Главная Блог ... Консультации от юристов Оплата комунальних платежів під час воєнного стану Оплата комунальних платежів під час воєнного стану...

Оплата комунальних платежів під час воєнного стану

Отключить рекламу
 - 633eea0dedeba11b196e84933b5030d6.png

Зважаючи на численні звернення управителів багатоквартирних будинків, ОСББ та виконавців комунальних послуг, а також їх споживачів щодо надання роз'яснень відносно оплати житлово-комунальних послуг в період військового стану, Юридична компанія "СітіЛекс", проаналізувавши прийняті та існуючі нормативно-правові акти України, дійшла наступних висновків.

Відповідно до п. 5 ч. 2. ст. 7 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" Споживач зобов'язаний оплачувати надані житлово-комунальні послуги за цінами/тарифами, встановленими відповідно до законодавства, у строки, встановлені відповідними договорами.

Користуйтеся консультацією: Чи можна не платити за житлово-комунальні послуги та внески ОСББ під час воєнного стану?

Даний обов'язок Споживача поширюється як на комунальні послуги, так і на житлову послугу - послугу з управління багатоквартирним будинком (п. 10 ч. 1 ст. 7 Закону України "Про особливості здійснення права власності в багатоквартирному будинку").

У випадку порушення Споживачем своїх обов'язків Управителі, ОСББ та виконавці комунальних послуг (послуг з газопостачання, теплопостачання, електропостачання, вивезення побутового сміття) мають можливість звернутися до суду та до органів державної виконавчої служби (приватних виконавців) для стягнення заборгованості за житлово-комунальні послуги в примусовому порядку з урахування нарахованої пені, інфляційних втрат та відсотків річних.

В той же час, у зв’язку з військовою агресією Російської Федерації проти України та введенням воєнного стану з 24 лютого 2022 року, 05 березня 2022 року Кабінетом Міністрів України прийнято Постанову № 206 "Деякі питання оплати комунальних послуг в період воєнного стану", згідно з якою до припинення чи скасування воєнного стану в Україні забороняється нарахування та стягнення неустойки (штрафів, пені), інфляційних нарахувань, процентів річних, нарахованих на заборгованість, утворену за несвоєчасне та/або неповне внесення населенням плати за житлово-комунальні послуги, а також припинення/зупинення надання житлово-комунальних послуг населенню у разі їх не оплати або оплати не в повному обсязі.

В свою чергу Управителі багатоквартирних будинків надають свої послуги на підставі відповідних договорів про надання послуг з управління багатоквартирним будинком, укладених між ними та співвласниками у відповідності до Закону України "Про особливості здійснення права власності в багатоквартирному будинку".

Самі ж відносини, які виникають у процесі надання послуг з управління багатоквартирним будинком регулюються, в першу чергу - Договором на управління, Законом України "Про особливості здійснення права власності в багатоквартирному будинку", Правилами надання послуги з управління багатоквартирним будинком, затвердженими Постановою КМУ від 05 вересня 2018 року № 712 (прийнятою на виконання п. 9 Розділу VI "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про житлово-комунальні послуги") та в другу чергу - Законом України "Про житлово-комунальні послуги" та іншими нормативно-правовими актами України, прийнятими органами державної влади та органами місцевого самоврядування у відповідності до їх повноважень та компетенції, визначених Законодавством України.

Пользуйтесь консультацией: Совладелец или проживающий не платит за коммуналку - как заставить?

З огляду на те, що ст. 6 Конституції України передбачено, що органи законодавчої, виконавчої та судової влади в Україні здійснюють свої повноваження у встановлених Конституцією України межах і відповідно до Законів України можна зробити висновок, що вищеописана Постанова КМУ від 05 березня 2022 року № 206 "Деякі питання оплати комунальних послуг в період воєнного стану" не поширюється на Управителів багатоквартирних будинків, так як відповідно до ст. 11 Закону України "Про особливості здійснення багатоквартирного будинку" управління багатоквартирним будинком управителем здійснюється на підставі договору про надання послуг з управління багатоквартирним будинком, що укладається згідно з типовим договором.

В свою чергу ні Конституцією України, ні Законом України "Про особливості здійснення права власності багатоквартирного будинку", ні Законом України "Про житлово-комунальні послуги" не передбачено повноважень Кабінету Міністрів України щодо регулювання відносин, які виникають у сфері надання послуг з управління багатоквартирним будинком відносно питань нарахування та стягнення неустойки (штрафів, пені), інфляційних нарахувань, процентів річних, нарахованих на заборгованість, утворену за несвоєчасне та/або неповне внесення населенням плати за послуги з управління багатоквартирним будинком.

Питання оплати послуг з управління регулюються виключно договором на управління багатоквартирним будинком.

Крім того, враховуючи відсутність змін до Правил надання послуги з управління багатоквартирним будинком, затвердженими Постановою КМУ від 05 вересня 2018 року № 712 в частині доповнення їх забороною припинення/зупинення надання житлово-комунальних послуг населенню у разі їх не оплати або оплати не в повному обсязі, виникає ситуація, коли де-юре Управитель має право припинити чи зупинити надання послуг багатоквартирному будинку в разі не оплати їх споживачами.

26 квітня 2022 року до Верховної Ради України було подано законопроект № 7317 "Про внесення змін до деяких законів України щодо діяльності приватних виконавців та примусового виконання судових рішень, рішень інших органів (посадових осіб) у період дії воєнного стану", метою якого є забезпечення захисту національних інтересів у зв’язку з військовою агресією Російської Федерації, забезпечення конституційних прав і свобод людини та громадянина, законних інтересів юридичних осіб в умовах воєнного стану, а також врегулювання питань організації та діяльності органів та осіб, що здійснюють примусове виконання рішень у період дії воєнного стану.

Зазначеним Законопроектом пропонується, зокрема заборона примусового виконання рішень про стягнення з фізичної особи заборгованості за житлово-комунальні послуги.

Однак, варто зауважити, що станом на дату написання даної статті 22 липня 2022 року, вказаний Законопроект не вступив в дію та все ще очікує розгляду Верховною Радою України.

Хочемо також додати, що наразі жодних змін до Закону України "Про виконавче провадження" в частині заборони примусового стягнення заборгованості за житлово-комунальні послуги немає, а тому Управителі багатоквартирних будинків вправі вимагати, за наявності виконавчих документів, примусового стягнення боргів споживачів.

Майже ідентична ситуація виникає і з ОСББ, які у своїй діяльності в першу чергу керуються Статутом, рішеннями статутних органів управління об’єднання та Законом України "Про об’єднання співвласників багатоквартирного будинку".

Відповідно до ст. 23 вищевказаного Закону Власник квартири та/або нежитлового приміщення зобов'язаний відповідно до законодавства забезпечити використання, утримання, реконструкцію, реставрацію, капітальний ремонт приміщень або їх частин без завдання шкоди майну і порушення прав та інтересів інших співвласників.

При цьому, Внески на утримання і ремонт приміщень або іншого майна, що перебуває у спільній власності, визначаються статутом об'єднання та/або рішенням загальних зборів.

Що ж стосується виконавців комунальних послуг (електропостачання, газопостачання, теплопостачання, тощо), то Постанова, про яку ми говорили в першій половині даної статті, повністю поширюється на них, але тільки на неможливість до припинення чи скасування воєнного стану в Україні нарахування та стягнення неустойки (штрафів, пені), інфляційних нарахувань, процентів річних, нарахованих на заборгованість, утворену за несвоєчасне та/або неповне внесення населенням плати за житлово-комунальні послуги, а також неможливість припинення/зупинення надання житлово-комунальних послуг населенню у разі їх не оплати або оплати не в повному обсязі.

Пользуйтесь консультацией: Списание долгов за коммунальные услуги по исковой давности - это легко

Таким чином, можна зробити висновок, що для уникнення проблем із стягненням заборгованості в судовому порядку (арештом рахунків, обмеженням виїзду за межі України) житлово-комунальні послуги слід оплачувати хоча б частково та звертатися до управителів, ОСББ, виконавців комунальних послуг з проханням реструктуризації наявного боргу.

Слід відмітити, що всі підприємства, установи, організації щомісяця сплачують податки, чим допомагають нашій державі забезпечити необхідний рівень захисту територіальної цілісності України та утримувати наших захисників Вітчизни.

Автор консультації: Юридична компанія «СітіЛекс»

  • 4015

    Просмотров

  • 0

    Коментарии

  • 4015

    Просмотров

  • 0

    Коментарии


  • Поблагодарить Отключить рекламу

    Оставьте Ваш комментарий:

    Добавить

    Другие наши сервисы:

    • Бесплатная консультация

      Получите быстрый ответ на юридический вопрос в нашем мессенджере , который поможет Вам сориентироваться в дальнейших действиях

    • ВИДЕОЗВОНОК ЮРИСТУ

      Вы видите своего юриста и консультируетесь с ним через экран, чтобы получить услугу, Вам не нужно идти к юристу в офис

    • ОБЪЯВИТЕ СОБСТВЕННЫЙ ТЕНДЕР

      На выполнение юридической услуги и получите самое выгодное предложение

    • КАТАЛОГ ЮРИСТОВ

      Поиск исполнителя для решения Вашей проблемы по фильтрам, показателям и рейтингу

    Популярные консультации

    Смотреть все консультации
    Смотреть все консультации
    logo

    Юридические оговорки

    Protocol.ua обладает авторскими правами на информацию, размещенную на веб - страницах данного ресурса, если не указано иное. Под информацией понимаются тексты, комментарии, статьи, фотоизображения, рисунки, ящик-шота, сканы, видео, аудио, другие материалы. При использовании материалов, размещенных на веб - страницах «Протокол» наличие гиперссылки открытого для индексации поисковыми системами на protocol.ua обязательна. Под использованием понимается копирования, адаптация, рерайтинг, модификация и тому подобное.

    Полный текст