Главная Блог ... Интересные судебные решения Суд поновив статус учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, скасувавши незаконне рішення Комісії зі спірних питань статусу чорнобильців (Суд у справі № 821/1379/16) Суд поновив статус учасника ліквідації наслідків а...

Суд поновив статус учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, скасувавши незаконне рішення Комісії зі спірних питань статусу чорнобильців (Суд у справі № 821/1379/16)

Отключить рекламу
- 0_86831600_1491581244_58e7b93cd4090.jpeg

Фабула судового акту: Існує в Києві така чарівна Комісія, яка визначає - чорнобилець ти чи ні. Це - Комісія зі спірних питань визначення статусу осіб, які брали участь у ліквідації наслідків на Чорнобильській АЕС. У цей раз жереб випав на мою сусідку, яка вже 25 років має статус ліквідатора. Таємна Комісія позбавила її законного статусу, а Пенсійний фонд припинив виплату "чорнобильскої" пенсії. Підстава - Комісії не вистачило доказів, які б підвтердили статус чорнобильця. Дивно, бо в 1991 році вистачило, і в 1994, коли повторно перевіряли, і навіть в 1997 - ще раз! Але не в 2016, оскільки саме в цьому році доказів не стало!

Будь-яка інформація щодо підстав прийняття такого рішення через 25 років після отримання відповідного статусу позивачем, відсутня.

Комісія зі спірних питань має право звертатися за допомогою до підприємств, установ, організацій для отримання документів і матеріалів, необхідних для визначення статусу учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС. За 10 років свого функціонування, такі повноваження у справі клієнта Комісія не використала, що сприяло втраті більшої частини архівних документів за закінченням строку їх зберігання.

На щастя, клієнт зберегла усі документи, які підтверджують статус ліквідатора. Вона перебувала у зоні відчуження на посаді товарознавця-організатора Мартиновицького роздрібно-торгового об'єднання Поліського районного споживчого товариства, що підтверджується оригіналами податкової накладної, рахунками-фактурами, записами з трудової книжки позивача, копіями товарно-транспортних накладних. Про неї навіть писали в газеті! Суду надано витяг з газети "Советская торговля" № 59 від 17.05.1986, у якій зазначено, що клієнт виконувала посадові обов'язки у зоні відчуження.

Суд дійшов до висновку, що відповідач - Комісія зі спірних питань визначення статусу осіб, які брали участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС прийняв спірне рішення не у спосіб, що передбачений Конституцією та законами України, необґрунтовано, тобто з не врахувавши усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); упереджено; недобросовісно; нерозсудливо.

Ця Постанова Херсонського окружного адміністративного суду набрала законної сили 10 січня 2017 року, а апеляційну скаргу повернуту скаржнику у зв'язку із несплатою судового збору.

Державний герб України

ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

23 листопада 2016 р. м. Херсон

Справа № 821/1379/16

09 год. 52 хв.

Херсонський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді: Варняка С.О.,

при секретарі: Багненко Т.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Комісії зі спірних питань визначення статусу осіб, які брали участь у ліквідації наслідків на Чорнобильській АЕС Міністерства соціальної політики України, Управління Пенсійного фонду України в Цюрупинському районі Херсонської області, третя особа - Департамент соціального захисту населення Херсонської обласної державної адміністрації про визнання протиправними та скасування рішень,

встановив:

Звернувшись до суду, позивач посилається на те, що 23.06.2016 року Комісією зі спірних питань визначення статусу осіб, які брали участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС при Міністерстві соціальної політики України (далі - Комісія зі спірних питань) прийнято рішення № 98 про визнання безпідставним видачі посвідчення учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС категорії 2 ОСОБА_1 та вилучення вказаного посвідчення.

На підставі вказаного рішення 29.07.2016 року Управління Пенсійного фонду України в Цюрупинському районі Херсонської області прийняло рішення №1358 про припинення виплати пенсії за віком ОСОБА_1 на підставі ст. 55 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" у зв'язку з тим, що факт виконання позивачем робіт у зоні відчуження не підтверджено.

Вважає, що вказані рішення суб'єктів владних повноважень є протиправними та підлягають скасуванню з таких підстав.

