Главная Сервисы для юристов ... База решений “Протокол” Постанова ВГСУ від 19.04.2017 року у справі №904/8232/16 Постанова ВГСУ від 19.04.2017 року у справі №904/8...
print
Друк
search Пошук
comment
КОММЕНТАРИЙ от ресурса "ПРОТОКОЛ":

КОММЕНТАРИЙ от ресурса "ПРОТОКОЛ":

Державний герб України

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

19 квітня 2017 року Справа № 904/8232/16

Вищий господарський суд України у складі колегії: головуючого, судді Васищака І.М., суддів Бондар С.В., Студенця В.І., за участі представника позивача Л. Дарій (дов. від 27.12.2016), розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу публічного акціонерного товариства "Південний гірничо-збагачувальний комбінат" на рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 14 грудня 2016 року та постанову Дніпропетровського апеляційного господарського суду від 9 лютого 2017 року у справі № 904/8232/16 за позовом публічного акціонерного товариства "Південний гірничо-збагачувальний комбінат" до публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Придніпровська залізниця" про стягнення 122 530 грн 10 коп.,

УСТАНОВИВ: У вересні 2016 року публічне акціонерне товариство "Південний гірничо-збагачувальний комбінат" звернулося до Господарського суду Дніпропетровської області з позовом до публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Придніпровська залізниця" про штрафу за несвоєчасну доставку вантажу на суму 122 530 грн 10 коп за залізничними накладними №№: 33480963, 48594659, 48594683, 48623169, 48675524, 48675482, 48735922, 48351886, 48583686, 47832696, 48598486, 48593487, 48626956, 48677033, 48688568, 48736979, 48321558, 48617278, 33492414, 48595805, 48623144, 48621445, 48677041, 48712186, 48759997, 48454698, 48655047, 33491986, 48575088, 48623102, 48621429, 48675516, 48712178, 48766646, 48454748, 48674618, 33514779, 48575039, 48626691, 48626998, 48677025, 48714216, 48766463, 48454771, 48697650, 33512518, 48596357, 48623235, 48627111, 48688576, 48714208, 48784649, 48475388, 48727028, 48575070, 48594824, 48623227, 48664189, 48664197, 48737183, 48784516, 48527311, 48763577, 48595433, 48595193, 48621296, 48675458, 48664171, 48735906, 48784540, 48527402, 48783765.

Відповідач позов визнав у частині стягнення 9 643 грн 80 коп. штрафу.

Рішенням Господарського суду Дніпропетровської області від 14 грудня 2016 року (суддя В. Воронько), залишеним без змін постановою Дніпропетровської області від 9 лютого 2017 року, позов задоволено в частині стягнення штрафу за несвоєчасну доставку в сумі 32 221 грн 06 коп.; у решті позову відмовлено.

Публічне акціонерне товариство "Південний гірничо-збагачувальний комбінат" просить рішення та постанову скасувати в частині відмови в позові про стягнення 90 309 грн 04 коп. штрафу з підстав неправильного застосування господарськими судами статі 233 Господарського кодексу України, статті 551 Цивільного кодексу України, статті 83 Господарського процесуального кодексу України та прийняти в цій частині нове рішення, яким позов задовольнити.

Сторони належним чином були повідомлені про час і місце судового засідання, проте публічне акціонерне товариство "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Придніпровська залізниця" право на подання відзиву на касаційну скаргу не використало і його представник у судове засідання не з'явився.

Колегія суддів вважає, що касаційна скарга задоволенню не підлягає.

Господарськими судами встановлено, що публічним акціонерним товариством "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Придніпровська залізниця" у вересні 2015 року зі станцій: Гуменці, Баглій, Тернопіль, Єнакієве, Горлівка до станції призначення Кривий Ріг Придніпровської залізниці, здійснено перевезення вантажів за залізничними накладними: №№ 33480963, 48594659, 48594683, 48623169, 48675524, 48675482, 48735922, 48351886, 48583686, 47832696, 48598486, 48593487, 48626956, 48677033, 48688568, 48736979, 48321558, 48617278, 33492414, 48595805, 48623144, 48621445, 48677041, 48712186, 48759997, 48454698, 48655047, 33491986, 48575088, 48623102, 48621429, 48675516, 48712178, 48766646, 48454748, 48674618, 33514779, 48575039, 48626691, 48626998, 48677025, 48714216, 48766463, 48454771, 48697650, 33512518, 48596357, 48623235, 48627111, 48688576, 48714208, 48784649, 48475388, 48727028, 48575070, 48594824, 48623227, 48664189, 48664197, 48737183, 48784516, 48527311, 48763577, 48595433, 48595193, 48621296, 48675458, 48664171, 48735906, 48784540, 48527402, 48783765, одержувачем яких було публічне акціонерне товариство "Південний гірничо-збагачувальний комбінат". Ці накладні є двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення спірного вантажу, яка фактично була укладена між відправником та залізницею на користь третьої сторони - одержувача.

