Главная Сервисы для юристов ... База решений “Протокол” Постанова ВГСУ від 19.04.2017 року у справі №920/582/16 Постанова ВГСУ від 19.04.2017 року у справі №920/5...
print
Друк
search Пошук
comment
КОММЕНТАРИЙ от ресурса "ПРОТОКОЛ":

КОММЕНТАРИЙ от ресурса "ПРОТОКОЛ":

Державний герб України

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

19 квітня 2017 року Справа № 920/582/16

Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:

Вовк І.В. (головуючий, доповідач), Бондар С.В., Карабань В.Я.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Кролевецького дочірнього агролісогосподарського підприємства "Кролевецький агролісгосп" на постанову Харківського апеляційного господарського суду від 25.01.2017 року у справі № 920/582/16 за позовом публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі його Регіональної філії "Придніпровська залізниця" до Кролевецького дочірнього агролісогосподарського підприємства "Кролевецький агролісгосп" про стягнення штрафу,

ВСТАНОВИВ:

У травні 2016 року позивач звернувся до господарського суду Сумської області з позовною заявою про стягнення з відповідача штрафу за неправильно зазначену масу вантажу в залізничній накладній в розмірі 44 280,00 грн. за договором перевезення залізницею.

Рішенням господарського суду Сумської області від 11.10.2016 року (судді: Коваленко О.В., Костенко Л.А., Яковено В.В.) позов задоволено та стягнуто з відповідача на користь позивача 44 280,00 грн. штрафу.

Постановою Харківського апеляційного господарського суду від 25.01.2017 року (судді: Шутенко І.А., Здоровко Л.М., Плахов О.В.) зазначене рішення суду першої інстанції залишено без змін.

У касаційній скарзі відповідач вважає, що судами попередніх інстанцій порушено і неправильно застосовано норми матеріального та процесуального права, і тому просить прийняті ними судові рішення скасувати, у задоволені позову відмовити.

У відзиві на касаційну скаргу позивач вважає, що постанова апеляційного суду є законною і підлягає залишенню без змін.

Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши доводи касаційної скарги та відзиву до неї, перевіривши матеріали справи і прийняті в ній судові рішення, суд касаційної інстанції вважає, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Як вбачається з матеріалів справи, що 21.12.2015 року зі станції Кролевець Південно-Західної залізниці Кролевецьке дочірнє агролісогосподарське підприємство "Кролевецький агролісгосп" здійснило відправлення вагону № 67846006 згідно з накладною № 34718304 на станцію Рокувата Придніпровської залізниці.

На виконання п. 9 Правил приймання вантажів до перевезення, затверджених Наказом Міністерства транспорту України 21.11.2000 р. № 644, у накладній №34718304 від 21.12.2015 року в графі "спосіб визначення маси", відповідачем зазначено "на електронних вагах, заводський № 5104179002".

Під час проходження вагону через станцію П'ятихатки Придніпровської залізниці, на підставі ст. 24 Статуту залізниць України залізницею проведено контрольну перевірку маси вантажу, під час якої виявлено, що вона не відповідає масі, вказаній відправником у накладній, про що складено комерційний акт АА №010561/64/8 від 27.12.2015 року.

Судами також встановлено, що комерційним актом АА №010561/64/8 від 27.12.2015 року засвідчено, що брутто не вказано, тара 23200 кг, нетто 58000 кг. При контрольному зважуванні вагону на справних 150 тонних вагонних вагах ст. П'ятихатки №12 (повірені 22.10.2015 року) виявилось брутто 73000 кг, тара з документу 23200 кг, нетто 49800, тобто маса нетто менше від маси нетто, вказаної в перевізному документі, на 8200 кг. Навантаження у 4 штабелі по довжині вагону з глухими торцевими дверми. Ув'язки цілі, не порушені. Вагон у технічному відношенні справний. Зважування вагону проводила приймальник поїздів Орленко в присутності комерційного агента Боровик. При повторному зважуванні недостача 8200 кг вантажу підтвердилась.

За наявною в матеріалах справи копією залізничної накладної № 34718304 вартість перевезення вагону складає 8856 грн.00 коп.

