23.12.2015 | Автор:
Присоединяйтесь к нам в социальных сетях: telegram viber youtube

Голову Одеської ОДА Саакашвілі суд зобов'язав здійснити особистий прийом громадянина (Одеський окружний адміністративний суд, справа № 815/2707/15, постанова від 24 червня 2015р. суддя Вовченко О. А.)

Фабула судового акту: Громадянин вирішив скористатись своїм правом на особистий прийом у голови Одеської ОДА – Саакашвілі в порядку, передбаченому ст. 22 ЗУ «Про звернення громадян» та поскаржитись на незаконні дії органу місцевого самоврядування міста Котовськ Одеської області, зокрема порушень щодо соціального захисту літнього населення. При спробі записатись на особистий прийом громадянин отримав відмову за підписом заступника голови керівника апарату Одеської ОДА з мотивів неможливості втручання органів державної влади в діяльність органів місцевого самоврядування при здійсненні ними владних повноважень. Відмова обгрунтовувалась ст. 35 ЗУ "Про місцеві державні адміністрації". 

Суд керуючись ст. ст. 16, 28 ЗУ "Про місцеві державні адміністрації" прийшов до висновку при незаконність відмови громадянину головою Одеської ОДА у особистому прийомі,  проте зазначив, що протиправності в діях Саакашвілі не було, оскільки така протиправність була в діях підписанта листа про відмову – заступника голови керівника апарату Одеської ОДА.

У підсумку суд зобов’язав Одеську ОДА в особі голови Одеської ОДА – Саакашвілі вирішити питання про здійснення особистого прийому громадянина.     

Враховуйте також: Ухвалою Одеського апеляційного адміністративного суду від 22 вересня 2015р. у справі № 815/2707/15 постанову Одеського окружного адміністративного суду від 24 червня 2015р. залишено без змін, а скаргу Одеської ОДА без задоволення.

Згадайте новину: Державний виконавець Назаровець наклав штраф на Саакашвілі за невиконання рішення суду 

 

Державний герб України

    

Справа № 815/2707/15

ПОСТАНОВА  

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

24 червня 2015 року                                                                                                                              м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі:

                          головуючого судді       Вовченко O.A.,

                          секретар судового засідання       Дубовик Г.В.,

                                                    за участі:

                            позивача   ОСОБА_1

                           представника відповідача ОСОБА_2 (за довіреністю),

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до голови Одеської обласної державної адміністрації, Одеської обласної державної адміністрації про визнання незаконною бездіяльності та зобовязання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 звернувся  до Одеського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до голови Одеської обласної державної адміністрації, Одеської обласної державної адміністрації про визнання незаконною бездіяльності голови Одеської обласної державної адміністрації ОСОБА_3 щодо безпідставної відмови у особистому прийомі; зобовязання керівництва Одеської обласної державної адміністрації на чолі з Головою Одеської обласної державної адміністрації здійснити особистий прийом у відповідності до Розпорядження № 507/А-2014 від 13.06.2014 року (з урахуванням уточнення до адміністративного позову (а.с.27)).

В обґрунтування позову зазначається, що 11.12.2014 року ОСОБА_1 звернувся до відділу роботи зі звернення громадян ОДА зі скаргою на незадовільний стан справ у м. Котовську, однак 14.04.2015 року позивач отримав лист за підписом заступника голови ОДА ОСОБА_4 з відмовою йому в особистому прийомі на підставі того, що місцеві державні адміністрації не мають права втручатись у здійснення органами місцевого самоврядування владних повноважень. Вважаючи таку відмову в особистому прийомі протиправною, позивач звернувся до суду із вказаним позовом.

Відповідач Одеська обласна державна адміністрація надала до суду заперечення до адміністративного позову (а.с.32-34), в яких зазначила, що позивач у своїх зверненнях, які надходили на адресу Одеської обласної державної адміністрації скаржиться на дії Котовського міського голови та працівників Котовської міської ради, проте оскільки відповідно до п.3 розділу ІІ Порядку організації особистого прийому громадян головою та заступниками голови Одеської обласної державної адміністрації запис громадян на особистий прийом до голови та заступників голови облдержадміністрації здійснюється відділом роботи із звернення громадян апарату Одеської обласної державної адміністрації, а заступник голови керівник апарату обласної державної адміністрації відповідає за роботу апарату облдержадміністрації та його підрозділів, відповідь позивачу від 14.04.2015 року відповідач вважає обґрунтованою та такою, що надана в межах повноважень.