Під час здійснення зазначених перевезень вантажів, відповідачем було допущено прострочення термінів доставки, що підтверджується календарними штемпелями на залізничних накладних, а саме: вантаж доставлено одержувачу з порушенням терміну доставки, визначеного пунктом 41 Статуту залізниць України (далі - Статут) та Правилами обчислення термінів доставки вантажу, затвердженими наказом Міністерства транспорту України від 21 листопада 2000 № 644 (далі - Правила).

Відповідно до статті 307 Господарського кодексу України, положення якої кореспондують із положеннями статті 909 Цивільного кодексу України, за договором перевезення вантажу одна сторона (перевізник) зобов'язується доставити ввірений їй другою стороною (вантажовідправником) вантаж до пункту призначення в установлений законодавством чи договором строк та видати його уповноваженій на одержання вантажу особі (вантажоодержувачу), а вантажовідправник зобов'язується сплатити за перевезення вантажу встановлену плату.

Згідно з приписами частини 2 статті 908 Цивільного кодексу України умови перевезення вантажу, пасажирів і багажу окремими видами транспорту, а також відповідальність сторін щодо цих перевезень встановлюються договором, якщо інше не встановлено цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них.

Укладення договору перевезення вантажу підтверджується складанням транспортної накладної (частина 3 статті 909 Цивільного кодексу України).

Правилами перевезень вантажів, а саме пунктом 1.1 "Правил оформлення перевізних документів", затверджених наказом Міністерства транспорту України 21 листопада 2000 року № 644 (у редакції наказу Міністерства інфраструктури України від 8 червня 2011 року № 138), а також пунктом 23 Статуту передбачено, що відправник повинен надати станції навантаження на кожне відправлення вантажу заповнену накладну (комплект перевізних документів).

Відповідно до пункту 41 Статуту залізниці зобов'язані доставити вантажі за призначенням в установлені терміни. Терміни доставки вантажів і правила обчислення термінів доставки вантажів встановлюються Правилами обчислення термінів доставки вантажів, виходячи з технічних можливостей залізниць. Обчислення терміну доставки починається з 24-ої години дати приймання вантажу до перевезення. Вантаж вважається доставленим вчасно, якщо на станції призначення він вивантажений засобами залізниці, про що повідомлено одержувача, або якщо вагон (контейнер) з вантажем подано під вивантаження засобами одержувача до закінчення встановленого терміну доставки.

Згідно з пунктом 1.2 Правил термін доставки вантажу визначається, виходячи з відстані, за яку обчислюється провізна плата. Пунктом 1.1 Правил визначено терміни, в які залізниці зобов'язані доставляти вантажі за призначенням, зокрема, відповідно до підпункту 1.1.1 наведеного пункту, у разі перевезення вантажною швидкістю вагонними відправками у великотоннажних контейнерах термін доставки вантажу обчислюється виходячи з 1 (однієї) доби на кожні повні та неповні 200 км. Пунктом 2.1 Правил визначено, що обчислення терміну доставки починається з 24-ї години дати приймання вантажу до перевезення, зазначеної в перевізних документах.

За змістом пункту 2.4 Правил терміни доставки вантажів, які обчислюються згідно з пунктом 1, збільшуються, зокрема, на одну добу на операції, пов'язані з відправленням і прибуттям вантажу.

Відповідно до пункту 2.10 Правил вантаж вважається доставленим вчасно, якщо на станції призначення він вивантажений засобами залізниці, про що повідомлено одержувача, або якщо вагон (контейнер) з вантажем подано під вивантаження засобами одержувача до закінчення встановленого терміну доставки.

Відповідно до пункту 116 Статуту за несвоєчасну доставку вантажів і порожніх вагонів, що належать підприємствам, організаціям, установам, громадянам - суб'єктам підприємницької діяльності або орендовані ними, залізниця сплачує одержувачу штраф (якщо не доведе, що прострочення сталося не з її вини) у розмірі: 10 відсотків провізної плати - за прострочення на дві доби; 20 відсотків провізної плати - за прострочення на три доби; 30 відсотків провізної плати - за прострочення на чотири і більше діб.

