13.05.2017 | Автор: Олександр Боков Задать вопрос автору
Присоединяйтесь к нам в социальных сетях: telegram viber youtube

Законодавством чітко визначено порядок ліквідації символів комуністичного тоталітарного режиму, який дозволяє зробити це відповідно до прозорої процедури у встановлені строки (Житомирський апеляційний адмінсуд , справа № 806/1071/16, 05.10.16)

Фабула судового акту:  В Резолюціії Парламентської асамблеї Ради Європи № 1096 (1996) «Про заходи щодо ліквідації спадщини колишніх комуністичних тоталітарних систем», зокрема зазначається – «…ліквідуючи спадщину колишніх комуністичних тоталітарних систем демократична держава, заснована на верховенстві права, повинна застосовувати власні процесуальні засоби. Вона не може застосовувати будь-які інші засоби, оскільки тоді вона буде не кращою, ніж тоталітарний режим, який потрібно ліквідувати» (п.4).

В документі також зазначено: «Цей процес повинен включати в себе зміну менталітету (зміни в думках і в серцях), основною метою якої є викорінення страху перед відповідальністю, неповаги до розмаїття, екстремального націоналізму, нетерпимості, расизму й ксенофобії, які є частиною спадщини старого режиму. Їх повинні замінити демократичні цінності, такі як терпимість, повага до розмаїття, субсидіарність і відповідальність за власні дії» (п.6)

В цьому контексті слід  розглядати нижченаведене судове рішення, що є добре вмотивоване як з точки зору  юридичної, так і історичної.

Позивач звернувся до суду із позовом, в якому просить визнати протиправним та скасувати розпорядження голови Житомирської обласної державної адміністрації "Про перейменування топонімічних об'єктів та демонтаж пам'ятників та пам'ятних знаків у Житомирській області" в частині перейменування вулиць та провулків в місті Овруч. Зокрема він зазначає, що частина перейменованих вулиць не пов"язана з діяльністю комуністичної партії. Навпаки особи, на честь яких було названі ці вулиці  були або учасниками партизанського руху, або відомими особами, що не обіймали  керівних посад  у партійних органах СРСР, УРСР.

Крім того, позивач вважає, що цим розпорядженням порушені його права, як члена громадськості, на внесення своїх пропозицій стосовно перейменування вулиць і провулків міста, а також не була дотримана процедура обговорення даного питання громадськістю.

Суд першої інстанції дійшов висновку про відмову у задоволені позову, з чим також погодився і апеляційний суд, зазначивши при цьому таке.

Стосовно повноважень.

Законом України "Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки" № 317-VIII встановлено, що у разі неприйняття сільською, селищною, міською радою у зазначені в Законі строки рішення про перейменування районів у містах, скверів, бульварів, вулиць, провулків, проїздів, проспектів, площ, майданів, набережних, мостів чи інших об'єктів топоніміки населених пунктів, назви яких містять символіку комуністичного тоталітарного режиму, таке рішення у формі розпорядження приймається відповідним сільським, селищним, міським головою.

У разі якщо протягом встановленого Законом строку міським головою не прийнято рішення у формі розпорядження про перейменування, воно здійснюється розпорядженням голови відповідної обласної державної.

Стосовно громадського обговорення.

Такий порядок Постановою Кабінету Міністрів України від 24 жовтня 2012 р. № 989. Організатором громадського обговорення  з цих питань виступає сільський, селищний, міський голова, а голова обласної державної адміністрації не наділений повноваженнями організатора проведення таких громадських обговорень.

Разом з цим суд врахував, що рішенням міської ради було створено тимчасову контрольну комісію ради з питання декомунізації найменувань і перейменування вулиць, провулків та інших об'єктів міста. Повідомлення про громадське обговорення пропозицій комісії  з питань декомунізації, друкувалось в засобах масової інформації міста і району. Громадянами та представниками громадських організацій взято участь в громадському обговоренні питання перейменування вулиць міста.

Стосовно назв вулиц.

Суд прийняв до уваги висновок Українського інституту національної пам'яті, в якому був наданий аналіз найменувань об’єктів з точки зору декомунізації. Висновки інституту викладені в тексті судового рішення.

Довідка: відомості про касаційне оскарження судових рішень відсутні.

