Главная Сервисы для юристов ... База решений “Протокол” Постанова ВГСУ від 13.01.2014 року у справі №20/88 Постанова ВГСУ від 13.01.2014 року у справі №20/88...
print
Друк
search Пошук
comment
КОММЕНТАРИЙ от ресурса "ПРОТОКОЛ":

КОММЕНТАРИЙ от ресурса "ПРОТОКОЛ":

Державний герб України

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

13 січня 2014 року Справа № 20/88

Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:

головуючого - судді Карабаня В.Я.

суддів Жаботиної Г.В., Ковтонюк Л.В.

у відкритому судовому засіданні за участю представників сторін:

від позивача: Яковенко П.А.

від відповідача: не з'явився

від ДВС: не з'явився

розглянувши касаційну скаргу Дочірньої компанії "Газ України" Національної акціонерної компанії "Нафтогаз України"

на постанову Донецького апеляційного господарського суду від 28.10.2013р.

у справі № 20/88 Господарського суду Донецької області

за позовом Дочірньої компанії "Газ України" Національної акціонерної компанії "Нафтогаз України"

до Комунального підприємства "Макіївтепломережа"

про стягнення 2 043 483,67 грн.,

за скаргою Дочірньої компанії "Газ України" Національної акціонерної компанії "Нафтогаз України" про визнання неправомірними дій Гірницького відділу державної виконавчої служби Макіївського міського управління юстиції, які полягають у винесенні постанови про закінчення виконавчого провадження від 06.07.2013р. ВП №30476082 з примусового виконання наказу Господарського суду Донецької області від 29.11.2011р. у справі №20/88; визнання незаконною постанову про закінчення виконавчого провадження від 06.07.2013р. ВП №30476082 з примусового виконання наказу Господарського суду Донецької області від 29.11.2011р. у справі №20/88,

ВСТАНОВИВ:

Дочірня компанія "Газ України" Національної акціонерної компанії "Нафтогаз України" звернулась до Господарського суду Донецької області із скаргою на дії органу ВДВС, у якій просила: визнати неправомірними дії Гірницького відділу державної виконавчої служби Макіївського міського управління юстиції, які полягають у винесенні постанови про закінчення виконавчого провадження від 06.07.2013р. ВП №30476082 з примусового виконання наказу Господарського суду Донецької області від 29.11.2011р. у справі №20/88; визнати незаконною постанову про закінчення виконавчого провадження від 06.07.2013р. ВП №30476082 з примусового виконання наказу Господарського суду Донецької області від 29.11.2011р. у справі №20/88, а також зобов'язати державного виконавця відновити виконавче провадження та вжити всі заходи для фактичного повного виконання рішення суду.

Ухвалою Господарського суду Донецької області від 01.10.2013р. (суддя Величко М.В.), залишеною без змін постановою Донецького апеляційного господарського суду від 28.10.2013р. (судді: Москальова І.В., Будко Н.В., Манжур В.В.), у задоволенні вищезазначеної скарги відмовлено.

Не погоджуючись з названими ухвалою та постановою, Дочірня компанія "Газ України" Національної акціонерної компанії "Нафтогаз України" звернулась до Вищого господарського суду України з касаційною скаргою, в якій, посилаючись на порушення судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права, просить їх скасувати та прийняти нове рішення, яким задовольнити вищезгадану скаргу позивача на дії органу державної виконавчої служби.

У відзиві на касаційну скаргу Комунальне підприємство "Макіївтепломережа" просить оскаржені ухвалу та постанову залишити без змін як законні та обґрунтовані, а касаційну скаргу - без задоволення як безпідставну.

Розглянувши касаційну скаргу, перевіривши правильність застосування місцевим господарським судом та апеляційним господарським судом норм матеріального та процесуального права, Вищий господарський суд України дійшов висновку, що касаційна скарга Дочірньої компанії "Газ України" Національної акціонерної компанії "Нафтогаз України" підлягає задоволенню.

Господарськими судами встановлено:

Рішенням Господарського суду Донецької області від 16.11.2011р. позов задоволено повністю. Стягнуто з Комунального підприємства "Макіївтепломережа" на користь Дочірньої компанії "Газ України" Національної акціонерної компанії "Нафтогаз України" пеню в розмірі 244898,20грн., 339908,99 - інфляційних втрат, 30519,23грн. - 3% річних, державне мито - 6152,97грн. та витрати на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу - 35,52грн. На виконання судового рішення виданий відповідний наказ.

09.12.2011 року постановою державного виконавця Гірницького відділу державної виконавчої служби Макіївського міського управління юстиції відкрито виконавче провадження ВП № 30476082 з примусового виконання судового наказу по справі № 20/88.

