Главная Сервисы для юристов ... База решений “Протокол” Постанова ВГСУ від 24.11.2015 року у справі №6/312-5 Постанова ВГСУ від 24.11.2015 року у справі №6/312...
print
Друк
search Пошук
comment
КОММЕНТАРИЙ от ресурса "ПРОТОКОЛ":

КОММЕНТАРИЙ от ресурса "ПРОТОКОЛ":

Державний герб України

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

24 листопада 2015 року Справа № 6/312-5

Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:

головуючого: суддів:Малетича М.М., Круглікової К.С. (доповідач), Мамонтової О.М. розглянувши касаційну скаргуІвано-Франківської обласної спілки споживчих товариств на постановуЛьвівського апеляційного господарського суду від 22.04.2015у справі№ 6/312-5 господарського суду Івано-Франківської областіза позовомІвано-Франківської міської радидо третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Івано-Франківської обласної спілки споживчих товариств Товариство з обмеженою відповідальністю "Торговий сервіс" 1. Спільне підприємство "Івано-Франківський центральний ринок" 2. Центральна спілка споживчих товариств України (Укоопспілка) 3. Регіональне відділення Фонду державного майна України по Івано-Франківській області про та за зустрічним позовом до до співвідповідача за зустрічним позовом третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача: про визнання права власності на майновий об'єкт Івано-Франківської обласної спілки споживчих товариств Івано-Франківської міської ради Виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради Товариство з обмеженою відповідальністю "Торговий сервіс" 1. Спільне підприємство "Івано-Франківський центральний ринок" 2. Центральна спілка споживчих товариств України (Укоопспілка) 3.Регіональне відділення Фонду державного майна України по Івано-Франківській області визнання права власності на майновий об'єкт на майновий об'єкт та визнання недійсним рішення виконкому Івано-Франківської міськради "Про оформлення права власності" №268 від 23.07.2002

за участю представників сторін:

Івано-Франківської міської ради : не з'явився,

ТОВ "Торговий сервіс" : Ярицький Л.І.,

Спільного підприємства "Івано-Франківський центральний ринок" : не з'явився,

Центральної спілки споживчих товариств України (Укоопспілка) : Проценко Г.А. ,

Івано-Франківської обласної спілки споживчих товариств : не з'явився,

Виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради: не з'явився,

Регіонального відділення Фонду державного майна України по Івано-Франківській області : не з'явився,

ВСТАНОВИВ:

Івано-Франківська міська рада у 2002 році звернулася до господарського суду Івано-Франківської області з позовом до Івано-Франківської обласної спілки споживчих товариств, третя особа Спільне підприємство "Івано-Франківський центральний ринок" про визнання права власності на майновий об'єкт - Івано-Франківський центральний ринок.

Івано-Франківська обласна спілка споживчих товариств звернулася до господарського суду Івано-Франківської області із зустрічною позовною заявою до Івано-Франківської міської ради, третя особа Спільне підприємство "Івано-Франківський центральний ринок" про визнання права власності на майновий об'єкт - Івано-Франківський центральний ринок.

Первісний позов про визнання права власності на майновий об'єкт - Івано-Франківський центральний ринок обґрунтовувався тим, що у 1989 році в м. Івано-Франківську було збудовано і введено в експлуатацію критий колгоспний ринок по вул. Будьонного (сьогодні - вул. Дністровська). Замовником по будівництву зазначеного об'єкта виступило управління капітального будівництва виконкому Івано-Франківської міської ради народних депутатів. Фінансування будівництва критого ринку здійснювалося за рахунок державних капіталовкладень по статті "Торгівля", п'яти відсоткових відрахувань від житлового будівництва, а також нецентралізованих коштів.

Рішенням виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради народних депутатів від 30.03.89 № 78 "Про затвердження актів державної комісії по прийманню в експлуатацію об'єктів житла" затверджено Акт Державної комісії по прийманню в експлуатацію критого колгоспного ринку.

Цим же рішенням було зобов'язано замовника - УКБ міськвиконкому - протягом одного місяця вирішити питання передачі критого ринку по вул. Будьонного на баланс центрального колгоспного ринку, який в той час згідно з п.2 рішення виконавчого комітету Івано-Франківської обласної ради від 05.05.87 "Про заходи щодо поліпшенню роботи колгоспних ринків" та актом приймання - передачі перебував у віданні Івано-Франківської облспоживспілки. Приміщення критого ринку було передано на баланс дирекції критого ринку авізо № 52 від 20.04.89 та № 125 від 23.11.89.

