Главная Сервисы для юристов ... База решений “Протокол” Постанова ВСУ від 13.06.2017 року у справі №800/32/17 Постанова ВСУ від 13.06.2017 року у справі №800/32...
print
Друк
search Пошук
comment
КОММЕНТАРИЙ от ресурса "ПРОТОКОЛ":

КОММЕНТАРИЙ от ресурса "ПРОТОКОЛ":

Державний герб України

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

13 червня 2017 року м. Київ

Колегія суддів Судової палати в адміністративних справах Верховного Суду України у складі:

головуючого Прокопенка О.Б.,суддів:Гриціва М.І., Кривенди О.В., - розглянувши в порядку письмового провадження справу за позовом ОСОБА_4 до Вищої кваліфікаційної комісії суддів України (далі - ВККС) про скасування рішення та зобов'язання вчинити дії,

в с т а н о в и л а:

У січні 2017 року ОСОБА_4 звернулася до Вищого адміністративного суду України як суду першої інстанції з позовом до ВККС, у якому з урахуванням уточнення позовних вимог просила:

- визнати незаконним та скасувати рішення ВККС від 27 грудня 2016 року № 118/пп-16, згідно з яким відповідач припинив розгляд заяви позивача про рекомендування її на посаду судді Долинського районного суду Кіровградської області (далі - рішення ВККС від 27 грудня 2016 року);

- зобов'язати ВККС внести рекомендації Вищій раді правосуддя (далі - ВРП) щодо призначення ОСОБА_4 на посаду судді Долинського районного суду Кіровоградської області.

На обґрунтування позовних вимог послалася на незаконність оскаржуваного рішення ВККС від 27 грудня 2016 року, оскільки порядок добору та призначення на посаду судді, визначений статтею 70 Закону України від 2 червня 2016 року № 1402-VIII «Про судоустрій і статус суддів» (далі - Закон № 1402-VIII), не змінено і позивач його дотримала в повному обсязі, результати кваліфікаційного іспиту не скасовано, заява про участь у конкурсі подана в межах трирічного строку перебування в резерві. При цьому зазначила, що частина третя статті 22 Конституції України визначає, що при прийняті нових законів або внесенні змін до чинних законів не допускається звуження змісту та обсягу існуючих прав і свобод.

ВККС проти позову заперечила, зазначивши, що навіть особи, які отримали рекомендацію ВККС, але не були призначені на посаду судді до 30 вересня 2016 року (дня набрання чинності Законом № 1402-VIII), автоматично втрачають можливість бути призначеними на посаду судді за процедурою, що була встановлена Законом України від 7 липня 2010 року № 2453-VI «Про судоустрій і статус суддів» (далі - Закон № 2453-VI).

Суд установив, що 5 листопада 2012 року ВККС оголосила добір кандидатів на посаду судді вперше. Позивач подала відповідні заяву та документи, успішно пройшла анонімне тестування (іспит) на виявлення рівня загальних теоретичних знань у галузі права, пройшла спеціальну підготовку у Національній школі суддів України, склала кваліфікаційний іспит, набравши 71,5 балів, та рішенням ВККС від 23 грудня 2013 року була зарахована до резерву та рейтингового списку на заміщення вакантних посад суддів.

28 липня 2016 року ВККС рішенням № 63/зп-16 оголосила серед кандидатів на посаду судді, які перебувають у резерві на заміщення вакантних посад суддів, конкурс на зайняття 87 вакантних посад суддів у місцевих судах загальної юрисдикції. Датою проведення конкурсу на зайняття вакантної посади визначено 14 вересня 2016 року.

2 серпня 2016 року позивач подала документи для участі в конкурсі на зайняття вакантної посади судді Долинського районного суду Кіровоградської області.

Рішенням ВККС від 15 вересня 2016 року № 74/пп-16 розгляд заяви позивача було відкладено у зв'язку з тим, що під час проведення спеціальної перевірки стосовно неї як кандидата на посаду судді було виявлено негативну інформацію, викладену, зокрема, в листах міського голови Долинської міської ради Долинського району Кіровоградської області, мешканки м. Долинська Кіровоградської області, голови Кіровоградського обласного відділення ВГО «Громадський контроль», народного депутата, Адміністрації Президента України, що потребували уточнення та додаткової перевірки.

27 грудня 2016 року ВККС на підставі, зокрема, пункту 29 Прикінцевих та перехідних положень Закону № 1402-VIII прийняла оскаржуване рішення, згідно з яким відповідач припинив розгляд заяви позивача про рекомендування її на посаду судді Долинського районного суду Кіровградської області.