Як установлено господарськими судами, на залізничних накладних №№ : 33480963, 48594659, 48594683, 48623169, 48675524, 48675482, 48735922, 48351886, 48583686, 47832696, 48598486, 48593487, 48626956, 48677033, 48688568, 48736979, 48321558, 48617278, 33492414, 48595805, 48623144, 48621445, 48677041, 48712186, 48759997, 48454698, 48655047, 33491986, 48575088, 48623102, 48621429, 48675516, 48712178, 48766646, 48454748, 48674618, 33514779, 48575039, 48626691, 48626998, 48677025, 48714216, 48766463, 48454771, 48697650, 33512518, 48596357, 48623235, 48627111, 48688576, 48714208, 48784649, 48475388, 48727028, 48575070, 48594824, 48623227, 48664189, 48664197, 48737183, 48784516, 48527311, 48763577, 48595433, 48595193, 48621296, 48675458, 48664171, 48735906, 48784540, 48527402, 48783765 містяться штампи про прибуття вагонів, з яких убачається, що доставка вантажу залізницею відбувалась з простроченням терміну доставки.

Як убачається з матеріалів справи, за накладними №№ 48575070, 48595433, 48594659, 48598486, 48595805, 48575088, 48575039, 48596357, 48594824, 48595193, 48594683, 48593487, 48623144, 48623102, 48626691, 48623235, 48623227, 48621296, 48623169, 48626956, 48621445, 48621429, 48626998, 48627111, 48664189, 48675458, 48675524, 48677033, 48677041, 48675516, 48677025, 48688576, 48664197, 48664171, 48675482, 48688568, 48712186, 48712178, 48714216, 48714208, 48737183, 48735906, 48735922, 48736979, 48759997, 48766646, 48766463, 48784649, 48784516, 48784540, накладними №№ 50726405, 50291574 відправлення відбулось зі станцій Єнакієве Донецької залізниці, а за накладними №№ 48527402, 48583686, 48617278, 48655047, 48674618, 48697650, 48727028, 48763577, 48783765, 48351886, 48321558, 48454698, 48454748, 48454771, 48475388, 48527311 - зі станції Горлівка Донецької залізниці.

Згідно плану формування поїздів, вагонопотік на Придніпровську залізницю повинен був слідувати за маршрутом зі станції Єнакієве через станції Єнакієве - Ясинувата - Красноармійськ, а зі станції Горлівка через станції Горлівка - Ясинувата - Красноармійськ зі здачею по стику Чаплине. Міста Єнакієве та Горлівка Донецької області входять до переліку населених пунктів, що розташовані на лінії зіткнення.

У зв'язку із руйнуванням залізничної інфраструктури на частині території Донецької залізниці, на дільниці Ясинувата-Авдіївка, вагонопотік на Придніпровську залізницю слідував за зміненим маршрутом через станції: Ясинувата - Костянтинівка - Слов'янськ - зі здачею по стику Пост 4 км через Південну залізницю, з Південної залізниці на Придніпровську залізницю - зі здачею по стику Пост 939 км., у результаті чого вантажі з Донецької залізниці слідували за відхиленим напрямком, що вплинуло на термін доставки.

Пунктом 1 Наказу Міністерства юстиції України від 17 червня 2014 року № 953/5 "Про невідкладні заходи щодо захисту прав громадян на території проведення антитерористичної операції" та розпорядженням Кабінету Міністрів України від 7 листопада 2014 року № 1085-р "Про затвердження переліку населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, та переліку населених пунктів, що розташовані на лінії зіткнення" визначено території проведення АТО, у т.ч. в Донецькій області - Амвросіївського, Марійського, Новоазовського, Старобешівського, Тельманівського, Шахтарського, Ясинуватського районів, міст Горлівка, Докучаєвськ, Донецьк, Жданівка, Кіровське, Макіївка, Єнакієве, Сніжне, Харцизьк, Ясинувата, Торез, Шахтарськ.

Відповідно до статті 116 Статуту залізниця не несе відповідальності за порушення термінів доставки, якщо порушення відбулося внаслідок стихійного лиха та інших обставин, які залізниця не могла передбачити і усунення яких від неї не залежало.

Дефектним актами посвідчено порушення залізничної інфраструктури (верхньої будови колії) з причини несанкціонованого втручання в роботу залізничного транспорту, у зв'язку з чим були внесені зміни до діючого направлення вагонопотоків та плану формування вантажних поїздів, що вплинуло на терміни доставки з причин, що не залежать від залізниці (оперативна вказівка Укрзалізниці від 9 липня 2015 року № 20/ПФ).