Передача приміщення критого ринку по вул. Дністровській, 5 у м. Івано-Франківську на баланс центрального колгоспного ринку Івано-Франківської облспоживспілки у 1989 році не спричинила зміни форми власності - державної. Вказані приміщення були передані Івано-Франківській облспоживспілці в експлуатацію, а не у власність, оскільки при передачі майна не було дотримано порядку, передбаченого ст. 91 Цивільного кодексу УРСР, п.п. 7,8,9 Положення про порядок передачі підприємств, об'єднань, організацій, будинків і споруд, затвердженого постановою Ради Міністрів СРСР від 16.10.79 та п.6 постанови Ради Міністрів Української РСР від 28.04.80 № 285 з однойменною назвою, згідно з якими передача спірного будинку у власність Івано-Франківської облспоживспілки могла відбутися з дозволу Івано-Франківського облвиконкому. Такого дозволу не було.

07.02.91 Верховною Радою Української РСР прийнятий Закон "Про власність", ст.ст. 31, 35 якого виділено у державній власності окрему форму власності - власність адміністративно-територіальних одиниць (комунальну власність). До числа об'єктів комунальної власності віднесено майно закладів торгівлі. За таких умов приміщення критого ринку по вул. Дністровській, 5 у м. Івано-Франківську є об'єктом власності територіальної громади м. Івано-Франківська.

Зустрічна вимога про належність спірного майна на праві власності Івано-Франківській облспоживспілці обґрунтовувалася тим, що його передача була проведена на підставі постанови ЦК КПРС і Ради Міністрів СРСР від 26.02.87 № 256 "Про заходи щодо поліпшення роботи колгоспних ринків" та згідно з чинним на той час законодавством, а саме, відповідно до ст. 91 Цивільного кодексу УРСР, Положення "Про порядок передачі підприємств, об'єднань, організацій, установ, будинків і споруд", затвердженого постановою Ради Міністрів СРСР від 16.10.79 № 940 та одноіменною постановою Ради Міністрів УРСР від 28.04.80 № 285.

Зазначені постанови встановлювали оплатний порядок передачі майна при зміні форми власності, однак безоплатно могло передаватися майно кооперативним та іншим громадським організаціям у разі неможливості передати їх у встановленому порядку. Так як постанова "Про заходи щодо поліпшення роботи колгоспних ринків" містить в собі посилання на безоплатну передачу майна (колгоспних ринків) у відання системи споживчої кооперації, то таку передачу слід розуміти як виняткову при відсутності можливості передати в інший спосіб.

Крім того, облспоживспілкою заявлено клопотання про визнання недійсним рішення Івано-Франківського виконавчого комітету міської ради № 268 від 23.07.2002 "Про оформлення права власності", за яким право власності на колгоспний ринок оформлено на Івано-Франківську міську раду.

Спір розглядався судами неодноразово.

Так, рішенням господарського суду Івано-Франківської області від 29.05.2003 спірна будова ринку визнана спільною частковою власністю територіальної громади міста в особі Івано-Франківської міської ради та Івано-Франківської облспоживспілки.

Постановою Львівського апеляційного господарського суду від 02.10.2003 апеляційна скарга задоволена частково, право власності на критий ринок по вул. Будьонного (Дністровський),5 у м.Івано-Франківську визнано за територіальною громадою м.Івано-Франківськ, у задоволенні зустрічних вимог про визнання права власності за облспоживспілкою відмовлено, в іншій частині заявлені вимоги залишені без розгляду.

Постановою Вищого господарського суду від 03.02.2004 касаційну скаргу Івано-Франківської обласної спілки споживчих товариств залишено без задоволення, а постанову Львівського апеляційного господарського суду від 02.10.2003 залишено без змін.

Постановою Вищого господарського суду України від 02.10.2013, за касаційною скаргою Укоопспілки, рішення господарського суду Івано-Франківської області від 29.05.2003 та постанову Львівського апеляційного господарського суду від 02.10.2003 скасовано, а справу скеровано на новий розгляд.

Під час нового розгляду справи рішенням Господарського суду Івано - Франківської області від 26.02.2014 у справі № 6/312-5 задоволено первісний позов Івано-Франківської міської ради до відповідача Івано-Франківської обласної спілки споживчих товариств про визнання права власності на майновий об'єкт. Визнано право власності на критий ринок по вул. Будьоного (Дністровській), 5 м. Івано-Франківську за територіальною громадою м. Івано-Франківська. Відмовлено в задоволенні зустрічного позову Івано-Франківської обласної спілки споживчих товариств до відповідача Івано-Франківської міської ради в частині визнання права власності на майновий об'єкт. Припинено провадження у справі в частині визнання недійсним рішення Виконкому Івано-Франківської міськради "Про оформлення права власності" від 23.07.2002р. № 268.