В судовому засіданні позивач підтримав  позовні вимоги в повному обсязі, посилаючись на обґрунтування, викладені в позовній заяві, і просив задовольнити позовні вимоги, додатково зазначивши, що питання, що підлягають вирішенню на особистому прийомі в голови адміністрації носять соціальний та соціально-економічний характер, оскільки в м. Котовську відсутнє забезпечення соціально-економічних  програм, так як не будуються дитячі садочки, школи, не ремонтуються дороги,  відсутні програми розвитку міста тощо.

В судовому засіданні представник відповідача проти задоволення адміністративного позову заперечувала з підстав, викладених в запереченнях до адміністративного позову.

Вислухавши пояснення позивача та представника відповідача, розглянувши подані документи та матеріали, з'ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступне.

Частина 2 статті 19 Конституції України встановлює, що органи державної влади, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частиною 3 ст.2 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та й спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Статтею 1 Закону України «Про звернення громадян» від 02.10.1996 року №393/96-ВР передбачено, що громадяни України мають право звернутися до органів державної влади, місцевого самоврядування, об'єднань громадян, підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, засобів масової інформації, посадових осіб відповідно до їх функціональних обов'язків із зауваженнями, скаргами та пропозиціями, що стосуються їх статутної діяльності, заявою або клопотанням щодо реалізації своїх соціально-економічних, політичних та особистих прав і законних інтересів та скаргою про їх порушення.

Відповідно до ст.40 Конституції України усі мають право направляти індивідуальні чи колективні письмові звернення або особисто звертатися до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів, що зобов'язані розглянути звернення і дати обґрунтовану відповідь у встановлений законом строк.

Статтею 22 Закону України «Про звернення громадян» передбачено, що керівники та інші посадові особи органів державної влади, місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, об'єднань громадян зобов'язані проводити особистий прийом громадян.

Прийом проводиться регулярно у встановлені дні та години, у зручний для громадян час, за місцем їх роботи і проживання. Графіки прийому доводяться до відома громадян.

Порядок прийому громадян в органах державної влади, місцевого самоврядування, на підприємствах, в установах, організаціях незалежно від форм власності, об'єднаннях громадян визначається їх керівниками.

Усі звернення громадян на особистому прийомі реєструються. Якщо вирішити порушені в усному зверненні питання безпосередньо на особистому прийомі неможливо, воно розглядається у тому ж порядку, що й письмове звернення. Про результати розгляду громадянину повідомляється письмово або усно, за бажанням громадянина.

Розпорядженням Одеської обласної державної адміністрації від 23 грудня 2014 року N 1042/А-2014 затверджено Порядок організації особистого прийому громадян головою та заступниками голови Одеської обласної державної адміністрації, який регламентує питання організації та проведення особистого прийому громадян, у тому числі особистого виїзного прийому громадян головою, першим заступником голови, заступником голови - керівником апарату та заступниками голови Одеської обласної державної адміністрації (далі - голова та заступники голови облдержадміністрації).

Пунктом 3 Розділу І даного Порядку передбачено, що особистий прийом громадян проводиться з метою реалізації громадянами свого права на звернення та оперативного вирішення актуальних питань на основі якісного і своєчасного розгляду заяв, пропозицій і скарг громадян.

У відповідності до п.п.1.,2,3 Розділу ІІ даного Порядку особистий прийом громадян проводиться у приймальні Одеської обласної державної адміністрації за адресою: м. Одеса, проспект Шевченка, 4, перший поверх.

Особистий прийом громадян проводиться за записом згідно з графіком, який затверджується окремим розпорядженням голови Одеської обласної державної адміністрації. Час прийому з 14:15 до 17:00.

Запис громадян на особистий прийом до голови та заступників голови облдержадміністрації здійснюється відділом роботи із зверненнями громадян апарату Одеської обласної державної адміністрації щоденно з 9:00 до 13:00, але не пізніше ніж за три робочі дні до проведення прийому за телефоном: 7189-486 або за адресою: м. Одеса, проспект Шевченка, 4, кабінет N 119.

