Главная Блог ... Интересные судебные решения Суд скасував штраф за перевищення швидкості через відсутність доказів роз'яснення водію його прав та обов`язків. (Третій адміністративний апеляційний суд, справа № 643/20086/21 від 08.06.2023 р.) Суд скасував штраф за перевищення швидкості через ...

Суд скасував штраф за перевищення швидкості через відсутність доказів роз'яснення водію його прав та обов`язків. (Третій адміністративний апеляційний суд, справа № 643/20086/21 від 08.06.2023 р.)

Отключить рекламу
- 4cf31b308751a31426826d77e7492bb5.jpg

Фабула судового акту: Водій просив визнати протиправною та скасувати постанову в справі про адміністративне правопорушення, якою його було притягнуто до адміністративної відповідальності за ч.4 ст.122 КУпАП та накладено штраф 1700,00 грн.. Відповідно до спірної постанови він керував ТЗ в населеному пункті зі швидкістю 101 км/год, чим перевищив встановлену швидкість в населених пунктах на 51 км/год. Проте судом першої інстанції йому було відмовлено.

Водій подав апеляційну скаргу, де пояснив: “відео та фото фіксація не містить зображень водія під час руху транспортного засобу, а також, поліцейський не роз`яснив права та обов`язки під час розгляду справи про адміністративне правопорушення, проігнорував клопотання щодо виклику адвоката та ознайомлення з доказами по справі”.

Задовольняючи його вимоги, скасовуючи постанову і - відповідно - штраф, апеляційний суд зазначив:

Відповідно до п. 12.4 розд. 12 ПДР у населених пунктах рух транспортних засобів дозволяється із швидкістю не більше 50 км/год. Частиною 4 ст. 122 КУпАП передбачає адміністративну відповідальність за перевищення встановлених обмежень швидкості руху транспортних засобів більш як на п`ятдесят кілометрів на годину.

Колегія суддів зазначила, що згідно до ч. 4 ст. 258 КУпАП у випадках, передбачених частинами першою та другою цієї статті, уповноваженими органами (посадовими особами) на місці вчинення правопорушення виноситься постанова у справі про адміністративне правопорушення відповідно до вимог ст. 283 цього Кодексу.

Відповідно до ч. 1 ст. 283 КУпАП розглянувши справу про адміністративне правопорушення, орган (посадова особа) виносить постанову по справі.

Таким чином, винесення постанови по справі про адміністративне правопорушення можливе лише після розгляду справи про адміністративне правопорушення.

Статтею 279 КУпАП встановлено порядок розгляду справи про адміністративне правопорушення. Так, розгляд справи розпочинається з оголошення складу колегіального органу або представлення посадової особи, яка розглядає дану справу.

Головуючий на засіданні колегіального органу або посадова особа, що розглядає справу, оголошує, яка справа підлягає розгляду, хто притягається до адміністративної відповідальності, роз`яснює особам, які беруть участь у розгляді справи, їх права і обов`язки. Після цього оголошується протокол про адміністративне правопорушення. На засіданні заслуховуються особи, які беруть участь у розгляді справи, досліджуються докази і вирішуються клопотання.

З аналізу наведених норм Кодексу України про адміністративні правопорушення слідує, що розгляд справи про адміністративне правопорушення та її вирішення повинно відбуватися в точній відповідності з законом та з дотриманням прав особи, яка притягається до адміністративної відповідальності.

Отже у цій справі: Оскаржувана постанова в частині, де зазначено, що права за ст. 268 КУпАП та строк оскарження за ст. 289 КУпАП позивачу роз`яснені, НЕ містила підпис водія під даним пунктом.

В матеріалах справи був відсутній відеозапис із розглядом справи. На запит суду Управління патрульної поліції направило заяву щодо неможливості надання відеозапису розгляду справи про адміністративне правопорушення по постанові, оскільки строк зберігання портативних реєстрів 30 діб. З метою недопущення витоку інформації з обмеженим доступом, особливої інформації, що містять персональні дані, з початку збройного конфлікту російської федерації проти України, всі відеозаписи було знищено.

Відповідно до ч. 2 ст. 77 КАС України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Таким чином доказів, які б підтверджували факт роз'яснення позивачу прав та обов`язків під час розгляду справи про притягнення позивача до адміністративної відповідальності матеріали справи не містять. Враховуючи вищезазначене - відповідачем не доведено, що справу було розглянуто з дотриманням процедури розгляду справи та не спростовано твердження позивача, що йому не було роз'яснено його права та обов`язки, проігноровано клопотання щодо виклику адвоката та ознайомлення з доказами по справі. За таких обставин, колегія суддів скасувала оспорювану постанову і - відповідно - штраф.

