Главная Сервисы для юристов ... База решений “Протокол” Постанова ВГСУ від 29.10.2015 року у справі №908/1180/14 Постанова ВГСУ від 29.10.2015 року у справі №908/1...
print
Друк
search Пошук
comment
КОММЕНТАРИЙ от ресурса "ПРОТОКОЛ":

КОММЕНТАРИЙ от ресурса "ПРОТОКОЛ":

Державний герб України

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

29 жовтня 2015 року Справа № 908/1180/14

Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:

головуючого судді:Добролюбової Т.В. (доповідач),суддівГоголь Т.Г., Швеця В.О.,розглянувши матеріали касаційної скарги Товариства з обмеженою відповідальністю "ВОСТОК"на постанову Харківського апеляційного господарського суду від 16.07.15у справі (відновлені матеріали)№908/1180/14 Господарського суду Запорізької областіза позовомЗапорізької міської радидоТовариства з обмеженою відповідальністю "ВОСТОК"провнесення змін до договору оренди земліРозпорядженням Секретаря другої судової палати Вищого господарського суду України від 26.10.15 для розгляду даної справи, сформовано колегію суддів у складі: головуючий - Добролюбова Т.В., судді - Гоголь Т.Г., Швець В.О.

В судовому засіданні взяли участь представники:

від позивача: у судове засідання не з'явилися, проте належно повідомлені про час і місце розгляду касаційної скарги;

відповідача: Дряхлов Є.О. - предст. за дов. від 31.12.14.

Запорізькою міською радою у квітні 2014 року заявлений позов до Товариства з обмеженою відповідальністю "ВОСТОК" про внесення змін до договору оренди землі, а саме: внесення змін у пункти 5 та 9 договору оренди землі від 02.04.08 за №040826100530, укладеного між позивачем та відповідачем, щодо земельної ділянки площею 0,3093 га, яка знаходиться за адресою: місто Запоріжжя, перехрестя вулиця Хортицьке шосе та вулиця Чотирнадцятого жовтня для розташування автозаправного комплексу у складі АЗС та крамниці з кафетерієм, виклавши їх в такій редакції: " 5 Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить: 3530783 грн. 22 коп. (три мільйони п'ятсот тридцять тисяч сімсот вісімдесят три грн. 22 коп.) в цінах 2013 року"; "9. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі 211846 грн. 99 коп. (двісті одинадцять тисяч вісімсот сорок шість грн. 99 коп.), що складає шестикратний розмір земельного податку за календарний рік в цінах 2013 року". Обґрунтовуючи свої вимоги позивач вказував на те, що Запорізькою міською радою прийнято рішення про збільшення розміру орендної плати за користування земельними ділянками у місті Запоріжжі, наданими для розташування автозаправних станцій, що є підставою для внесення відповідних змін до договору оренди землі, укладеного між сторонами. Водночас, позивач зазначав, що відповідачем залишено без відповіді пропозицію Запорізької міської ради про внесення змін до договору оренди землі та не здійснено заходів щодо внесення запропонованих змін до договору оренди. При цьому, позивач посилався на приписи статей 142, 144 Конституції України, статей 632, 651, 652 Цивільного кодексу України, статті 188 Господарського кодексу України, статей 274, 288 Податкового кодексу України, статей 10, 26, 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", статей 18, 20 Закону України "Про оцінку землі", статей 21, 30 Закону України "Про оренду землі".

Рішенням Господарського суду Запорізької області від 05.06.14, ухваленим суддею Дроздовою С.С., позовні вимоги задоволено повністю. Суд першої інстанції виходив з того, що сторонами в договорі передбачена можливість перегляду орендної плати у разі прийняття орендодавцем рішення про збільшення її розміру. Плата за користування земельними ділянками державної та комунальної власності є регульованою ціною, тому зміна граничного розміру цієї плати, в даному випадку за рішенням Запорізької міської ради №37 від 26.06.12, є підставою для перегляду її розміру. Крім того, станом на час вирішення спору судом вказане рішення ради в установленому законом порядку не скасовано, не змінено і не визнано недійсним, а відтак, в силу приписів статті 144 Конституції України та статті 73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" є обов'язковим для виконання на відповідній території.

