Главная Сервисы для юристов ... База решений “Протокол” Постанова ВГСУ від 18.04.2017 року у справі №908/2370/16 Постанова ВГСУ від 18.04.2017 року у справі №908/2...
print
Друк
search Пошук
comment
КОММЕНТАРИЙ от ресурса "ПРОТОКОЛ":

КОММЕНТАРИЙ от ресурса "ПРОТОКОЛ":

Державний герб України

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

18 квітня 2017 року Справа № 908/2370/16

Вищий господарський суд України у складі: суддя Палій В.В. - головуючий (доповідач), судді Бондар С.В. і Васищак І.М.

розглянув касаційну скаргу комунального підприємства "Водоканал", м. Запоріжжя,

на рішення господарського суду Запорізької області від 23.11.2016

та постанову Донецького апеляційного господарського суду від 07.02.2017

зі справи № 908/2370/16

за позовом комунального підприємства "Водоканал" (далі - Підприємство), м. Запоріжжя,

до комунальної установи "Міська клінічна лікарня екстреної та швидкої медичної допомоги міста Запоріжжя" (далі - Установа), м. Запоріжжя,

про стягнення 157 141,06 грн.

Судове засідання проведено за участю представників сторін:

позивача - Гриценко О.І. предст. (дов. від 03.01.2017)

відповідача - не з'явився

За результатами розгляду касаційної скарги Вищий господарський суд України

ВСТАНОВИВ:

Підприємство звернулося до господарського суду Запорізької області з позовом до Установи про стягнення 157 141,06 грн. за скид понаддоговірних об'ємів стічних вод у міську каналізацію.

Рішенням господарського суду Запорізької області від 23.11.2016 у справі № 908/2370/16 (суддя Зінченко Н.Г.), яке залишено без змін постановою Донецького апеляційного господарського суду від 07.02.2017 (судді Радіонова О.О. -головуючий, Зубченко І.В., Марченко О.А.) у задоволенні позовних вимог відмовлено повністю з посиланням на їх необґрунтованість.

У касаційній скарзі до Вищого господарського суду України Підприємство просить судові акти попередніх судових інстанцій зі справи скасувати, прийняти нове рішення про задоволення позову. Скаргу мотивовано прийняттям оскаржуваних судових актів з порушенням норм матеріального та процесуального права.

Відзиву на касаційну скаргу не надходило.

Сторони відповідно до статті 1114 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України) належним чином повідомлені про час і місце розгляду скарги.

Перевіривши на підставі встановлених попередніми судовими інстанціями обставин справи правильність застосування ними норм процесуального та матеріального права, заслухавши пояснення представника Підприємства, Вищий господарський суд України дійшов висновку про наявність підстав для часткового задоволення касаційної скарги з огляду на таке.

Місцевим та апеляційним господарськими судами у справі, зокрема, встановлено, що:

- 05.04.2013 Установою як абонентом та Підприємством (Водоканал) укладено договір № 722к на закупівлю послуг за державні кошти (далі - Договір 1), відповідно до умов якого Водоканал зобов'язується у 2013 надати абоненту послуги каналізаційні (видалення та оброблення стічних вод), а абонент - прийняти і оплатити такі послуги;

- найменування послуги: послуги каналізаційні (видалення та оброблення стічних вод) за ДК 016 - 2010: код 37.00.1. Кількість послуг каналізаційних 89534,979 куб.м (пункт 1.2 Договору 1);

- обсяги закупівлі послуг каналізаційних можуть бути зменшені залежно від реального фінансування видатків (пункт 1.3 Договору 1);

- ціна договору становить 290 093,33 грн., у т.ч. ПДВ 48 348,89 грн. Ціна договору може бути зменшена за взаємною згодою сторін, з урахуванням фактичного обсягу видатків абонента (пункти 3.1, 3.2 Договору 1);

- пунктом 4.1 Договору 1 передбачено, що розрахунки проводяться шляхом оплати абонентом після пред'явлення Водоканалом акта-рахунку на оплату послуг;