Аналізуйте судовий акт: Суд визнав винуватим пішохода, який переходив дорогу в невстановленому місті і попав під колеса автомобіля. (Жовтневий районний суд м. Запоріжжя, справа № 331/1193/23 від 22.03.2023 р.);

Водію, який правомірно керував ТЗ належить право вимагати відшкодування майнової шкоди, заподіяної цьому майну, навіть за відсутності права власності на ТЗ (ВС КЦС, справа №623/290/21 від 12.05.2022 р.);

Сам по собі втомлений вигляд водія та його спокійне поводження - не можуть бути розцінені як ознаки наркотичного сп'яніння. (Вінницький апеляційний суд, справа № 149/3485/22 від 31.01.2023 р.);

Суд оштрафував водія мопеду на 40 тис. гривень та позбавив права керування ТЗ на 5 років, за водіння без прав. (Малиновський районний суд міста Одеси, справа № 521/9798/23 від 21.04.2023 р.).

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

24 травня 2023 р.Справа № 643/20086/21Другий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

Головуючого судді: Макаренко Я.М.,

Суддів: Мінаєвої О.М. , Кононенко З.О. ,

за участю секретаря судового засідання Пукшин Л.Т

розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Другого апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Московського районного суду м. Харкова від 25.01.2022, головуючий суддя І інстанції: Довготько Тетяна Миколаївна, пр-т Ювілейний, 38Є, м. Харків, 61005, по справі № 643/20086/21

за позовом ОСОБА_1

до Інспектора 4 батальйону 6 роти УПП в Харківській області старшого лейтенанта поліції Семененка Дмитра Олександровича

про скасування постанови про накладення адміністративного стягнення,

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 звернувся до Московського районного суду м.Харкова з адміністративним позовом до інспектора 4 батальйону 6 роти УПП в Харківській області старшого лейтенанта поліції Семененка Дмитра Олександровича, в якому просив суд визнати протиправною та скасувати постанову в справі про адміністративне правопорушення від 04.11.2021 серії ЕАО№4986762, винесену інспектором УПП в Харківській області Семененко Дмитром Олександровичем, про притягнення ОСОБА_1 до адміністративної відповідальності за ч.4 ст.122 КУпАП та накладення адміністративного стягнення у виді штрафу 1700,00грн; закрити справу про адміністративне правопорушення щодо ОСОБА_1 за ч.4 ст.122 КУпАП.

Рішенням Московського районного суду м.Харкова від 25.01.2022 позов ОСОБА_1 про скасування постанови про накладення адміністративного стягнення залишено без задоволення.

На зазначене рішення Московського районного суду м.Харкова позивач ОСОБА_1 подав апеляційну скаргу, у якій, посилаючись на неправильне застосування судом першої інстанції норм матеріального права, порушення норм процесуального права, просив рішення суду першої інстанції скасувати, прийняти нове, яким позовні вимоги ОСОБА_1 задовольнити в повному обсязі.

В обґрунтування вимог апеляційної скарги позивач зазначає, що відео та фото фіксація не містить зображень водія під час руху транспортного засобу, також, позивачем зазначено, що поліцейський не роз`яснив права та обов`язки під час розгляду справи про адміністративне правопорушення, проігноровано клопотання щодо виклику адвоката та ознайомлення з доказами по справі.

Відповідно до ч. ч. 1 ст. 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Колегія суддів, перевіривши рішення суду першої інстанції, доводи апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи, вважає, що вимоги апеляційної скарги позивача підлягають задоволенню, виходячи з наступного.

Судом першої інстанції встановлено, що постановою Інспектора 6 роти 4 батальйону УПП в Харківській області старшого лейтенанта поліції СемененкоД.О. серії ЕАО №4986762 від 04.11.2021 ОСОБА_1 притягнуто до адміністративної відповідальності за вчинення адміністративного правопорушення, передбаченого ч.4 ст.122 КУпАП та накладено адміністративне стягнення у вигляді штрафу в сумі 1700грн.

Відповідно до вказаної постанови 04.11.2021 о 08год. 17хв. у п.Травневе траса М 03448км. 531М, водій ОСОБА_1 керував ТЗ в населеному пункті Травневе зі швидкістю 101км/год, перевищив встановлену швидкість в населених пунктах на 51км/год., чим порушив п.12.4 Правил дорожнього руху України та вчинив адміністративне правопорушення, передбачене ч.4 ст.122 КУпАП.