Постановою Львівського апеляційного господарського суду від 03.07.2014 у справі №6/312-5, рішення господарського суду Івано-Франківської області від 26.02.2014 залишено без змін.

Постановою Вищого господарського суду від 11.11.2014 постанову Львівського апеляційного господарського суду від 03.07.2014 та рішення господарського суду Івано-Франківської області від 26.02.2014 у справі № 6/312-5 скасовано, справу № 6/312-5 направлено до господарського суду Івано-Франківської області на новий розгляд в іншому складі суддів.

Після нового розгляду, рішенням Господарського суду Івано - Франківської області від 17.05.2015, залишеним без змін постановою Львівського апеляційного господарського суду від 22.04.2015, задоволено первісний позов Івано-Франківської міської ради до відповідача Івано-Франківської обласної спілки споживчих товариств про визнання права власності на майновий об'єкт. Визнано право власності на критий ринок по вул. Будьоного (Дністровській), 5 у м. Івано-Франківську за територіальною громадою м. Івано-Франківська. Відмовлено в задоволенні зустрічного позову Івано-Франківської обласної спілки споживчих товариств до відповідача Івано-Франківської міської ради в частині визнання права власності на майновий об'єкт. Припинено провадження у справі в частині визнання недійсним рішення Виконкому Івано-Франківської міськради "Про оформлення права власності" від 23.07.2002 р. № 268.

Не погоджуючись з прийнятими рішеннями, Івано-Франківська обласна спілка споживчих товариств звернулась до Вищого господарського суду України з касаційною скаргою, в якій, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального та процесуального права, просить постанову Львівського апеляційного господарського суду від 22.04.2015 та рішення місцевого господарського суду від 17.02.2015 скасувати, прийняти нове рішення, яким у задоволенні первісного позову відмовити повністю, а зустрічний позов задовольнити та визнати право власності на критий ринок по вул. Будьонного (Дністровській), 5 у м. Івано-Франківську за Івано-Франківською обласною спілкою споживчих товариств.

Колегія суддів, беручи до уваги межі перегляду справи у касаційній інстанції, обговоривши доводи касаційної скарги, проаналізувавши на підставі фактичних обставин справи застосування попередніми судовими інстанціями норм матеріального та процесуального права при ухваленні зазначених судових рішень, вважає, що касаційна скарга задоволенню не підлягає, виходячи з наступного.

Предметом спору є вимога Івано-Франківської міської ради до Івано-Франківської обласної спілки споживчих товариств про визнання права власності на майновий об'єкт - критий ринок по вул. Будьонного (тепер Дністровській) номер 5 в м. Івано-Франківську.

Предметом зустрічного позову є вимога Івано-Франківської обласної спілки споживчих товариств до Івано-Франківської міської ради про визнання права власності на цей ж майновий об'єкт та визнання недійсним рішення виконкому Івано-Франківської міськради "Про оформлення права власності" від 23.07.02 за № 268.

Попередніми судовими інстанціями встановлено, що 10 лютого 1976 року Головним архітектором м. Івано - Франківська затверджено Архітектурно - планувальне завдання на індивідуальне проектування критого колгоспного ринку на 580 торговельних місць по вул.Будьонного (Т. 2, а.с. 19).

26 лютого 1987 року з метою поліпшення роботи колгоспних ринків, постановою ЦК КПРС і Ради міністрів СРСР № 256 "Про заходи по поліпшенню роботи ринків" було визнано за доцільне передати безоплатно у встановленому порядку колгоспні ринки з відання Мінторгу УСРС у відання споживчої кооперації.

Відповідно до акту прийому-передачі Івано-Франківської обласної об'єднаної дирекції колгоспних ринків від 14.07.87, управлінням торгівлі Івано-Франківського облвиконкому на підставі постанови Центрального комітету КПРС та Ради Міністрів СРСР від 26.02.87 № 265 "Про заходи по поліпшенню роботи колгоспних ринків", рішенням виконавчого комітету Івано-Франківської міської Ради народних депутатів від 05.05.87 № 95 "Про заходи по поліпшенню роботи колгоспних ринків" у липні 1987 року було передано Івано-Франківській облспоживспілці Івано-Франківську обласну дирекцію колгоспних ринків з підпорядкованими їй ринками та іншими структурними підрозділами і показниками по праці. Така передача була повинна здійснитись протягом третього кварталу 1987 року.