Харківський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів: суддя Пелипенко Н.М. - головуючий, судді: Івакіна В.О., Камишева Л.М. постановою від 24.03.15 рішення господарського суду Запорізької області від 05.06.14 залишив без змін, а апеляційну скаргу відповідача - без задоволення.

Вищий господарський суд України у складі колегії суддів: Ходаківської І.П. - головуючий, суддів: Сибіги О.М., Фролової Г.М., постановою від 11.06.15 касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "ВОСТОК" задовольнив частково, постанову Харківського апеляційного господарського суду від 24.03.15 скасував, а справу направив на новий розгляд до апеляційної інстанції. Суд керуючись приписами пункту 3 частини 1 статті 1119 та частини 1 статті 11110 Господарського процесуального кодексу України установив відсутність у матеріалах справи вступної та резолютивної частини постанови апеляційної інстанції, позаяк з протоколу судового засідання від 24.03.15 убачається, що її було оголошено сторонам.

Здійснивши новий розгляд справи, Харківський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів: Барбашова С.В. - головуючого, Білецької А.М., Тарасової І.В., постановою від 16.07.15, перевірене рішення у справі залишив без змін, а апеляційну скаргу відповідача - без задоволення.

Товариство з обмеженою відповідальністю "ВОСТОК" звернулось до Вищого господарського суду України з касаційною скаргою, в якій просить рішення господарського суду Запорізької області від 05.06.14 та постанову Харківського апеляційного господарського суду від 16.07.15 у справі скасувати та прийняти нове рішення про відмову у позові. Обґрунтовуючи свої вимоги скаржник вказує на порушення судами приписів статей 34, 56 Господарського процесуального кодексу України та наголошує, що матеріали справи не містять доказів опублікування рішення Запорізької міської ради від 26.06.12 №37, тому вважає, що воно не набрало чинності, тобто не стало обов'язковим для виконання. Окрім цього, скаржник зазначає, що повідомлення про вручення поштового відправлення не може бути доказом направлення відповідних документів, тому вважає, що суд апеляційної інстанції дійшов передчасного висновку, про отримання скаржником від позивача пропозиції щодо укладення додаткової угоди до договору оренди землі. А відтак, відповідач вважає що ні спору, ні порушеного права позивача внаслідок невнесення змін до договору не виникло.

Від Запорізької міської ради отримано відзив на касаційну скаргу в якому останній просить оскаржувані рішення судів попередніх інстанцій залишити без змін, а касаційну скаргу - без задоволення.

Вищий господарський суд України, заслухавши доповідь судді Добролюбової Т.В. та пояснення присутнього у судовому засіданні представника відповдача, переглянувши матеріали справи та доводи касаційної скарги, перевіривши правильність застосування судами приписів чинного законодавства відзначає наступне.