- строк (термін) надання послуг: квітень - грудень 2013 року, місце надання послуг: по майданчиках (розділ V Договору 1);

- Договір 1 набирає чинності з дня його підписання і діє до 31.12.2013 (пункт 10.1 Договору 1);

- згідно з Додатком № 1 до Договору 1 Водоканал виконує приймання стічних вод в системи каналізації в межах бюджетних асигнувань, встановлених розпорядником бюджетних коштів на основі затвердженого бюджетом розпису в об'ємах (куб. м), зазначених у Додатку № 1, у період з січня по червень 2013 року;

Разом: стічні води - 88 526,080 куб. м.

- пунктом 8 Додатку № 1 до Договору 1 передбачено, основним документом на оплату є акт - рахунок. На протязі трьох банківських днів з дня виписки акта - рахунку абонент зобов'язаний перерахувати на розрахунковий рахунок Водоканалу суму, вказану в акті - рахунку. Якщо абонент відмовляється підписати акт та акт - рахунок, вони підписуються представником Водоканалу, а в акті та акті - рахунку робиться відповідний запис про таку відмову. Оформлений таким чином акт - рахунок є обов'язковим для виконання у вказані в ньому терміни, а також є підставою для розрахунків за порушення умов договору.

За скид стоків, перевищуючих об'єми, вказані в пунктах 2, 3 цього додатку, абонент зобов'язаний сплатити Водоканалу за надані послуги у п'ятикратному розмірі від діючого тарифу, за розрахунковий місяць, у якому було виявлено дане порушення, на підставі актів про порушення, складених у відповідності з "Правилами приймання стічних вод підприємств в комунальні та відомчі системи каналізації населених пунктів України", "Правилами приймання стічних вод підприємств у систему каналізування міста Запоріжжя", "Правилами користування системами централізованого комунального водопостачання та водовідведення в населених пунктах України", "Правилами експлуатації та технічними вимогами до приладів обліку питної, технічної води, промислових та госпфекальних стоків" та "Інструкцією про встановлення та стягнення плати за скид промислових та інших стічних вод в системи каналізації населених пунктів";

- сторонами за договором визначено наступний перелік документів для оформлення Водоканалом плати за скид понаддоговірних об'ємів:

акт за фактом порушення; -

розрахунок додаткової плати;

рахунок за скид понаддоговірних об'ємів;

претензія.

- пунктом 11 Додатку № 1 до Договору 1 передбачено, що за скид стічних вод без дозволу Водоканалу, а також за скид за підсумками місяця понад об'ємів, передбачених в пунктах 2, 3 цього додатку, абонент зобов'язаний сплатити Водоканалу п'ятикратну вартість послуги за приймання стічних вод по діючим тарифам;

- Додатком № 2 до Договору 1 сторони узгодили допустимі концентрації забруднюючих речовин у стічних водах, що скидаються підприємствами у міську систему каналізування;

- 02.07.2013 сторонами складена та підписана Додаткова угода № 1 до Договору 1, згідно з якою останні внесли зміни до умов Договору 1, зокрема щодо кількості послуг каналізації, ціни договору, місць надання послуг;

- 21.03.2014 Установою як абонентом та Підприємством (Водоканал) укладено договір № 722к/1 на закупівлю послуг за державні кошти (далі - Договір 2), відповідно до умов якого Водоканал зобов'язався у 2014 році надати абоненту послуги каналізаційні (видалення та оброблення стічних вод), а абонент - прийняти і оплатити такі послуги;

- найменування послуги: послуги каналізаційні (видалення та оброблення стічних вод) за ДК 016 - 2010: код 37.00.1. Кількість послуг каналізаційних 78116,666 куб. м (пункт 1.2 Договору 2);

- обсяги закупівлі послуг каналізаційних можуть бути зменшені залежно від реального фінансування видатків (пункт 1.3 Договору 2);