Відмовляючи у задоволені позову, суд першої інстанції виходив з того, що факт керування позивачем 04.11.2021 транспортним засобом зі швидкістю 101км/год та, як наслідок, порушення Правил дорожнього рухуУкраїни, відповідальність за яке передбачена ч.4 ст.122 КУпАП, підтверджено належними та допустимими доказами; а тому постанова поліцейського від 04.11.2021 серії ЕАО №4986762 винесена на підставі та в межах повноважень, наданих інспектору, у спосіб, що передбачені Конституцією України та чинним законодавством України.

Колегія суддів не погоджується з такими висновками суду першої інстанції, з наступних підстав.

Відповідно до ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ст. 9 КУпАП адміністративним правопорушенням визнається протиправна, винна (умисна або необережна) дія чи бездіяльність, яка посягає на громадський порядок, власність, права і свободи громадян, на встановлений порядок управління і за яку законом передбачено адміністративну відповідальність.

Згідно зі ст. 14 Закону України Про дорожній рух учасники дорожнього руху зобов`язані: знати і неухильно дотримуватися вимог цього Закону, Правил дорожнього руху та інших нормативних актів з питань безпеки дорожнього руху; створювати безпечні умови для дорожнього руху, не завдавати своїми діями або бездіяльністю шкоди підприємствам, установам, організаціям і громадянам; виконувати розпорядження органів державного нагляду та контролю щодо дотримання законодавства про дорожній рух.

Порядок дорожнього руху на території України, відповідно до Закону України Про дорожній рух від 30.06.1993 № 3353, встановлюють Правила дорожнього руху, затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 10.10.2001 № 1306 (із змінами та доповненнями, далі ПДР).

Пунктом 1.9. розд. 1 ПДР встановлено, що особи, які порушують ці Правила, несуть відповідальність згідно із законодавством.

Підпунктами б п. 12.9 розд. 12 ПДР визначено, що водієві забороняється: перевищувати максимальну швидкість, зазначену в пунктах 12.4-12.7, на ділянці дороги, де встановлено дорожні знаки 3.29, 3.31, або на транспортному засобі, на якому встановлено розпізнавальний знак відповідно до підпункту "и" пункту 30.3 цих Правил.

Відповідно до п. 12.4 розд. 12 ПДР у населених пунктах рух транспортних засобів дозволяється із швидкістю не більше 50 км/год.

Частиною 4 ст.122 КУпАП передбачає адміністративну відповідальність за перевищення встановлених обмежень швидкості руху транспортних засобів більш як на п`ятдесят кілометрів на годину.

З матеріалів справи встановлено, що у постанові серії ЕАО №4986762 від 04.11.2021 року зазначено, що ОСОБА_1 04.11.2021 о 08год. 17хв. керував ТЗ Dacia Logan НОМЕР_1 в населеному пункті Травневе зі швидкістю 101км/год, чим перевищив встановлену швидкість в населених пунктах на 51км/год., та порушив п.12.4 Правил дорожнього руху України.

В обґрунтування заявлених позовних вимог та доводів апеляційної скарги позивач посилався, що під час розгляду справи про адміністративне правопорушення йому не було роз`яснено права та обов`язки під час розгляду справи, проігноровано його клопотання щодо

ознайомлення з доказами по справі та виклику адвоката.

Колегія суддів зазначає, що згідно до ч. 4 ст. 258 Кодексу України про адміністративні правопорушення у випадках, передбачених частинами першою та другою цієї статті, уповноваженими органами (посадовими особами) на місці вчинення правопорушення виноситься постанова у справі про адміністративне правопорушення відповідно до вимог статті 283 цього Кодексу.

Відповідно до ч. 1 ст. 283 Кодексу України про адміністративні правопорушення розглянувши справу про адміністративне правопорушення, орган (посадова особа) виносить постанову по справі.

Таким чином, винесення постанови по справі про адміністративне правопорушення можливе лише після розгляду справи про адміністративне правопорушення.