 

 

Державний герб України

 

ЖИТОМИРСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

УХВАЛА

іменем України

"05" жовтня 2016 р.                                                              Справа №  806/1071/16          

Житомирський апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого судді                                                          Євпак В.В.        

суддів:                                                                              Капустинського М.М.

                                                                                          Мацького Є.М.,

за участю секретаря судового засідання                     Гунько Л.В.,

позивача ОСОБА_3,

представників відповідача Сідорова Б.П., Бондарчук Л.Л.

представників третьої особи  Гаращука М.В.,  Муліванцева О.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу ОСОБА_3 на постанову Житомирського окружного адміністративного суду від "08" серпня 2016 р. у справі за позовом  ОСОБА_3     до  Житомирської обласної державної адміністрації,  третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору:  Овруцька міська рада Житомирської області про визнання протиправним і скасування розпорядження ,

ВСТАНОВИВ:

Позивач звернувся до суду із вказаним позовом, в якому просить:

- визнати протиправним та скасувати розпорядження голови Житомирської обласної державної адміністрації №140 від 20.05.2016 "Про перейменування топонімічних об'єктів та демонтаж пам'ятників та пам'ятних знаків у Житомирській області" в частині перейменування вулиць та провулків в місті Овруч.

Постановою Житомирського окружного адміністративного суду від 08.08.2016 у задоволенні позову відмовлено.

Не погоджуючись із зазначеним судовим рішенням, позивач подав апеляційну скаргу. Посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права, просить скасувати постанову суду та прийняти нову про   задоволення позову. В апеляційній скарзі зазначив, що судом першої інстанції невірно зроблено висновки про  щодо обов"язковості перейменування  всього переліку вулиць з підстав викладених у Законі України "Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки": у розумінні підпункту є) пункту 4 ч. 1 ст.1 цього Закону. Не зрозуміло яким чином частина перейменованих вулиць пов"язана з діяльністю комуністичної партії. Навпаки особи, на честь яких було названі ці вулиці  були або учасниками партизанського руху, або відомими особами, не пов"язаними  керівні посади  у партійних органах СРСР, УРСР. Назви цих вулиць та провулків відсутні у Переліку назв символів організацій, подій та явищ комуністичного тоталітарного режиму, на честь яких названі населені пункти, об'єкти топоніміки у населених пунктах.

Позивач в судовому засіданні апеляційну скаргу підтримав в повному обсязі.

Представники  відповідача апеляційну скаргу не визнав. Вважає судове рішення таким, що винесено у відповідності до вимог Закону. Просить залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення без змін.

Представника третіх осіб підтримали апеляційну скаргу та вважають її обгрунтованою.

Переглянувши судове рішення, доводи апеляційної скарги, розглянувши матеріали справи та заслухавши пояснення позивача, представників відповідача та третьої особи, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню.

Встановлено, що 20.05.2016 голова Житомирської обласної державної адміністрації видав розпорядження № 140 про  перейменування в м.Овруч   вулиць, провулків та парку.

Позивач вважаючи, що таким розпорядженням порушені його права як члена громадськості на внесення своїх пропозицій стосовно перейменування вулиць і провулків м.Овруч, а також не була дотримана процедура обговорення даного питання громадськістю, звернувся з позовом до суду.

Суд першої інстанції дійшов висновку про відмову у задоволені позову.

Колегія суддів погоджується з таким висновком з огляду на наступне.

Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України.

Статтею 37 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.1997 № 280/97-ВР визначено, що до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать такі власні (самоврядні) повноваження:

1) підготовка і внесення на розгляд ради питань щодо найменування (перейменування) вулиць, провулків, проспектів, площ, парків, скверів, мостів та інших споруд, розташованих на території відповідного населеного пункту;

2) підготовка і внесення на розгляд ради пропозицій щодо питань адміністративно-територіального устрою в порядку і межах повноважень, визначених законом.

При цьому частиною четвертою статті 35 закону України «Про місцеві державні адміністрації» від 09.04.1999 № 586-XIV ( якою врегульовано відносини   місцевих   державних   адміністрацій   з органами місцевого самоврядування   територіальних громад і їх посадовими особами) визначено, що місцеві державні адміністрації не мають   права   втручатися   у здійснення органами місцевого самоврядування власних повноважень.