25.12.2011 року державним виконавцем винесено постанову про зупинення виконавчого провадження ВП № 30476082, на підставі п.15 ч.1 ст.37, ст.39 Закону України "Про виконавче провадження", у зв'язку з внесенням Комунального підприємства "Макіївтепломережа" до реєстру підприємств паливно-енергетичного комплексу, які беруть участь у процедурі погашення заборгованості відповідно до Закону України "Про заходи, спрямовані на забезпечення сталого функціонування підприємств паливно-енергетичного комплексу".

02.01.2013 року державним виконавцем винесено постанову про поновлення виконавчого провадження ВП №30476083 у зв'язку з закінченням строку дії процедури погашення заборгованості підприємствами паливно-енергетичного комплексу, визначеного Законом України "Про заходи, спрямовані на забезпечення сталого функціонування підприємств паливно-енергетичного комплексу".

06.07.2013 року державним виконавцем винесено постанову про закінчення виконавчого провадження ВП № 30476082 у зв'язку з повним фактичним виконанням, зазначену постанову направлено сторонам виконавчого провадження супровідним листом від 08.07.2013р. №16266, а наказ від 29.11.2011р. № 20/88 - господарському суду.

Постанова ВП № 30476082 від 06.07.2013р. винесена державним виконавцем відповідно до заяви боржника, оскільки протоколом від 12.12.2011р. засідання Комісії з питань списання заборгованості Комунального підприємства "Макіївтепломережа" прийнято рішення про затвердження суми заборгованості за природний газ, що підлягає списанню згідно Закону України № 3319-VІ від 12.05.2011р. "Про деякі питання заборгованості за спожитий природний газ та електричну енергію" та постанови Кабінету Міністрів України від 08.08.2011р. № 894 "Про затвердження Порядку списання заборгованості за природний газ та електричну енергію" у загальному розмірі 11806214,70грн. У склад цієї суми увійшла також заборгованість за договором № 06/08-1570 БО-8 від 29.09.2008 р. у розмірі 615326,42 грн., з яких пеня - 244898,20грн., 3% річних - 30519,23 грн. та інфляційні втрати - 339908,99грн. Боржник надіслав на адресу позивача інформацію про суми списаної заборгованості. Залишок заборгованості у розмірі 6188,49грн. було перераховано на рахунок позивача.

Відповідно до п.15 ст. 37 Закону України "Про виконавче провадження" виконавче провадження підлягає обов'язковому зупиненню у разі внесення підприємства паливно-енергетичного комплексу до Реєстру підприємств паливно-енергетичного комплексу, які беруть участь у процедурі погашення заборгованості відповідно до Закону України "Про заходи, спрямовані на забезпечення сталого функціонування підприємств паливно-енергетичного комплексу".

За приписами частин 1, 4, 5 ст. 39 Закону України "Про виконавче провадження" державний виконавець виносить вмотивовану постанову про зупинення виконавчого провадження з підстав, передбачених статтями 37 і 38 цього Закону, яка затверджується начальником або заступником начальника відділу, якому підпорядкований державний виконавець. Постанову про зупинення виконавчого провадження з підстав, передбачених статтею 37 цього Закону, державний виконавець виносить не пізніше наступного робочого дня, коли йому стало відомо про такі обставини. Копія постанови надсилається сторонам у триденний строк. Протягом строку, на який виконавче провадження зупинено, виконавчі дії не провадяться. Накладений державним виконавцем арешт на майно боржника, у тому числі на кошти на рахунках і вкладах боржника у банках та інших фінансових установах, не знімається. У період зупинення виконавчого провадження державний виконавець має право звертатися до суду в порядку, встановленому цим Законом, а також вживати заходів щодо розшуку боржника (його майна) або перевірки його майнового стану. Після усунення обставин, які стали підставою для зупинення виконавчого провадження, державний виконавець протягом трьох днів з моменту, коли йому стало про це відомо, зобов'язаний своєю постановою поновити виконавче провадження за власною ініціативою або за заявою стягувача. Копії постанови надсилаються сторонам у триденний строк.

Положеннями частини 2 ст. 39 Закону України "Про виконавче провадження" встановлено, що виконавче провадження у випадку передбаченому пунктом 15 статті 37 цього Закону зупиняється до закінчення строку дії процедури погашення заборгованості підприємствами паливно-енергетичного комплексу, визначеного Законом України "Про заходи, спрямовані на забезпечення сталого функціонування підприємств паливно-енергетичного комплексу".