- ціна договору становить 327 152,60 грн., у т.ч. ПДВ 54 525,43 грн. Ціна договору може бути зменшена за взаємною згодою сторін, з урахуванням фактичного обсягу видатків Абонента (пункти 3.1, 3.2 Договору 2);

- пунктом 4.1 Договору 2 встановлено, що розрахунки проводяться шляхом оплати абонентом після пред'явлення Водоканалом акта-рахунку на оплату послуг (далі - акт-рахунок);

- строк (термін) надання послуг: березень - грудень 2014 року, місце надання послуг: по майданчиках: КУ "МКЛЕШМД" Запорізька область, м. Запоріжжя, вул. Перемоги, буд. 80 (розділ V договору);

- Договір 2 набирає чинності з дня його підписання і діє до 31.12.2014 (пункт 10.1 Договору 2);

- сторонами було укладено Додаток № 1 до договору № 2, в якому зазначено, що Водоканал виконує приймання стічних вод в системи каналізації в межах бюджетних асигнувань, встановлених розпорядником бюджетних коштів на основі затвердженого бюджетом розпису в об'ємах (куб м), зазначених у Додатку № 1 у період з березня по червень 2014 (а.с.22-24).

Разом: стічні води - 78 166,66 куб. м.

- пунктом 8 Додатку № 1 до Договору 2 передбачено, що основним документом на оплату є акт - рахунок. На протязі трьох банківських днів з дня виписки акта - рахунку абонент зобов'язаний перерахувати на розрахунковий рахунок Водоканалу суму, вказану в акті - рахунку. Якщо абонент відмовляється підписати акт та акт - рахунок, вони підписуються представником Водоканалу, а в акті та акті - рахунку робиться відповідний запис про таку відмову. Оформлений таким чином акт - рахунок є обов'язковим для виконання у вказані в ньому терміни, а також є підставою для розрахунків за порушення умов договору;

за скид стоків, перевищуючих об'єми, вказані в пунктах 2, 3 цього додатку, абонент зобов'язаний сплатити Водоканалу за надані послуги у п'ятикратному розмірі від діючого тарифу, за розрахунковий місяць, у якому було виявлено дане порушення, на підставі актів про порушення, складених у відповідності з "Правилами приймання стічних вод підприємств в комунальні та відомчі системи каналізації населених пунктів України", "Правилами приймання стічних вод підприємств у систему каналізування міста Запоріжжя", "Правилами користування системами централізованого комунального водопостачання та водовідведення в населених пунктах України", "Правилами експлуатації та технічними вимогами до приладів обліку питної, технічної води, промислових та госпфекальних стоків" та "Інструкцією про встановлення та стягнення плати за скид промислових та інших стічних вод в системи каналізації населених пунктів";

- сторонами за договором визначений наступний перелік документів для оформлення Водоканалом плати за скид понаддоговірних об'ємів:

акт за фактом порушення;

розрахунок додаткової плати;

рахунок за скид понад договірних об'ємів;

претензія.

- пунктом 11 Додатку № 1 до Договору 2 передбачено, що за скид стічних вод без дозволу Водоканалу, а також за скид за підсумками місяця понад об'ємів, передбачених в пунктах 2, 3 цього додатку, абонент зобов'язаний сплатити Водоканалу п'ятикратну вартість послуги за приймання стічних вод по діючим тарифам;

- додатком № 1 до Договору 2 сторони узгодили допустимі концентрації забруднюючих речовин у стічних водах, що скидаються підприємствами у міську систему каналізування;

- 20.05.2014 сторонами складена та підписана Додаткова угода №1 до Договору 2, згідно з якою внесено зміни до Договору 2 в частині об'єму каналізаційних послуг, ціни договору;

- як зазначає позивач, у серпні 2013 року, листопаді 2013 року, серпні 2014 року, вересні 2014 року та грудні 2014 року відповідач здійснив скид стічних вод в понаддоговірних об'ємах, саме:

у серпні 2013 року договірний об'єм становить 8025,78куб. м., в той час як фактичний об'єм склав 9962,87куб. м., таким чином позадоговірний об'єм стічних вод дорівнює 1937,090 куб. м.;

у листопаді 2013 року договірний об'єм становить 8025,78куб. м., в той час як фактичний об'єм склав 9227,611куб. м., таким чином позадоговірний об'єм стічних вод дорівнює 1201,831куб. м.;

у серпні 2014 року договірний об'єм становить 8056,991 куб. м., в той час як фактичний об'єм склав 10505 куб. м., таким чином позадоговірний об'єм стічних вод дорівнює 2448,009 куб. м.;

у вересні 2014 року договірний об'єм становить 7812 куб. м., в той час як фактичний об'єм склав 11162 куб. м., таким чином позадоговірний об'єм стічних вод дорівнює 3350,000 куб. м.;

у грудні 2014 року договірний об'єм становить 7812,494 куб. м., в той час як фактичний об'єм склав 8256,000 куб. м., таким чином позадоговірний об'єм стічних вод дорівнює 443,506 куб. м.

- на підтвердження обсягів скиду відповідачем стічних вод позивач надав акти: від 20.08.2013 № 722/к, від 20.11.2013 № 722/к, від 20.08.2014 № 722/к, від 22.09.2014 № 722к/1, від 22.12.2014 № 722/1к та відповідні акти-рахунки від 20.08.2013 № 46543 на суму 41 724,50грн., від 20.11.2013 № 73518 на суму 38 645,23 грн., від 20.08.2014 № 156977 на суму 43 994,94грн., від 22.09.2014р № 165852 на суму 46 746,46грн., від 22.12.2014 № 191331 на суму 34 576,13 грн., які оплачені відповідачем у повному обсязі;

- 17.11.2015 позивачем складено акт за фактом порушення за скид понаддоговірних об'ємів стічних вод, вказаних в пункті 1.3 договору від 05.04.2013 № 722к та договору від 21.03.2014 № 722к у систему водовідведення, за змістом якого загальний обсяг понаднормативних об'ємів стічних вод, скинутих у систему водовідведення за серпень 2013 року, листопад 2013 року, серпень-вересень 2014 року, грудень 2014 року становить 9380,435 куб. м;

- на підставі вказаного акта позивачем складено рахунок від 17.11.2015 № 722к на суму 157 141,06 грн.;

- 19.11.2015 позивач направив відповідачу листа від 17.11.2015 № 11622, відповідно до якого повідомив, що за результатами перевірки Державною фінансовою інспекцією в Запорізькій області діяльності Підприємства було встановлено, що під час взаєморозрахунків за укладеними договорами від 05.04.2013 та від 21.03.2014 не були враховані понаддоговірні (понадлімітні) обсяги стічних вод, що були скинуті у систему каналізації м. Запоріжжя. На підставі укладеного договору, пункту 2.1 Інструкції, пункту 8.1.2 Правил Підприємство здійснило донарахування плати за скид понаддоговірних об'ємів стічних вод за період серпень, листопад 2013 року, серпень-вересень, грудень 2014року; до листа додано рахунок від 17.11.2015 № 722к для здійснення оплати відповідачем. Разом з листом відповідачу також направлено акт за фактом порушення, розрахунок додаткової плати;

- Установою зазначену суму не сплачено.

Причиною виникнення спору зі справи стало питання щодо наявності чи відсутності підстав для стягнення з відповідача плати за скид понаддоговірних обсягів стічних вод.

Як вірно встановлено судами попередніх інстанцій, за своєю правовою природою укладені сторонами правочини на закупівлю послуг за державні кошти є договорами про надання послуг.

Відповідно до частини першої статті 901 Цивільного кодексу України за договором про надання послуг одна сторона (виконавець) зобов'язується за завданням другої сторони (замовника) надати послугу, яка споживається в процесі вчинення певної дії або здійснення певної діяльності, а замовник зобов'язується оплатити виконавцеві зазначену послугу, якщо інше не встановлено договором.