Встановлено, що 09.04.2015 було прийнято Закон України "Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки" № 317-VIII, яким встановлено порядок ліквідації символів комуністичного тоталітарного режиму, якими в тому числі є: назви скверів, бульварів, вулиць, провулків, узвозів, проїздів, проспектів, площ, майданів, набережних, мостів, інших об'єктів топоніміки населених пунктів, у яких використані імена або псевдоніми осіб, які обіймали керівні посади в комуністичній партії (посаду секретаря районного комітету і вище), вищих органах влади та управління СРСР, УРСР (УСРР), інших союзних або автономних радянських республік, працювали в радянських органах державної безпеки, а також назви СРСР, УРСР (УСРР), інших союзних або автономних радянських республік та похідні від них, назви, пов'язані з діяльністю комуністичної партії (включаючи партійні з'їзди), річницями Жовтневого перевороту 25 жовтня (7 листопада) 1917 року, встановленням радянської влади на території України або в окремих адміністративно-територіальних одиницях, переслідуванням учасників боротьби за незалежність України у XX столітті (крім назв, пов'язаних з опором та вигнанням нацистських окупантів з України або з розвитком української науки та культури) (пункт "є" підпункту 4 статті 1).

Пунктом 6 статті 7 «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України № 317-VIII зобов'язано  Раду міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київську та Севастопольську міські, районні державні адміністрації, Верховну Раду Автономної Республіки Крим, органи місцевого самоврядування у шестимісячний строк з дня набрання чинності цим Законом в установленому порядку перейменувати райони у містах, сквери, бульвари, вулиці, провулки, узвози, проїзди, проспекти, площі, майдани, набережні, мости, інші об'єкти топоніміки населених пунктів, а також інші географічні об'єкти, назви яких містять символіку комуністичного тоталітарного режиму.

У разі якщо протягом зазначеного в абзаці першому цього пункту строку сільською, селищною, міською радою в установленому цим Законом порядку не прийнято рішення про перейменування районів у містах, скверів, бульварів, вулиць, провулків, проїздів, проспектів, площ, майданів, набережних, мостів чи інших об'єктів топоніміки населених пунктів, назви яких містять символіку комуністичного тоталітарного режиму, таке рішення у формі розпорядження приймається відповідним сільським, селищним, міським головою (або особою, яка відповідно до законодавства здійснює його повноваження) у тримісячний строк, що обчислюється з моменту закінчення строку, встановленого абзацом першим цього пункту (абзац 2 пункту 6).

У разі якщо протягом строку, зазначеного в абзаці другому цього пункту, сільським, селищним, міським головою (або особою, яка відповідно до законодавства здійснює його повноваження) в установленому цим Законом порядку не прийнято рішення у формі розпорядження про перейменування районів у містах, скверів, бульварів, вулиць, провулків, проїздів, проспектів, площ, майданів, набережних, мостів чи інших об'єктів топоніміки населених пунктів, назви яких містять символіку комуністичного тоталітарного режиму, таке перейменування здійснюється розпорядженням голови відповідної обласної державної адміністрації (або особи, яка відповідно до законодавства здійснює його повноваження). Голова обласної державної адміністрації (або особа, яка відповідно до законодавства здійснює його повноваження) зобов'язаний прийняти таке розпорядження у тримісячний строк, який обчислюється з моменту закінчення строку, визначеного абзацом другим цього пункту.

Таким чином, з наведених норм випливає, що у разі не перейменування сільським, селищним, міським головою (або особою, яка відповідно до законодавства здійснює його повноваження) об'єктів топоніміки населених пунктів, назви яких містять символіку комуністичного тоталітарного режиму в строки, встановлені абзацом 2 пункту 6, таке перейменування зобов'язаний здійснити голова обласної державної адміністрації (або особа, яка відповідно до законодавства здійснює його повноваження) у формі  розпорядження.

Закон України "Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки" № 317-VIII набрав чинності 21.05.2015, отже встановлений для сільської, селищної, міської ради шестимісячний строк для перейменування об'єктів топоніміки припав на 22.11.2015. В свою чергу кінцевим строком, наданим законом сільським, селищним, міським головам для перейменування, було  23.02.2016, а для голови обласної державної адміністрації - 24.05.2016

Розпорядженнями Овруцького міського голови від 14.12.2015 № 167 (а.с.6) та від 19.02.2016 № 32 (а.с.10-11), на виконання вимог Закону України "Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки",  перейменовано ряд вулиць, провулків в м.Овруч.