У зв'язку з виявленням неправильного зазначення відповідачем у накладній маси вантажу, залізницею на підставі статті 122 Статуту залізниць України нарахований відповідачу штраф у розмірі п'ятикратної провізної плати, відповідно до статті 118 Статуту залізниць України, в сумі 44 280 грн. 00 коп.

Предметом даного судового розгляду є вимоги залізниці до ванажовідправника про стягнення штрафу у розмірі п'ятикратної провізної плати у зв'язку з неправильним зазначенням відповідачем у накладній маси вантажу.

Задовольняючи позовні вимоги, суди попередніх інстанцій виходили з того, що матеріалами справи підтверджується факт допущення відповідачем порушення, передбаченого статтею 122 Статуту залізниць України, засвідченого комерційним актом, тому вимоги позивача про стягнення з відповідача 44280 грн. штрафу є правомірними та обґрунтованими.

Відповідно до ст. 6 Статуту Залізниць України накладна - основний перевізний документ встановленої форми, оформлений відповідно до Статуту та Правил і наданий залізниці відправником разом з вантажем. Накладна є обов'язковою двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажу, яка укладається між відправником та залізницею, накладна супроводжує вантаж на всьому шляху перевезення до станції призначення.

У статті 23 Статуту залізниць України закріплено, що відправники повинні надати станції навантаження на кожне відправлення вантажу заповнену накладну (комплект перевізних документів).

Відповідно до статті 24 Статуту вантажовідправники несуть відповідальність за всі наслідки неправильності, неточності або неповноти відомостей, зазначених у накладній. Залізниця наділена правом перевіряти правильність цих відомостей, а також перевіряти кількість та масу вантажу, що зазначається у накладній.

Згідно з положеннями статті 129 Статуту залізниць обставини, які можуть бути підставою для матеріальної відповідальності залізниці, вантажовідправника, вантажоодержувача, пасажирів під час залізничного перевезення, засвідчуються комерційними актами або актами загальної форми, що складаються станціями залізниць.

Відповідно до п.5.5 Правил оформлення перевізних документів, якщо під час перевезення вантажу або на станції його призначення буде виявлено неправильне зазначення у накладній відомостей про код одержувача, його адресу, назву вантажу, його кількість, то з відправника стягується штраф згідно з ст.122 Статуту. Факт неправильного зазначення відправником указаних відомостей засвідчується актом загальної форми, якщо за цим фактом не складався комерційний акт.

Комерційний акт складається для засвідчення таких обставин: а) невідповідності найменування, маси і кількості місць вантажу, багажу чи вантажобагажу натурою з даними, зазначеними у транспортних документах; б) у разі виявлення вантажу, багажу чи вантажобагажу без документів або документів без вантажу, багажу чи вантажобагажу; в) псування, пошкодження вантажу, багажу і вантажобагажу; г) повернення залізниці вкраденого вантажу, багажу або вантажобагажу. Залізниця зобов'язана скласти комерційний акт, якщо вона сама виявила зазначені вище обставини або якщо про існування хоча б однієї з них заявив одержувач або відправник вантажу, багажу чи вантажобагажу. В усіх інших випадках обставини, що виникли в процесі перевезення вантажу, багажу і вантажобагажу і які можуть бути підставою для матеріальної відповідальності, оформляються актами загальної форми. Порядок складання комерційних актів та актів загальної форми встановлюється Правилами.

Згідно із п.9 Правил складання актів у комерційному акті детально описуються стан вантажу або багажу і обставини, за яких виявлена не збереженість, а також обставини, які могли бути причиною виникнення не збереженості вантажу, багажу чи вантажобагажу. Ніякі припущення та висновки про причини не збереженості або про вину відправника і залізниці до акта не вносяться. Усі графи бланка акта мають бути заповнені. Не дозволяється проставлення рисок та лапок замість повторення необхідних даних. У комерційному акті зазначається, чи правильно навантажений, розміщений і закріплений вантаж, а також про наявність та стан захисного маркування для вантажів, що перевозяться у відкритих вагонах. У разі неправильного завантаження, розміщення, закріплення вантажу в акті зазначається, яке порушення було допущено. Особи, які склали або підписали комерційний акт або акт загальної форми, що містить дані, які не відповідають дійсності, несуть установлену законодавством відповідальність.

