Главная Сервисы для юристов ... База решений “Протокол” Постанова ВАСУ від 06.08.2015 року у справі №751/6611/13-а (2-а/751/234/2013) Постанова ВАСУ від 06.08.2015 року у справі №751/6...
print
Друк
search Пошук
comment
КОММЕНТАРИЙ от ресурса "ПРОТОКОЛ":

КОММЕНТАРИЙ от ресурса "ПРОТОКОЛ":

Державний герб України

ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

"06" серпня 2015 р. м. Київ К/800/44824/14

Колегія суддів Вищого адміністративного суду України у складі:

головуючого судді: суддів: Стрелець Т.Г., Васильченко Н.В., Чумаченко Т.А.,

розглянувши в письмовому провадженні касаційну скаргу Чернігівської міської ради

на постанову Новозаводського районного суду міста Чернігова від 05 грудня 2013 року

та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду України від 23 червня 2014 року

у справі №751/6611/13-а

за позовом ОСОБА_4

до 1) Чернігівської міської ради,

2) начальника управління земельних ресурсів Чернігівської міської ради

Титаренка Юрія Володимировича,

за участю Прокуратури міста Чернігова Чернігівської області,

про визнання нечинним рішення та протиправними дій, встановлення відсутності

компетенції,-

ВСТАНОВИЛА:

В липні 2013 року ОСОБА_4 звернувся до Новозаводського районного суду міста Чернігова з позовом до Чернігівської міської ради та начальника управління земельних ресурсів Чернігівської міської ради Титаренка Юрія Володимировича, яким просив встановити відсутність компетенції (повноважень) у Чернігівської міської ради на прийняття рішень, якими б регулювались питання визначення та відшкодування збитків, заподіяних власникам землі та землекористувачам в м. Чернігові; визнати нечинним рішення Чернігівської міської ради від 28 квітня 2011 року «Про затвердження положення про порядок визначення та відшкодування збитків, заподіяних власникам землі та землекористувачам в місті Чернігові»; встановити відсутність компетенції (повноважень) у начальника управління земельних ресурсів Чернігівської міської ради на внесення на розгляд сесії Чернігівської міської ради 6-го скликання завідомо незаконного (зокрема такого, що суперечить нормам статей 156, 157 Земельного кодексу України) проекту рішення про затвердження положення про порядок визначення та відшкодування збитків, заподіяних власникам землі та землекористувачам в м. Чернігові; визнання протиправними дій начальника управління земельних ресурсів Чернігівської міської ради Титаренка Ю. В. стосовно внесення ним на розгляд сесії Чернігівської міської ради 6-го скликання питання про затвердження положення про порядок визначення та відшкодування збитків, заподіяних власникам землі та землекористувачам в м.Чернігові, за результатами чого було прийнято рішення Чернігівської міської ради від 28 квітня 2011 року Про затвердження положення про порядок визначення та відшкодування збитків, заподіяних власникам землі та землекористувачам в місті Чернігові.

Постановою Новозаводського районного суду міста Чернігова від 05 грудня 2013року, залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду України від 23 червня 2014 року, позовні вимоги задоволено.

При ухваленні рішень суди попередніх інстанцій виходили з доведеності ОСОБА_4 вимог, оскільки право встановлювати порядок визначення та відшкодування збитків власникам землі і землекористувачам належить Кабінету Міністрів України, тому Чернігівською міською радою оскаржене рішення прийнято поза межами повноважень.

Не погоджуючись з рішеннями судів попередніх інстанцій, Чернігівська міська рада звернулась до Вищого адміністративного суду України з касаційною скаргою, в якій просить вищезазначені судові рішення скасувати та прийняти нове, яким в задоволенні позовних вимог відмовити в повному обсязі.

Заслухавши суддю-доповідача, розглянувши і обговоривши доводи касаційної скарги, перевіривши правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права і наданої ними правової оцінки обставин у справі, колегія суддів дійшла висновку, що касаційна скарга підлягає задоволенню з наступних підстав.

Згідно частини 2 статті 220 Кодексу адміністративного судочинства України, суд касаційної інстанції переглядає судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій в межах касаційної скарги.

Судами попередніх інстанцій встановлено, що 28 квітня 2011 року Чернігівською міською радою прийняте рішенням, яким затверджено «Положення про порядок визначення та відшкодування збитків, заподіяних власникам землі та землекористувачам в місті Чернігові» (восьма сесія шостого скликання).

У відповідності до п. 1.3. вказаного вище Положення, власникам та землекористувачам відшкодовуються збитки, заподіяні, зокрема, використанням земельних ділянок без оформлення документів, що посвідчують право на земельну ділянку відповідно до закону.

Відповідно до ст.12 Земельного кодексу України до повноважень сільських, селищних, міських рад належить : розпорядження землями територіальних громад; передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу; надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності; вилучення земельних ділянок із земель комунальної власності; викуп земельних ділянок для суспільних потреб відповідної територіальної громади; вирішення інших питань у галузі земельних відносин, відповідно до закону.

За приписами статті 157 Земельного кодексу України, відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам здійснюють органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, громадяни та юридичні особи, які використовують земельні ділянки, а також органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, громадяни та юридичні особи, діяльність яких обмежує права власників і землекористувачів або погіршує якість земель, розташованих у зоні їх впливу, в тому числі внаслідок хімічного і радіоактивного забруднення території, засмічення промисловими, побутовими та іншими відходами і стічними водами.