Інші об'єкти топоніміки в м.Овруч згідно Закону № 317-VIII перейменовані не були, що стало підставою для звернення  Овруцького міського голови до  Житомирської обласної державної адміністрації  від 12.05.2016 № 02-16/855 (а.с.70).

20.05.2016 голова Житомирської обласної державної адміністрації видав розпорядження № 140, яким перейменовано в м.Овруч наступні вулиці, провулки та парк:

вул. Я.Налєпки (Рєпкіна) на вул. І.Богуна

вул. Горького на вул. Степана Бандери

вул. З.Космодемянської на вул. Олега Ольжича

вул. Соціалістична на вул. Юрка Тютюнника

вул. Молодогвардійська на вул. Січових Стрільців

вул. Правди на вул. Романа Шухевича

вул. Бородачова на вул. Зарічна

вул. 40-річчя Перемоги на вул. Олексія Береста

вул. Генерала Румянцева на вул. Генерала Кульчицького

вул. Малолєтнєва на вул. Івана Гонти

вул. Редчиця на вул. Івана Сірка

вул. Тітована вул. Тараса Бульби-Боровця

вул. Коваля на вул. Костянтина Острозького

вул. Механізації на вул. Павла Ковжуна

вул. Білявськогона вул. Святої Покрови

вул. Карпинського на вул. Макарія Овруцького

пров. Тітова на вул. Михайла Жизневського

пров. Першотравневий на вул. Івана Багряного

парк Сабурова на парк Партизанської Слави.

Таким чином, суд першої інстанції дійшов вірного висновку, що оспорюване розпорядження голови Житомирської обласної державної адміністрації  від 20.05.2016 № 140 видано з дотриманням строків та межах повноважень, передбачених Законом України № 317-VIII.

Колегія суддів також погоджується з   висновком суду першої інстанції щодо дотримання процедури  громадських обговорень при його прийнятті.

Згідно абзацу 4 пункту 6 статті 7 «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 317-VIII розпорядження голови обласної державної адміністрації про перейменування приймається з урахуванням вимог, встановлених цим Законом, статтею 3 Закону України "Про присвоєння юридичним особам та об'єктам права власності імен (псевдонімів) фізичних осіб, ювілейних та святкових дат, назв і дат історичних подій", пропозицій громадськості, науковців та рекомендацій Українського інституту національної пам'яті.

В свою чергу ч.5 ст.3 Закону України "Про присвоєння юридичним особам та об'єктам права власності імен (псевдонімів) фізичних осіб, ювілейних та святкових дат, назв і дат історичних подій" від 24.05.2012 № 4865-VI (далі - Закон № 4865-VI) передбачено, що  імена фізичних осіб, ювілейні та святкові дати, назви і дати історичних подій присвоюються юридичним особам та об'єктам права власності (в їх числі - сквери, бульвари, вулиці, провулки, узвози, проїзди, проспекти, площі, майдани, набережні, мости (п.2 ч.3 ст.4 цього Закону)) лише після проведення громадського обговорення та за згодою відповідного трудового колективу.

Порядок проведення громадського обговорення під час розгляду питань про присвоєння юридичним особам та об'єктам права власності імен фізичних осіб, ювілейних та святкових дат, назв і дат історичних подій врегульований Постановою Кабінету Міністрів України від 24 жовтня 2012 р. № 989 (далі- Порядок № 989).

Відповідно до абзацу 2 пункту 1 Порядку № 989, його дія поширюється на суб'єктів, що готують подання про присвоєння юридичним особам імен фізичних осіб, ювілейних та святкових дат, назв і дат історичних подій, визначених статтею 7 Закону України "Про присвоєння юридичним особам та об'єктам права власності імен (псевдонімів) фізичних осіб, ювілейних та святкових дат, назв і дат історичних подій" (далі - організатори громадського обговорення).