За змістом статей 610 і 612 Цивільного кодексу України, порушенням зобов'язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов'язання (неналежне виконання), а боржник вважається таким, що прострочив, якщо він не приступив до виконання зобов'язання або не виконав його у строк, встановлений договором або законом.

Згідно з пунктом 1 статті 230 Господарського кодексу України штрафними санкціями у цьому Кодексі визнаються господарські санкції у вигляді грошової суми (неустойка, штраф, пеня), яку учасник господарських відносин зобов'язаний сплатити у разі порушення ним правил здійснення господарської діяльності, невиконання або неналежного виконання господарського зобов'язання.

Штрафом є неустойка, що обчислюється у відсотках від суми невиконаного або неналежно виконаного зобов'язання (частина 2 статті 549 Цивільного кодексу України).

Пунктом 1 статті 233 Господарського кодексу України встановлено, що суд має право зменшити розмір санкцій, якщо належні до сплати штрафні санкції надмірно великі порівняно із збитками кредитора. При цьому враховується ступінь виконання зобов'язання боржником; майновий стан сторін, які беруть участь у зобов'язанні; не лише майнові, але й інші інтереси сторін, що заслуговують на увагу. Зазначена стаття кореспондує з правилом частини 3 статті 551 Цивільного кодексу України, відповідно до якого розмір неустойки може бути зменшений за рішенням суду, якщо він значно перевищує розмір збитків, та за наявності інших обставин, які мають істотне значення. Крім того, право господарського суду зменшувати розмір неустойки передбачено пунктом 3 частини першої статті 83 Господарського процесуального кодексу України.

З огляду на викладене господарські суди дійшли висновку про зменшення заявленого до стягнення штрафу за накладними №№ 48575070, 48595433, 48594659, 48598486, 48595805, 48575088, 48575039, 48596357, 48594824, 48595193, 48594683, 48593487, 48623144, 48623102, 48626691, 48623235, 48623227, 48621296, 48623169, 48626956, 48621445, 48621429, 48626998, 48627111, 48664189, 48675458, 48675524, 48677033, 48677041, 48675516, 48677025, 48688576, 48664197, 48664171, 48675482, 48688568, 48712186, 48712178, 48714216, 48714208, 48737183, 48735906, 48735922, 48736979, 48759997, 48766646, 48766463, 48784649, 48784516, 48784540, 48527402, 48583686, 48617278, 48655047, 48674618, 48697650, 48727028, 48763577, 48783765, 48351886, 48321558, 48454698, 48454748, 48454771, 48475388, 48527311 до 20 відсотків - 22 577 грн 26 коп., оскільки вантаж відправлявся зі станцій Донецької залізниці, на території яких здійснювалась антитерористична операція (розпорядження Кабінету Міністрів України від 7 листопада 2014 року № 1085-р, від 18 лютого 2015 року № 128-р) та про стягнення штрафу за несвоєчасну доставку вантажу у загальній сумі 9 643 грн 80 коп. за накладними №№ 38490496, 47781760, 47784210, 33480963, 33492414, 33491986, 33514779 та 33512518, а всього на загальну суму 32 221 грн 06 коп.

Таким чином, з урахуванням меж перегляду справи в касаційній інстанції, колегія суддів вважає, що під час розгляду справи фактичні її обставини були встановлені господарськими судами на підставі всебічного, повного і об'єктивного дослідження поданих сторонами доказів, висновки судів відповідають цим обставинам і їм дана належна юридична оцінка з правильним застосуванням норм матеріального і процесуального права.

Керуючись статтями 1115, 1117, 1119, 11111 Господарського процесуального кодексу України, суд

ПОСТАНОВИВ: Рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 14 грудня 2016 року та постанову Дніпропетровського апеляційного господарського суду від 9 лютого 2017 року у справі № 904/8232/16 залишити без змін, а касаційну скаргу публічного акціонерного товариства "Південний гірничо-збагачувальний комбінат" без задоволення.

Головуючий, суддя І. М. Васищак Суддя С. В. Бондар Суддя В. І. Студенець

logo

Юридические оговорки

Protocol.ua обладает авторскими правами на информацию, размещенную на веб - страницах данного ресурса, если не указано иное. Под информацией понимаются тексты, комментарии, статьи, фотоизображения, рисунки, ящик-шота, сканы, видео, аудио, другие материалы. При использовании материалов, размещенных на веб - страницах «Протокол» наличие гиперссылки открытого для индексации поисковыми системами на protocol.ua обязательна. Под использованием понимается копирования, адаптация, рерайтинг, модификация и тому подобное.

Полный текст