Згідно з приписами частини першої статті 903 Цивільного кодексу України, якщо договором передбачено надання послуг за плату, замовник зобов'язаний оплатити надану йому послугу в розмірі, у строки та в порядку, що встановлені договором.

Згідно з Правилами приймання стічних вод підприємств у комунальні та відомчі системи каналізації населених пунктів України, які затверджені наказом Державного комітету будівництва, архітектури та житлової політики України від 19.02.2002 № 37 (далі - Правила № 37), останні поширюються на комунальні підприємства водопровідно-каналізаційного господарства міст і селищ України та інші підприємства, що мають на балансі системи місцевого водопроводу та каналізації (далі - Водоканали), та на всі підприємства, установи, організації незалежно від форм власності й відомчої належності, які скидають свої стічні води в системи каналізації населених пунктів (далі - Підприємства);

абонент Водоканалу - юридична особа, яка уклала договір з Водоканалом на надання послуг водопостачання та (або) каналізації;

стічні води Підприємств - усі види стічних вод, що утворилися внаслідок їхньої діяльності після використання води в усіх системах водопостачання (господарсько-питного, технічного, гарячого водопостачання тощо), а також поверхневі та дощові води з території Підприємства (з урахуванням субабонентів);

субабонент - водокористувач, який одержує воду з міської водопровідної мережі або скидає стічні води в міську каналізаційну мережу через мережі абонента за укладеною з ним угодою та за погодженням з Водоканалом.

У відповідності до пункту 1.5 Правил № 37, на підставі цих Правил та Інструкції про встановлення та стягнення плати за скид промислових стічних вод у системи каналізації населених пунктів (далі - Інструкція) Водоканали розробляють місцеві Правила приймання стічних вод підприємств у систему каналізації населеного пункту (далі - місцеві Правила приймання), у яких установлюються допустимі концентрації (далі - ДК) для кожної забруднюючої речовини, що може скидатися Підприємствами в систему каналізації, а також відображаються місцеві особливості приймання стічних вод Підприємств у міську каналізацію.

Місцеві Правила приймання згідно з Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні" затверджують виконавчі органи місцевих рад за поданням Водоканалів після погодження з територіальними органами Мінекоресурсів та Міністерства охорони здоров'я України. Місцеві Правила приймання є обов'язковими для всіх Підприємств, яким Водоканали надають послуги з водовідведення та які розташовані на території даної місцевої ради (пункт 1.6 Правил № 37).

Рішенням виконавчого комітету Запорізької міської ради від 29.05.2003 № 167 затверджено Правила приймання стічних вод підприємств у систему каналізування м. Запоріжжя.

Водоканали встановлюють кожному конкретному Підприємству режими і нормативи скиду забруднюючих речовин у систему каналізації населеного пункту, які не підлягають погодженню з місцевими органами Мінекоресурсів та МОЗ України (пункт 1.7 Правил № 37).

У відповідності до пункту 7.5 Правил № 37 Водоканал здійснює контроль за витратою та якістю стічних вод, що скидають Підприємства. Цю роботу організовує адміністрація Водоканалу, яка розробляє інструктивні матеріали щодо контролю за стічними водами Підприємств, які затверджує керівник Водоканалу. Адміністрація Водоканалу повинна передбачити виділення відповідних трудових та матеріальних ресурсів, обладнання, транспортних засобів, виходячи з потреби контролю обсягів та якості стічних вод кожного Підприємства не менше одного разу на три місяці.

Відповідно до Правил користування системами централізованого комунального водопостачання та водовідведення в населених пунктах України, які затверджені наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України від 27.06.2008 № 190 (далі - Правила № 190), ці правила визначають порядок користування системами централізованого комунального водопостачання та водовідведення населених пунктів України.