Відповідно до частини 1 статті 1117 Господарського процесуального кодексу України касаційна інстанція на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє застосування судами норм матеріального і процесуального права. Судами попередніх інстанцій установлено, і це підтверджується матеріалами справи, що 08.02.08 між Запорізькою міською радою - орендодавець, та Товариством з обмеженою відповідальністю "ВОСТОК" - орендар, було укладено договір оренди землі, який зареєстрований у Запорізькій регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах", про що в Державному реєстрі земель вчинено запис від 02.04.08 за №040826100530. За умовами договору орендодавець відповідно до рішень двадцять першої сесії четвертого скликання та сімнадцятої сесії п'ятого скликання Запорізької міської ради від 20.04.05 № 44/30 та від 12.12.07 № 53/9 надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку для розташування автозаправного комплексу у складі АЗС та крамниці з кафетерієм загальною площею 0,3093 га за адресою: місто Запоріжжя, перехрестя Хортицького шосе та вулиці Чотирнадцятого жовтня. Пунктом 5 договору передбачено, що грошова оцінка земельної ділянки становить 1 066 280,82 грн в цінах 2008 року. Пунктами 9-11 договору сторонами визначено розмір орендної плати за користування земельною ділянкою та порядок її внесення. Розмір орендної плати за земельну ділянку за один календарний рік в цінах 2008 року становить - 42 651,23 грн. Пунктом 8 договору сторони передбачили його укладення строком на 10 років. Згідно з пунктом 12 договору, розмір орендної плати переглядається один раз на рік у разі, зокрема: зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством; прийняття орендодавцем рішення про збільшення або зменшення орендної плати; в інших випадках, передбачених законодавством. Відповідно до пункту 32 договору зміна умов договору здійснюється у письмовій формі, за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розглядається у судовому порядку. Також судами установлено, що рішенням від 03.03.08 №79 Запорізької міської ради "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя" було затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя, затверджено базову вартість 1 кв. м. землі у розмірі 190,18 грн із врахуванням індексації нормативної грошової оцінки станом на 01.01.08, значення коефіцієнтів місцерозташування та впливу локальних факторів, а також впроваджено оподаткування земель міста на підставі нової нормативної грошової оцінки. Рішенням від 27.07.11 №16 Запорізької міської ради "Про затвердження розмірів орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення м. Запоріжжя" затверджено розміри орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у місті Запоріжжя. У подальшому, Запорізькою міською радою прийнято рішення від 26.06.12 № 37 "Про внесення змін до рішення міської ради від 27.07.11 № 16 "Про затвердження розмірів орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у місті Запоріжжя" яким затверджено коефіцієнт "К", згідно з яким визначається розмір орендної плати, зокрема для земельних ділянок, наданих для розташування автозаправних станцій, газових автозаправних станцій, встановлений коефіцієнт 6. Вказаним рішенням також зобов'язано орендарів земельних ділянок, у яких розмір орендної плати, встановлений у договорі оренди землі, не відповідає даному рішенню або розрахований без урахування рішення міської ради від 03.03.08 №79 "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя", укласти додаткові угоди на збільшення орендної плати. У зв'язку з прийняттям вищевказаного рішення, Запорізька міська рада 21.06.13 звернулась до Tовариства з обмеженою відповідальністю "ВОСТОК" з листом-пропозицією від №01/02-21/01979 про внесення змін до договору оренди землі від 02.04.08 №040826100530. До пропозиції було додано розрахунок нового розміру орендної плати та проект додаткового договору. Судами установлено, що дану пропозицію вручено уповноваженій особі відповідача 02.07.13. Проте, пропозиція позивача залишена відповідачем без задоволення. Запропоновані позивачем зміни до договору сторонами не внесені, додаткову угоду також не укладено. Відповідно до приписів статті 13 Закону України "Про оренду землі" договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства. Згідно зі статтею 21 Закону України "Про оренду землі" орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди, крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України. Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України" від 03.06.08 за № 309-VI внесено зміни до частин 4, 5 статті 21 Закону України "Про оренду землі", відповідно до яких річна орендна плата за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, надходить до відповідних бюджетів, розподіляється і використовується відповідно до закону і не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється Законом України "Про плату за землю"; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється Законом України "Про плату за землю". Річна орендна плата за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, не може перевищувати 12 відсотків їх нормативної грошової оцінки. При цьому, у разі визначення орендаря на конкурентних засадах може бути встановлений більший розмір орендної плати, ніж зазначений у цій частині. У зв'язку із введенням в дію з 01.01.11 Податкового кодексу України, Закон України "Про плату за землю" втратив чинність, що передбачено частиною 2 прикінцевих положень Податкового кодексу України. Згідно з пунктами 288.1, 288.4 статті 288 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем. Підпунктом 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 Податкового кодексу України (в редакції, що діяла на момент подання позовної заяви) визначено, що розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки. Відповідно до статті 632 Цивільного