Інформація про проведення особистого прийому громадян (місце прийому, необхідні документи, контактний телефон) розміщується в газеті "Одеські вісті", на офіційному сайті Одеської обласної державної адміністрації в мережі Інтернет, а також у приймальні Одеської обласної державної адміністрації в доступному для вільного огляду місці.

Під час з'ясування офіційних обставин справи судом встановлено, що 11.12.2014 року ОСОБА_1 звернувся до голови Одеської обласної державної адміністрації ОСОБА_3 зі скаргою на діяльність Котовської міської ради на чолі з головою ОСОБА_5, в прохальній частині якої позивач просив запросити його на особистий прийом (а.с.5).

За розглядом звернення ОСОБА_1, Одеська обласна державна адміністрація за підписом заступника голови керівника апарату обласної державної адміністрації ОСОБА_4 направила на адресу ОСОБА_1 лист від 14.04.2015 року № Д-19-угл, в якому зазначила, що відповідно до ст. 35 Закону України «Про місцеві державні адміністрації» місцеві державні адміністрації не мають права втручатись у здійснення органами місцевого самоврядування власних повноважень, у звязку з чим підстав для запису позивача на особистий прийом до голови обласної державної адміністрації немає (а.с.6).

У відповідності до п. 6 Розділу ІІ Розпорядженням Одеської обласної державної адміністрації від 23 грудня 2014 року N 1042/А-2014  громадянинові може бути відмовлено у записі на особистий прийом до голови або заступників голови облдержадміністрації у випадках:

1) якщо вирішення питання, в якому зацікавлений заявник, не належить до компетенції облдержадміністрації або посадової особи, яка здійснює особистий прийом з роз'ясненням, до якого органу або посадової особи заявник має право звернутись для його розгляду;

2) коли звернення від одного і того ж громадянина з одного й того ж питання вже розглядалось на особистому прийомі та вирішено по суті;

3) коли звернення з приводу оскарження рішення було подане з порушенням строків, визначених статтею 17 Закону України "Про звернення громадян";

4) звернення особи, визнаної судом недієздатною;

5) якщо у письмовому зверненні про запис на особистий прийом не зазначено місце проживання або воно не підписане автором (авторами), а також якщо з нього неможливо встановити авторство.

У разі відмови у записі на особистий прийом громадянину обов'язково роз'яснюються її причини.

В той же час, суд, дослідивши клопотання позивача щодо призначення йому особистого прийому, заявленому у скарзі від 11.12.2014 року, встановив, що позивачем поставлено на  вирішення питання щодо незадовільного стану справ в м. Котовську, зокрема щодо недотримання програм соціального забезпечення в частині оформлення субсидій та в частині соціального забезпечення соціально незахищених громадян. Так, позивач в своєму зверненні зазначив, що «людей, які звертаються у Котовське міське управління соціального захисту направляють у друкарню, яка розташована в іншому кінці міста для купівлі бланку для написання заяви. Тобто, літні, бідні люди, що звертаються до демократичної держави за субсидією … мають купувати папір…».  

Згідно стаття 16 Закону України «Про місцеві державні адміністрації» від   9 квітня 1999 року N 586-XIV   місцеві державні адміністрації в межах, визначених Конституцією і законами України, здійснюють на відповідних територіях державний контроль, зокрема, за додержанням законодавства з питань соціального захисту населення.

У відповідності до статті 23 Закону України «Про місцеві державні адміністрації» місцева державна адміністрація: реалізує державну політику в галузі соціального забезпечення та соціального захисту соціально незахищених громадян - пенсіонерів, інвалідів, одиноких непрацездатних, дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, осіб із їх числа, одиноких матерів, багатодітних сімей, інших громадян, які внаслідок недостатньої матеріальної забезпеченості потребують допомоги та соціальної підтримки з боку держави. Сприяє розвитку їх соціального забезпечення, правильному і своєчасному призначенню і виплаті державних пенсій та допомоги, поданню адресної соціальної допомоги та підтримки, призначенню та виплаті цільової грошової допомоги, інших компенсаційних заходів соціального захисту. Розробляє і забезпечує виконання комплексних програм поліпшення обслуговування соціально незахищених громадян та всебічний розвиток їх обслуговування. Забезпечує в установленому порядку надання населенню субсидій на житлово-комунальні послуги тощо.