Правила є обов'язковими для всіх юридичних осіб незалежно від форм власності і підпорядкування та фізичних осіб - підприємців, що мають у власності, господарському віданні або оперативному управлінні об'єкти, системи водопостачання та водовідведення, які безпосередньо приєднані до систем централізованого комунального водопостачання та водовідведення і з якими виробником укладено договір на отримання питної води, скидання стічних вод.

Відповідно до пункту 3.1 розділу ІІІ Правил № 190 розрахунки за спожиту питну воду та скид стічних вод здійснюються на основі показів засобів обліку.

Рахунки за воду і за скидання стічних вод до мережі водовідведення виписуються виробником споживачам. Якщо субспоживач має особисті рахунки, то він розраховується за питну воду та скидання стічних вод з виробником. Розподіл суми рахунку між субспоживачами, на яких не відкрито окремих особових рахунків, здійснюється споживачами самостійно. У випадках, коли засоби обліку на вводах субспоживачів відсутні, розрахунки за воду проводяться за нормами водоспоживання, при цьому обсяг стічних вод, які належать до сплати, дорівнює обсягу водоспоживання (пункт 3.9 розділу ІІІ Правил № 190).

Згідно з пунктами 3.14, 3.15 розділу ІІІ Правил № 190, у разі відсутності у споживача засобів обліку на каналізаційних випусках кількість стічних вод визначається за кількістю води, що надходить з мереж централізованого водопостачання та з інших джерел.

Споживачі, що мають власні водозабори і скидають стічні води до мереж централізованого водовідведення, при відсутності засобів обліку стічних вод подають виробнику дані про об'єм та показники якості стічних вод відповідно до умов договору.

У випадку ненадання споживачами інформації про обсяг стічних вод плата нараховується за визначеними обсягами водовідведення, зазначеними у договорі.

Відповідно до Інструкції про встановлення та стягнення плати за скид промислових та інших стічних вод у системи каналізації населених пунктів та Правил приймання стічних вод підприємств у комунальні та відомчі системи каналізації населених пунктів України, яка затверджена наказом Держбуд України від 19.02.2002 № 37 (далі - Інструкція № 37), остання встановлює єдиний на території України порядок встановлення та стягнення плати за скиди промислових та інших стічних вод у системи каналізації населених пунктів і поширюється на комунальні підприємства водопровідно-каналізаційного господарства міст і селищ України та інші підприємства, що мають на балансі системи місцевого водопроводу та каналізації (далі - Водоканали), та на всі підприємства, установи, організації незалежно від форм власності й відомчої належності, які скидають свої стічні води в системи каналізації населених пунктів (далі - Підприємства).

Згідно з пунктом 2.1 Інструкції № 37, у разі повної відповідності якості та режиму скиду стічних вод місцевим Правилам приймання та умовам укладеного договору Підприємства сплачують за послуги водовідведення за тарифом, установленим згідно з чинним законодавством для відповідної категорії абонентів.

Обсяги стічних вод Підприємств, які підлягають оплаті, визначають згідно з Правилами користування.

Додаткові обсяги стічних вод Підприємств (не враховані договором), що надходять до міської каналізації, потребують додаткових витрат матеріальних та енергетичних ресурсів на їх транспортування та очищення. Порядком передбачена сплата збору за понадлімітні обсяги скидів забруднюючих речовин у водойми у п'ятикратному розмірі.

Підприємства сплачують Водоканалу за скид об'ємів стічних вод, які перевищують указані в договорі, у п'ятикратному розмірі встановленого тарифу відповідно до умов договору.

Величина плати за скид стічних вод у систему каналізації населеного пункту (П с) розраховується Водоканалом за формулою

П с = Т х V дог + 5 Т х V пдог + V пз х К к х Н п,

де Т - тариф, установлений за надання послуг водовідведення Підприємствам, віднесеним до відповідної категорії абонентів, грн./куб. м;

V дог - обсяг скинутих Підприємством стічних вод у межах, обумовлених договором, куб. м;

V пдог - обсяг скинутих Підприємством стічних вод понад обсяги, обумовлені договором, куб. м;

V пз - обсяг скинутих Підприємством стічних вод з понаднормативними забрудненнями, куб. м;

К к - коефіцієнт кратності, який враховує рівень небезпеки скинутих забруднень для технологічних процесів очищення стічних вод та екологічного стану водойми;

Н п - встановлений норматив плати за скид понаднормативних забруднень у систему каналізації, грн./куб. м. (пункт 3.1 Інструкції № 37).