Таким суб'єктом подання про присвоєння імені фізичної особи, ювілейної та святкової дати, назви і дати історичної події скверам, бульварам, вулицям, провулкам, узвозам, проїздам, проспектам, площам, майданам, набережним, мостам - є сільський, селищний, міський голова (п.7 ч.1 ст.7 Закону № 4865-VI).

Згідно положень пунктів 2 та 3 Порядку № 989, громадське обговорення проводиться з метою залучення представників громадськості до розгляду пропозицій щодо присвоєння юридичним особам імен фізичних осіб, ювілейних та святкових дат, назв і дат історичних подій та врахування їх думки під час прийняття відповідного рішення. Участь у громадському обговоренні можуть брати фізичні та юридичні особи, а також громадські об'єднання, що не є юридичними особами.

Організатори громадського обговорення самостійно визначають форми його проведення (конференція, форум, громадські слухання, засідання за круглим столом, збори, зустрічі, теле- або радіодебати, Інтернет-конференція, електронна консультація) виходячи з необхідності залучення якомога більшої кількості заінтересованих учасників та власних організаційних можливостей

Отже, з аналізу даних положень законодавства випливає, що організатором громадського обговорення щодо присвоєння імені фізичної особи, ювілейної та святкової дати, назви і дати історичної події скверам, бульварам, вулицям, провулкам, узвозам, проїздам, проспектам, площам, майданам, набережним, мостам, - виступає сільський, селищний, міський голова.

При цьому, згідно діючого Порядку № 989, голова обласної державної адміністрації не наділений повноваженнями організатора проведення таких громадських обговорень.

Крім того, рішенням Овруцької міської ради Житомирської області від 23.12.2015 № 55, було створено тимчасову контрольну комісію ради з питання декомунізації найменувань і перейменування вулиць, провулків та інших об'єктів міста Овруча (далі - тимчасова комісія з питань декомунізації)  в складі: ОСОБА_29 - голови робочої комісії; ОСОБА_30  - заступника голови; ОСОБА_31 - секретар комісії та членів комісії: ОСОБА_32, ОСОБА_33, ОСОБА_34, ОСОБА_48., ОСОБА_35 (а.с.135).

01.04.2016 розпорядженням голови Житомирської обласної державної адміністрації № 86 утворено обласну комісію з топоніміки, затверджено її склад, райдержадміністраціям, рекомендовано виконавчим комітетам сільських, селищних рад спільно вжити заходів та надати управлінню культури облдержадміністрації до 5 квітня 2016 року інформацію про об'єкти топоніміки та пам'ятки, що підпадають під дію Закону України «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки» та щодо яких не було прийнято рішень органів місцевого самоврядування про перейменування та демонтаж, відповідно. Також рекомендовано міськвиконкомам активізувати роботу з вищезазначеного питання та надати відповідну інформацію управлінню культури облдержадміністрації до 5 квітня 2016 року (а.с.51-52)

18.04.2016 заступником голови Житомирської обласної державної адміністрації протокольним дорученням засідання обласної комісії з топоніміки № 1863/43/2-16, рекомендовано сільським, селищним, міським радам (за згодою) до 25.04.2016 подати управлінню облдержадміністрації пропозиції про нові назви вулиць для розгляду та прийняття рішення на засіданні обласної комісії з топоніміки; посилити роз'яснювальну роботу в електронних та друкованих ЗМІ із залученням керівників органів виконавчої влади, місцевого самоврядування, науковців, краєзнавців, представників громадських організацій щодо виконання Закону України «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки».  Листом від 29.04.2016 №2080/47/2-16 попереджено міських голів області про те, що у разі невиконання цього доручення до 12.05.2016, обласна комісія з топоніміки візьме на себе функції щодо перейменування вулиць з метою підготовки проекту розпорядження голови Житомирської ОДА (а.с.53-54, 77).