Однак, Івано-Франківською облспоживспілкою та Укоопспілкою не надано доказів на доведення того факту, що спірний ринок дійсно фактично був переданий їм у відання, користування, а згодом у власність.

При цьому судами встановлено, що на момент прийняття рішення (1987 рік) про передачу дирекції ринків майнового комплексу, критого ринку, як об'єкту права власності, не існувало, оскільки його було введено в експлуатацію лише через 2 роки рішенням Івано-Франківського міськвиконкому № 78 від 30.03.1989 р. Крім того, акт прийому-передачі Івано-Франківської обласної об'єднаної дирекції колгоспних ринків від 14.07.1987 р. не містить будь-яких відомостей про передачу незавершеного будівництва критого ринку у м. Івано-Франківську, а тому наведене свідчить, що спірний ринок на підставі акту прийому-передачі Івано-Франківської обласної об'єднаної дирекції колгоспних ринків від 14.07.1987 року у відання облспоживспілки фактично не передавався. Ця встановлена судами фактична обставина також підтверджується тим, що будівництво ринку у 1987-1989 роках продовжувало проводитися УКБ міськвиконкому за державні кошти та за рахунок нецентралізованих коштів. Згодом, після прийняття критого ринку у експлуатацію у 1989 році на підставі рішення Івано - Франківського міськвиконкому від 30.03.89 № 78 (Т.2, а.с.55), відповідно до авізо №5 2 від 24.04.89 (Т. 2, а.с. 56), спірний ринок було передано на баланс облспоживспілки. До вказаної передачі незавершене будівництво критого ринку перебувало безпосередньо на балансі управління з капітального будівництва Івано - Франківського міськвиконкому і, відповідно до рішення Івано - Франківської міської ради народних депутатів № 137 від 11.05.88 (Т. 2, а.с. 53) та акта, затвердженого рішенням міськвиконкому від 30.03.89 № 78 "Про затвердження актів державної комісії по прийманню в експлуатацію об'єктів житла", зазначеним органом ринок вводився в експлуатацію як замовником будівництва і цим же органом здійснювалася передача цілісного майнового комплексу.

Судами правомірно було зазначено, що знаходження майна на балансі облспоживспілки з 1989 року ще не є безспірною ознакою його права власності або ознакою наявності права повного господарського відання спірним майном, оскільки баланс підприємства (організації) є формою бухгалтерського обліку та не визначає підстав знаходження майна у власності (володінні) підприємства.

Крім того, суди обгрунтовано зазначили, що одним з основних критеріїв визначення законності володіння державним майном і відображення його на балансі підприємства є джерела фінансування (централізоване або власні кошти підприємства), передача підприємству у володіння майна безпосередньо власником (уповноваженим ним органом) чи підприємством, яке володіє майном на праві повного господарського відання.

Законом Української РСР "Про власність", прийнятим Верховною Радою Української РСР 07.02.1991, була визначена власність адміністративно-територіальних одиниць.

05.11.91 Кабінетом Міністрів України прийнята постанова №311 "Про розмежування державного майна України між загальнодержавною (республіканською) власністю і власністю адміністративно-територіальних одиниць (комунальною власністю)"..

Декретом Кабінету Міністрів України "Про управління майном, що є у загальнодержавній власності" №8-92 від 15.12.92 покладено на міністерства та інші підвідомчі Кабінету Міністрів України органи державної виконавчої влади здійснення функцій щодо управління майном, що є у загальнодержавній власності. Зазначений перелік органів, що здійснюють функції щодо управління майном, що є у загальнодержавній власності, доповнений особами, визначеними Декретом Кабінету Міністрів України № 19-93 від 19.02.93.

На виконання Декретів Кабінету Міністрів України, постановою Кабінету Міністрів України № 72 від 30.01.93 визначений Перелік підприємств, установ і організацій, заснованих на загальнодержавній власності, що передаються до сфери управління міністерств, інших підвідомчих Кабінету Міністрів органів державної виконавчої влади.

Відповідно до Закону України "Про місцеві державні адміністрації " в управлінні відповідних місцевих державних адміністрацій перебувають об'єкти державної власності, передані їм у установленому законом порядку (ст. 15 Закону).

Рішенням Івано-Франківської обласної ради народних депутатів від 24.08.92 "Про майно області, відповідно до вимог ст.35 Закону України "Про власність" спірний ринок до майна області не віднесено, тому висновок попередніх судових інстанцій, що зазначене майно є власністю територіальної громади м. Івано-Франківська є правомірним та обґрунтованим. При цьому було взято до уваги письмові пояснення регіонального відділення Фонду державного майна України та наявні докази по справі щодо відсутності доказів належності спірного майна до державної форми власності чи спору щодо нього з боку уповноваженого органу на управління ним.