Відповідно до пункту 4.1 Інструкції № 37 плата за скид стічних вод Підприємств у системи каналізації населених пунктів уноситься Підприємствами згідно з розрахунками Водоканалів та виставленими ними рахунками на розрахункові рахунки Водоканалів у порядку та в терміни, передбачені договором. У разі прострочення платежів з Підприємств стягується пеня згідно з умовами договору.

Відхиляючи подані позивачем докази в підтвердження перевищення об'ємів скиду стічних вод відповідачем та наявності підстав для стягнення плати за скид понаддоговірних обсягів стічних вод, суди попередніх інстанцій виходили з того, що: в актах, наданих позивачем, окрім посилання на покази водолічильника, є посилання також на окремі договори, об'єми стічних вод за якими також фіксуються у наданих актах (без надання відомостей щодо суб'єктів між якими їх укладено та об'єктів, щодо яких вони укладені); у суду відсутня можливість встановити фактичний об'єм прийнятих позивачем стічних вод, зважаючи на те, що обсяги води, які беруться для визначення розміру оплати, зазначені в наданих актах-рахунках, складених на підставі зазначених вище актів, не співпадають з різницею останніх та попередніх показів лічильника, зафіксованих в самих же актах-рахунках та перелічених вище відповідних актах; у актах взагалі не зафіксований факт порушення Установою договірних об'ємів скиду стічних вод та не зазначений термін на усунення вказаного порушення, а фіксувалися лише покази лічильника, тобто фактичний обсяг скинутих обсягів стічних вод, та на їх підставі відповідачеві позивачем виставлялися акти-рахунки, нарахування сум до сплати за якими здійснювалися в загальному порядку; акт, складений за фактом порушення за скид понаддоговірних об'ємів не містить відомостей щодо того, ким він складений, місце його складання, чи був присутній при складенні акту представник відповідача, даний акт не містить підпису, а міститься лише напис "Вик. ОСОБА_1."; акт, який складений за фактом порушення за скид понаддоговірних об'ємів містить посилання як на підставу його складення на договір від 21.03.2014 № 722к, в той час як між сторонами 21.03.2014 було укладено лише договір № 722к/1; зазначений акт складений лише 17.11.2015, тобто після проведення перевірки Підприємства Державною фінансовою інспекцією в Запорізькій області; у розрахунку до вказаного акту міститься посилання на пункт 1.3 договору від 05.04.2013 та договору від 21.03.2014, проте, зазначений пункт договорів, укладених між сторонами, не визначає об'єм скидів, а передбачає можливість зменшення обсягів закупівлі послуг каналізаційних, залежно від реального фінансування видатків.

Відповідно до статей 33, 34 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками судового процесу.

Господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.

У вирішенні спору судами попередніх інстанцій не враховано, що з огляду на вимоги частини 1 статті 47 ГПК щодо прийняття судового рішення за результатами обговорення усіх обставин справи та частини 1 статті 43 ГПК стосовно всебічного, повного і об'єктивного розгляду в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності суд повинен, зокрема перевірити обґрунтованість і правильність здійсненого позивачем нарахування відповідних сум, і в разі, якщо їх обчислення помилкове - зобов'язати позивача здійснити перерахунок відповідно до закону чи договору або зробити це самостійно.

Якщо для здійснення перерахунку необхідні додаткові матеріали, суд витребує їх у позивача.

