо управління земельними ресурсами в межах території об’єднаних територіальних громад». Яка причина розробки цього документа, і чим він відрізняється від законопроекту №4355, поцікавилися у одного з його авторів, члена ради Асоціації «Земельна спілка України» Сергія Біленка.
За його словами, головною відмінністю законопроектів є масштаби децентралізації.
/2017/blogs/zablockiy/Desentral.jpg" style="float:left; height:auto !important; margin:0px 0px 20px; width:890px;max-width:100%;height:auto !important" />
Пользуйтесь консультацией: Что необходимо знать при заключении договора аренды пая и в спорных ситуациях
«Уряд бачить законопроект щодо земельної децентралізації стимулом для об’єднання громад, і вважає, що тільки ті громади, які об’єднались і визнані на урядовому рівні як спроможні, мають отримати «цукерку» у вигляді земель за межами населених пунктів. Ідеологія законопроекту №4355 – землями за межами населених пунктів мають розпоряджатися органи, обрані людьми. І неважливо, представляє цей орган об’єднану громаду чи звичайну», ‒ пояснив Біленко.
Таким чином, у разі прийняття законопроекту №4355 право розпоряджатися державними землями за межами населених пунктів одержать усі громади, без винятку! У разі ж прийняття нового урядового законопроекту, такі повноваження одержать лише об’єднані громади (і то, не всі, а лише ті, які включені до затверджених Кабміном перспективних планів об’єднання громад). Більш того, повноваження щодо розпорядження левовою частиною державних земель збереже Держгеокадастр, районні та обласні державні адміністрації.
В принципі, обидві точки зору мають право на життя, і вирішувати, яку з них втілювати в життя, має парламент. Який би з двох законопроектів не було прийнято, для держави це буде лише користь.
Водночас зауважу, що законопроект №4355 готувався як комплексний документ, котрий переносить важелі впливу у сфері земельних відносин із центрального на місцевий рівень. Передача повноважень щодо розпорядження землями державної власності за межами населених пунктів – лише невелика його частина.
Крім того, органам місцевого самоврядування базового рівня передаються повноваження з контролю за порушеннями земельного законодавства. Зокрема, функції з розгляду адміністративних справ щодо використання земельних ділянок за цільовим призначенням, самозахоплення землі, використання її без правоустановчих документів.
Читайте статью: Чем могут угрожать арендаторам договоры аренды земли, заключенные в простой письменной форме?
/2017/blogs/zablockiy/derj%20nahlyad.jpg" style="float:left; height:auto !important; margin:0px 0px 20px; width:890px;max-width:100%;height:auto !important" />
З іншого боку, запроваджувалася система державного нагляду за здійсненням місцевим самоврядуванням контрольних повноважень. Що ж до нарікань стосовно корумпованості місцевих рад, законопроектом запроваджувалась публічність рішень цих органів щодо передачі земельних ділянок у безаукціонному порядку з висвітленням інформації в інтернеті.
Законопроект передбачав також суттєве розширення площі земель комунальної власності, й не лише за рахунок державних земель за межами населених пунктів. Зокрема, було, нарешті, детально виписано механізм поступової передачі у комунальну власність «нічийних земель» колишньої власності колективних сільськогосподарських підприємств. Зазначу, що кількість таких земель в цілому по державі складає близько півтора мільйона гектарів, і їхнє використання здебільшого відбувається в тіні.
Було передбачено й розширення повноважень місцевих рад у сфері планування використання території. Функції затвердження планів детального планування та планів зонування території за межами населених пунктів передбачалося передати від голів районних державних адміністрацій сільським, селищним, міським радам.
Пропонувалися зміни й у повноваженнях органів місцевого самоврядування у податковій царині. Так, із районного на місцевий рівень мали передати повноваження щодо затвердження нормативної грошової оцінки земель за межами населених пунктів, яка є базою оподаткування земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності. Це є абсолютно логічним, адже плата за землю надходить саме до сільських, селищних, міських бюджетів, а отже, саме ради базового рівня мають визначати базу оподаткування. Поряд із цим, запроваджувалися й інструменти від свавілля деяких місцевих рад – принцип мовчазної згоди при затвердженні нормативної оцінки.
Читайте статью: Аренда земельного участка: тенденции судебной практики
Дуже суттєвою новацією законопроекту №4355 був детально розписаний у законопроекті порядок встановлення, зміни та внесення до Державного земельного кадастру відомостей про межі території місцевих рад. У принципі, цей законопроект, нарешті, надавав межам офіційний статус. Сьогодні одержати стовідсотково достовірну офіційну інформацію про те, де закінчуються межі однієї ради і починаються межі іншої, дуже важко. А після передачі «земельних» повноважень за межами населених пунктів органам місцевого самоврядування це питання буде поставати дуже часто, і спори щодо цих меж будуть непоодинокими.
Усього цього немає у новому законопроекті уряду. Він не є комплексним, а лише таким, що вирішує невелику «точкову» проблему.
Який саме законопроект буде прийнято, наразі спрогнозувати важко. Нас чекають дуже непрості дискусії щодо цього в парламентському Комітеті з питань аграрної політики та земельних відносин. Маю надію, що ці дискусії пройдуть в конструктивному руслі, та, головне, матимуть результат, який принесе користь країні.
Згадайте новину: Оподаткування ПДФО відчуження земельної ділянки, отриманої у власність у процесі приватизації
Автор статті: Мар'ян Заблоцький
Джерело:agropolit.com
Просмотров
Коментарии
Просмотров
Коментарии
Получите быстрый ответ на юридический вопрос в нашем мессенджере , который поможет Вам сориентироваться в дальнейших действиях
Вы видите своего юриста и консультируетесь с ним через экран, чтобы получить услугу, Вам не нужно идти к юристу в офис
На выполнение юридической услуги и получите самое выгодное предложение
Поиск исполнителя для решения Вашей проблемы по фильтрам, показателям и рейтингу
Просмотров:
213
Коментарии:
0
Просмотров:
588
Коментарии:
0
Просмотров:
402
Коментарии:
0
Просмотров:
703
Коментарии:
0
Просмотров:
990
Коментарии:
0
Просмотров:
1418
Коментарии:
0
Protocol.ua обладает авторскими правами на информацию, размещенную на веб - страницах данного ресурса, если не указано иное. Под информацией понимаются тексты, комментарии, статьи, фотоизображения, рисунки, ящик-шота, сканы, видео, аудио, другие материалы. При использовании материалов, размещенных на веб - страницах «Протокол» наличие гиперссылки открытого для индексации поисковыми системами на protocol.ua обязательна. Под использованием понимается копирования, адаптация, рерайтинг, модификация и тому подобное.
Полный текстCopyright © 2014-2024 «Протокол». Все права защищены.