Отже, з огляду на вимоги діючого на той час законодавства, колегія суддів погоджується з висновками судів попередніх судових інстанцій про те, що передача ринку облспоживспілці, як експлуатуючій організації, відбулася без зміни форми власності, було змінено лише керівництво ринку, передача спірної нерухомості у власність Івано-Франківської облспоживспілки не відбулася, так як дозволу Івано-Франківського облвиконкому (після введення ринку в експлуатацію у 1989 році ) у формі конкретного рішення не було. Зазначене кореспондується із ст.91 ЦК України, п.7.8,9 Положення про порядок передачі підприємств, організацій, будинків, що затверджене постановою Ради Міністрів колишнього СРСР від 16.10.79, постановою РМ Української РСР від 28.04.80 № 285.

З наявних у справі матеріалів вбачається, що на підставі рішення виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради від 23.07.2002 №268 позивачу за первісним позовом було видане свідоцтво про право власності на спірний об'єкт від 7.08.2002 №1431. рішення було оскаржено відповідачем за первісним позовом до суду та у задоволенні позовних вимог було відмовлено постановою господарського суду Івано-Франківської області від 4.05.2006, залишеною без змін ухвалою Львівського апеляційного господарського суду від 16.11.2006 .

Отже, колегія суддів погоджується з висновками судів попередніх судових інстанцій про те, що віднесення майна критого ринку до власності територіальної громади міста Івано-Франківська здійснене з дотриманням чинного на той час порядку, тому місцевий господарський суд правомірно задовольнив повністю первісний позов та відмовив у задоволенні зустрічного.

Доводи касаційної скарги щодо непритягнення до участі у справі обласної Івано-Франківської ради не заслуговують на увагу, оскільки судами не вирішувалось питання про права та обов'язки вказаного органу.

Не можуть бути прийняті до уваги посилання Івано-Франківської облспоживспілки на рішення Конституційного Суду України №16-рп/2004, оскільки , як вже зазначалось вище,

станом на 1987 рік такого закінченого будівництвом об"єкта як ринок на вул.Будьоного, 5 в м.Івано-Франківську не існувало, ринок був введений в експлуатацію лише у 1989 році. Не могло передаватись незавершене будівництво критого ринку, оскільки виходячи із змісту чинного на той час законодавства незавершене будівництво не було об"єктом права власності, а у 1989 році після введення його у експлуатацію, він не був переданий облспоживспілці у встановленому законом порядку, тобто не було відповідного рішення Івано-Франківського облвиконкому і зазначеної обставини сторони не спростовують.

Колегія суддів також погоджується з висновками попередніх судових інстанції щодо припинення провадження у справі в частині визнання недійсним рішення виконкому Івано-Франківської міської ради "Про оформлення права власності" від 23.07.2002 , оскільки вони не суперечать вимогам п.2 ч.1 ст. 80 ГПК України.

Відповідно до ст. 1117 Господарського процесуального кодексу України, переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, касаційна інстанція на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.

Касаційна інстанція не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові господарського суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати нові докази або додатково перевіряти докази.

Всі інші доводи касаційної скарги були предметом розгляду попередніх судових інстанцій, їм надана належна правова оцінка, вони не спростовують висновків апеляційного господарського суду та не впливають на них, а тому підстави для її задоволення і скасування постанови Львівського апеляційного господарського суду від 22.04.2015, ухваленої з правильним застосуванням норм матеріального права та дотриманням норм процесуального законодавства, відсутні.

Керуючись статтями 1115, 1117, 1119, 11111 Господарського процесуального кодексу України, Вищий господарський суд України

П О С Т А Н О В И В:

Касаційну скаргу Івано-Франківської обласної спілки споживчих товариств залишити без задоволення, а постанову Львівського апеляційного господарського суду від 22.04.2015 у справі № 6/312-5 - без змін.

Головуючий М. Малетич Судді: К. Круглікова О. Мамонтова

logo

Юридические оговорки

Protocol.ua обладает авторскими правами на информацию, размещенную на веб - страницах данного ресурса, если не указано иное. Под информацией понимаются тексты, комментарии, статьи, фотоизображения, рисунки, ящик-шота, сканы, видео, аудио, другие материалы. При использовании материалов, размещенных на веб - страницах «Протокол» наличие гиперссылки открытого для индексации поисковыми системами на protocol.ua обязательна. Под использованием понимается копирования, адаптация, рерайтинг, модификация и тому подобное.

Полный текст