Таким чином, з метою перевірки наявності чи відсутності скиду понаддоговірних обсягів стічних вод відповідачем, та підстав для стягнення з відповідача визначеної позивачем суми за вчинене порушення, суд, за необхідності додаткових матеріалів, повинен витребувати у позивача розрахунки, на підставі яких останнім визначалися суми до сплати відповідачем за стоки згідно з актами - рахунками, встановити причини розбіжностей (за наявності) між обсягами води, які беруться для визначення розміру оплати, зазначені в наданих актах-рахунках, з різницею останніх та попередніх показів лічильника, зафіксованих в самих же актах-рахунках та перелічених вище відповідних актах. Проте, наведені обставини судами попередніх інстанцій у повному обсязі не з'ясовані.

Аналізуючи дефекти акту, складеного за фактом порушення, суди попередніх інстанцій фактично залишили поза увагою сам факт порушення. Також судами не враховано, що окремі недоліки акту від 17.11.2015, складеного за фактом порушення за скид понаддоговірних об'ємів стічних вод, не спростовують факту порушення, шляхом здійснення абонентом скиду понаддоговірних об'ємів стічних вод, встановлених договорами, що знайшло своє відображення у зазначеному акті. Для нарахування абоненту суми за скид понаддоговірних об'ємів стічних вод визначальним є саме факт порушення; більше того, посилання суду апеляційної інстанції на те, що зазначений акт не містить підпису особи, яка зазначена як його виконавець, не відповідає дійсності.

Зазначаючи про те, що акт складений позивачем за фактом порушення за скид понаддоговірних об'ємів стічних вод (у серпні 2013, листопаді 2013 року, серпні - вересні 2014 року, грудні 2014 року) лише у листопаді 2015 року, а до того часу такий акт не складався, судами не наведено приписів законодавства, яким не відповідає фіксація порушення (складення акту) у строки, здійснені позивачем.

Перевіривши у відповідності до частини другої статті 1115 ГПК України юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення у постанові апеляційного та рішенні місцевого господарського суду, Вищий господарський суд України дійшов висновку про те, що апеляційний та місцевий господарські суди в порядку статей 43, 99, 101 ГПК України, розглядаючи справу, не розглянули всебічно, повно та об'єктивно в судовому процесі всі обставини справи в їх сукупності, неповно встановили фактичні обставини справи, внаслідок чого їх висновки за результатами вирішення спору не є законними та обґрунтованими.

Оскільки передбачені процесуальним законодавством межі перегляду справи в касаційній інстанції не дають їй права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені попередніми судовими інстанціями, рішення та постанова у справі підлягають скасуванню з передачею справи на новий розгляд суду першої інстанції.

Під час нового розгляду справи господарському суду необхідно врахувати викладене, всебічно і повно з'ясувати і перевірити всі фактичні обставини справи, об'єктивно оцінити докази, що мають юридичне значення для вирішення спору по суті і, в залежності від встановленого, прийняти обґрунтоване і законне судове рішення.

Керуючись статтями 1117, 1119-11112 ГПК України, Вищий господарський суд України

ПОСТАНОВИВ:

1. Касаційну скаргу комунального підприємства "Водоканал" задовольнити частково.

2. Рішення господарського суду Запорізької області від 23.11.2016 та постанову Донецького апеляційного господарського суду від 07.02.2017 зі справи № 908/2370/16 скасувати.

Справу передати на новий розгляд до господарського суду Запорізької області.

Суддя В. Палій

Суддя С. Бондар

Суддя І. Васищак

logo

Юридические оговорки

Protocol.ua обладает авторскими правами на информацию, размещенную на веб - страницах данного ресурса, если не указано иное. Под информацией понимаются тексты, комментарии, статьи, фотоизображения, рисунки, ящик-шота, сканы, видео, аудио, другие материалы. При использовании материалов, размещенных на веб - страницах «Протокол» наличие гиперссылки открытого для индексации поисковыми системами на protocol.ua обязательна. Под использованием понимается копирования, адаптация, рерайтинг, модификация и тому подобное.

Полный текст