16.06.2013року набув чинності Закон України "Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення стабільної роботи підприємств енергетичної галузі", яким внесено зміни до п.3.4 ст. 3 Закону України "Про заходи, спрямовані на забезпечення сталого функціонування підприємств паливно-енергетичного комплексу", а саме: слова та цифри "1січня 2013року замінено словами та цифрами "1 січня 2014року". Таким чином з урахуванням вказаних змін відповідно до п.3.4 ст. 3 Закону України "Про заходи, спрямовані на забезпечення сталого функціонування підприємств паливно-енергетичного комплексу" процедура погашення заборгованості підприємствами паливно-енергетичного комплексу діяла до 1 січня 2014року.

Закон України "Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення стабільної роботи підприємств енергетичної галузі" був опублікований в газеті "Голос України" 15.06.2013 року. Отже, на момент винесення оскарженої постанови ( 06.07.2013р.) державний виконавець знав про те, що процедура погашення заборгованості підприємствами паливно-енергетичного комплексу діяла до 1 січня 2014року та мав би керуватися приписами вищенаведеними приписами ст. 39 Закону України "Про виконавче провадження". А відтак, винесення державним виконавцем постанови про закінчення виконавчого провадження у період дії процедури погашення заборгованості є незаконним.

Разом з тим, судова колегія касаційної інстанції відзначає наступне.

Відповідно до п. 14 ч. 1 ст. 49 Закону України "Про виконавче провадження" виконавче провадження підлягає закінченню у разі списання згідно із Законом України "Про деякі питання заборгованості за спожитий природний газ та електричну енергію" заборгованості, встановленої рішенням суду, яке підлягало виконанню на підставі виконавчого документа.

Відповідно до п. 2.5 ст. 2 Закону України "Про деякі питання заборгованості за спожитий природний газ та електричну енергію" списання заборгованості відповідно до цього Закону здійснюється у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до абз. 2 п. 1 Порядку списання заборгованості за природний газ та електричну енергію, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 08.08.2011р. № 894, дія цього Порядку поширюється на підприємства незалежно від форми власності, що виробляють, транспортують і постачають теплову та електричну енергію, надають послуги з диспетчерського управління об'єднаною енергетичною системою, суб'єктів господарювання, що здійснюють постачання природного газу та електричної енергії за регульованим тарифом, Національну акціонерну компанію "Нафтогаз України" та її дочірні компанії "Газ України", "Укртрансгаз", "Укргазвидобування", а також державне акціонерне товариство "Чорноморнафтогаз" і державне підприємство "Енергоринок" (далі - учасники процедури списання). Як випливає із приписів даної правової, одним із учасників, на яких поширюється дія цього порядку є Дочірня компанія "Газ України" Національної акціонерної компанії "Нафтогаз України".

Відповідно до п. 6 Порядку списання заборгованості за природний газ та електричну енергію для списання заборгованості кожен учасник процедури списання утворює комісію з питань списання заборгованості, до складу якої обов'язково входить керівник такого учасника як голова комісії та головний бухгалтер і яка визначає обсяг заборгованості, що підлягає списанню, у розрізі контрагентів. Списання заборгованості проводиться на підставі протоколів зазначеної комісії, затверджених її головою. Датою списання заборгованості є дата затвердження протоколу.

Таким чином, як випливає з приписів вищенаведеної правової норми, для списання заборгованості кожен учасник процедури списання заборгованості має утворити комісію з питань списання заборгованості, яка визначає обсяг заборгованості, що підлягає списанню, у розрізі контрагентів та провести списання заборгованості на підставі протоколів зазначеної комісії, ці протоколи затверджуються головою відповідної комісії.

Оскільки учасниками процедури списання відповідної заборгованості є як боржник так і кредитор (контрагенти), то і боржник і кредитор мають створити комісію з питань списання заборгованості та провести списання цієї заборгованості на підставі протоколів комісій, що створені як кредитором так і боржником.

Господарським судом встановлено, що боржником - Комунальним підприємством "Макіївтепломережа" на підставі, в порядку та у спосіб, визначений законодавством створено робочу комісію по списанню заборгованості за природний газ та затверджено її склад, якою за протоколом комісії 12.12.2011р. списано кредиторську заборгованість перед позивачем - Дочірньою компанією "Газ України" Національної акціонерної компанії "Нафтогаз України" за договором № 06/08-1570 БО-8 від 29.09.2008р. у вищезазначених сумах.

Проте, господарськими судами не встановлено, що комісією з питань списання заборгованості, яка мала бути створена Дочірньою компанією "Газ України" Національної акціонерної компанії "Нафтогаз України", також у повному обсязі списано заборгованість боржника за судовим рішенням у даній справі.