Порядок визначення та відшкодування збитків власникам землі і землекористувачам встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Колегія суддів Касаційної інстанції звертає увагу, що використання земельних ділянок без правовстановлюючих документів, обмежує право територіальної громади міста Чернігова в особі Чернігівської міської ради на отримання доходів, які б вона могла одержати.

Згідно з п. 2 Постанови Кабінету Міністрів України від 19 квітня 1993 року № 284 визначено, що розміри збитків визначаються комісіями, створеними відповідними міськими адміністраціями, радами.

Рішенням виконавчого комітету Чернігівської міської ради від 16.07.2012 року № 170, прийнятим на виконання спірного рішення міської ради, було утворено комісію із визначення розмірів збитків, заподіяних власникам землі та землекористувачам у м. Чернігові та затверджено її склад.

У відповідності до статті 33 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать власні (самоврядні) повноваження, а саме підготовка і внесення на розгляд ради пропозицій щодо встановлення ставки земельного податку, розмірів плати за користування природними ресурсами, вилучення (викупу), а також надання під забудову та для інших потреб земель, що перебувають у власності територіальних громад; визначення в установленому порядку розмірів відшкодувань підприємствами, установами та організаціями незалежно від форм власності за забруднення довкілля та інші екологічні збитки; встановлення платежів за користування комунальними та санітарними мережами відповідних населених пунктів.

Делеговані повноваження - здійснення контролю за дотриманням земельного та природоохоронного законодавства, використанням і охороною земель, природних ресурсів загальнодержавного та місцевого значення, відтворенням лісів.

Оскаржене рішення Про затвердження Положення про порядок визначення та відшкодування збитків, заподіяних власникам землі та землекористувачам в місії Чернігові прийнято на підставі пункту 34 статті 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні Земельного кодексу України Цивільного кодексу України, Закону України «Про оренду землі», постанови Кабінету Міністрів України від 19 квітня 1993 року № 284 «Про порядок визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам».

Згідно преамбули рішення, його метою є створення єдиних організаційно правових та економічних засад визначення розмірів та порядку відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам в місті Чернігові.

Враховуючи вищевикладене, колегія суддів дійшла висновку, що Чернігівську міську раду як суб'єкта владних повноважень наділено компетенцією вирішувати питання місцевого значення, для виконання цих повноважень вона вчиняє певні дії шляхом прийняття рішень нормативного та ненормативного характеру.

Таким чином, висновок судів про відсутність компетенції (повноважень) Чернігівської міської ради на прийняття рішень, якими б регулювались питання визначення та відшкодування збитків, заподіяних власникам землі та землекористувачам в м. Чернігові є помилковим. Оскаржене рішення прийнято відповідачем у відповідності до постанови Кабінету Міністрів України від 19 квітня 1993 року № 284 «Про порядок визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам».

Зазначаючи в рішеннях про виключне право Кабінету Міністрів України на встановлення порядку визначення та відшкодування збитків власникам землі і землекористувачам, суди не врахували, що органи місцевого самоврядування, в межах встановлених повноважень, не позбавлені права на затвердження положень про порядок визначення та відшкодування збитків, заподіяних власникам землі та землекористувачам, у зоні їх впливу. Норма статті 157 Земельного кодексу України відповідної заборони не містить.

Згідно статті 229 Кодексу адміністративного судочинства України, суд касаційної інстанції має право скасувати судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій та ухвалити нове рішення, якщо обставини справи встановлені повно і правильно, але суди першої та апеляційної інстанцій порушили норми матеріального чи процесуального права, що призвело до ухвалення незаконного судового рішення.

Судова колегія Вищого адміністративного суду України наголошує на недоведеності ОСОБА_4 позовних вимог.

Приймаючи до увагу те, що судами попередніх інстанцій зібрані всі необхідні докази у справі і вони не потребують додаткової перевірки, обставини справи з'ясовані повно та правильно, однак рішення першої та апеляційної інстанції є помилковими, прийнятими з неправильним застосуванням норм матеріального права, судова колегія приходить до висновку про необхідність скасування постанови Новозаводського районного суду міста Чернігова від 05 грудня 2013 року та ухвали Київського апеляційного адміністративного суду України від 23 червня 2014 року у справі №751/6611/13-а з прийняттям нового рішення про відмову в задоволенні позовних вимог.

Керуючись статтями 220, 222, 223, 229, 230, 232 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів, -

ПОСТАНОВИЛА:

Касаційну скаргу Чернігівської міської ради - задовольнити.

Постанову Новозаводського районного суду міста Чернігова від 05 грудня 2013 року та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду України від 23 червня 2014 року у справі №751/6611/13-а - скасувати.

Ухвалити нове рішення.

В задоволенні позовних вимог - відмовити.

Постанова набирає законної сили через п'ять днів після направлення її копії сторонам і може переглянута Верховним Судом України з підстав, у строки та у порядку, передбачені статтями 237, 238, 239-1 Кодексу адміністративного судочинства України.

Судді:

logo

Юридические оговорки

Protocol.ua обладает авторскими правами на информацию, размещенную на веб - страницах данного ресурса, если не указано иное. Под информацией понимаются тексты, комментарии, статьи, фотоизображения, рисунки, ящик-шота, сканы, видео, аудио, другие материалы. При использовании материалов, размещенных на веб - страницах «Протокол» наличие гиперссылки открытого для индексации поисковыми системами на protocol.ua обязательна. Под использованием понимается копирования, адаптация, рерайтинг, модификация и тому подобное.

Полный текст