Вищий адміністративний суд України постановою від 16 березня 2017 року у задоволенні позову ОСОБА_4 відмовив, дійшовши висновку про відсутність правових підстав для визнання незаконним та скасування оскаржуваного рішення ВККС, оскільки з 30 вересня 2016 року - дня набрання чинності Законом № 1402-VIII - відповідач втратив процесуальну можливість рекомендувати кандидата на посаду судді за процедурою, що була встановлена Законом № 2453-VI.

Не погоджуючись із рішенням Вищого адміністративного суду України, ОСОБА_4 з підстави, передбаченої пунктом 4 частини першої статті 237 Кодексу адміністративного судочинства України, звернулась із заявою про його перегляд Верховним Судом України, у якій, посилаючись на порушення норм матеріального та процесуального права, просить прийняти постанову, якою позовні вимоги позивача задовольнити.

Перевіривши наведені у заяві доводи, заперечення на них, колегія суддів Судової палати в адміністративних справах Верховного Суду України вважає, що заява не підлягає задоволенню з огляду на таке.

Так, порядок призначення на посаду судді вперше (на час зарахування позивача до резерву та рейтингового списку на заміщення вакантних посад судді) був передбачений Законом № 2453-VI.

2 червня 2016 року Верховна Рада України прийняла Закон України № 1401-VIII «Про внесення змін до Конституції України (щодо правосуддя)» та Закон № 1402-VIII, якими запроваджено судову реформу в Україні, зокрема, шляхом підвищення вимог та професійних стандартів для суддівського корпусу.

Пунктом 1 Прикінцевих та перехідних положень Закону № 1401-VIII встановлено, що цей Закон набирає чинності через три місяці з дня, наступного за днем його опублікування, крім частини шостої статті 124 Конституції України в редакції цього Закону, яка набирає чинності через три роки з дня, наступного за днем опублікування цього Закону.

Відповідно до пункту 1 Прикінцевих та перехідних положень Закону № 1402-VIII цей Закон набирає чинності з дня набрання чинності Законом № 1401-VIII, крім пунктів 39 та 48 цього розділу, які набирають чинності з дня, наступного за днем опублікування цього Закону.

Закон № 1401-VIII опубліковано 29 червня 2016 року. Отже, 30 вересня 2016 року Закони №№ 1401-VIII, 1402-VIII набрали чинності.

При цьому згідно з пунктом 2 Прикінцевих та перехідних положень Закону № 1402-VIII визнано таким, що втратив чинність з дня набрання чинності цим Законом, Закон № 2453-VI, крім положень, зазначених у пунктах 7, 23, 25, 36 цього розділу.

Таким чином, з 30 вересня 2016 року організація судової влади та здійснення правосуддя в Україні, порядок зайняття посади судді, вимоги до кандидатів на посаду судді, порядок проведення добору кандидатів на посаду судді (проходження особами, допущеними до добору, відбіркового іспиту, проведення ВККС щодо осіб спеціальної перевірки, проходження спеціальної підготовки та складення кваліфікаційного іспиту) визначені Законом № 1402-VIII.

Статтею 70 Закону № 1402-VIII встановлено порядок добору та призначення на посаду судді. Так, добір та призначення на посаду судді здійснюється в порядку, визначеному цим Законом, та включає такі стадії:

1) рішення ВККС про оголошення добору кандидатів на посаду судді з урахуванням прогнозованої кількості вакантних посад суддів;

2) розміщення ВККС на своєму офіційному веб-сайті оголошення про проведення добору кандидатів на посаду судді.

В оголошенні має бути зазначено кінцевий термін подання документів до ВККС, що не може бути меншим ніж 30 днів із дати розміщення оголошення, а також прогнозована кількість вакантних посад суддів на наступний рік;

3) подання особами, які виявили намір стати суддею, до ВККС відповідної заяви та документів, визначених статтею 71 цього Закону;

4) здійснення ВККС перевірки відповідності осіб, які звернулися із заявою для участі в доборі, установленим цим Законом вимогам до кандидата на посаду судді на основі поданих документів;

5) допуск ВККС осіб, які за результатами перевірки на час звернення відповідають установленим цим Законом вимогам до кандидата на посаду судді, до участі у доборі та складенні відбіркового іспиту;

6) складення особою, допущеною до участі у доборі, відбіркового іспиту;

7) встановлення ВККС результатів відбіркового іспиту та їх оприлюднення на офіційному веб-сайті ВККС;

8) проведення стосовно осіб, які успішно склали відбірковий іспит, спеціальної перевірки в порядку, визначеному законодавством про запобігання корупції, з урахуванням особливостей, визначених статтею 74 цього Закону;

9) проходження кандидатами, які успішно склали відбірковий іспит та пройшли спеціальну перевірку, спеціальної підготовки; отримання свідоцтва про проходження спеціальної підготовки;

10) складення кандидатами, які пройшли спеціальну підготовку, кваліфікаційного іспиту та встановлення його результатів;

11) зарахування ВККС кандидатів на посаду судді за результатами кваліфікаційного іспиту до резерву на заміщення вакантних посад судді, визначення їх рейтингу, оприлюднення списку кандидатів на посаду судді, включених до резерву та рейтингового списку, на офіційному веб-сайті ВККС;

12) оголошення ВККС відповідно до кількості вакантних посад судді у місцевих судах конкурсу на заміщення таких посад;

13) проведення ВККС конкурсу на заміщення вакантної посади судді на основі рейтингу кандидатів, які взяли участь у такому конкурсі, та внесення рекомендації ВРП щодо призначення кандидата на посаду судді;

14) розгляд ВРП рекомендації ВККС та ухвалення рішення щодо кандидата на посаду судді;

15) видання указу Президента України про призначення на посаду судді - у разі внесення ВРП подання про призначення судді на посаду.

Пунктом 29 Прикінцевих та перехідних положень Закону № 1402-VIII встановлено, що кандидати на посаду судді, які були зараховані до резерву на заміщення вакантних посад суддів та включені до рейтингового списку, у разі якщо закінчення трирічного строку припало на період одного року до набрання чинності цим Законом, а також кандидати, щодо яких на день набрання чинності цим Законом внесені рекомендації ВККС, але яких не призначено на посаду судді, мають право взяти участь у доборі на посаду судді у порядку, встановленому цим Законом, без складання відбіркового іспиту та проходження спеціальної підготовки. Такі кандидати повторно складають кваліфікаційний іспит та беруть участь у конкурсі на зайняття посади судді відповідно до результатів такого іспиту.

На підставі аналізу наведених норм права колегія суддів дійшла висновку, що ВККС з 30 вересня 2016 року (дати зміни, зокрема, порядку зайняття посади судді) втратила процесуальні повноваження рекомендувати кандидата, який був зарахований до резерву на заміщення вакантної посади судді та включений до рейтингового списку, на посаду судді за процедурою, встановленою Законом № 2453-VI.

Отже, колегія суддів Судової палати в адміністративних справах Верховного Суду України погоджується із висновком Вищого адміністративного суду України про те, що правових підстав для визнання незаконним та скасування рішення ВККС від 27 грудня 2016 року щодо припинення розгляду заяви позивача про рекомендування її на посаду судді Долинського районного суду Кіровградської області, немає, відповідно, не підлягає задоволенню і позовна вимога щодо зобов'язання ВККС внести рекомендації ВРП щодо призначення ОСОБА_4 на посаду судді Долинського районного суду Кіровоградської області.

Ураховуючи наведене вище, постанова Вищого адміністративного суду України від 16 березня 2017 року про відмову у позові ОСОБА_4 ґрунтується на правильному застосуванні норм матеріального та процесуального права, тому у задоволенні заяви позивача про перегляд зазначеного судового рішення слід відмовити.

Керуючись пунктом 6 Прикінцевих та перехідних положень Закону України від 2 червня 2016 року № 1402-VIII «Про судоустрій і статус суддів», статтями 241, 242, 244 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів Судової палати в адміністративних справах Верховного Суду України

п о с т а н о в и л а:

У задоволенні заяви ОСОБА_4 відмовити.

Постанова є остаточною і оскарженню не підлягає, крім випадку, встановленого пунктом 3 частини першої статті 237 Кодексу адміністративного судочинства України.

Головуючий О.Б. Прокопенко

Судді: М.І. Гриців О.В. Кривенда

logo

Юридические оговорки

Protocol.ua обладает авторскими правами на информацию, размещенную на веб - страницах данного ресурса, если не указано иное. Под информацией понимаются тексты, комментарии, статьи, фотоизображения, рисунки, ящик-шота, сканы, видео, аудио, другие материалы. При использовании материалов, размещенных на веб - страницах «Протокол» наличие гиперссылки открытого для индексации поисковыми системами на protocol.ua обязательна. Под использованием понимается копирования, адаптация, рерайтинг, модификация и тому подобное.

Полный текст