У відповідності до ст. 28 Закону України «Про місцеві державні адміністрації» для реалізації наданих повноважень місцеві державні адміністрації мають право: проводити перевірки стану додержання Конституції України та законів України, інших актів законодавства органами місцевого самоврядування та їх посадовими особами, керівниками підприємств, установ, організацій, їх філіалів та відділень незалежно від форм власності і підпорядкування по напрямах, визначених статтею 16 цього Закону.

В судовому засіданні позивач зазначив, що питання, в вирішенні яких він зацікавлений, мають соціальний характер, що відображено й в його зверненні до адміністрації щодо особистого прийому.

Згідно п. 4 Розділу І Розпорядження Одеської обласної державної адміністрації від 23 грудня 2014 року N 1042/А-2014 особистий прийом громадян проводиться з питань, вирішення яких належить до повноважень Одеської обласної державної адміністрації.

Відтак, враховуючи приписи ст.22 Закону України «Про звернення громадян» та враховуючи, що до компетенції Одеської обласної державної адміністрації належить, зокрема, реалізація державної політики в галузі соціального забезпечення та соціального захисту населення, суд дійшов висновку про безпідставність відмови ОСОБА_1 в особистому прийомі.

У відповідності до ч. 2 ст. 11 КАС України суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, і не може виходити за межі позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог тільки в разі, якщо це необхідно для повного захисту прав, свобод та інтересів сторін чи третіх осіб, про захист яких вони просять.

Разом з тим, з урахуванням того, що запис громадян на особистий прийом до голови та заступників голови облдержадміністрації здійснюється відділом роботи із зверненнями громадян апарату Одеської обласної державної адміністрації щоденно з зазначенням дати та години прийому, тобто, потребує узгодження додаткових дій,  суд вважає за необхідне вийти за межі позовних вимог та зобовязати Одеську обласну державну адміністрацію в особі голови Одеської обласної державної адміністрації вирішити питання про здійснення особистого прийому ОСОБА_1 в порядку, визначеному ст.22 Закону України «Про звернення громадян».

Відносно позовних вимог ОСОБА_1 про визнання незаконною бездіяльності голови Одеської обласної державної адміністрації ОСОБА_3 щодо безпідставної відмови у особистому прийомі, суд зазначає, що бездіяльність суб'єкта владних повноважень - це пасивна поведінка суб'єкта владних повноважень, тобто не вчинення ним дій за наявності нормативно визначеного обов'язку їх вчинити, яка може мати вплив на реалізацію прав, свобод та інтересів фізичної особи, прав та інтересів юридичної особи.

Як вбачається з матеріалів справи ОСОБА_1 відмовлено у особистому прийомі згідно листа заступника голови керівника апарату обласної державної адміністрації ОСОБА_4.

Тобто, наведене свідчить, що позивачу відмовлено в  особистому прийомі заступником голови керівника апарату обласної державної адміністрації ОСОБА_4, а не головою Одеської обласної державної адміністрації, у звязку з чим суд вважає, що ознаки протиправної бездіяльності в поведінці голови Одеської обласної державної адміністрації відсутні.

Відповідно до ч. 1   ст. 71 КАС України   кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.

Згідно   ст.86 Кодексу адміністративного судочинства України   суд оцінює      докази,  які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні.

З урахуванням встановлених в судовому засіданні фактів, враховуючи положення чинного законодавства, що регулює спірні правовідносини, суд приходить до висновку, що  адміністративний позов ОСОБА_1 підлягає частковому задоволенню.

Керуючись ст.ст. 1169-71160-163 КАС України,  суд, -

  ПОСТАНОВИВ:

Адміністративний позов ОСОБА_1 задовольнити частково.

Зобовязати Одеську обласну державну адміністрацію в особі голови Одеської обласної державної адміністрації вирішити питання про здійснення особистого прийому ОСОБА_1 в порядку, визначеному ст.22 Закону України «Про звернення громадян».

В іншій частині позовних вимог відмовити.

Постанова набирає законної сили згідно ст. 254 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржена до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими ст. ст. 185 -187 Кодексу адміністративного судочинства України.

Повний текст постанови виготовлений та підписаний суддею 26.06.2015 року.

                      Суддя                                                                           Вовченко O.A.

0
Нравится
Оставьте Ваш комментарий:

Пожалуйста, авторизуйтесь или зарегистрируйтесь для добавления комментария.


Популярні судові рішення
Название события
Загрузка основного изображения
Выбрать изображение
Текст описание события: