28.09.2015 | Автор: Соля Задать вопрос автору
Присоединяйтесь к нам в социальных сетях: telegram viber youtube

Порядок формування аукціонних комітетів з продажу нафти, газового конденсату та скрапленого газу визнано законним (Окружний адміністративний суд м. Києва, судді: Кобилянська К. М., Добрівська Н. А., Скочок Т. О.)

Фабула судового акту: Одне із судових рішень ухвалених під час триваючого протистояння бізнесмена Ігоря Коломойського (акціонер - ПАТ «Укрнафта») та держави (НАК «Нафтогаз України»).  КМУ прийняв Постанову № 570 від 16 жовтня 2014р., якою зокрема регулюється питання формування аукціонного комітету для організації  та проведення біржових аукціонів з продажу нафти сирої, газового конденсату власного видобутку і скрапленого газу.  Так відповідно до цієї Постанови КМУ аукціонний комітет складається із десяти представників: три представника – Мінекономрозвиток, три представники – Мінекономвугілля та чотири представники НАК «Нафтогаз України». Позивач (ПАТ «Укрнафта») вважає норму про право  НАКу «Нафтогаз України» призначати чотири,  а ні три представники до аукціонного комітету  дискримінаційною, антиконкурентною та такою, що створює привілейоване становище для НАК. У зв‘язку з цим позивач просив суд визнати постанову протиправною та скасувати в частині положень, які регулюють порядок створення аукціонного комітету.  Суд відмовив у задоволенні позову і підтвердив законність постанови КМУ, що оскаржувалась, встановивши, що проект постанови був попередньо погоджений всіма заінтересованими органами державної влади. 

Враховуйте також: Ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 28 вересня 2015 р., якою постанова Окружного адміністративного суду м. Києва у справі №826/1933/15 залишена без змін.

Аналізуйте судовий акт: Укртранснафта - скасування рішення наглядової ради про відсторонення Лазорко О. І від здійснення повноважень голови правління (Луцький міськрайонний суд Волинської області, суддя Рудська С. М.)

 

Державний герб України

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 

01601, м. Київ, вул. Командарма Каменєва 8, корпус 1

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М   У К Р А Ї Н И

м. Київ

10 липня 2015 року                11:14                                                                                           № 826/1933/15

Окружний адміністративний суд міста Києва у складі колегії суддів: головуючий суддя Кобилянський К.М., Добрівська Н.А., Скочок Т.О., розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу

за позовом Публічного акціонерного товариства «Укрнафта»до 1) Кабінету Міністрів України 2) Міністерства енергетики та вугільної промисловості України 3) Міністерства економічного розвитку і торгівлі Українитретя особа без самостійних вимог на предмет спору Національна акціонерна компанія «Нафтогаз України»про визнання протиправними та скасування в частині постанови і наказу,

ВСТАНОВИВ:

Публічне акціонерне товариство «Укрнафта» звернулось до Окружного адміністративного суду міста Києва з позовною заявою до Кабінету Міністрів України, Міністерства енергетики та вугільної промисловості України, Міністерства економічного розвитку і торгівлі України, третя особа без самостійних вимог на предмет спору Національна акціонерна компанія «Нафтогаз України», у якій, з урахуванням збільшених позовних вимог (а.с. 1-3 Т.ІІ), просить суд:

1) визнати протиправною та скасувати з моменту набрання чинності постанову Кабінету Міністрів України №570 від 16.10.2014 «Про організацію та проведення біржових аукціонів з продажу нафти сирої, газового конденсату власного видобутку і скрапленого газу» в частині нормативних вимог до складу аукціонного комітету, а саме: в частині слів абзацу 2 пункту 5 Порядку організації та проведення біржових аукціонів з продажу нафти сирої, газового конденсату власного видобутку і скрапленого газу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №570 від 16.10.2014 «та чотири представники Національної акціонерної компанії «Нафтогаз України»»;

2) визнати протиправними та скасувати з моменту набрання чинності спільний наказ №39/27 від 22.01.2015 Міністерства економічного розвитку і торгівлі та Міністерства енергетики та вугільної промисловості України «Про затвердження складу аукціонного комітету з продажу нафти сирої, газового конденсату власного видобутку і скрапленого газу» та спільний наказ №149/99 від 18.02.2015 Міністерства економічного розвитку і торгівлі та Міністерства енергетики та вугільної промисловості України «Про затвердження складу аукціонного комітету з продажу нафти сирої, газового конденсату власного видобутку і скрапленого газу» в частині включення до складу аукціонного комітету представників Національної акціонерної компанії «Нафтогаз України», а саме:

-          Мальцева Р.А. (начальника управління обліку нафти і нафтопродуктів та логістики НАК «Нафтогаз України»);

-          Пасішника А.П. (директора виконавчого, т.в.о. заступника голови правління НАК «Нафтогаз України»);

-          Прокопіва І.Б. (радника голови правління служби голови правління НАК «Нафтогаз України»);

-          Столяра П.Д. (заступника директора департаменту економічної, промислової, інформаційної безпеки та управління ризиками НАК «Нафтогаз України»).

Позивач позовні вимоги підтримав та зазначив, що Кабінет Міністрів України при винесенні оскаржуваної постанови, а також Міністерство економічного розвитку і торгівлі і Міністерство енергетики та вугільної промисловості України при винесенні спільного наказу, вийшли за межі наданих їм законом повноважень, оскільки підзаконними нормативними актами надали конкурентну перевагу у вигляді участі в керівному організаційному колегіальному органі, відповідальному за організацію та проведення біржових аукціонів з продажу позивачем нафти сирої, газового конденсату власного видобутку і скрапленого газу - державному підприємству ПАТ НАК «Нафтогаз», яке є зацікавленим суб'єктом господарювання, чим порушили існуючий встановлений законом паритет інтересів суб'єктів владних повноважень та суб'єктів господарювання різних форм власності.

Відповідачі проти задоволення позовних вимог заперечили. Посилались на те, що оскаржувана Постанова Кабінету Міністрів України №570 від 16.10.2014 та спільні накази Міністерства економічного розвитку і торгівлі України та Міністерства енергетики та вугільної промисловості України №39/27 від 22.01.2015 і №149/99 від 18.02.2015 відповідають вимогам чинного законодавства, а доводи, викладені у позовній заяві є необґрунтованими. Просили відмовити позивачу у задоволенні позовних вимог.

Представник третьої особи проти задоволення позовних вимог заперечив. Вказав на те, що порядок придбання енергоносіїв, які не реалізовані на аукціоні національною акціонерною компанією «Нафтогаз України» визначений Законом України «Про нафту і газ» і не передбачає створення сприятливих економічних умов для неї при придбанні таких енергоносіїв. Зазначив, що кількість представників НАК «Нафтогаз України» у складі аукціонного комітету не створюють більшість, а тому їхні голоси не є вирішальними при прийнятті відповідних рішень, що свідчить про неможливість створення привілейованого становища для компанії при придбанні енергоносіїв. Вважає доводи позивача необґрунтованими і безпідставними, а позовні вимоги такими, що не підлягають задоволенню.

В судовому засіданні 06.07.2015 на підставі частини 4 статті 122 Кодексу адміністративного судочинства України суд ухвалив розглядати справу у порядку письмового провадження.

Розглянувши подані сторонами документи та матеріали, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи та вирішення спору по суті, Окружний адміністративний суд міста Києва встановив наступне.

16.10.2014 Кабінет Міністрів України прийняв постанову «Про організацію та проведення біржових аукціонів з продажу нафти сирої, газового конденсату власного видобутку і скрапленого газу» №570 (далі - Постанова №570), якою затверджено Порядок організації та проведення біржових аукціонів з продажу нафти сирої, газового конденсату власного видобутку і скрапленого газу (далі - Порядок №570).

Відповідно до пункту 5 Порядку №570 для організації та проведення аукціону утворюється аукціонний комітет з продажу нафти сирої, газового конденсату власного видобутку і скрапленого газу (далі - аукціонний комітет), який здійснює загальне керівництво та контроль за дотриманням умов проведення аукціонів. До складу аукціонного комітету включаються по три представники Мінекономрозвитку і Міненерговугілля та чотири представники Національної акціонерної компанії «Нафтогаз України». Персональний склад аукціонного комітету затверджується спільним наказом Мінекономрозвитку та Міненерговугілля.

На виконання даного Порядку, Міністерство економічного розвитку і торгівлі та Міністерство енергетики та вугільної промисловості України видали спільний наказ №39/27 від 22.01.2015 «Про затвердження складу аукціонного комітету з продажу нафти сирої, газового конденсату власного видобутку і скрапленого газу» (далі - Спільний наказ №39/27).

Спільний наказ №39/27 визнано таким, що втратив чинність спільним наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі та Міністерства енергетики та вугільної промисловості України №149/99 від 18.02.2015 2015 «Про затвердження складу аукціонного комітету з продажу нафти сирої, газового конденсату власного видобутку і скрапленого газу» (далі - Спільний наказ №149/99).

Спільними наказами №39/27 та №149/99 був затверджений склад аукціонного комітету з продажу нафти сирої, газового конденсату власного видобутку і скрапленого газу, до якого входять, зокрема, наступні особи:

-          Мальцева Р.А. (начальник управління обліку нафти і нафтопродуктів та логістики НАК «Нафтогаз України»);

-          Пасішника А.П. (директор виконавчого, т.в.о. заступника голови правління НАК «Нафтогаз України»);

-          Прокопіва І.Б. (радник голови правління служби голови правління НАК «Нафтогаз України»);

-          Столяра П.Д. (заступник директора департаменту економічної, промислової, інформаційної безпеки та управління ризиками НАК «Нафтогаз України»).

Вважаючи протиправними Постанову №570 в частині слів абзацу 2 пункту 5 Порядку організації та проведення біржових аукціонів з продажу нафти сирої, газового конденсату власного видобутку і скрапленого газу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №570 від 16.10.2014 «та чотири представники Національної акціонерної компанії «Нафтогаз України»», а також вважаючи протиправними Спільні накази №39/27 та №149/99 в частині включення до складу аукціонного комітету представників Національної акціонерної компанії «Нафтогаз України», позивач оскаржив їх у відповідних частинах до суду та просив скасувати.

Оцінивши за правилами статті 86 Кодексу адміністративного судочинства України надані сторонами докази та пояснення, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні, та враховуючи всі наведені обставини, Окружний адміністративний суд міста Києва вважає, що позов не підлягає задоволенню, з наступних підстав.

Кабінет Міністрів України є вищим органом у системі органів виконавчої влади.

Відповідно до статті 49 Закону України «Про Кабінет Міністрів України» Кабінет Міністрів України на основі та на виконанняКонституції і законів України, актів Президента України, постанов Верховної Ради України, прийнятих відповідно до Конституції та законів України, видає обов'язкові для виконання акти - постанови і розпорядження.

Згідно з частиною 3 статті 50 Закону України «Про Кабінет Міністрів України» проекти актів Кабінету Міністрів України вносяться на розгляд Кабінету Міністрів України міністерствами, центральними органами виконавчої влади (крім тих, діяльність яких спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через відповідного члена Кабінету Міністрів України), державними колегіальними органами, місцевими державними адміністраціями.

Положеннями пунктів 1, 3, підпункту 2 пункту 4 положення про Міністерство енергетики та вугільної промисловості України, затвердженого Указом Президента України від 06.04.2011 №382, Міненерговугілля України є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади у формуванні та забезпеченні реалізації державної політики в електроенергетичному, ядерно-промисловому, вугільно-промисловому, торфодобувному та нафтогазовому комплексах (далі - паливно-енергетичний комплекс). Основними завданнями Міненерговугілля України є формування та реалізація державної політики у паливне енергетичному комплексі. Міненерговугілля України відповідно до покладених на нього, завдань забезпечує нормативно-правове регулювання у паливно-енергетичному комплексі.

На підставі зазначених норм Міненерговугілля України підготувало проект постанови Кабінету Міністрів України «Про організацію та проведення біржових аукціонів з продаж; нафти сирої, газового конденсату власного видобутку і скрапленого газу» та внесло його на розгляд Уряду.

За результатом його розгляду на засіданні Уряду від 16.10.2014 проект постанови прийнято та доручено Міненерговугіллю України оформити його.

Постанова Кабінету Міністрів України «Про організацію та проведення біржових аукціонів з продажу нафти сирої, газового конденсату власного видобутку і скрапленої газу» від 16.10.2014 №570 оформлена Міністерством енергетики та вугільної промисловості України на виконання пункту 7.3 протоколу №80 засідання Кабінету Міністрів України від 23.09.2014 та пункту 3.10 протоколу №86 засідання Кабінет Міністрів України від 16.10.2014 (а.с. 85-88, 122-126 Т.ІІ).

З пояснювальної записки до проекту постанови слідує, що метою її розроблення удосконалення положень порядку організації та проведення біржових аукціонів з продаж; нафти сирої, газового конденсату власного видобутку і скрапленого газу, повнота правового регулювання питання проведення аукціонів з продажу нафти сирої, газового конденсат власного видобутку і скрапленого газу.

Порядок проведення засідань Кабінету Міністрів України, підготовки та прийняття рішень, інші процедурні питання його діяльності визначені Регламентом Кабінету Міністрів України, який затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 18.07.2007 №950(далі - Регламент).

Пунктом 5 параграфу 33 Регламенту встановлено, що проект акта Кабінету Міністрів підлягає обов'язковому погодженню усіма заінтересованими органами, а також Мінфіном та Мінекономрозвитку (за винятком проекту розпорядження з кадрових питань).

Пунктами 2, 3 параграфа 37 Регламенту встановлено, що заінтересований орган зобов'язаний за зверненням розробника у строк, встановлений параграфом 38 цього Регламенту, взяти участь в опрацюванні та погодженні проекту акта Кабінету Міністрів у частині, що стосується його компетенції. Свою позицію щодо проекту акта Кабінету Міністрів керівник заінтересованого органу доводить до відома розробника шляхом надсилання листа, до якого додається завізований ним проект акта, а також зауваження в разі їх наявності. У разі наявності зауважень проект візується із зауваженнями.

Суд встановив, що проект Постанови №950 був погоджений із зауваженнями (пропозиціями) заінтересованими органами, а саме: Державною фіскальною службою України, Міністерством фінансів України, Міністерством економічного розвитку і торгівлі України, Міністерством юстиції України, що підтверджується довідкою про погодження проекту постанови та листами вказаних органів про погодження проекту постанови (а.с. 56, 141-168 Т.ІІ).

У протоколі узгодження пропозицій, наведено перелік зауважень і пропозицій, які були частково враховані із наведенням підстав врахування або неврахування таких зауважень (пропозицій) (а.с. 61-76 Т.ІІ).

Відповідно до пункту 1 параграфа 44 Регламенту проект акта Кабінету Міністрів (за винятком проекту розпорядження з кадрових питань) розробник подає Мін'юсту для проведення правової експертизи разом з пояснювальною запискою, висновком про проведення антидискримінаційної експертизи, матеріалами погодження (листами із зауваженнями і пропозиціями) та довідками, зазначеними у пункті 3 параграфу 35 і пункті 3 параграфу 36 цього Регламенту.

За результатами правової експертизи проекту акта Кабінету Міністрів Мін'юст оформляє висновок за встановленою ним формою, невід'ємними частинами якого є висновки за результатами експертизи на відповідність проекту акта положенням Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, з урахуванням практики Європейського суду з прав людини, а в разі, коли проект акта належить до пріоритетних сфер адаптації законодавства України до законодавства Європейського Союзу, - на його відповідність acquis communautaire. Висновок підписує Міністр, а у разі його відсутності - перший заступник Міністра (пункт 1 параграфу 46 Регламенту).

До матеріалів справи надано копію висновку Міністерства юстиції України за результатами правової експертизи до проекту постанови Кабінету Міністрів України «Про організацію та проведення біржових аукціонів з продажу нафти сирої, газового конденсату власного видобутку і скрапленого газу» від 21.10.2014, згідно якого проект постанови №570 погоджено із зауваження щодо невідповідності вимогам нормопроектувальної техніки (а.с. 221-224 Т.ІІ).

Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення сторін, суд дійшов висновку, що Постанова №570 прийнята з дотриманням положень законодавства, в тому числі Конституції УкраїниЗакону України «Про Кабінет Міністрів України» та Регламенту.

Постановою №570 затверджено Порядок організації та проведення біржових аукціонів з продажу нафти сирої, газового конденсату власного видобутку і скрапленого газу, який визначає механізм організації та проведення біржових аукціонів з продажу нафти сирої, газового конденсату власного видобутку і скрапленого газу на внутрішньому ринку, в тому числі спеціалізованих аукціонів з продажу скрапленого газу для потреб населення.

Пунктом 5 Порядку №570 встановлено, що для організації та проведення аукціону утворюється аукціонний комітет з продажу нафти сирої, газового конденсату власного видобутку і скрапленого газу (далі - аукціонний комітет), який здійснює загальне керівництво та контроль за дотриманням умов проведення аукціонів.

До складу аукціонного комітету включаються по три представники Мінекономрозвитку і Міненерговугілля та чотири представники Національної акціонерної компанії «Нафтогаз України». Персональний склад аукціонного комітету затверджується спільним наказом Мінекономрозвитку та Міненерговугілля.

Позивач, оскаржуючи постанову Кабінету Міністрів України №570 посилався на протиправність включення до складу аукціонного комітету з продажу нафти сирої, газового конденсату власного видобутку і скрапленого газу чотирьох представників НАК «Нафтогаз України». На його думку, наявність у складі аукціонного комітету представників НАК «Нафтогаз України» спричиняє порушення можливості створення конкуренції.

Позивач посилався на те, що наявність в складі аукціонного комітету чотирьох представників НАК «Нафтогаз України» надає їм можливість впливати на рішення комітету, що призводить до прийняття необ'єктивних рішень, дискримінації суб'єктів господарювання, створення привілейованого становища НАК «Нафтогаз України» щодо інших суб'єктів господарювання та отримання нею економічних пільг у вигляді можливості придбання енергоносіїв за цінами, нижчими за ринкові.

Суд відхиляє наведені доводи позивача, з огляду на наступне.

Відповідно до статті 4-1 Закону України «Про нафту і газ», підприємства, частка держави у статутному капіталі яких 50 відсотків та більше, господарські товариства, 50 відсотків та більше акцій (часток, паїв) яких знаходяться у статутних капіталах інших господарських товариств, акціонером яких є держава і володіє в них контрольним пакетом акцій, а також дочірні підприємства, представництва та філії таких підприємств і товариств, учасники договорів про спільну діяльність, та/або особи, уповноважені договорами про спільну діяльність, укладеними за участю зазначених підприємств, щомісячно здійснюють продаж нафти сирої і газового конденсату власного видобутку, видобутих на підставі спеціальних дозволів на користування нафтогазоносними надрами (крім обсягів, що використовуються на власні технологічні потреби), а також скрапленого газу - виключно на біржових аукціонах.

Порядок організації та проведення біржових аукціонів з продажу нафти сирої і газового конденсату власного видобутку, скрапленого газу, визначення стартових цін на таких аукціонах, надбавок за якість для нафти сирої і газового конденсату, а також порядок визначення обсягів реалізації на біржових аукціонах скрапленого газу для потреб населення встановлюються Кабінетом Міністрів України.

Частиною 6 статті 4-1 Закону України «Про нафту і газ» встановлено, що якщо під час чергового біржового аукціону виставлені на продаж обсяги нафти сирої або газового конденсату не були реалізовані повністю або частково, вони виставляються на додатковий біржовий аукціон, що проводиться того самого календарного місяця. У разі якщо продаж зазначених обсягів нафти сирої і газового конденсату не відбувся на додатковому біржовому аукціоні або додатковий біржовий аукціон не був проведений, нереалізовані обсяги нафти сирої і газового конденсату на підставі договору купівлі-продажу за стартовою ціною додаткового біржового аукціону реалізуються Національній акціонерній компанії «Нафтогаз України». Національна акціонерна компанія «Нафтогаз України» оплачує відвантажені обсяги нафти сирої і газового конденсату протягом 30 днів з дати укладення договору купівлі-продажу.

Таким чином, обов'язок придбання НАК «Нафтогаз України» нереалізованих на аукціоні об'ємів нафти і газового конденсату закріплений Законом України «Про нафту і газ».

Оскаржуваний Порядок №570 визначає механізм організації та проведення біржових аукціонів з продажу нафти сирої, газового конденсату власного видобутку і скрапленого газу на внутрішньому ринку, в тому числі спеціалізованих аукціонів з продажу скрапленого газу для потреб населення.

Відповідно до статті 16 Закону України «Про захист економічної конкуренції» органам влади та органам місцевого самоврядування забороняється делегування окремих владних повноважень об'єднанням, підприємствам та іншим суб'єктам господарювання, якщо це призводить або може призвести до недопущення, усунення, обмеження чи спотворення конкуренції.

Порядок №570 не містять норм, які б встановлювали привілеї та економічну вигоду для НАК «Нафтогаз України», про які зазначає позивач.

Доводи відповідача про те, що кількість представників НАК «Нафтогаз України» у складі аукціонного комітету (чотири особи) дозволяє їм впливати на прийняті комітетом рішення та створювати більш сприятливі умови для придбання нафти і газового конденсату саме НАК «Нафтогаз України», суд відхиляє з огляду на наступне.

Як було зазначено вище, аукціонний комітет включає десять членів, а саме: по три представники Мінеконом розвитку і Міненерговугілля та чотири представники ПАТ НАК «Нафтогаз України».

Відповідно до пункту 10 Порядку №570 рішення аукціонного комітету приймається шляхом відкритого голосування простою більшістю голосів. У разі рівного розподілу голосів вирішальним є голос головуючого на засіданні комітету.

Жодна із представлених організацій Мінекономрозвитку, Міненерговугілля, НАК «Нафтогаз України» не має можливості одноособово проводити засідання аукціонного комітету чи приймати будь які рішення, так само як і своєю відсутністю бокувати їх прийняття.

Крім того, кількість представників НАК «Нафтогаз України» не формують більшість складу аукціонного комітету, а тому їхні голоси не можуть бути вирішальними при прийнятті рішень.

Отже, затверджений персональний склад та структура аукціонного комітету повністю відповідає принципам добросовісної конкуренції, неупередженості, нормам Закону України «Про захист економічної конкуренції» та принципам державної політики в нафтогазовій галузі, що затверджені статтею 5 Закону України «Про нафту і газ» а саме, забезпечення захисту прав та інтересів усіх суб'єктів відносин, що виникають у зв'язку з геологічним вивченням нафтогазоносності надр, розробкою родовищ нафти і газу, переробкою нафти і газу, зберіганням, транспортуванням та реалізацією нафти, газу та продуктів їх переробки, споживачів нафти і газу.

Крім того, НАК «Нафтогаз України» вказала на те, що фактично вищенаведені норми не надають їй жодних економічних пільг і привілеїв, а навпаки зобов'язують придбавати енергоносії за ціною встановленою у відповідності до Порядку №570 при несприятливій кон'юнктурі ринку і відсутності попиту інших суб'єктів господарювання.

Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку про те, що позовні вимоги про визнання протиправною та скасування з моменту набрання чинності постанови Кабінету Міністрів України №570 в частині слів абзацу 2 пункту 5 Порядку організації та проведення біржових аукціонів з продажу нафти сирої, газового конденсату власного видобутку і скрапленого газу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №570 від 16.10.2014 «та чотири представники Національної акціонерної компанії «Нафтогаз України»»задоволенню не підлягають.

Щодо позовних вимог про визнання протиправними та скасування спільних наказів №39/27 та №149/99 в частині включення до складу аукціонного комітету представників НАК «Нафтогаз України», суд встановив наступне.

На виконання Постанови №570, спільними наказами №39/27 та №149/99 був затверджений склад аукціонного комітету з продажу нафти сирої, газового конденсату власного видобутку і скрапленого газу, до якого увійшли: Мальцева Р.А. (начальник управління обліку нафти і нафтопродуктів та логістики НАК «Нафтогаз України»); Пасішника А.П. (директор виконавчого, т.в.о. заступника голови правління НАК «Нафтогаз України»); Прокопіва І.Б. (радник голови правління служби голови правління НАК «Нафтогаз України»); Столяра П.Д. (заступник директора департаменту економічної, промислової, інформаційної безпеки та управління ризиками НАК «Нафтогаз України»).

Відповідно до пунктів 7, 8 Положення про Міністерство енергетики та вугільної промисловості України, затвердженого Указом Президента України від 06.04.2011 №382/2011 Міненерговугілля України у процесі виконання покладених на нього завдань взаємодіє в установленому порядку з іншими органами державної влади, допоміжними органами і службами, утвореними Президентом України, а також з органами місцевого самоврядування, об'єднаннями громадян, профспілками та організаціями роботодавців, відповідними органами іноземних держав і міжнародних організацій, підприємствами, установами, організаціями. Міненерговугілля України у межах своїх повноважень, на основі і на виконання Конституції та законів України, актів і доручень Президента України, актів Кабінету Міністрів України видає накази, організовує і контролює їх виконання.

Згідно з пунктом 6 Положення про Міністерство економічного розвитку і торгівлі України, затвердженого Указом Президента України від 31.05.2011 №634/2011 Мінекономрозвитку України у процесі виконання покладених на нього завдань взаємодіє в установленому порядку з іншими органами виконавчої влади, допоміжними органами і службами, утвореними Президентом України, а також з органами місцевого самоврядування, відповідними органами іноземних держав та міжнародних організацій, підприємствами, установами, організаціями, всеукраїнськими об'єднаннями профспілок і всеукраїнськими об'єднаннями організацій роботодавців.

Пунктом 7 вказаного Положення передбачено, що Мінекономрозвитку України у межах своїх повноважень, на основі і на виконанняКонституції та законів України, актів і доручень Президента України, актів Кабінету Міністрів України видає накази, які підписує Міністр економічного розвитку і торгівлі України (далі - Міністр). Мінекономрозвитку України видає в разі потреби разом з іншими центральними органами виконавчої влади спільні акти.

Суд встановив, що листом Міненерговугілля від 13.01.2015 №01/17-0043 запропоновано змінити представників міністерства у складі аукціонного комітету та надано проект спільного наказу (а.с. 176-179 Т.І).

Листом від 119.01.2015 №01/17-0123 Міненерговугілля надало пропозиції щодо зміни складу аукціонного комітету, зазначеного в попередньому листі (а.с. 180 Т.І).