кодексу України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У визначених законом випадках застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. Розмір орендної плати за землю визначається сторонами у договорі, в тому числі може визначатися шляхом встановлення відсоткового відношення до нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що відповідає чинному законодавству України, зокрема, приписам частини першої статті 15, статті 21 Закону України "Про оренду землі". Виходячи з аналізу зазначених законодавчих приписів, орендна плата за користування земельними ділянками державної та комунальної власності є регульованою ціною, яка розраховується від нормативної грошової оцінки земель, а її розмір встановлюється в договорі. За приписами частини 2 статті 18 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів, незалежно від їх цільового призначення, проводиться не рідше ніж один раз на 5-7 років. Частинами 1, 2 статті 20 Закону України "Про оцінку земель" визначено, що за результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель. Судами при розгляді справи установлено, що нормативна оцінка земельної ділянки, наданої в оренду за договором від 02.04.08, відповідно до витягу з технічної документації становить 3 530 783,22 грн, а розмір орендної плати за земельну ділянку з урахуванням коефіцієнту, визначеному рішенням Запорізької міської ради від 26.06.12 за №37, складає 104 187,09 грн. Згідно з пунктом 34 статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування" виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються відповідно до закону питання регулювання земельних відносин. Частиною 1 статті 73 Закону України "Про місцеве самоврядування" передбачено, що акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території. Отже, реалізовуючи виключні повноваження в земельних правовідносинах, Запорізька міськрада прийняла рішення від 26.06.12 №37, яким встановила новий розмір коефіцієнту для розрахунку орендної плати для земельної ділянки відповідача, а саме - "6". За приписами статті 30 Закону України "Про оренду землі" зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку. Статтею 651 Цивільного кодексу України встановлено, що зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом. Отже, оскільки нормами законодавства передбачена можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках, встановлених договором або законом, а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, яка, до того ж відповідно до пункту 12 договору оренди підлягає перегляду у разі зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, прийняття орендодавцем рішення про збільшення або зменшення орендної плати - висновки судів попередніх інстанцій про задоволення позову визнаються правомірними. При цьому, колегія суддів приймає до уваги, що зміна граничного розміру орендної плати внаслідок зміни коефіцієнту є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору, враховуючи, що рішення Запорізької міської ради від 26.06.12 №37 "Про внесення змін до рішення міської ради від 27.07.11 №16 "Про затвердження розмірів орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у місті Запоріжжя" є чинним та загальнообов'язковим на відповідній території і можуть не братися судом до уваги лише у разі скасування відповідного рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку. Доводи скаржника щодо не встановлення у даній справі факту чинності рішення від 26.06.12 №37 Запорізької міської ради не може бути підставою для скасування переглянутих судових актів, оскільки це рішення опубліковане в газеті "Запорізька Січ" 24.07.12 №37 і є загальновідомим фактом, а у справі відсутні докази його скасування та/або визнання недійсним у встановленому законом порядку. Посилання скаржника на те, що позивачем не направлялась відповідачу пропозиція з проектом додаткової угоди спростовується наданими Запорізькою міською радою повідомленням про вручення поштового відправлення, яке є належним та допустимим доказом на підтвердження цієї обставини, оскільки вказаний документ відповідно по пунктів 2, 62 Правил надання послуг поштового зв'язку є підтвердженням надіслання відповідачу реєстрового поштового відправлення і отримання його останнім. Крім того відповідач не надав доказів на підтвердження того, що вказане поштове відправлення містило інші документи ані ж зазначена пропозиція до договору. Інші доводи скаржника також не можуть бути підставою для скасування постанови у справі, оскільки не спростовують установленого судами та ґрунтуються на переоцінці доказів, яка за приписами статті 1117 Господарського процесуального кодексу України знаходиться поза межами компетенції суду касаційної інстанції. Відтак, підстав для скасування постанови суду апеляційної інстанції та задоволення касаційної скарги не вбачається. Витрати за розгляд касаційної скарги покладаються на скаржника.

Враховуючи викладене та керуючись статтями 1115, 1117, 1118, 1119, 11111 Господарського процесуального кодексу України, Вищий господарський суд України, -

ПОСТАНОВИВ:

Постанову Харківського апеляційного господарського суду від 16.07.15 у справі №908/1180/14 залишити без змін.

Касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "ВОСТОК" залишити без задоволення.

Головуючий суддя Т.Добролюбова

Судді Т.Гоголь

В.Швець

logo

Юридические оговорки

Protocol.ua обладает авторскими правами на информацию, размещенную на веб - страницах данного ресурса, если не указано иное. Под информацией понимаются тексты, комментарии, статьи, фотоизображения, рисунки, ящик-шота, сканы, видео, аудио, другие материалы. При использовании материалов, размещенных на веб - страницах «Протокол» наличие гиперссылки открытого для индексации поисковыми системами на protocol.ua обязательна. Под использованием понимается копирования, адаптация, рерайтинг, модификация и тому подобное.

Полный текст