Згідно зі статтею 280 КУпАП орган (посадова особа) при розгляді справи про адміністративне правопорушення зобов`язаний з`ясувати: чи було вчинено адміністративне правопорушення, чи винна дана особа в його вчиненні, чи підлягає вона адміністративній відповідальності, чи є обставини, що пом`якшують і обтяжують відповідальність, чи заподіяно майнову шкоду, а також з`ясувати інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Частиною першою ст. 268 Кодексу України про адміністративні правопорушення визначено права особи, яка притягається до адміністративної відповідальності, серед яких: знайомитися з матеріалами справи, давати пояснення, подавати докази, заявляти клопотання; при розгляді справи користуватися юридичною допомогою адвоката, іншого фахівця у галузі права, який за законом має право на надання правової допомоги особисто чи за дорученням юридичної особи, виступати рідною мовою і користуватися послугами перекладача, якщо не володіє мовою, якою ведеться провадження; оскаржити постанову по справі. Справа про адміністративне правопорушення розглядається в присутності особи, яка притягається до адміністративної відповідальності.

Статтею 279 Кодексу України про адміністративні правопорушення встановлено порядок розгляду справи про адміністративне правопорушення. Так, розгляд справи розпочинається з оголошення складу колегіального органу або представлення посадової особи, яка розглядає дану справу.

Головуючий на засіданні колегіального органу або посадова особа, що розглядає справу, оголошує, яка справа підлягає розгляду, хто притягається до адміністративної відповідальності, роз`яснює особам, які беруть участь у розгляді справи, їх права і обов`язки. Після цього оголошується протокол про адміністративне правопорушення. На засіданні заслуховуються особи, які беруть участь у розгляді справи, досліджуються докази і вирішуються клопотання.

Таким чином, приписами Кодексу України про адміністративні правопорушення встановлено певну процедуру розгляду справи про адміністративне правопорушення та визначено систему правових механізмів забезпечення дотримання прав особи, яка притягається до адміністративної відповідальності.

Відповідно до ст. 245 КУпАП завданнями провадження в справах про адміністративні правопорушення є: своєчасне, всебічне, повне і об`єктивне з`ясування обставин кожної справи, вирішення її в точній відповідності з законом, забезпечення виконання винесеної постанови, а також виявлення причин та умов, що сприяють вчиненню адміністративних правопорушень, запобігання правопорушенням, виховання громадян у дусі додержання законів, зміцнення законності.

З аналізу наведених норм Кодексу України про адміністративні правопорушення слідує, що розгляд справи про адміністративне правопорушення та її вирішення повинно відбуватися в точній відповідності з законом та з дотриманням прав особи, яка притягається до адміністративної відповідальності.

Постанова серії ЕАО №4986762 від 04.11.2021 року містить пункт 8, де зазначено, що права за статтю 268 КУпАП та строк оскарження за статтею 289 КУпАП позивачу роз`яснені, проте підпис ОСОБА_1 під даним пунктом відсутній.

В матеріалах справи відсутній відеозапис із розглядом справи.

Колегія суддів зазначає, що судом апеляційної інстанції 19.04.2023 було витребувано відеозапис розгляду справи про адміністративне порушення щодо притягнення ОСОБА_1 04.11.2021 р. до адміністративної відповідальності за ч. 4 ст. 122 КУпАП.

Однак, від Управління патрульної поліції в Харківській області Департаменту патрульної до суду надійшла заява щодо неможливості надання відеозапису розгляду справи про адміністративне правопорушення по постанові, оскільки строк зберігання портативних реєстрів 30 діб. Також, з метою недопущення витоку інформації з обмеженим доступом, особливої інформації, що містять персональні дані, з початку збройного конфлікту російської федерації проти України, всі відеозаписи було знищено.

Відповідно п.1 ч.3 розділу VIII Наказу МВС України від 18.12.2018 №1026 Про затвердження Інструкції із застосування органами та підрозділами поліції технічних приладів і технічних засобів, що мають функції фото- і кінозйомки, відеозапису, засобів фото- і кінозйомки, відеозапису (далі - Наказ МВС №1026), строк зберігання відеозаписів з портативних відеореєстраторів становить 30 діб.

Відповідно до ч.3 розділу І Наказу МВС №1026, портативний відеореєстратор - пристрій, призначений для запису, зберігання та відтворення відеоінформації, технічні характеристики та особливості конструкції якого дають змогу закріпити його на форменому одязі поліцейського.

Відповідно до ч. 2 ст. 77 КАС України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Колегія суддів зазначає, що оскаржувана постанова не містить посилань на те, що відповідачем при притягненні позивача до адміністративної відповідальності роз`яснено його права та обов`язки.

Таким чином доказів, які б підтверджували факт роз`яснення позивачу прав та обов`язків під час розгляду справи про притягнення позивача до адміністративної відповідальності матеріали справи не містять.