Листом від 22.01.2015 № 3715-02/1732-03 Мінекономрозвитку надало на підпис Міністру енергетики та вугільної промисловості України спільний наказ, підписаний Міністром економічного розвитку і торгівлі України (а.с. 181-185 Т.І).

Того ж дня спільний наказ був підписаний Міністром енергетики та вугільної промисловості України, повернений до Мінекономрозвитку та зареєстрований за №39/27 (а.с. 186-187 Т.І).

Отже, спільними наказами №39/27 та №149/99 затверджено персональний склад аукціонного комітету, в тому числі представників НАК «Нафтогаз України» на виконання Постанови №570 у межах наданих їм повноважень та у відповідності до вимог законодавства України.

Зі змісту позовної заяви та пояснень представника позивача, суд встановив, що оскаржуючи вказані спільні накази №39/27 та №149/99 в частині включення до складу аукціонного комітету представників НАК «Нафтогаз України», позивач фактично не погоджується з тим, що до складу аукціонного комітету входить чотири представники НАК «Нафтогаз України», а не із безпосередньо із особами таких представників.

Суд встановив, що наявність у складі аукціонного комітету представників НАК «Нафтогаз України» у складі чотирьох осіб не спричиняє надання конкурентної переваги даній компанії перед іншими суб'єктами господарювання і не порушує права та інтереси ПАТ «Укрнафта», то підстави для визнання протиправними і скасування спільних наказів №39/27 та №149/99 в частині визначення осіб, які входять до складу аукціонного комітету представників Національної акціонерної компанії «Нафтогаз України», задоволенню не підлягають.

Крім того, відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 25.05.1998 №747 «Про утворення Національної акціонерної компанії «Нафтогаз України»» власником 100% акцій в статутному фонді НАК «Нафтогаз України» є держава.

Зазначене свідчить про те, що НАК «Нафтогаз України», як державне підприємство, діє в інтересах держави, а отже, доводи позивача про антиконкуренту діяльність третьої особи та вчинення дій, направлених на зрив проведення аукціонів, є безпідставними.

Дослідивши наявні в матеріалах справи докази, заслухавши пояснення сторін, суд встановив, що оскаржувана постанова Кабінету Міністрів України №570 від 16.10.2014 «Про організацію та проведення біржових аукціонів з продажу нафти сирої, газового конденсату власного видобутку і скрапленого газу» та спільні накази №39/27 і №149/99 Міністерства економічного розвитку і торгівлі та Міністерства енергетики та вугільної промисловості України «Про затвердження складу аукціонного комітету з продажу нафти сирої, газового конденсату власного видобутку і скрапленого газу» були прийняті у відповідності до вимог чинного законодавства.

Відповідно до частини 2 статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Враховуючи вищевикладене, оцінивши докази, наявні в матеріалах справи, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх всебічному, повному та об'єктивному дослідженні, та враховуючи всі наведені обставини, суд вважає позовні вимоги публічного акціонерного товариства «Укрнафта» необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню.

Керуючись положеннями статей 2769-72160-163254 Кодексу адміністративного судочинства України, Окружний адміністративний суд міста Києва, -

ПОСТАНОВИВ:

У задоволенні позову публічного акціонерного товариства «Укрнафта» відмовити повністю.

Постанова набирає законної сили в порядку, встановленому статтею 254 Кодексу адміністративного судочинства України. Постанова може бути оскаржена до суду апеляційної інстанції протягом десяти днів за правилами, встановленими статтями 185-187 Кодексу адміністративного судочинства України, шляхом подання через суд першої інстанції апеляційної скарги.

Головуючий суддя                                                                                К.М. Кобилянський

Судді                                                                                                     Н.А. Добрівська

                                                                                                    Т.О. Скочок

0
Нравится
Оставьте Ваш комментарий:

Пожалуйста, авторизуйтесь или зарегистрируйтесь для добавления комментария.


Популярні судові рішення