На 11.12.2015 питання щодо підтвердження статусу ОСОБА_1 як учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС перевірялося двічі - у 1993 та 1997 році, а також відповідний факт встановлено постановою Цюрупинського районного суду Херсонської області від 07.10.2015 у справі № 664/3030/15-а.

Будь-яких спірних питань щодо правового статусу ОСОБА_1 як учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС не виникало, однак 23.06.2016 Комісією зі спірних питань згідно витягу з протоколу засідання № 98 прийнято рішення про не підтвердження факту виконання ОСОБА_1 робіт у зоні відчуження та вилучення посвідчення. Будь-яка інформація щодо підстав прийняття такого рішення через 25 років після отримання відповідного статусу позивачем, відсутня.

Однак, Комісія зі спірних питань має право звертатися за допомогою до підприємств, установ, організацій для отримання документів і матеріалів, необхідних для визначення статусу учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, за 10 років свого функціонування повноваження у справі позивача не використала, що сприяло втраті більшої частини архівних документів за закінченням строку їх зберігання. Також Комісія зі спірних питань у справі позивача користувалась неіснуючим повноваженням щодо повернення документів на доопрацювання до суб'єкта звернення.

Вважає, що бездіяльність Комісії зі спірних питань щодо порушення розумних строків розгляду справи та невикористання наданих повноважень у частині запиту необхідних документів для підтвердження статусу учасника ліквідації наслідків на Чорнобильській АЕС, є незаконною, а рішення № 98 від 22.07.2016 про визнання безпідставним видачі посвідчення учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС категорії 2 ОСОБА_1 та вилучення вказаного посвідчення - протиправним.

Просить суд визнати протиправним і скасувати рішення Комісії зі спірних питань визначення статусу осіб, які брали участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС при Міністерстві соціальної політики України від 23.06.2016 № 98 про визнання безпідставним видачі посвідчення учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС категорії 2 ОСОБА_1 та вилучення вказаного посвідчення;

- визнати протиправним і скасувати рішення Управління Пенсійного фонду України в Цюрупинському районі Херсонської області №1358 від 29.07.2036 про припинення виплати пенсії за віком ОСОБА_1 та зобов'язати прийняти рішення про поновлення виплати пенсії.

У судовому засіданні представник позивача наполягав на позовних вимогах, просив суд задовольнити позов.

Представник відповідача Управління Пенсійного фонду України в Цюрупинському районі Херсонської області у судовому засіданні по суті позову заперечувала, просила у задоволенні позову відмовити.

Представник відповідача - Комісії зі спірних питань визначення статусу осіб, які брали участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС при Міністерстві соціальної політики України у судове засідання не з'явився, про дату, час та місце проведення судового засідання був повідомлений належним чином, надав до суду клопотання, в якому просив розглядати справу без участі Комісії зі спірних питань.

Представник третьої особи - Департамент соціального захисту населення Херсонської обласної державної адміністрації у судове засідання не з'явився, про дату, час та місце проведення судового засідання був повідомлений належним чином.

Заслухавши сторони та дослідивши докази у справі, суд встановив такі обставини.

28.03.1991 Центральною спілкою споживчих товариств України (Укоопспілка) ОСОБА_1 видано посвідчення учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС у 1986 році серії НОМЕР_1.

05.04.1993 року Комісією по вирішенню спірних питань визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи Київської обласної державної адміністрації (протокол №24 від 05.04.1993) ОСОБА_1 визнано учасником ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС (категорія 2, серія "А"). Вказане рішення було підставою для видачі посвідчення категорії 2 серії НОМЕР_2 від 27.04.1993р.

25.06.1997 року Тимчасовою комісією з питань проведення перевірки правильності видачі посвідчень "Учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС" Київської обласної державної адміністрації підтверджено правильність видачі (протокол комісії №6 від 25.06.1997).

07.10.2015 року постановою Цюрупинського районного суду Херсонської області у справі № 664/3030/15-а визнані протиправними дії Управління Пенсійного фонду України в Цюрупинському районі Херсонської області щодо припинення ОСОБА_1 щомісячних виплат пенсії за віком як учаснику ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС у 1986-1987 роках 2 категорії з 01.04.2012 року;

- визнано протиправною бездіяльність Управління Пенсійного фонду України в Цюрупинському районі Херсонської області щодо недотримання розумних строків для з'ясування достовірності документів, що слугували підставою для призначення пенсії ОСОБА_1, як учаснику ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС у 1986-1987 роках 2 категорії з 01.04.2012 року;

- зобов'язано Управління Пенсійного фонду України в Цюрупинському районі Херсонської області поновити виплату пенсії за віком як учаснику ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС у 1986-1987 роках 2 категорії, здійснивши її нарахування і виплату за період з 01.04.2012 року.

23.06.2016 року Комісією зі спірних питань визначення статусу осіб, які брали участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС при Міністерстві соціальної політики України прийнято рішення № 98 про визнання безпідставним видачі посвідчення учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС категорії 2 ОСОБА_1 та вилучення вказаного посвідчення.

29.07.2016 року, на підставі вказаного рішення, Управління Пенсійного фонду України в Цюрупинському районі Херсонської області прийняло рішення №1358 про припинення виплати пенсії за віком ОСОБА_1 на підставі ст. 55 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" у зв'язку з тим, що факт виконання позивачем робіт у зоні відчуження не підтверджено.

Вирішуючи спір, суд виходить з такого.

Відповідно до ст. 10 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" учасниками ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС вважаються громадяни, які безпосередньо брали участь у будь-яких роботах, пов'язаних з усуненням самої аварії, її наслідків у зоні відчуження у 1986-1987 роках незалежно від кількості робочих днів, а у 1988-1990 роках - не менше 30 календарних днів, у тому числі проведенні евакуації людей і майна з цієї зони, а також тимчасово направлені або відряджені у зазначені строки для виконання робіт у зоні відчуження, включаючи військовослужбовців, працівники державних, громадських, інших підприємств, установ і організацій незалежно від їх відомчої підпорядкованості, а також ті, хто працював не менше 14 календарних днів у 1986 році на діючих пунктах санітарної обробки населення і дезактивації техніки або їх будівництві. Перелік цих пунктів визначається Кабінетом Міністрів України.

Згідно п.2 4.2 ст. 14 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", учасниками ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС є особи, які працювали у зоні відчуження з моменту аварії до 1 липня 1986 року - незалежно від кількості робочих днів.

Відповідно ч.4 ст. 65 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" видача посвідчень провадиться спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, державними адміністраціями областей, Київською і Севастопольською міськими державними адміністраціями за поданням районних державних адміністрацій; порядок видачі посвідчень встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Безпосередньо такий порядок встановлений постановою КМУ від 20.01.1997 року № 51 "Про затвердження Порядку видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи". Пунктом 3 Порядку передбачено, що видача посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України від 20.01.1997 № 51, учасниками ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС є особи, які працювали у зоні відчуження з моменту аварії до 1 липня 1986 року - незалежно від кількості робочих днів.

До суду не з'явились представники відповідача - Комісія зі спірних питань та третьої особи - Департаменту соціального захисту населення Херсонської обласної державної адміністрації, тому суд вирішив справу на основі наявних доказів.

Судом встановлено, що позивач перебувала у зоні відчуження на посаді товарознавця-організатора Мартиновицького роздрібно-торгового об'єднання Поліського районного споживчого товариства з 03.03.1986 по 21.07.1986, що підтверджується оригіналами податкової накладної №107 від 26.05.86., накладної №131 від 06.06.86., рахунками-фактурами 3872/4, записами з трудової книжки позивача, копіями товарно-транспортних накладних № 26507 від 05.06.1986, видаткової накладної № 370 від 30.04.1986, видатковою накладною № 6 від 26.05.1986, накладною № 222 від 10.06.1986, витягом з книги нарахування заробітної плати за вересень 1986 року. витяг з газети "Советская торговля" № 59 від 17.05.1986, у якій зазначено, що ОСОБА_1 виконувала посадові обов'язки у зоні відчуження.

До складу території обслуговування вказаного об'єднання входили села Кливини, Вільшанка, Стара Рудня, Луб'янка, Бовище, Весняне та інші села Поліського району Київської області. Згідно діючої на той час постанови Кабінету Міністрів Української PCP №44 від 18.06.1991, перераховані села були включені у Перелік населених пунктів, жителі яких евакуйовані в 1986 році та визнавались зоною відчуження.

Факт перебування позивача у зоні відчуження встановлено постановою Цюрупинського районного суду Херсонської області від 07.10.2015 у справі № 664/3030/15-а

Згідно зі статтею 255 Кодексу адміністративного судочинства України постанова або ухвала суду, яка набрала законної сили, є обов'язковою для осіб, які беруть участь у справі, для їхніх правонаступників, а також для органів, підприємств, установ та організацій, посадових чи службових осіб, інших фізичних осіб і підлягає виконанню на всій території України.

Частиною 3 статті 2 КАС України передбачено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Розглянувши справу, суд дійшов до висновку що відповідач - Комісія зі спірних питань визначення статусу осіб, які брали участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС при Міністерстві соціальної політики України прийняв спірне рішення не у спосіб, що передбачений Конституцією та законами України, необґрунтовано, тобто з не врахувавши усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); упереджено; недобросовісно; нерозсудливо.

Враховуючи, що спірне рішення відповідача - Управління Пенсійного фонду України в Цюрупинському районі Херсонської області є похідним від рішення Комісія зі спірних питань, суд визнає і його протиправним.

Виходячи з викладеного, на підставі ст.ст. 8, 9, 12, 19, 158, 159, 161, 162, 163 КАС України,

постановив:

Позов задовольнити.

Визнати протиправним і скасувати рішення Комісії зі спірних питань визначення статусу осіб, які брали участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС при Міністерстві соціальної політики України від 23.06.2016 № 98 про визнання безпідставним видачі посвідчення учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС категорії 2 ОСОБА_1 та вилучення вказаного посвідчення.

Визнати протиправним і скасувати рішення Управління Пенсійного фонду України в Цюрупинському районі Херсонської області №1358 від 29.07.2016 про припинення виплати пенсії за віком ОСОБА_1 та зобов'язати прийняти рішення про поновлення виплати пенсії.

Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Одеського апеляційного адміністративного суду через суд першої інстанції шляхом подачі апеляційної скарги в 10-денний строк з дня її проголошення, а в разі складення постанови у повному обсязі відповідно до ст. 160 КАС України чи прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.

Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.

Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.

Повний текст постанови виготовлений та підписаний 24 листопада 2016 р.

Суддя Варняк С.О.

  • 7053

    Просмотров

  • 0

    Коментарии

  • 7053

    Просмотров

  • 0

    Коментарии


  • Поблагодарить Отключить рекламу

    Оставьте Ваш комментарий:

    Добавить

    Другие наши сервисы:

    • Бесплатная консультация

      Получите быстрый ответ на юридический вопрос в нашем мессенджере , который поможет Вам сориентироваться в дальнейших действиях

    • ВИДЕОЗВОНОК ЮРИСТУ

      Вы видите своего юриста и консультируетесь с ним через экран, чтобы получить услугу, Вам не нужно идти к юристу в офис

    • ОБЪЯВИТЕ СОБСТВЕННЫЙ ТЕНДЕР

      На выполнение юридической услуги и получите самое выгодное предложение

    • КАТАЛОГ ЮРИСТОВ

      Поиск исполнителя для решения Вашей проблемы по фильтрам, показателям и рейтингу

    Популярные судебные решения

    Смотреть все судебные решения
    Смотреть все судебные решения
    logo

    Юридические оговорки

    Protocol.ua обладает авторскими правами на информацию, размещенную на веб - страницах данного ресурса, если не указано иное. Под информацией понимаются тексты, комментарии, статьи, фотоизображения, рисунки, ящик-шота, сканы, видео, аудио, другие материалы. При использовании материалов, размещенных на веб - страницах «Протокол» наличие гиперссылки открытого для индексации поисковыми системами на protocol.ua обязательна. Под использованием понимается копирования, адаптация, рерайтинг, модификация и тому подобное.

    Полный текст