На запит суду апеляційної інстанції відповідачем таких доказів не надано.

Враховуючи вищезазначене, колегія суддів вважає, що відповідачем не доведено, що справу було розглянуто з дотриманням процедури розгляду справи та не спростовано твердження позивача, що йому не було роз`яснено його права та обов`язки, проігноровано клопотання щодо виклику адвоката та ознайомлення з доказами по справі.

За таких обставин, колегія суддів дійшла висновку про протиправність притягнення ОСОБА_1 до адміністративної відповідальності за порушення ч. 4 ст. 122 КУпАП та наявність підстав для скасування оспорюваної постанови.

Відповідно до ст. 242 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Відповідно до ч.3 ст.286 КАС України за наслідками розгляду справи з приводу рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень у справах про притягнення до адміністративної відповідальності місцевий загальний суд як адміністративний має право скасувати рішення суб`єкта владних повноважень і закрити справу про адміністративне правопорушення.

Враховуючи незаконність оскаржуваної постанови про накладення на позивача адміністративного стягнення, то за приписами ч.3 ст.286 КАС України справа про адміністративне правопорушення підлягає закриттю.

Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 315 Кодексу адміністративного судочинства України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право скасувати судове рішення повністю або частково і ухвалити нове судове рішення у відповідній частині або змінити судове рішення.

Згідно п. 2 ч. 1 ст. 317 Кодексу адміністративного судочинства України підставою для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції визнав встановленими.

Враховуючи вищевикладене, колегія суддів дійшла висновку, що судом першої інстанції при ухваленні рішення було порушено норми процесуального права, неповно з`ясовано обставини, що мають значення для справи, що призвело до неправильного вирішення справи, а тому апеляційна скарга підлягає задоволенню, рішення суду першої інстанції скасуванню з прийняттям постанови про задоволення позовних вимог.

Керуючись ст. ст. 242 243 250 308 310 315 317 321 322 325 328 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу ОСОБА_1 задовольнити.

Рішення Московського районного суду м. Харкова від 25.01.2022 по справі № 643/20086/21 скасувати .

Прийняти постанову, якою позов ОСОБА_1 до Інспектора 4 батальйону 6 роти УПП в Харківській області старшого лейтенанта поліції Семененко Дмитро Олександровичпро скасування постанови про накладення адміністративного стягнення- задовольнити.

Скасувати постанову серії ЕАО №4986762 від 04.11.2021 року у справі про адміністративне правопорушення, передбачене ч. 4 ст. 122 КУпАП, якою ОСОБА_1 притягнуто до адміністративної відповідальності у вигляді штрафу у розмірі 1700,00 грн., а провадження по справі закрити.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та не підлягає касаційному оскарженню.

Головуючий суддя (підпис)Я.М. МакаренкоСудді(підпис) (підпис) О.М. Мінаєва З.О. Кононенко

  • 2549

    Просмотров

  • 0

    Коментарии

  • 2549

    Просмотров

  • 0

    Коментарии


  • Поблагодарить Отключить рекламу

    Оставьте Ваш комментарий:

    Добавить

    Другие наши сервисы:

    • Бесплатная консультация

      Получите быстрый ответ на юридический вопрос в нашем мессенджере , который поможет Вам сориентироваться в дальнейших действиях

    • ВИДЕОЗВОНОК ЮРИСТУ

      Вы видите своего юриста и консультируетесь с ним через экран, чтобы получить услугу, Вам не нужно идти к юристу в офис

    • ОБЪЯВИТЕ СОБСТВЕННЫЙ ТЕНДЕР

      На выполнение юридической услуги и получите самое выгодное предложение

    • КАТАЛОГ ЮРИСТОВ

      Поиск исполнителя для решения Вашей проблемы по фильтрам, показателям и рейтингу

    Популярные судебные решения

    Смотреть все судебные решения
    Смотреть все судебные решения
    logo

    Юридические оговорки

    Protocol.ua обладает авторскими правами на информацию, размещенную на веб - страницах данного ресурса, если не указано иное. Под информацией понимаются тексты, комментарии, статьи, фотоизображения, рисунки, ящик-шота, сканы, видео, аудио, другие материалы. При использовании материалов, размещенных на веб - страницах «Протокол» наличие гиперссылки открытого для индексации поисковыми системами на protocol.ua обязательна. Под использованием понимается копирования, адаптация, рерайтинг, модификация и тому подобное.

    Полный текст