Як встановлено судами попередніх інстанцій, станцією П'ятихатки Придніпровської залізниці виявлено факт невідповідності маси вантажу з даними, зазначеними у накладній № 34718304 та вказаною станцією складено комерційний акт АА № 010561/64/8 від 27.12.2015 року, про що зазначено у залізничній накладній.

Пунктами 12, 14 Правил складання актів якщо при перевірці вантажу, що прибув з актом попутної станції, під час перевірки на станції призначення не буде виявлено різниці між даними акта, складеного на попутній станції, і фактичною наявністю та станом вантажу, багажу або вантажобагажу, то станція призначення в розділі "Є" комерційного акта попутної станції вносить відмітку такого змісту: "Під час перевірки вантажу (багажу, вантажобагажу) різниці проти цього акта не виявлено"; така відмітка засвідчується штемпелем станції і підписами осіб, указаних у п.10 цих Правил.

Комерційний акт АА № 010561/64/8 від 27.12.2015 року містить заповнений пункт "Є", який заповнений чорнильною ручкою та засвідчений штемпелем кінцевої станції Рокувата та підписами осіб, де зазначено, що під час перевірки вантажу різниці проти цього акта не виявлено.

Пунктом 10 Правил складення актів передбачено, що комерційний акт підписує начальник станції (його заступник), начальник вантажного району (завідувач вантажного двору, складу, контейнерного відділу, контейнерного майданчику, сортувальної платформи, старший прийомоздавальник) і прийомоздавальник станції, а також одержувач, якщо він брав участь у перевірці. Крім того, у разі необхідності, до перевірки вантажу і підписання акта можуть бути залучені також інші працівники залізниці.

Судами встановлено, що комерційний акт АА № 010561/64/8 від 27.12.2015 року, яким засвідчено невідповідність маси вантажу даним, зазначеним у залізничній накладній, складений відповідно до вимог Правил складання актів.

Згідно п. 5 Правил приймання вантажів до перевезення, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000 року № 644, загальна маса вантажу визначається зважуванням (на вагонних, вантажних, елеваторних та інших вагах) або іншим способом, тип ваг указується в накладній. Маса вантажу визначається відправником. Про спосіб визначення маси вантажу відправник зобов'язаний зазначити в накладній. Ваговимірювальні технічні засоби відправників (одержувачів) мають бути повірені органами Держспоживстандарту та взяті на облік залізницею відповідно до Інструкції про порядок застосування ваговимірювальної техніки на залізничному транспорті.

В пункті 22 Правил видачі вантажів вказано, що перевірка маси вантажу на станції призначення проводиться, як правило, таким самим способом, яким цю масу було визначено на станції відправлення. Зважування вантажів на вагонних вагах провадиться в порядку, передбаченому Правилами приймання вантажів до перевезення, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000 № 644.

У пункті 27 Правил зазначено, що вантаж вважається доставленим без утрати, якщо різниця між масою, вказаною в пункті відправлення в залізничній накладній, та масою, визначеною на станції призначення, не перевищує норми природної втрати і граничного розходження у визначенні маси нетто. При видачі вантажів, маса яких унаслідок їх властивостей зменшується при перевезенні, норма недостачі (сума норми природної втрати та граничного розходження визначення маси нетто) становить, зокрема, 2 % маси, зазначеної в перевізних документах, для вантажів рідких або зданих до перевезення в сирому (свіжому) або у вологому стані; 0,5 % маси всіх інших вантажів.

Однак, як встановлено господарськими судами першої та апеляційної інстанції, у даному випадку різниця між вагою вантажу у накладній та у комерційному акті перевищує граничне розходження у визначенні маси нетто.

Відповідно до положень Статуту залізниць загальна маса вантажу визначається шляхом зважування на вагах або підрахуванням маси на вантажних місцях за трафаретом чи стандартом. Маса окремих вантажів може визначатись розрахунковим методом за обміром або умовно (нафтопродукти в цистернах, тварини тощо).