Відповідно до п. 3 Порядку списання заборгованості за природний газ та електричну енергію учасники процедури списання протягом 30 днів після закінчення строку дії Закону України "Про деякі питання заборгованості за спожитий природний газ та електричну енергію" (далі - Закон) проводять звіряння розрахунків і підписують відповідні акти станом на 31 грудня 2011 р., в яких фіксується сума заборгованості, що обліковується в їх бухгалтерському обліку після списання заборгованості. Отже, як випливає із приписів цієї правової норми, даною правовою нормою на учасників процедури списання покладено обов'язок протягом 30 днів після закінчення строку дії Закону України "Про деякі питання заборгованості за спожитий природний газ та електричну енергію" провести звіряння розрахунків і підписати відповідні акти, в яких фіксується сума заборгованості, що обліковується в їх бухгалтерському обліку після списання заборгованості.

Згідно ч. 1 ст. 3 Закону України "Про деякі питання заборгованості за спожитий природний газ та електричну енергію" цей Закон набирає чинності з дня його опублікування та діє до 30 червня 2012 року.

Отже, відповідно до приписів вищенаведених правових норм, учасники процедури списання, якими є Дочірня компанія "Газ України" Національної акціонерної компанії "Нафтогаз України" та Комунальне підприємство "Макіївтепломережа" були зобов'язані до 30 липня 2012р. провести звіряння розрахунків і підписати відповідні акти, в яких мали зафіксувати суму заборгованості, що обліковується в їх бухгалтерському обліку після списання заборгованості.

Як вже було зазначено, п. 14 ч. 1 ст. 49 Закону України "Про виконавче провадження" визначено, що виконавче провадження підлягає закінченню у разі списання згідно із Законом України "Про деякі питання заборгованості за спожитий природний газ та електричну енергію" заборгованості, встановленої рішенням суду, яке підлягало виконанню на підставі виконавчого документа.

Проте, господарськими судами попередніх інстанцій не встановлено, що виконавче провадження з примусового виконання наказу Господарського суду Донецької області у справі № 20/88 було закінчено на підставі протоколів комісій, які створено як Комунальним підприємством "Макіївтепломережа" так і Дочірньою компанією "Газ України" Національної акціонерної компанії "Нафтогаз України" та підписаних сторонами актів в яких зафіксовано суму заборгованості, що обліковується в їх бухгалтерському обліку після списання заборгованості. З встановлених судовими інстанціями обставин вбачається, що відповідні протоколи були складені лише відповідачем, що свідчить про недотримання положень вищенаведеного законодавства щодо списання заборгованості.

За таких обставин, виконавче провадження було закінчено і в порушення п. 14 ч. 1 ст. 49 Закону України "Про виконавче провадження".

А відтак оскаржені судові акти підлягають скасуванню, а касаційна скарга - задоволенню.

Керуючись ст.ст. 111-5, 111-7, п. 2 ст. 111-9, 111-10, 111-11 Господарського процесуального кодексу України, Вищий господарський суд України

ПОСТАНОВИВ:

Касаційну скаргу Дочірньої компанії "Газ України" Національної акціонерної компанії "Нафтогаз України" задовольнити.

Ухвалу Господарського суду Донецької області від 01.10.2013р. та постанову Донецького апеляційного господарського суду від 28.10.2013р. у справі №20/88 скасувати.

Скаргу Дочірньої компанії "Газ України" Національної акціонерної компанії "Нафтогаз України" на дії Гірницького відділу державної виконавчої служби Макіївського міського управління юстиції задовольнити.

Визнати незаконними дії Гірницького відділу державної виконавчої служби Макіївського міського управління юстиції, які полягають у винесенні постанови про закінчення виконавчого провадження від 06.07.2013р. ВП № 30476082 з примусового виконання наказу Господарського суду Донецької області від 29.11.2011р. у справі №20/88.

Визнати недійсною постанову про закінчення виконавчого провадження від 06.07.2013р. ВП №30476082 з примусового виконання наказу Господарського суду Донецької області від 29.11.2011р. у справі №20/88.

Головуючий суддя Карабань В.Я. Судді Жаботина Г.В. Ковтонюк Л.В.

logo

Юридические оговорки

Protocol.ua обладает авторскими правами на информацию, размещенную на веб - страницах данного ресурса, если не указано иное. Под информацией понимаются тексты, комментарии, статьи, фотоизображения, рисунки, ящик-шота, сканы, видео, аудио, другие материалы. При использовании материалов, размещенных на веб - страницах «Протокол» наличие гиперссылки открытого для индексации поисковыми системами на protocol.ua обязательна. Под использованием понимается копирования, адаптация, рерайтинг, модификация и тому подобное.

Полный текст