На виконання доручення, листом від 22.04.2016 Овруцькою РДА було повідомлено, що 21.03.2016 на засіданні тимчасової контрольної комісії ради з питань декомунізації найменувань і перейменування вулиць, провулків та інших об'єктів міста Овруча було запропоновано наступні попередні назви вулиць (а.с.75-76):вул.Н.Рєпкіна - на вул. Івана Богуна; вул.М.Горького - на вул. Князя Рюрика, вул.З.Космодем'янської на вул. Олега Ольжича, вул. Соціалістична на вул. Юрка Тютюнника, вул. Молодогвардійсь ка на вул. Січових Стрільців, вул. Правди на вул. Миколи Хвильового, вул. Бородачова на вул. Панаса Мирного, вул. 40-річчя Перемоги на вул. Олексія Береста, вул. Генерала Рум'янцева на вул. Генерала Кульчицького, вул. Малолєтнєва на вул. Івана Гонти, вул. Редчиця на вул. Івана Сірка, вул. Тітова на вул. Володимира Сосюри, вул. 4 гр. ОПДД на вул.Степана Бандери, вул.17 листопада на вул.Феодосія Стоцького, вул. Коваля на вул. Костянтина Острозького, вул. Механізації на вул. Павла Ковжуна, вул. Білявського на вул. Святої Покрови, вул. Карпинського на вул. Макарія Овруцького, пров. Тітова на вул. Михайла Жизневського, пров. Першотравневий на вул. Івана Багряного, парк Сабурова на парк Партизанської Слави.

Повідомлення про громадське обговорення вказаних пропозицій, прийнятих 21.03.2016 на  засіданні тимчасової  комісії  з питань декомунізації, надруковано в засобах масової інформації в Овруцькій районній газеті «Зоря» 29.03.2016 (а.с.73).

З матеріалів справи видно, що громадянами та представниками громадських організацій взято участь в громадському обговоренні питання перейменування зазначених вулиць міста Овруч  та надано наступні пропозиції:

29.03.2016 від керівника ГФ «Самооборона. Древляни»: про перейменування вул. Горького на вул.Симона Петлюри, вул.Правди на вул.Романа Шухевича, вул.Бородачова на вул.Євгена Коновальця, вул.Тітова на вул.Тараса Бульби - Боровця (а.с.99).

05.04.2016 від жителів м.Овруч по вулиці Бородачова: з проханням залишити стару назву вулиці (а.с.74).

13.05.2016 від голови громадської організації «Зелений світ» ОСОБА_45, з проханням не перейменовувати  вул.Н.Рєпкіна на вул.І.Богуна (а.с.13-17).

Від жителів м.Овруч по вулиці Тітова з проханням залишити стару назву вулиці (а.с.15-18).

06.05.2016 від жителів м.Овруч по вулиці Механізації про її перейменування на вул.Гаптарів (а.с.39).

Крім того, 13.05.2016 від представника  тимчасової комісії з питань декомунізації ОСОБА_33 до обласної топонімічної комісії надійшло звернення, в якому останній просив врахувати доопрацьований список вулиць і провулків м.Овруч, які підлягають декомунізації, оскільки в ньому взято до уваги всі письмові і усні звернення громадян та громадських організацій міста, які надходили під час громадських слухань, а саме: вул. Я.Налєпки (Рєпкіна) на вул. І.Богуна, вул. Горького на вул. Степана Бандери, вул. З.Космодем'янської на вул. Олега Ольжича, вул. Соціалістична на вул. Юрка Тютюнника, вул. Молодогвардійська на вул. Січових Стрільців, вул. Правди на вул. Романа Шухевича, вул. Бородачова на вул. Зарічна, вул. Генерала Рум'янцева на вул. Генерала Кульчицького, вул. Малолєтнєва на вул. Івана Гонти, вул. Редчиця на вул. Івана Сірка, вул. Тітова на вул. Тараса Бульби-Боровця, вул. Коваля на вул. Костянтина Острозького, вул. Карпинського на вул. Макарія Овруцького, пров. Тітова на вул. Михайла Жизневського, пров. Першотравневий на вул. Івана Багряного, парк Сабурова на парк Партизанської Слави.

На засіданні обласної комісії з топоніміки 16.05.2016, з урахуванням наданих пропозицій, було прийнято рішення, яким рекомендовано врахувати  при прийнятті розпорядження  про перейменування наступні назви вулиць та провулків м.Овруч: вул. Горького на вул. Степана Бандери (замість Князя Рюрика); вул. Правди на вул. Романа Шухевича (замість М.Хвильового); вул. Бородачова на вул. Зарічна (замість вул.Панаса Мирного); вул. Тітова на вул. Тараса Бульби-Боровця (замість В.Сосюри); пров. Першотравневий на вул. Івана Багряного; парк Сабурова на парк Партизанської Слави (а.с.136).

Допитані в якості свідків ОСОБА_33,  який членом тимчасової контрольної комісії ради з питання декомунізації найменувань і перейменування вулиць, провулків та інших об'єктів міста Овруча. ОСОБА_46, який  є членом обласної комісії з топоніміки та ОСОБА_47, який  є керівником ГФ «Самооборона. Древляни» підтвердили, що перейменування вулиць відбувалось з залученням громадськості,  зокрема  ветеранів, афганців, чорнобильців, краєзнавців, істориків. На зборах при обговоренні  був присутній і позивач. Засідання комісій  з топоніміки  були відкриті.

Діяльність обласної комісії з топоніміки висвітлювалась на офіційному сайті Житомирської ОДА   та інтернет-газеті Житомир.info, громадськість було поінформовано про хід її засідань в квітні 2016 року та результати засідань, внесені пропозиції щодо перейменування вулиць м.Овруч, що підтверджується наявністю відповідних повідомлень в стрічці новин на цих сайтах за цей період.

Зазначене  підтверджує, що громадськість була обізнана та приймала участь щодо перейменування вулиць в м.Овруч, що думка громадськості м.Овруч була взята до уваги та їх пропозиції стали основою для прийняття спірного розпорядження. Також, відповідачем враховано поради краєзнавців, істориків та рекомендації Українського інституту національної пам'яті (а.с.116-134), а також спростовує доводи позивача щодо обмеження його прав  як члена громадськості на внесення своїх пропозицій стосовно перейменування вулиць і провулків м.Овруч, бути присутнім на засіданні обласної комісії з топоніміки при підготовці на розгляд голови облдержадміністрації пропозицій по перейменуванню вулиць та провулків, подавати запити на інформацію бути на прийомі у посадових осіб органів державної влади, ініціювати та проводити мирні зібрання громадян щодо перейменування, збирати підписи в підтримку своєї пропозиції щодо нової назви вулиць та провулків.

Крім того, у голови обласної державної адміністрації відсутнє право втручання (контролю) у процес здійснення власних повноважень органів місцевого самоврядування щодо проведення громадських обговорень з питання перейменування вулиць міста.

Що стосується посилання позивача на те, що назва вулиць та провулків м.Овруч (з оскаржуваного розпрядження № 140)  не підпадає під перейменування з підстав, викладених у Законі України "Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки" у розумінні підпункту «є» пункту 4 ч. 1 ст.1 цього Закону.

Відповідно до підпункту «є» пункту 4 ч. 1 ст.1 Закону України  № 317-VIII,  символіка комуністичного тоталітарного режиму - символіка, що включає: назви областей, районів, населених пунктів, районів у містах, скверів, бульварів, вулиць, провулків, узвозів, проїздів, проспектів, площ, майданів, набережних, мостів, інших об'єктів топоніміки населених пунктів, підприємств, установ, організацій, у яких використані імена або псевдоніми осіб, які обіймали керівні посади в комуністичній партії (посаду секретаря районного комітету і вище), вищих органах влади та управління СРСР, УРСР (УСРР), інших союзних або автономних радянських республік, працювали в радянських органах державної безпеки, а також назви СРСР, УРСР (УСРР), інших союзних або автономних радянських республік та похідні від них, назви, пов'язані з діяльністю комуністичної партії (включаючи партійні з'їзди), річницями Жовтневого перевороту 25 жовтня (7 листопада) 1917 року, встановленням радянської влади на території України або в окремих адміністративно-територіальних одиницях, переслідуванням учасників боротьби за незалежність України у XX столітті (крім назв, пов'язаних з опором та вигнанням нацистських окупантів з України або з розвитком української науки та культури).