Маса вантажу визначається відправником. Про спосіб визначення маси вантажу відправник зобов'язаний зазначити в накладній. Ваговимірювальні технічні засоби відправників (одержувачів) мають бути повірені органами Держспоживстандарту та взяті на облік залізницею відповідно до Інструкції про порядок застосування ваговимірювальної техніки на залізничному транспорті.

Як вбачається з матеріалів справи, відповідач визначив масу вантажу способом зважування на електронних вагах заводський номер 5104179002, про що зазначено у накладній на виконання вимог статті 37 Статуту. На станції П'ятихатки зважування вагону проводилось на 150-ти тонних статистичних тензометричних вагах.

В п.п. 2.1.,2.3. Інструкції про порядок застосування засобів ваговимірювальної техніки на залізничному транспорті України, затвердженої наказом Міністерства інфраструктури України від 31.07.2012 року №442 зазначено, що засоби ваговимірювальної техніки (далі за текстом "ЗВВТ"), які перебувають у власності як залізниць, так і організацій, які не належать до сфери управління Укрзалізниці, підлягають обліку залізницями.

Матеріалами справи підтверджується, що тензометричні ваги, на яких визначалась маса вантажу при перевірці, пройшли повірку у визначені Інструкцією про порядок застосування засобів ваговимірювальної техніки на залізничному транспорті України строки (а.с. 13). Так, згідно з витягом із технічного паспорту засобу ваговимірювальної техніки (зввт) № 12 вагонних ваг заводський №1155, станція П'ятихатки Придніпровської залізниці, повірником зроблений запис, що 22.10.2015 року повірені ваги еталонними гирями ВПВ № 19992049 та визнані придатними до застосування. Даний запис засвідчений тавром.

Згідно із ст. 122 Статуту залізниць України та п. 5.5. Правил оформлення перевізних документів, якщо під час перевезення вантажу або на станції його призначення буде виявлено неправильне зазначення у накладній маси, з відправника стягується штраф у розмірі визначеному ст. 118 Статуту залізниць України.

Стаття 118 Статуту залізниць України встановлює, що за пред'явлення вантажу, який заборонено до перевезень або який потребує під час перевезення особливих заходів безпеки, та з неправильним зазначенням його найменування або властивостей з відправника, крім заподіяних залізниці збитків і витрат, стягується штраф у розмірі п'ятикратної провізної плати за всю відстань перевезення.

Як свідчать матеріали справи, вартість перевезення складає 8856,00 грн., різниця у масі, визначена на станції відправлення порівняно з масою, що виявилась на станції П'ятихатки, в даному випадку перевищує норму природної втрати маси вантажу і граничного розходження визначення маси нетто, тому відповідно до статті 122 Статуту залізниць України позивачем правомірно нараховано відповідачеві штраф у розмірі п'ятикратної провізної плати за всю відстань перевезення, у зв'язку з чим позовні вимоги правомірно визнані судами попередніх інстанцій обґрунтованими.

Доводи касаційної скарги не спростовують висновків судів.

За таких обставин, оскаржені судові рішення є законними й обґрунтованими, і тому підлягають залишенню без змін, а касаційна скарга - без задоволення.

З огляду наведеного та керуючись ст.ст. 1115, 1117, 1119, 11111 Господарського процесуального кодексу України, Вищий господарський суд України

П О С Т А Н О В И В:

Касаційну скаргу Кролевецького дочірнього агролісогосподарського підприємства "Кролевецький агролісгосп" залишити без задоволення, а постанову Харківського апеляційного господарського суду від 25.01.2017 року - без змін.

Головуючий суддя І.Вовк

Судді С.Бондар

В.Карабань

logo

Юридические оговорки

Protocol.ua обладает авторскими правами на информацию, размещенную на веб - страницах данного ресурса, если не указано иное. Под информацией понимаются тексты, комментарии, статьи, фотоизображения, рисунки, ящик-шота, сканы, видео, аудио, другие материалы. При использовании материалов, размещенных на веб - страницах «Протокол» наличие гиперссылки открытого для индексации поисковыми системами на protocol.ua обязательна. Под использованием понимается копирования, адаптация, рерайтинг, модификация и тому подобное.

Полный текст