Відповідно до висновку відображеного в листі Українського інституту національної пам'яті від 03.08.2016 № 02/2009 (а.с.107), вулиця Соціалістична - назва є похідною від назви Жовтневого перевороту (повна назва у радянській історіографії - «Велика Жовтнева соціалістична революція»);

-вулиця Правди - назва пов'язана із газетою «Правда», головним щоденним друкованим засобом інформації Комуністичної партії Радянського Союзу до 1991 року, основним ідеологічним рупором комуністичної партії; вулиця Першого травня (похідною від якої є назва «Першотравневий») - назва, пов'язана з діяльністю комуністичної партії та встановленням радянської влади на території України. Свято Першого травня було офіційно запроваджено при комуністичному тоталітарному режимі;

- вулиця Горького - названа на честь Максима Горького (справжнє ім'я Олексій Максимович Пешков), радянського письменника, який активно підтримував більшовиків та встановлення радянської влади. Згідно згаданої вище Експертної оцінки Інституту історії України Максим Горький виступав проти політики українізації, не визнавав права українського народу на власну мову і культуру, протестував проти перекладу власних творів українською мовою «за ненадобностью». Максим Горький не мав відношення до розвитку української науки або культури;

-вулиця Космодемянської - названа на честь Зої Олександрівни Космодемянської, радянської диверсантки, яка діяла у складі партизанського загону на території Московської області Росії. Входила до радянського героїчного пантеону та активно використовувалася у пропаганді комуністичною партією. До опору та вигнання нацистських окупантів з території України Зоя Космодемянська не мала відношення;

- вулиця Механізаторів (похідною від якої є назва «Механізації») пов'язана з ідеологією комуністичної партії та її акцентом на трудових та інших звершеннях, апеляцією до представників так званих «трудових» спеціальностей.

-вулиця Молодогвардійська - назва «Молода гвардія» та похідні від неї у СРСР, а після цього у незалежній Україні стали відомі завдяки однойменному пропагандистському роману радянського письменника, члена ЦК ВКП (б) Олександра Фадеева. У зазначеному романі йдеться про діяльність протягом кількох місяців 1942- 1943 років підпільної організації у місті Краснодон (з 2016 р. - Сорокине) Луганської області.

Судом встановлено, що Я.Налєпка (Рєпкін), Бородачов,  Тітов,  Білявський - герої Радянського  Союзу, Коваль працював головою райвиконкому, Карпинський -  російський академік з травня 1917 року, перший виборний президент Російської академії наук; генерал Румянцев - російський полководець і державний діяч, Коваль працював головою райвиконкому.

Окрім того встановлено, що прийняттю оскаржуваного рішення про перейменування вулиць зазначених осіб передувала зокрема пропозиція   тимчасової контрольної комісії ради з питань декомунізації найменувань і перейменування вулиць, провулків та інших об'єктів міста Овруча , а також приймались до уваги інші пропозиції.

Отже твердження позивача щодо невідповідності перейменованих вулиць підпункту «є» пункту 4 ч. 1 ст.1 Закону України  № 317-VIII не відповідає дійсності.

Відповідач, як суб'єкт владних повноважень, діяв у межах повноважень, наданих йому законодавством та  відповідно до ст. 71 КАС України довів правомірність прийнятого розпорядження, а   тому у позові слід відмовити.

Враховуючи все вищевикладене, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції дійшов вірного висновку про законність та обґрунтованість прийнятого розпорядження голови Житомирської обласної державної адміністрації №140 від 20.05.2016 "Про перейменування топонімічних об'єктів та демонтаж пам'ятників та пам'ятних знаків у Житомирській області" в частині перейменування вулиць та провулків в місті Овруч".

Відповідно до ст. 200 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає скаргу без задоволення, а постанову суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Доводи апеляційної скарги не спростовують законність та обґрунтованість постанови суду першої інстанції. Постанова суду першої інстанції прийнята з дотриманням норм матеріального та процесуального права.

За таких підстав апеляційна скарга підлягає залишенню без задоволення, а постанова суду першої інстанції - без змін.

Керуючись ст.ст. 195, 196, 198, 200, 205, 206 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

УХВАЛИВ:

Апеляційну скаргу  ОСОБА_3  залишити без задоволення, постанову Житомирського окружного адміністративного суду  від "08" серпня 2016 р. без змін.

Ухвала набирає законної сили з моменту проголошення та може бути оскаржена протягом двадцяти днів з дня складання її в повному обсязі шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Вищого адміністративного суду України.

Головуючий   суддя                                                             В.В. Євпак

судді:                                                                                     М.М. Капустинський

                                                                                               Є.М. Мацький

 

0
Нравится
Оставьте Ваш комментарий:

Пожалуйста, авторизуйтесь или зарегистрируйтесь для добавления комментария.


Популярні судові рішення